AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #61 Skrevet 24. oktober 2023 velociraptor skrev (4 timer siden): Her er en helt enkel alpakka/syntetgenser til 3500 kroner - herregud noe så overpriset, i 25 % akryl og 15 % nylon 😶 https://hoyer.no/dame/fure-fluffy-knit-sweater-dk-grey/?productId=9083357&_gl=1*7pw12y*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIw9DlhomOggMVwJRoCR1EGAHiEAAYASABEgLPV_D_BwE en annen enkel genser til 6200, i ren ull https://hoyer.no/dame/wrapped-neck-knit-navy/?productId=9178150&_gl=1*1t5uak7*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIw9DlhomOggMVwJRoCR1EGAHiEAAYASABEgLPV_D_BwE for ikke å snakke om denne superenkle strikkede t-skjorten i kasjmir til 6900 https://hoyer.no/dame/the-juniper-sweater-mint-brushed/?productId=8793325&_gl=1*1f06a1*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIw9DlhomOggMVwJRoCR1EGAHiEAAYASABEgLPV_D_BwE Hos Høyer betaler du nærmest for å gå inn i butikkene, og så betaler du for merket på de aktuelle plaggene - man betaler for status, så slik sett er ikke kvaliteten eller prisene derfor representative for god ullstrikk generelt. Anonymkode: 5886d...e42
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #62 Skrevet 24. oktober 2023 En hjemmestrikket genser er jo egentlig verdt garnprisen x 2, men om du får solgt den for det er en annen sak. Jeg strikker selv, og hadde aldri betalt så mye for en hjemmestrikket genser - å bruke et år av livet mitt på å sakte tråkle den sammen av helt absurd dyrt garn derimot.. det er jo ikke logikk i det her Anonymkode: d5a40...f4f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #63 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg hadde lett betalt 1500 for en strikkegenser i str S/M. Min mor har pleid å strikke nydelige gensere til meg, og de holder i år etter år. Jeg har da selv kjøpt egnet garn, og så har hun gjort jobben. Dersom pris på garn + strikking hadde kommet på over 2000, hadde jeg nok heller kjøpt en kashmirgenser av ok kvalitet. Finnes mange slike til pris mellom 2000 og 3000. Så jeg tenker vel at hjemmestrikket genser har en verdi på 1500-2000, mens en god kashmir starter på 2000. At noen tror man får kvalitet for 500 kroner er helt bak mål. Anonymkode: fd8c1...30f
Bombasi Skrevet 24. oktober 2023 #64 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Foreslår at du lærer deg å strikke 😅 Du kommer ikke langt med 500 kr npr du skal kjøpe garn til en genser i str M. Masse lykke til 😛 Anonymkode: e3f99...8a1 Jeg er ingen strikker. Men jeg beundrer de som kan det. Må være fantastisk å ha en sånn produktiv, mediterende og "koselig" hobby om strikking er. Har over flere år bodd med ei som strikket, og hver gang hun tok opp strikkingen og begynte å klikke pinner så fyltes stua med en "ro" over seg. Hun var så tilfreds og fin der hun satt med ett øye på TV'en og ett øye på strikkingen. Og jeg har all respekt for både strikkingen, strikkeren og håndverket som blir laget. Men det er ingen hemmelighet at hjemmestrikkmarkedet er mettet, særlig på finn.no, og at jeg i dag klarer å få tak i en fin hjemmestrikket genser i OK kvalitet til 500,-. Så selv om noen opplever 500,- som et skambud og kanskje respektløst, så er det likevel en sum som gjør at jeg kan få tak i en hjemmestrikket genser. Med andre ord så er ikke 500,- helt fjernt. Er litt sånn et marked fungerer. Så dere må ikke bli fornærmet bare fordi jeg er av typen som sier nei til å kjøpe for en høyere sum. 4
ElisabethS65 Skrevet 24. oktober 2023 #65 Skrevet 24. oktober 2023 Helt enig i at 1000-1500 burde være minstesum for en håndstrikket genser i voksenstørrelse. Det er snakk om både garn, oppskrift og de mange timene selgeren har brukt på å lage den.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #67 Skrevet 24. oktober 2023 Blueberrymuffin skrev (På 22.10.2023 den 23.49): Så skal man betale for oppskrift, også er det alle timene. Tenk alle arbeidstimene som går med på å strikke en hel genser. Jeg tror ikke man kan tenke arbeidstimer når det kommer til sånt, rett og slett. Enten strikker man og selger for en viss sum uansett hvor lang tld det tar eller så gir en faen. Å sy en bunad kan fort ta oppmot 400-500 timer, alt etter hvor detaljert skjorta er og broderiene, men skal en tenke arbeidstimer der så hadde den skulle koste en halv million? Anonymkode: 35f84...c32 1
velociraptor Skrevet 24. oktober 2023 #68 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En hjemmestrikket genser er jo egentlig verdt garnprisen x 2, men om du får solgt den for det er en annen sak. Jeg strikker selv, og hadde aldri betalt så mye for en hjemmestrikket genser - å bruke et år av livet mitt på å sakte tråkle den sammen av helt absurd dyrt garn derimot.. det er jo ikke logikk i det her Anonymkode: d5a40...f4f Garnpris x 2 gir ingen mening. Så hvis man kjøper kjipt drittgarn på søstrene grene eller nille og strikker en genser på pinne 2 i str L skal man få kanskje 200 kroner for 150 timers arbeid, mens om man kjøper håndfarget silkekasjmir og strikker på tjukke pinner får man kanskje 3000 kroner for 10 timers arbeid? AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde lett betalt 1500 for en strikkegenser i str S/M. Min mor har pleid å strikke nydelige gensere til meg, og de holder i år etter år. Jeg har da selv kjøpt egnet garn, og så har hun gjort jobben. Dersom pris på garn + strikking hadde kommet på over 2000, hadde jeg nok heller kjøpt en kashmirgenser av ok kvalitet. Finnes mange slike til pris mellom 2000 og 3000. Så jeg tenker vel at hjemmestrikket genser har en verdi på 1500-2000, mens en god kashmir starter på 2000. At noen tror man får kvalitet for 500 kroner er helt bak mål. Anonymkode: fd8c1...30f hva om den hjemmestrikkede består av kasjmir? 3
Vera Vinge Skrevet 25. oktober 2023 #69 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 23.57): Det vil vi, men en vare er likevel bare verd det noen vil betale for den. Jeg ville feks ikke brukt 2000 på en genser. Ikke 1000 heller. For meg er den ikke verd så mye penger. Selv om den er verd det for selgeren og selv om jeg skjønner regnestykket av kostnad og arbeid. Tenker alle som meg så blir det vanskelig for selger å få ønskelig sum. Varen er da ikke verd pengene og selger må senke prisen eller beholde den selv. Heldigvis er mennesker forskjellige, så det holder at noen vil kjøpe. Anonymkode: dffb5...ab4 Skulle til å svare deg noe om at det ikke er fullt så enkelt, men vedkommende under sier det så bra: AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 0.04): Det er et usigelig tåpelig utrykk. Varen er verdt mye mer men fordi folk tror de sitter på makta ved å nekte å betale det varen er verdt får vi heller søppelfjell på søppelfjell med klesplagg til engangsbruk. Vi får billigkjeder i alle tilgjengelige butikklokaler som selger klesplagg som knappest tåler bruk, som mistee fasongen etter en vask der de slipper ut microplast som nå er så mangfoldig at det finnes i ufødte barns blodstrøm. Vi får færre som kan å lage klær lokalt, vi får heller sweatshops på andre siden av verden som betaler prisen for «varen er verdt hva kjøper vil betale». Anonymkode: 112ca...829 Når det gjelder salg av hjemmestrikk, er det jo ganske stor forskjell på å kjøpe en genser noen vil kvitte seg med fordi den var feil størrelse. Og det å bestille seg en genser hos noen som strikker på bestilling. Det blir jo to helt forskjellige ting. I førstnevnte tilfelle er det en person som driver med hobbien sin for moro og fordi de har planlagt genseren til seg selv, men så ble det feil og de vil at noen skal få glede av den og dekke garnet så man kanskje kan kjøpe garn til å strikke genseren i riktig størrelse. Men når man strikker på bestilling blir det litt mer jobbpreg over det, og strikkeren får ikke selv velge et mønster og en farge de selv ønsker. Da bør det absolutt kompenseres (mer) for arbeidet. At noen er fornøyde med å få tak i en brukt genser eller en genser noen har strikket i feil størrelse til 500,- er jo fint, det. Men hvis man forventer å kunne bestille seg en genser av noen og forvente at strikkeren enten skal dekke deler av garnkostnaden (!) eller ikke få noe betalt for arbeidet, er jo helt hårreisende. Og så kan garnpris variere veldig mye. Det handler heller ikke bare om kvalitet, som noen her antyder, men også om det er norsk vs importert ull. Om man strikker i norsk ull og uten silk mohair, blir det utrolig mye billigere enn merino og silk mohair. Så om man har lyst på en strikket genser, men vil spare penger, kan man be om en genser i norsk (eller islandsk) ull, framfor at strikkeren skal jobbe nærmest gratis. At strikkeren ikke kan ta en reell timepris, er det så klart ikke marked for, men en noe bør man få dekket for arbeidet. Og så tror jeg ikke alle skjønner at det man får når man kjøper en «strikkegenser» på Lindex er noe helt annet enn en hjemmestrikket genser i ren ull. Strikkegensere fra kjedebutikker til 500,- inneholder aldri kun ull, og vil dermed både holde seg mindre pene i bruk og varme mindre. Det er stort sett kun noen få prosent ull og resten syntetisk. Det er heller ikke bra for miljøet. Mens en hjemmestrikket genser av norsk ull vel er noe av det mest miljøvennlige man kan gjøre i klesveien, når man skal ha noe nytt i garderoben. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #70 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 13.17): Foreslår at du lærer deg å strikke 😅 Du kommer ikke langt med 500 kr npr du skal kjøpe garn til en genser i str M. Masse lykke til 😛 Anonymkode: e3f99...8a1 Jeg tviler på at den du siterer behøver særlig med hell for å få kjøpt en håndstrikket genser til 500 kr. Jeg kjøpte selv akkurat en ny håndstrikket cardigan på Finn til 400,- kr. Den var intrikat strikket og garnkostnaden var 1000 kr… Så man kan jo si at strikkeren betalte meg 600 kr. for å få lov til å strikke en komplisert ull-cardigan til meg. 🤷♀️ Eller så kan man jo heller se på det som at jeg sponset hobbyen til strikkeren med 400 kr. 🤷♀️ Produksjonskostnaden betyr faktisk null og niks. Markedet styrer markedsverdien. Anonymkode: 053f9...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #71 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 13.19): her er det som oftest garnprisen x to som brukes. Eks om garnet til genseren koster 500 så får den som strikker 500 for jobben.. Anonymkode: 34c30...83b Garnpris x 2 er det som er vanlig for strikking på bestilling til venner, ja. Hvis jeg må kjøpe oppskrift og/eller pinner kommer det i tillegg (f.eks hvis det skal brukes veldig tykke eller veldig tynne pinner og jeg ikke har det fra før). Anonymkode: 75e40...ceb
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #72 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 9.22): På Finn pleier jeg å ta 30% av nypris om det er brukt men i fin stand. Spesielt populære plagg tar jeg 60% av nypris. Er det nytt/ubrukt tar jeg mellom 50-70% av nypris. Ts sier ingen ting om genseren er ny eller brukt. Og de aller fleste bruker penger på hobbyen sin, det er veldig få som kan tjene på det. Om man har det som jobb så har man andre kanaler å selge i enn finn.no (som jo er et stort bruktmarked). Rart at de som strikker har en så stor forventning om å drive gratis hobby, npr det egentlig koster så mye for utstyret man bruker til hobbyen. Hadde jeg selv bestilt meg en genser fra en som strikker hadde jeg selvfølgelig betalt garnprisen og litt for tiden… Anonymkode: 0b4dc...9be Forventer strikkere å drive med hobbyen gratis? Uff, må jeg begynne å selge strikkeplagg for at hobbyen min skal bli gratis nå 😱? Jeg strikker ikke på oppdrag bl.a. pga av frekke folk som helst skal ha hjemmestrikk gratis. Da strikker jeg heller til meg selv og i bursdags- og julegave til gode venner og familie. Når skapet mitt er full gir jeg heller til klesinnsamling til Ukraina e.l i stedet for å selge på Finn. Anonymkode: 409ad...04a 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #73 Skrevet 1. november 2023 Tenker at man betaler for garnet som er brukt + noe for jobben. Garn er dyrt, og jeg forventer heller ikke at noen skal bruke X antall timer på å lage noe til meg uten å få betalt for det (med mindre det er en gave). Anonymkode: 7ec58...a5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå