Gå til innhold

Gullranken vokser, men kommer ikke blader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er gullranken min ca 3 meter lang og de siste 4 skuddene så har det kommet blad på kun den siste. Hva i alle verden skjedde med de 3 hvor blader uteblir?

Vurderer å klippe den ned til før de uteblivende bladene er. Da datter jeg evt bare det siste bladet ned i jorden igjen.

Anonymkode: 9d070...4c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke riktig årstid for planter å sette nye blader og skudd. Pga lysmangel i det norske vinter- og høstklimaet, kommer ofte spede eller dårlige eller ingen blader ut i det hele tatt. Men pga innevarmen og vanning "lures" planten til å fortsette og vokse litt, selv om det nødvendige lyset mangler. Resultatet er sånne dårlige skudd.

Du kan klippe det av, men det er ikke rett årstid å sette stiklinger heller, de vil også gro ganske dårlig. Hvis du ikke har ekstra plantelys til den da?

Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Det er ikke riktig årstid for planter å sette nye blader og skudd. Pga lysmangel i det norske vinter- og høstklimaet, kommer ofte spede eller dårlige eller ingen blader ut i det hele tatt. Men pga innevarmen og vanning "lures" planten til å fortsette og vokse litt, selv om det nødvendige lyset mangler. Resultatet er sånne dårlige skudd.

Du kan klippe det av, men det er ikke rett årstid å sette stiklinger heller, de vil også gro ganske dårlig. Hvis du ikke har ekstra plantelys til den da?

Jeg har ikke noe plantenes, men bllmsterpotten står i vinduet og får bra med sol/lys. Den står der fast og trives.

Jeg skal binde opp ranken og skaffe lys som kan stå på hele tiden unntatt natten, den trenger vel hvile??

Syns bare det var så rart å se det brøt ut fra stilken og noe mer skjedde ikke. Ombestemte seg kanskje? 😂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke noe plantenes, men bllmsterpotten står i vinduet og får bra med sol/lys. Den står der fast og trives.

Jeg skal binde opp ranken og skaffe lys som kan stå på hele tiden unntatt natten, den trenger vel hvile??

Syns bare det var så rart å se det brøt ut fra stilken og noe mer skjedde ikke. Ombestemte seg kanskje? 😂

Bor du ikke i Norge? Du har vel ikke mer sol og dagslys enn oss andre i Norge i oktober. 

De fleste stueplanter vi har, kommer fra tropiske strøk opprinnelig og evolusjonen har gjort at de har tilpasset seg den mengden dagslys (ikke nødvendigvis sol men lys) de fikk der. 12 timer dagslys er tommefingerregelen i tropiske strøk, og det har vi jo ikke i Norge i oktober. Iflg det jeg finner er det nå 9.5 timer dag i Norge, men da er det ikke tatt med i beregningen overskyet og grått vær som gir lite lys og ingen sol.

Skaffer du plantelys, så trenger altså ikke planten mer enn 12 timer i døgnet. Merk at ekte plantelys kan være litt hvitt og ubehagelig for våre øyne å se på, og det er nok en av grunnene til at så få har det i stuene sine. Vanlige lyspærer har ikke riktig lys som planter kan nyttiggjøre seg.

PS! Den gullranken du har er forøvrig en av de mest hardføre plantene vi har, og det skal litt til før de mistrives. De tåler dårligere lys enn en del andre stueplanter, og er derfor veldig populær i norske hjem 🙂 

Endret av Million
Skrevet

Joda, jeg bor i Norge. Jeg bare tenkte den trengte mere lys siden det blir mørkt såpass tidlig nå. Har hatt denne planten siden Jan/Febr en gang og da var det jo enda raskere mørkt på kveldene. Den vokste jo da også.

Takk for tips, krysser fingrene for at den vil klare seg 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...