AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #1 Skrevet 23. oktober 2023 For to år siden hadde jeg en AMH på 0,3 og kun 2 follikler. For 1,5 år siden var AMH på 1 og da var det 5 follikler. Så det bedret seg litt, men det var jo fortsatt veldig lavt. Vi hadde et mislykket IVF-forsøk, men ble utrolig nok gravid på naturlig vis etterpå, og han er nå 8 måneder. Jeg er 36 år nå, og ammer fortsatt. Jeg og far har veldig lyst på et søsken til sønnen vår, og vi vet jo at det må bli to tette ellers blir det ikke (mtp min AMH). Dilemmaet er jo dette: jeg har ikke fått mensen igjen, og mistenker at den ikke kommer før jeg slutter å amme (ved p-pilleslutt for 5 år siden tok det over ett år før jeg fikk mensen så kroppen min er litt treig kan en si). Jeg har jo lyst til å amme til mini er ett år, siden det er det beste for han, men jeg er livredd for at hvis jeg venter for lenge så renner tiden ut for en ny graviditet. Dilemmaet er jo om jeg skal prioritere sønnen vår nå, så får det bli som det blir, eller skal jeg prioritere et søsken? Det kan jo være for sent uansett... Men det hadde jo vært fint for sønnen vår med et søsken og... Hva er erfaringen til dere andre? Tok det lang tid før dere fikk mensen igjen etter ammeslutt? Anonymkode: 4222a...1e0
snurk Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg har ikke vært i samme situasjon som deg så jeg har dessverre ingen gode råd hva gjelder dilemmaet ditt. Jeg har to barn, fikk mensen tilbake etter 6 mnd med første (sluttet å amme når barnet var 18 mnd) og etter 9 mnd med andremann (ammer fortsatt og barnet er 3 år). 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Tror ikke jeg kjenner noen som har måttet slutte å amme for å få tilbake menstruasjonen. Noen har fått den tidlig, andre har ventet litt. Men alle jeg kjenner som ønsket/klarte å amme fikk til slutt mensen igjen, gjerne når ammingen ble litt trappet ned pga andre måltider ble innført. Ammet selv til 18 mnd, og fikk vel mensen tilbake etter rundt 6-7 mnd. Men, jeg kjenner forsåvidt heller ingen som har hatt samme dilemma som deg. Kanskje du kan ta det opp med relevant helsepersonell som har litt flere erfaringer på området? Anonymkode: 20c68...b28 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 Historien er proppfull av kvinner som har blitt gravide mens de fremdeles ammer, så det er ikke akkurat noen sikker prevensjon. Siden barnet ditt er 8 mnd, spiser han sikker fast føde hver dag nå, så han drikke sikkert ikke like mye morsmelk lenger. Dette kan trigge eggløsning uten at du merker det, når som helst. Jeg fikk forøvrig eggløsning og mens bare et par uker etter at jeg ga siste melkeskvett ved amming, så den kan komme fort også. Det kan skje med deg også, selv om mensen din var treg etter pilleslutt tidligere, så kan det skje fort denne gang. Uansett er det en kjent sak at amming KAN hindre eggløsning, så om jeg var i dine sko, ville jeg sluttet med ammingen. Åtte måneder er bra, han har fått et godt grunnlag og burde klare seg med fast føde og morsmelkerstatning fra nå av. Det er mange, mange babyer som vokser opp på morsmelkerstatning helt fra starten av, så om din må begynne med det i en alder av åtte måneder, tror jeg ikke han lider noen nød. Lykke til med å bli gravid, håper det går fort! 🙂 Anonymkode: 050e7...02f 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 For meg var nattamming avgjørende. Fikk mensen tilbake da jeg sluttet å amme om natta, barnet var rundt 10 mnd. Anonymkode: b0739...fad 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 Hei! Skjønner at du blir usikker. Jeg er nå gravid med mitt tredje barn, og med de to første har ikke mensen kommet før jeg har sluttet å amme fullstendig. Første ammet jeg til hun var ett år, nestemann til han var 15 måneder. Han på 15 måneder ammet jeg kun en gang om dagen siste måneden, men måtte slutte helt for å få eggløsning igjen. Eggløsning med påfølgende mens kom kjapt etter begge ammesluttene. Jeg tenker at det å prioritere søskenforsøk over amming også er en måte å prioritere sønnen din på i dag, å få søsken er en stor gave 🥰 Masse lykke til! Anonymkode: ac968...e0b 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 Hei TS. Jeg sto i litt samme dilemma som deg, men jeg er litt yngre og med lav amh. Jeg har to svangerskap bak meg og med begge har jeg vært nødt til å slutte helt å amme for å få tilbake mensen. Selv minimalt med amming (1 gang om dagen) hjalp ikke. Nå ammet jeg til barna var 13 og 14 mnd gamle (nattamming til 8mnd med begge) og det tok 2-3 måneder etter ammeslutt før mensen kom. Barn nummer 2 er ivf. For meg var det «umulig» å slutte amme før fylte 1 år. Begge har vært veldig glad i morsmelk og det har føltes riktig å amme dem til over året. Vi prøver på nummer 3 nå og ser ut til at ivf blir løsningen igjen. Anonymkode: ced81...b42 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 Prioriter førstefødte❤️ tvert imot har jeg hørt at man er ekstra fertil det første året etter at man har fått barn, selv om man ammer. Jeg ble gravid 11 mnd. etter førstemann mens jeg delammet du kan jo fortsatt ha eggløsning selv om du ikke har mensen Anonymkode: c7737...16a 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg fikk først tilbake mensen etter 13 mnd, da ammet jeg fortsatt. Da vi bikket 9-10 mnd uten mensen begynte jeg å lure. Men plutselig en dag var den tilbake 😊 Ammet naturlig nok ikke like mye som før, det har også litt å si. Anonymkode: 6868e...7b6 1
Ella Grisella Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Jeg fikk mensen da jeg ikke lenger fullammet. Dvs baby var rundt 5 mnd. Var ikke klar over at det var så forskjellig fra person til person! Nattammer du? Jeg skjønner bekymringen, men jeg ville ammet til 12 mnd. Kan 4 mnd ha så mye å si? 🤔 kan du sjekke hvordan ståa er med amh nå? Man ammer jo mindre og mindre fremover, så kan være du allikevel blir fruktbar før. Kan også være fruktbarheten din har steget etter graviditet og amming. Lykke til!❤️ Endret 23. oktober 2023 av Ella Grisella 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 Hvis ønsker om barn nr to er sterkt, og det går greit for både deg og barnet å kutte ut ammingen nå, hadde jeg gjort det. Anonymkode: 4b965...a5a 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg hadde glatt droppet amming for å ha større mulighet for flere barn. Det er sannsynligvis ingen som helst beviselig forskjell på barn ammet til 8 mnd kontra 12 mnd. Anonymkode: 2878c...325 5
Vera Vinge Skrevet 23. oktober 2023 #13 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): For meg var nattamming avgjørende. Fikk mensen tilbake da jeg sluttet å amme om natta, barnet var rundt 10 mnd. Anonymkode: b0739...fad Sånn var det for meg også. Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg ammet til barnet er et år og sett hvordan ståa er da. Fire mnd betyr kanskje lite i den store sammenhengen mtp å kunne få et barn til (?), mens det jo er en anbefaling å amme til et år om man kan. Men om du slutter nå, er det selvsagt helt greit, mange slutter før et og det er helt fint. Men om du slutter ved et år, ville hvertfall jeg følt at jeg ikke gjorde noe «feil» overfor førstefødte. Kanskje hjelper bare det å kutte nattammingen, og det kan du jo fint slutte med før (jeg feks. ammet lenge etter at jeg sluttet å nattamme). 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #14 Skrevet 23. oktober 2023 Tenker at gutten din ikke tar noe skade av at du kutter ned eller ut ammingen. Han blir nok helt normal uansett. Vil du ha et barn til(ikke bare et søsken til nr.1, du kan aldri vite om de vil gå overens uansett), så går du for en til. Anonymkode: 92b11...2f5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå