Gå til innhold

Hva er OK pris for en hjemmestrikket ullgenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av nysgjerrighet: hvor mange timer tar det å strikke en genser om man skulle strikke på akkord (og ikke som kose-strikking)?

Anonymkode: b1edd...7a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får da fint f.eks. en Ulvang-genser til 500,- men det er vel bare ræl da?

Anonymkode: ee920...ed1

Hvor? På Ullvang sin side koster strikkegenserene 1800-2000 https://ulvang.com/no/kategori/dame/topper

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av nysgjerrighet: hvor mange timer tar det å strikke en genser om man skulle strikke på akkord (og ikke som kose-strikking)?

Anonymkode: b1edd...7a1

Umulig å svare på. Tjukke gensere går betraktelig fortere. Når jeg har ferie kan jeg strikke en genser i str S på f.eks. pinne 6 på tre dager, mens en på pinne 2 tar flere uker selv om jeg strikker mange timer hver dag

• Liker 1
Skrevet
velociraptor skrev (4 minutter siden):

Hvor? På Ullvang sin side koster strikkegenserene 1800-2000 https://ulvang.com/no/kategori/dame/topper

Ulvang Rav - genseren er jevnlig på tilbud på f.eks Coop Obs. Koster da gjerne 499/599. Verdens beste ullgenser 😃

Om jeg hadde bestilt hjemmestrikket genser av noen, hadde jeg vært villig til å betalt rundt 2000kr. Men dessverre har jeg ikke økonomi til det.

Anonymkode: 5df6b...7b8

Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

ja på salg - det er noe annet. Man kan få kjøpt diverse til underpris på salg.

Den er på tilbud hele tiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den er på tilbud hele tiden.

Poenget var mer at tilbud indikerer at den selges til mindre enn verdien sin.

• Liker 2
Skrevet
velociraptor skrev (Akkurat nå):

Poenget var mer at tilbud indikerer at den selges til mindre enn verdien sin.

Men i dette tilfellet så er fullpris kunstig høy fordi den nesten aldri selges så dyrt.

Skrevet

På Finn pleier jeg å ta 30% av nypris om det er brukt men i fin stand. Spesielt populære plagg tar jeg 60% av nypris. Er det nytt/ubrukt tar jeg mellom 50-70% av nypris. 

Ts sier ingen ting om genseren er ny eller brukt.

Og de aller fleste bruker penger på hobbyen sin, det er veldig få som kan tjene på det. Om man har det som jobb så har man andre kanaler å selge i enn finn.no (som jo er et stort bruktmarked). Rart at de som strikker har en så stor forventning om å drive gratis hobby, npr det egentlig koster så mye for utstyret man bruker til hobbyen. 

Hadde jeg selv bestilt meg en genser fra en som strikker hadde jeg selvfølgelig betalt garnprisen og litt for tiden… 

Anonymkode: 0b4dc...9be

• Liker 2
Skrevet

Hva som er ok pris kommer jo veldig an på hva den er strikket av, hvor populær fasongen/fargen er og hvor lyst en har på akkurat den genseren.

Har du strikket en genser og må selge den fordi den ble for stor/liten så bør en legge den ut til garnpris + litt for jobben, det betyr jo ikke at en får solgt den for den prisen, men da har en i hvertfall prøvd også får en selv bestemme hvor langt ned en er villig til å gå i pris for å få solgt.

Helt enig med dere som mener at en også må betale litt for jobben, men det vil være nærmest umulig å betale en hobby(kose)strikker timepris for å strikke en genser. Enkelte kan jo fort bruke 30-100 timer på en genser, og da sier det seg selv at med garnpris på 1500kr + minimum 3000kr i arbeidspenger så blir det fort en kostbar genser. Gensere en får kjøpt i strikkebutikker er ofte strikket av damer i uland, gjennom hjelp til selvhjelp (fairtrade) som gjør de i stand til å fø sin egen familie og sende barna på skole.

Den eneste måten dere som strikker kan klare å presse opp prisen til ett ok nivå er om alle som minstepris i hvertfall selger til garnpris, de som tar på seg oppdrag tar jo gjerne garnpris + litt for jobben. Desto bedre rykte en får for godt håndtverk, desto mer kan en ta for jobben.

Ser noen sammenligner det med frisør, rørlegger, snekker.... en kan selv velge om en går til en frisørsalong og betaler full timepris eller om en går til en bekjent som klipper som hobby - resultatet blir gjerne litt etter hva en betaler for, og går en til salong så vet en i hvertfall at det betales arbeidsgiveravgift, husleie og skatt utav pengene. Rørlegger/elektriker arbeide kan en såklart også fikse selv, men da får en kraftig avkortning på forsikringen om noe skulle skje, så det lønner seg ikke i lengden. Snekker ser en jo ofte at folk prøver å fikse rimeligere, noen har flaks mens andre er mer uheldige med ett slikt valg og det ender da opp med å bli dyrere enn hva det ville kostet å få ett skikkelig snekkerfirma til å ta jobben fra starten av.

Skrevet

Til en voksen: 1500

Til et barn: 500-1000

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 23.33):

Hva er OK pris å selge/ betale for en hjemmestrikket ullgenser? Da mener jeg en helt nøytral genser uten mønster, men pent glatt strikket med forseggjort halskant og ermer. 

Anonymkode: 6b7f4...7bf

kommer an på garnet. Når jeg strikker til meg selv, kommer garnet alene på minimum 1200 kroner. Andre kan strikke en genser med garnforbruk på 3-400 kroner. Så det er helt umulig å svare på uten informasjon om garnet.

Anonymkode: f7cf6...553

Skrevet

Bare for jobben kunne jeg betalt fra 1000 kr og oppover. Garn og sånt kommer i tillegg.

Men en bestilling på en bestemt genser, da hadde jeg strukket meg til langt over 1000, avhengig av hvordan den er å strikke. 

Anonymkode: 4b3ef...e5e

Skrevet

Garnpris + 1000 kr for jobben. Gjerne mer om det var en genser som er vanskelig eller kjedelig å strikke, eller om vedkommende ville ha den til en spesiell tidsfrist.

Anonymkode: f15ac...329

Skrevet

Jeg tar 1000 kroner pluss garnprisen når jeg strikker på bestilling - det er ingen som har reagert på dette.

Skrevet

Kost av garn+ en fortjeneste.

Anonymkode: 3e8a7...e91

Skrevet
Bombasi skrev (På 22.10.2023 den 23.35):

Aner ikke. Men jeg tenker jeg er villig til å betale rundt 500 kr for en ubrukt hjemmestrikket genser i M. 

Jeg vet det ikke forsvarer prisen på garn og tidsbruk, likevel er det dette jeg er villig å betale for genseren. 

Men kanskje jeg er en kjiping 🫠

Min mor selger billige strikkegensere som kunne vært perfekt for deg😂 Hun la ut en del gensere for 300 og fikk spørsmål om hva som var galt med genserne av noen som ville kjøpe🙈 Hun strikker bare veldig mye og gjør det som hobby, men kunne nok egentlig solgt for mye mer ja!

Anonymkode: 8ec4d...87c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min mor selger billige strikkegensere som kunne vært perfekt for deg😂 Hun la ut en del gensere for 300 og fikk spørsmål om hva som var galt med genserne av noen som ville kjøpe🙈 Hun strikker bare veldig mye og gjør det som hobby, men kunne nok egentlig solgt for mye mer ja!

Anonymkode: 8ec4d...87c

Så fantastisk! Nå snakker vi! Men selv jeg synes 300,- er et ran av en pris, og hadde nok undret meg over om det var noe galt med genserene jeg og. :D Du bør tipse henne i at hennes lave pris fører til skepsis mot produktet ;) 

Skrevet
Bombasi skrev (På 22.10.2023 den 23.35):

Aner ikke. Men jeg tenker jeg er villig til å betale rundt 500 kr for en ubrukt hjemmestrikket genser i M. 

Jeg vet det ikke forsvarer prisen på garn og tidsbruk, likevel er det dette jeg er villig å betale for genseren. 

Men kanskje jeg er en kjiping 🫠

Foreslår at du lærer deg å strikke 😅 

Du kommer ikke langt med 500 kr npr du skal kjøpe garn til en genser i str M. 

Masse lykke til 😛

Anonymkode: e3f99...8a1

• Liker 1
Skrevet

her er det som oftest garnprisen x to som brukes. Eks om garnet til genseren koster 500 så får den som strikker 500 for jobben.. 

Anonymkode: 34c30...83b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...