AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 Gi meg ditt beste tips til varme baselag/ innerste lag som ikke klør. ull inkl merino går bare ikke. Utslett forverres kraftig. barnet er 5 og eksemet har eksplodert ila siste året. bor på Østlandet Anonymkode: 8e97b...a09
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 Bomull og fleeze, mange lag. Dunjakker, boblebukser. Anonymkode: a3986...ba0
Vera Vinge Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 For mitt barn som hadde atopisk eksem på beina da han var yngre, brukte vi alltid strømpebukse i bomull innerst og ullundertøy over. Eller stillongs av bambus innerst. Det funket bra. Fleece opplever jeg som mer klamt, og jeg er mye mer glad i ull, av diverse årsaker. Men det er krise rett på eksemhud, så vi måtte ha et mellomlag. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 2 minutter siden, Vera Vinge said: For mitt barn som hadde atopisk eksem på beina da han var yngre, brukte vi alltid strømpebukse i bomull innerst og ullundertøy over. Eller stillongs av bambus innerst. Det funket bra. Fleece opplever jeg som mer klamt, og jeg er mye mer glad i ull, av diverse årsaker. Men det er krise rett på eksemhud, så vi måtte ha et mellomlag. Takk for godt tips! Anonymkode: 8e97b...a09
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 Bruker mye modal og viskoseblanding. Irriterer ikke huden og er mykere enn "ren" bomull som kan bli stivt når man kler de i mange lag. I den grad vi bruker bomull passer vi på at det er tynne plagg, ikke typ tykt collegestoff. Husk at eksemhud kan forverres av å være for varm, så det er ikke alltid nødvendig å tenke at det varmeste skal rett på huden, men heller bruke trelagsprinsippet, slik at det blir plass til luft mellom klærne, og at stoffet som brukes innerst ikke er for grovt/stivt. Vil anbefale å handle i fysisk butikk i en periode hvor du får kjent på plaggene. To plagg som begge har 20% polyester og 80% bomull kan fortsatt føles helt forskjellige og ha ulike kvaliteter. Anonymkode: ae5f5...8df 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 Prøver oss på bambusviskose innerst med ull mellomlag i år. Har ikke vært så mange kalde dager enda, men huden er fin 😊 Anonymkode: a1bdf...acb
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 Silke eller bambus/viskose mot huden, ull utenpå. Passe på at huden ikke kommer i kontakt med ull på håndledd og hals. Ikke superwash-ull, men ren ny ull - det gir mye mer varme per gram, så da kan man ha tynnere lag, og det er mindre klamt. Bomull og polyester/fleece blir klamt og det er IKKE bra for eksem det heller. Anonymkode: 8549e...d1d 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg ville testet bambus (bambusviskose) innerst Du får ullundertøy som allerede er foret med bambusviskose. Tror det er bedre enn bomull, men om det ikke funker får du også ullundertøy som er linet med bomull hos feks Barnas Hus. Støtter og å passe på at barnet ikke blir for varm. Anonymkode: 69c08...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Vi bruker ullundertøy med bambus på innsiden Hust and Claire og Name it. ull til mellomlag. viktig å bruke klær som puster , fleece og syntetisk materialer blir mange værre av. Her måtte vi kutte triggere når det stod på som værst (sitrus, jordbær, kakao/sjokolade, tomat). smører med apobase, og bader 2 ganger i uka med mild såpevann (parfymefritt). Har blitt nesten helt bra 😊 Anonymkode: 715a2...bf3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 Superundertøy innerst, eller tynn bomullsgenser med tynn ull utenpå. Så greier min faktisk ullsokker, så vi tviholder på de. Anonymkode: c0d78...9db 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 Superundertøy, vanlige klær og så utetøy. Holder mer enn nok her på østlandet. Selv i 15 minus Anonymkode: 9c36e...3e0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 Takk alle sammen for gode innspill. Det hjalp veldig. 💜 Da blir det nye shopping fremover på meg ☺️ Anonymkode: 8e97b...a09
Surriball Skrevet 23. oktober 2023 #13 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gi meg ditt beste tips til varme baselag/ innerste lag som ikke klør. ull inkl merino går bare ikke. Utslett forverres kraftig. barnet er 5 og eksemet har eksplodert ila siste året. bor på Østlandet Anonymkode: 8e97b...a09 Alt av vanlige klær i bomull. Ungen fryser ikke hvis du bruker tjukk, strikka ull som mellomlag. Husk å bruke parfymefritt vaskemiddel.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #14 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gi meg ditt beste tips til varme baselag/ innerste lag som ikke klør. ull inkl merino går bare ikke. Utslett forverres kraftig. barnet er 5 og eksemet har eksplodert ila siste året. bor på Østlandet Anonymkode: 8e97b...a09 Kle barnet i bomull, viskose eller lin. Sørg for at tøyet ikke har sømmer eller lapper, særlig i soner der slike vil «gnage» mot huden. Sørg for at tøyet er tilsittende (det gnager da mindre) men ikke trangt. Tøyet må enten være vasket dusinvis av ganger (aka arvet) eller det må være i ubleket, ufarget tøy som du har vasket 4-6 ganger før du kler barnet i det. Bruk aldri ull eller tøy som inneholder syntetiske materialer. Vask alt tøy (inkludert sengetøy og håndklær) i nøytralt vaskemiddel uten fargesfoffer (alt vaskemiddel for hvitt tøy har fargestoffer, så det må du aldri bruke), parfyme eller eteriske oljer. Bruk aldri skyllemiddel, noensinne. Gi prosessen 4-6 måneder før dere forventer markant bedring. At dere ikke opplever forverring er et tegn på at ting funker. Husk også å kutte parfyme og vaskemidler i hele husstanden. Anonymkode: b5952...874 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #15 Skrevet 23. oktober 2023 Våre eksembarn trives godt med vanlige klær i 100% bomull innerst, og mellomlag i stikket ull. Dette blir luftigere, så ikke noe presser mot huden. I overgangen til halsen er det veldig viktig med en buff, denne bør gå helt opp på hodet for å beskytte nakken. Fleece blir fort klamt, så det klør verre enn ull som mellomlag. Det er viktig å finne en balanse i hvor mye de har på seg, mine barn reagerer både på kulde og varme. Vi har derfor vært nøye med å kjenne etter, og høre etter når barnet sier hen er varm. Samtidig passer vi på at de har på seg tynne hansker, og tar heller av genseren hvis det blir for varmt. Alle barn er individuelle, så vi kan bare prøve oss frem. Anonymkode: ff5d1...22c 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #16 Skrevet 23. oktober 2023 Vi har god erfaring med ulltrøye som har bomull på innsida. Både hust&claire og joha har vi svært god erfaring med. Da begge disse er uten ull rundt kantene. (Noen merker har ull på kanten rundt erme og hals - og da er vi jo like langt). Som mange fler har kommentert, svett hud er ikke godt for eksembarn, så ikke kle på for mye. Vi bruker ullsokker. Har funnet ut at tynne ullsokker gir mindre utslett enn andre sokker, sikkert fordi disse blir mindre klamme i skoa. Men her må du jo bare prøve deg frem. Og utvaska klær er gull verdt. Eksembarn burde hatt arvesirkler, for klærne blir jo bare bedre og bedre jo mer brukt de er. Husk også at tørr inneluft om vinteren gjør huden vesentlig verre, så du må nok smøre vesentlig hyppigere med fuktighetskrem. Anonymkode: 58fd1...c0f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #17 Skrevet 23. oktober 2023 Som der skriver; bambus! Strikker du selv? Drops sitt merino garn er helt supert å ha som ytterste lag! Anonymkode: 4004a...eb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå