Gå til innhold

Er dette for mye mat til å være middag for en person?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde du greid å spise alt det selv?

IMG_20231023_031420165.jpg

Anonymkode: 88b64...179

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde lett spist opp dette. Det er ikke mye mat. Hvor er proteinene?

Anonymkode: 5bba9...af1

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde lett spist opp dette. Det er ikke mye mat. Hvor er proteinene?

Det er 5 poteter derfor spurte jeg. 

Jeg vet ikke hvor protinene er , er ikke flink med mat, spiser bare det jeg ser.

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde lett spist samme porsjon. Halve tallerkenen din er jo grønnsaker, og er veldig lite energitett. Grønnsakene trenger noe som potetene for at denne tallerkenen skal mette, ettersom det ikke er fett eller proteiner her 🌝

Anonymkode: f7e77...f13

• Liker 2
Skrevet

Salat og 5 poteter? Null stress å spise opp.

Anonymkode: 331c1...10e

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er 5 poteter derfor spurte jeg. 

Jeg vet ikke hvor protinene er , er ikke flink med mat, spiser bare det jeg ser.

Skjønner. Nei, det er ikke mye mat til tross for 5 poteter :)

Ville dog erstattet et par av potetene med en proteinkilde i form av animalsk kjøtt eller belgvekst (linser, kikert, bønner..) for å få et bedre ernæringsmessig sammensatt måltid. Nå vet jeg ikke hvor mye proteiner du får i deg til de andre måltidene da..

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner. Nei, det er ikke mye mat til tross for 5 poteter :)

Ville dog erstattet et par av potetene med en proteinkilde i form av animalsk kjøtt eller belgvekst (linser, kikert, bønner..) for å få et bedre ernæringsmessig sammensatt måltid. Nå vet jeg ikke hvor mye proteiner du får i deg til de andre måltidene da..

Spiser så så aldri sånn her, det er veldig sjeldent, går dessverre bare i junk, og ferdig laget mat fra butikken, vet ikke hvordan man lager mat, spiser mye ferdig laget pizza osv, men er fortsatt slank pga gener.

Skrevet (endret)

Mandelpoteter? Da er de kanskje ikke like store som vanlige poteter. Merkelig kombinasjon da, poteter og salat. Men om du kun er ute etter å bli mett, så funker det vel. 

Hvor mye mat et menneske trenger, er det jo ingen fasit på. Det kommer helt an på om det er en arbeidskar eller en gammel pensjonist. Alt er relativt. Jeg hadde klart å spise det der, men komboen sliter jeg med altså. Kanskje litt i meste laget med poteter.

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 2
Skrevet

5 poteter og salat? For en ufyselig middag..veldig mange poteter, men når du ikke har fisk, kjøtt eller en saus trenger man jo mer potet for å bli mett, så sikkert greit nok i størrelse. Men hva med å lage litt mer normal mat? Det der ser ut som noe fra en crazy influenser som mener potet er løsningen på klimakrisen elns.

Anonymkode: e0860...1aa

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

5 poteter og salat? For en ufyselig middag..veldig mange poteter, men når du ikke har fisk, kjøtt eller en saus trenger man jo mer potet for å bli mett, så sikkert greit nok i størrelse. Men hva med å lage litt mer normal mat? Det der ser ut som noe fra en crazy influenser som mener potet er løsningen på klimakrisen elns.

Er halv avacdo der også som er proteiner 

• Liker 1
Skrevet

5 poteter er ganske mye.

Anonymkode: bd589...311

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er halv avacdo der også som er proteiner 

Det er under 1 gram protein i en halv avocado, og det er lavkvalitetsprotein. Så nei, ingen proteinkilde. Hadde du derimot hatt en god 300-grams biff, så hadde du hatt 75 gram høykvalitetsprotein. Så det er nok minst 100 ganger bedre enn en halv avocado. Kroppen klarer å bruke proteinet, vitaminene og mineralene i biffen mye bedre enn den klarer å bruke protein, vitamin og mineraler fra planter.

Anonymkode: b9f7d...5fa

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er ikke mye selv om tallerken er stappfull, fordi dette er lavkalorimat med svært lite protein. 

Anonymkode: 4dc83...812

• Liker 8
Skrevet

Fem poteter og salat? Hvor er proteinet?

• Liker 4
Skrevet

Folk reagerer på 5 kokte poteter, men hadde de vært laget til pommes frites hadde kanskje ikke mange reagert på middagen 👀

Mye mat. Om du kun skal spise poteter og salat, nei da vil jeg ikke si at 5 mandelpoteter er mye. 5 bakte poteter derimot, det blir en del mat. 

Anonymkode: 637b9...424

• Liker 3
Skrevet

Hadde nok ikke spist 5 poteter. Det så ut som en litt stusselig middag. Hadde nok droppet potetene og bare spist salaten.

Anonymkode: 25606...861

• Liker 3
Skrevet

Hadde greid det ja. Men jeg foretrekker å spise kjøtt eller annet protein istedenfor potet. 

Potet er kjedelig i smaken alene sammen med salat. 

Anonymkode: 2c7e5...7f9

• Liker 2
Skrevet

Potet gir lite metthetsfølelse, så er ganske sikker på at jeg hadde vært sulten etter kort tid igjen...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Potet gir lite metthetsfølelse, så er ganske sikker på at jeg hadde vært sulten etter kort tid igjen...

Kokt potet ligger faktisk belt øverst på lista (det finnes en utarbeidet metthetsindeks som tar utgangspunkt i metthet ifht energiinnhold)

• Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvem kaller helt vanlig mat for ufyselig. Hvor gammel er du?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...