Gå til innhold

Beste skolekrets i Kristiansund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte dit, men er litt usikre på hvilken skolekrets vi skal velge. Håper noen som bor der vil være så snille å komme med innspill :)

Vi har barn på mellomtrinn og ungdomsskole. Et godt fotballmiljø er også viktig. Ønsker at de skal få gode skoler med godt miljø, samt et godt nærmiljø med jevnaldrende. 

Storbakken, Innlandet og "gamle" Goma er uaktuelt. 

Ut fra hva vi voksne ønsker er rensvik, nordlandet ved shell eller persløkka, dale elller myra mest aktuelt.

Anonymkode: 9d3fe...2e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp selv i myra 🙂 Og hang veldig mye der og i Karihola. Beste barndommen, men dette var på 90 tallet da så kan kanskje være forandret, men tror egentlig ikke det da jeg har en venninne som bor i myra enda med barn og hun sier barna stortrives og det er ganske trygt der🙂

Anonymkode: bb53b...bcf

Skrevet

Skolekretser i Kristiansund har ganske lite å si, sammenlignet med f.eks. Oslo eller større byer. Da jeg vokste opp i Kristiansund var Norlandet regnet som mest ghetto, siden det er mye utleieboliger og små leiligheter der, mens Dale hadde best sosioøkonomisk bakgrunn, og siden boligene der er større og nyere med lite til ingen utleie. 

Hvis dere vil bo i et nærmiljø med mange barn er det vel kanskje området Dalabukta/Karihola eller Dale som har flest, med tanke på boligtype og hvor det er utbygd siste år. Gamle Goma, Sentrum, Innlandet og Nordlandet har nok ikke like høy tetthet av barnefamilier. 

Skal sies at jeg er oppvokst på Goma og elsket det selv, synes det var midt i smørøyet med kort avstand til alt,men tror det handler veldig om at jeg hadde ekstremt flaks både med lærere og klassekamerater. Bor ikke i byen selv lengre, men ut i fra det jeg har skjønt av venner som bor der med barn så er det ikke så mange barnefamilier som bor der lengre. Noen nabolag, som Stortua og "Grautbyen" er jo veldig fine, men ellers er mange av boligene rundt "Goma sentrum" veldig små. 

Har veldig lite erfaring med gamle Frei kommune, bortsett fra at jeg aldri ville bodd der selv grunnet avstand til sentrum. Særlig når man har ungdommer i videregående alder synes jeg det blir for lang reisevei. Men kommer jo litt an på hvor i gamle Frei også. Er jo noen boligfelt der som sikkert er veldig hyggelige å bo i hvis man treffer godt med alder på nabobarna osv.

Anonymkode: 87bb0...502

• Liker 1
Skrevet

Rensvik har blitt VELDIG bra😊 

Anonymkode: 61632...943

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skolekretser i Kristiansund har ganske lite å si, sammenlignet med f.eks. Oslo eller større byer. Da jeg vokste opp i Kristiansund var Norlandet regnet som mest ghetto, siden det er mye utleieboliger og små leiligheter der, mens Dale hadde best sosioøkonomisk bakgrunn, og siden boligene der er større og nyere med lite til ingen utleie. 

Hvis dere vil bo i et nærmiljø med mange barn er det vel kanskje området Dalabukta/Karihola eller Dale som har flest, med tanke på boligtype og hvor det er utbygd siste år. Gamle Goma, Sentrum, Innlandet og Nordlandet har nok ikke like høy tetthet av barnefamilier. 

Skal sies at jeg er oppvokst på Goma og elsket det selv, synes det var midt i smørøyet med kort avstand til alt,men tror det handler veldig om at jeg hadde ekstremt flaks både med lærere og klassekamerater. Bor ikke i byen selv lengre, men ut i fra det jeg har skjønt av venner som bor der med barn så er det ikke så mange barnefamilier som bor der lengre. Noen nabolag, som Stortua og "Grautbyen" er jo veldig fine, men ellers er mange av boligene rundt "Goma sentrum" veldig små. 

Har veldig lite erfaring med gamle Frei kommune, bortsett fra at jeg aldri ville bodd der selv grunnet avstand til sentrum. Særlig når man har ungdommer i videregående alder synes jeg det blir for lang reisevei. Men kommer jo litt an på hvor i gamle Frei også. Er jo noen boligfelt der som sikkert er veldig hyggelige å bo i hvis man treffer godt med alder på nabobarna osv.

Anonymkode: 87bb0...502

Det er strengt tatt ikke lang avstand fra Frei til sentrum, men det kommer jo selvsagt an på hvor man bor på Frei. Bor man på Storbakken blir det et stykke, men feks fra Rensvik er det ikke lange veien. 

Men nå blir det jo sannsynligvis en del bomringer, så da blir fort Frei uaktuelt om man jobber nær sentrum. I så måte ville jeg satset på Innlandet, Kirklandet eller Karihola. 

En del av de nye boligene på Dale har utleie? Det samme gjelder gamle boliger. Men det har blitt et klasseskille på Dale, der enkelte tror de er bedre enn andre (det gjelder både barn og voksne). Nordlandet har vel tatt seg opp litt, men fremdeles litt «ghetto». Men kommer helt an på hvor man velger å bosette seg. Barnevennlig og fint rundt for eksempel Persløkka. 

Er vel egentlig ikke så stor forskjell på skolene i Kristiansund. Det er vel mer at skoler legges ned, og at det derfor kan bli lang skolevei for enkelte barneskoleelever basert på hvor de bor. Ellers er det to ungdomsskoler i Kristiansund og en på Frei, men sånn fagmessig og sosialt har det lite betydning hvilken skolekrets dere velger. Kommer helt an på trinn, lærer og klasse, egentlig. Fint fotballmiljø er det vel i hele Kristiansund, både for gutter og jenter.

Anonymkode: 58d06...e66

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi skal flytte dit, men er litt usikre på hvilken skolekrets vi skal velge. Håper noen som bor der vil være så snille å komme med innspill :)

Vi har barn på mellomtrinn og ungdomsskole. Et godt fotballmiljø er også viktig. Ønsker at de skal få gode skoler med godt miljø, samt et godt nærmiljø med jevnaldrende. 

Storbakken, Innlandet og "gamle" Goma er uaktuelt. 

Ut fra hva vi voksne ønsker er rensvik, nordlandet ved shell eller persløkka, dale elller myra mest aktuelt.

Er jo store forandringer på gang i skolen i KSU. Nærskolen til Myra, Dalabrekka, skal slås sammen med gammelskolen på goma, lokasjon røsslyngveien i grautbyen. Stortua og grautbyen er flotte boligområder, selv om goma har et litt frynsete rykte fra gammelt av. Vi tilhører goma, og vårt barn måtte flytte til Dalabrekka, som altså blir lagt ned om to år og alle barn tilhørende Myra, karihola og goma må på ny skole, altså på goma. Da blir det ingen skole mellom Allanengen skole som ligger i sentrum, og goma. De barn som bor ytterst i karihola får en lang og tildels trasig skolevei. Har ingenting galt å si om skolen(e) til vårt barn med spesielle behov. 
Velger dere Myra kan barna deres få en skolevei på 3, noe km, bare slik at dere er klar over det. 
Den beste skolen med de mest ressurssterke folka ligger på Innlandet, og har pga en sterk foreldregruppe blitt spart av sammenslåing. 

Frei er jeg ikke så kjent med, men har forstått det slik at Rensvik skole blir nedlagt, slått sammen med Bjerkelund med ny lokasjon i nærheten av Frei rådhus. Så der blir det også snakk om skolevei på 3-4 km både for barne-og ungdomstrinnet om dere velger å bosette dere på Rensvik. 
Notdlandet skole (ikke langt fra Shell) og dale barneskole er jeg ikke så kjent med, men det er mye barnefamilier på nordlandsøya. Mye byggefelt med hus tett i tett. Hvertfall Dale. Nordlandet barneskole er plassert mer sentralt på Nordlandet der den opprinnelige arbeiderbebyggelsen ligger.

Anonymkode: cf6fc...a6e

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Rensvik skole forsvinner ja, men det er 3-4 år frem i tid. Da er heldigvis våre over på ungdomsskole. Vårt "sentrum" blir Løkkemyra, så Rensvik blir veldig sentralt for oss.  Vi har vel landet på Dale, Ånesmyra, Rensvik/Jørihaugen. Så får vi se hvor det er ledig bolig, når den tid kommer. Godt å høre at det ikke er dårlig skolemiljø noen plass, det er uansett det viktigste. 

HI

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. Rensvik skole forsvinner ja, men det er 3-4 år frem i tid. Da er heldigvis våre over på ungdomsskole. Vårt "sentrum" blir Løkkemyra, så Rensvik blir veldig sentralt for oss.  Vi har vel landet på Dale, Ånesmyra, Rensvik/Jørihaugen. Så får vi se hvor det er ledig bolig, når den tid kommer. Godt å høre at det ikke er dårlig skolemiljø noen plass, det er uansett det viktigste. 

HI

Velkommen! 💗

Anonymkode: cf6fc...a6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...