Gå til innhold

Hvordan kom du ut av depresjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på vei til å bli utbrent og har nok en mild depresjon.

Jeg har oppsøkt hjelp og ser frem til å komme ut av det.

Er det noen som vil dele sine erfaringer med å komme ut av depresjon? Hvordan finne livsgnisten igjen når alt er et strev?

Anonymkode: 1b0e3...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del handler det mye om å finne ut hvor skoen trykket, og gjøre endringer i livet for å få det bedre. Jeg mistrivdes på bostedet, flyttet, og har det nå mye bedre. I tillegg var det viktig å øke kontakten med gode venner, få nye venner og nettverk, og finne en jobb som var meningsfylt for meg.

Situasjonsbestemt depresjon er vel noe litt annet enn kronisk, jeg vet ikke - men jeg tenkte på depresjonen som et signal om at noe ikke stemte, og tok grep for å finne ut hva jeg kunne endre på til det bedre, samtidig som jeg jobbet med å akseptere det jeg ikke kunne endre på.

I tillegg valgte jeg å fokusere mye på takknemlighet for det jeg var glad for i livet. Terapi hjalp også en del, for å bli bevisst på tankemønster og å endre hvordan jeg forholdt meg til verden og til mine tolkninger av den.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg ut av depresjon ved å flytte ut av hjembyen min. Samt at jeg kuttet kontakten med veldig mange som dro meg ned. 

Vet du selv hvorfor du er deprimert og utbrent?

Anonymkode: 45689...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er på vei til å bli utbrent og har nok en mild depresjon.

Jeg har oppsøkt hjelp og ser frem til å komme ut av det.

Er det noen som vil dele sine erfaringer med å komme ut av depresjon? Hvordan finne livsgnisten igjen når alt er et strev?

Dette hjalp meg :

Endret kostholdet til ren mat. Laks, torsk, magert kjøtt, karbonadedeig/kjøttdeig, grønnsaker, frukt, bær nøtter, melkeprodukter (typ kesam, cottage cheese, rømme). Kuttet godteri, gluten, kunstig søtning. Naturlig sukker er bedre for kroppen (med mindre man har diabetes og må holde seg helt unna sukker). Drikke nok vann. 

Trening 5-6 dager i uken. Gå turer, trente på treningssenter med styrke og løping.

fjerne stress i hverdagen, kutte alkohol og mennesker som skaper ubalanse og negativ energi. Bytte jobb, få nye og sunne venner som gir glede og positivitet. 

sjekke vitaminer i kroppen og ta tilskudd av det man eventuelt mangler.

finne hobbyer / interesser som er positive, f.eks byttet jeg ut festligheter med jogge/ gå turer på kveldene. 

Kutte ned på SoMe. Spesielt typ Instagram og snap storyer der folk legger ut «perfekte liv» 

Bestemme seg for å ha en fin dag fra man står opp😅 Sette på glad-musikk, ordne seg selvom man føler seg litt dårlig, ha et mål for dagen (trenger ikke være noe stort mål. F.eks gå til butikken, ringe en venn, dra på kafé eller lignende). 

Anonymkode: 3d3e2...ec7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette hjalp meg :

Endret kostholdet til ren mat. Laks, torsk, magert kjøtt, karbonadedeig/kjøttdeig, grønnsaker, frukt, bær nøtter, melkeprodukter (typ kesam, cottage cheese, rømme). Kuttet godteri, gluten, kunstig søtning. Naturlig sukker er bedre for kroppen (med mindre man har diabetes og må holde seg helt unna sukker). Drikke nok vann. 

Trening 5-6 dager i uken. Gå turer, trente på treningssenter med styrke og løping.

fjerne stress i hverdagen, kutte alkohol og mennesker som skaper ubalanse og negativ energi. Bytte jobb, få nye og sunne venner som gir glede og positivitet. 

sjekke vitaminer i kroppen og ta tilskudd av det man eventuelt mangler.

finne hobbyer / interesser som er positive, f.eks byttet jeg ut festligheter med jogge/ gå turer på kveldene. 

Kutte ned på SoMe. Spesielt typ Instagram og snap storyer der folk legger ut «perfekte liv» 

Bestemme seg for å ha en fin dag fra man står opp😅 Sette på glad-musikk, ordne seg selvom man føler seg litt dårlig, ha et mål for dagen (trenger ikke være noe stort mål. F.eks gå til butikken, ringe en venn, dra på kafé eller lignende). 

Hvordan få til det som deprimert?

Anonymkode: 9132c...810

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan få til det som deprimert?

Anonymkode: 9132c...810

Bestemme seg. Ta en dag av gangen. Tenk over hvilket liv og fremtid man ønsker for seg selv… Ta grep. Man blir ikke frisk av å sitte hjemme å tenke på alt negativt. Jeg var syk i flere år, gikk på medisiner, var hos mange forskjellige psykologer, prøvde angst-terapi også. 

Les om hvordan kosthold kan påvirke hjernen og hvordan det går ut over psyken. Finnes masse om det :)  For min del hjalp det å lage opp mat på forhånd. Store bokser med salat, stekte kylling og fisk så det lå klart i kjøleskapet til å blandes inn i salaten. Preppe middager for flere dager (søndag er en dag som jeg syns er grei å bruke til sånt). Mye mat kan fryses ned i porsjoner… 

Angående trening er det lurt å finne noen å trene med, har man en avtale er det enklere å komme seg over dørstokkmila og ut i fysisk aktivitet. Hvis jeg går tur alene er det maks 20 minutter med musikk på ørene. Går jeg med en venninne så går vi fort 1-1,5 time og bare prater om alt og ingenting :)  

Eventuelt kan man trene med fysioterapeut eller PT. 

https://psykologisk.no/2022/10/visste-du-at-et-sunt-kosthold-kan-reversere-depresjon/

https://www.kristiania.no/kunnskap-kristiania/2021/03/mat-som-medisin-mot-depresjon/

https://mentalhelseungdom.no/psykisk-helse-og-kosthold/

https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyheter/nih-podden/2022/trening-som-behandling-mot-depresjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående trening er det forresten avgjørende at man finner noe man liker å gjøre. Om det er å gå fjelltur, løpe ute, løpe på tredemølle, trene styrke, yoga, boksing eller dans spiller ingen rolle. Svømming er også noe mange syns er greit, da får man trent hele kroppen i eget tempo. 

Pass på at man får i seg nok vitaminer, spesielt nå når vi går mot mørkere tider er det viktig med dagslys og D Vitaminer. Prøv å få inn en grei døgnrytme sånn at man ikke er våken hele natten og sover hele dagen. For meg funker det best å sove fra 2-3 om natten til 10-11 om formiddagen, det er ikke optimalt men det er bedre enn å sove fra 5-14 som jeg gjorde før🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ut av alvorlig depresjon ved hjelp av antidepressiva.

Anonymkode: 8a707...ea8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det bedre fordi tida gikk. De fleste depresjoner går over i løpet av 3-6 måneder.

Anonymkode: 1ef60...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilte meg.. Det var som å skru på en bryter for min del. Gikk fra deprimert i mange år til lykkelig. Første steg er vel å finne ut hvor skoen trykker, og gjøre noe med det.

Anonymkode: d875d...15f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg fikk det bedre fordi tida gikk. De fleste depresjoner går over i løpet av 3-6 måneder.

Hvordan går det an? Når man er så dypt inni depresjon og ikke fungerer og det iseg selv forsterker og forverrer  depresjonen ?

Anonymkode: 8ed0a...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan går det an? Når man er så dypt inni depresjon og ikke fungerer og det iseg selv forsterker og forverrer  depresjonen ?

Si det, sånn er det. Det er ikke noe jeg finner på, les her:

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-prognose/

Jeg visste jo ikke at jeg var deprimert engang. Tenkte det bare var naturlig og logisk at jeg følte meg verdiløs og vurderte selvmord. At jeg hadde hatt depresjon forstod jeg ikke før noen år senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du har reagert på, tenker jeg - hva som er vanskelig i livet for akkurat deg. For meg handlet det om å komme viderr fra en barndom med omsorgssvikt, bearbeide det, og å finne nye fotfester i livet videre. Å finne noe som er meningsfullt nok å holde på med over tid, og som gjør at fokuset ikke er på en selv og egne følelser. Og masse trening✌🏼.

Anonymkode: a4082...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Si det, sånn er det. Det er ikke noe jeg finner på, les her:

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-prognose/

Jeg visste jo ikke at jeg var deprimert engang. Tenkte det bare var naturlig og logisk at jeg følte meg verdiløs og vurderte selvmord. At jeg hadde hatt depresjon forstod jeg ikke før noen år senere. 

Kommer vel an på hvordan depresjon man har og hvor mye/lite man fungerer og hva slags symptomer man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer vel an på hvordan depresjon man har og hvor mye/lite man fungerer og hva slags symptomer man har?

Ja, altså det står "de fleste", ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Jeg var heller ikke klar over at jeg var deprimert/utbrent. Har kartlagt mange av årsakene til at jeg har havnet der jeg er og skal nå prøve å eliminere vekk de tingene i periode og bygge meg gradvis opp igjen.

Alle ting som jeg tidligere har likt, har jeg ikke spesielt lyst til lengre. Det gjelder forsåvidt det meste. Jeg skal prøve å lage meg en liste over ting, som gir meg påfyll eller som jeg har lyst til å gjøre. Akkurat nå er jeg helt tom og veldig i tenkeboksen på hva det kan være, når alt er et ork og slit.

Jeg har også i forkant sjekket det som er av vitaminer og hormoner for å se om det er noe jeg mangler eller som er i ubalanse. Alt var fint.

Jeg har hatt det slikt lenge, lengre enn jeg selv har innsett. Noe som har ført til at jeg har begynt å få angstanfall. Dette har pågått så lenge og jeg får ikke bukt med det selv. Oppsøkte derfor fastlegen, som mente at jeg kanskje hadde en midtlivskrise og som videresendte meg til psykolog. Psykologen sa tydelig i fra om at dette er ikke en midtlivskrise og mente at jeg var på vei til å bli utbrent og mulig depresjon.

Psykologen forklarte det så fint med at det er som å kjøre en bil med røde varsellamper på. Om man ikkje stopper opp og tar tak i problemet så vil bilen tilslutt stoppe. Angstanfallene er min varsellampe, som har gitt beskjed om at jeg burde stoppe.

Jeg er spent på veien videre og optimistisk. Vil så gjerne føle det bra igjen, ha noe å se frem til og ikke bryte ut i gråt og anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...