Gå til innhold

Hva er OK pris for en hjemmestrikket ullgenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Blueberrymuffin skrev (7 minutter siden):

Dere som sier 400-500 for en strikkegenser har virkelig ikke peiling.

En strikkegenser i medium voksen krever fort 8-12 nøster. Ett nøste kan koste alt mellom 40-80 kroner avhengig av kvalitet. Det vil si at man fort kan ende på 450 - 750 kroner for bare nøstene, og det er minimum. Skal du ha kvalitetsgarn vil det kosta enda mer.

Så skal man betale for oppskrift, også er det alle timene. Tenk alle arbeidstimene som går med på å strikke en hel genser.

1000-1500 burde være minstesum for en slik håndstrikket genser i voksenstørrelse.

Stikkegenser er et håndtverk, ha respekt for det. At noen foreslår 400-500 kroner er bare helt på jordet, vi snakker ikke om en collage genser fra H&M.

De som mener at selger ikke kan forvente å få igjen arbeidstimene, mener dere at dette også gjelder andre arbeidsyrker, som når man leier snekkere, rørleggere og andre som lager noe du skal ha? For jeg ser virkelig ikke forskjellen her. På samme måte som at vi betaler andre for arbeidstimer, er det det minste man kan gjøre for slike håndstrikkede gensere. Det er kun mangel på respekt om man mener noe annet.

Jeg strikker ikke selv, det kan jeg ikke, men selv jeg forstår all jobben som ligger bak.

Det var da voldsomt til reaksjon.

Jeg hadde ikke betalt mer nei, derfor spør jeg selvsagt ingen om å strikke for meg heller. 

Anonymkode: ff065...e46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er frivillig å strikke slike gensere?! Et produkt er verdt det kjøperne er villige til å betale. 

Anonymkode: 4da74...b9a

Det er et usigelig tåpelig utrykk.

Varen er verdt mye mer men fordi folk tror de sitter på makta ved å nekte å betale det varen er verdt får vi heller søppelfjell på søppelfjell med klesplagg til engangsbruk.

Vi får billigkjeder i alle tilgjengelige butikklokaler som selger klesplagg som knappest tåler bruk, som mistee fasongen etter en vask der de slipper ut microplast som nå er så mangfoldig at det finnes i ufødte barns blodstrøm.

Vi får færre som kan å lage klær lokalt, vi får heller sweatshops på andre siden av verden som betaler prisen for «varen er verdt hva kjøper vil betale».

Anonymkode: 112ca...829

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Strikker til meg selv nå. Enkel genser i kashmir garn til 210 pr nøste. Trenger ca 10 nøster. 

Bare garn kommer på over 2000

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kommer veldig an på hvilken genser det er snakk om, og hvilket garn som benyttes. F.eks en Tirilgenser med drops air har garnutgift på ca 600 kroner, men andre typer har garnkostnad på nærmere 1500 kroner.

På jobben hos meg så har jeg flere kollegaer som MÅ strikke, og som spør om ikke noen vil ha strikket noe, og da betaler vi bare garnprisen. For min del så er det helt utopi å betale for antall timer som brukes, utrolig mange strikker for at det er en hobby/avkobling - og ikke noe de gjør for å tjene penger. Det er litt upraktisk å strikke masse til seg selv bare fordi at du må ha strikketøy mellom hendene.

Anonymkode: e9547...2eb

• Liker 4
Skrevet

Enig med det som flere her allerede sier: 1. spørsmål hva slags garn som ble brukt. Bare det kan være veldig dyrt og etter min erfaring starter materialkostnader til en voksengenser gjerne på 500kr. For det andre selvsagt strikkekvalitet og hvor mange timer sånn ca ble brukt. Generelt ville jeg si man bør regne med 800-1.500kr og oppover ved spesiell type garn.

Anonymkode: 6d38c...854

Skrevet

Svaret her har stor rekkevidde...Jeg har betalt fra 250 kr-2500 kr for hjemmestrikkede gensere. Det kommer an på garn, om de er brukt eller nye, hvor erfaren strikkeren er, og hvor lyst jeg har på akkurat den  genseren. Noen ganger har folk tilnærmet ubrukte gensere liggende på loftet som de selger billig.

Jeg har stor respekt for håndarbeidet strikking, elsker strikkegensere, liker ikke å strikke.

Anonymkode: f37ef...630

• Nyttig 1
Skrevet
Anononyma skrev (På 22.10.2023 den 23.50):

Må innrømme at jeg heller ikke ville betalt noe voldsomt mye over f.eks 1000 kr. Handler rett og slett om økonomi, ikke at jeg ikke setter pris på arbeidet.

Har derfor satt meg til ro med at det ikke blir noen sånn genser på meg, selv om jeg har veldig lyst på villmarksgenseren (tror den heter det, den med potespor rundt brystet) 😊

Hvis du følger med på finn og fb kan du finne gensere folk selgere fordi de ikke blir brukt selv. Selges mye billigere enn om de har blitt strikket på bestilling.

Hilsen strikker som også må rydde i skapet av og til

Anonymkode: db3a9...086

• Liker 1
Skrevet

Prisen for garnet pluss en grei timesbetaling. Jeg kjøper ofte fine hjemmestrikkede sokker. Vanlig pris for dem er ca 250,-. Syns faktisk det er billig, med tanke på garn og jobb.

Anonymkode: 31cdc...d11

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 23.57):

Det vil vi, men en vare er likevel bare verd det noen vil betale for den. 

Jeg ville feks ikke brukt 2000 på en genser. Ikke 1000 heller.  For meg er den ikke verd så mye penger. Selv om den er verd det for selgeren og selv om jeg skjønner regnestykket av kostnad og arbeid. Tenker alle som meg så blir det vanskelig for selger å få ønskelig sum. Varen er da ikke verd pengene og selger må senke prisen eller beholde den selv. Heldigvis er mennesker forskjellige, så det holder at noen vil kjøpe. 

Anonymkode: dffb5...ab4

Som et tankeeksperiment, så kunne man fått ned prisen en god del ved at kvinner i u-land strikket istedet. Og enda lavere ved at barn i u-land strikket. Hvor billig skal det være?

Eller ved at genseren ble maskinstrikket i Norge heller enn håndstrikket. Litt lavere kvalitet til lavere pris, men fortsatt ull. Kunne også redusert ullkvaliteten.

Jeg tenker iallefall at det er bedre å ha færre plagg og ha dem lenge. Og at folk får betalt for arbeidet sitt. Eller at man strikker selv, da slipper man unna med å kun betale ullgarn.

Anonymkode: d553e...6fd

• Liker 3
Skrevet

Det kommer helt an på genseren. Jeg strikker en del av American dreams lignende gensere i M. de koster 500 kr i garn - Bella by permin. Det er mange som ønsker å kvitte seg med genserne de har strikket så fort som mulig og kun selger for garnpris. Men 500 er ganske lite for en ull genser. De aller fleste garn koster minst 80 kr stykket, også må du ofte ha 5 nøster eller dobbelt så mye avhengig av løpemeter, dobbel tråd, oppskriften etc. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 23.43):

Jeg tenker man aldri (sjelden i hvert fall) vil få igjen verdien av arbeidstimer lagt inn og pris på garnet… Hadde ikke vært interessert i å betale så mye mer enn 500 kr.

Men, når det er sagt: jeg skjønner jo samtidig at det er for lav sum, så bør nok holde meg unna privat ull-handel i all fremtid 😅

Anonymkode: ff065...e46

Bombasi skrev (På 22.10.2023 den 23.35):

Aner ikke. Men jeg tenker jeg er villig til å betale rundt 500 kr for en ubrukt hjemmestrikket genser i M. 

Jeg vet det ikke forsvarer prisen på garn og tidsbruk, likevel er det dette jeg er villig å betale for genseren. 

Men kanskje jeg er en kjiping 🫠

Betyr det at du ikke ville betalt mer enn 500 for en genser i det hele tatt, eller vil du betale mindre for en hjemmestrikket enn for en kjøpegenser?

Jeg tror ikke jeg har sett en fin ullgenser til under 900 kroner, men om du vanligvis handler på fast-fashion-kjedene så skjønner jeg at 600 for en genser med garn til 2000 føles dyrt for deg 🤷🏼‍♀️

Å få fornuftig timelønn vil selvsagt ikke skje, da måtte man gjerne betalt 7-10 000 kroner for en genser, men å mene at man ikke engang skal dekke garnverdien synes jeg er sært.

• Liker 4
Skrevet
juve5 skrev (2 minutter siden):

Det kommer helt an på genseren. Jeg strikker en del av American dreams lignende gensere i M. de koster 500 kr i garn - Bella by permin. Det er mange som ønsker å kvitte seg med genserne de har strikket så fort som mulig og kun selger for garnpris. Men 500 er ganske lite for en ull genser. De aller fleste garn koster minst 80 kr stykket, også må du ofte ha 5 nøster eller dobbelt så mye avhengig av løpemeter, dobbel tråd, oppskriften etc. 

Genseren jeg strikker på nå har f.eks. garn for 1800 kroner i str XS. Vil ikke tenke på hva det hadde kostet i XL.

Skrevet

Regner med folk strikker fordi de liker det og ikke for å tjene penger. jeg tjener ingenting på mine hobbyer heller.

Anonymkode: ee920...ed1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 23.57):

Det vil vi, men en vare er likevel bare verd det noen vil betale for den. 

Jeg ville feks ikke brukt 2000 på en genser. Ikke 1000 heller.  For meg er den ikke verd så mye penger. Selv om den er verd det for selgeren og selv om jeg skjønner regnestykket av kostnad og arbeid. Tenker alle som meg så blir det vanskelig for selger å få ønskelig sum. Varen er da ikke verd pengene og selger må senke prisen eller beholde den selv. Heldigvis er mennesker forskjellige, så det holder at noen vil kjøpe. 

Anonymkode: dffb5...ab4

Me den logikken bør frisør og manikyr være gratis, siden jeg ikke gidder å betale for sånt tull, og ingen biler bør koste mer enn 300 000 siden det er max hva jeg er villig til å betale for en bil uansett kvalitet - men det gir jo ikke mening å tenke sånn.

Synes man strikkegensere er kjipe og ikke verdt å bruke penger på så lar man jo bare være å kjøpe.

Så du har rett i at en vare ikke er verdt mer enn noen vil betale for den, men det betyr ikke at den ikke er verst mer enn gjerrige mennesker som ikke er spesielt interessert i varen, vil betale for den. Frisører fortjener lønn selv om de må få pengene sine fra andre enn meg - jeg tenker ikke at de skal fikse håret mitt for skampris fordi jeg ikke gidder å betale mer, da ordner jeg håret mitt på annet vis og så bruker de tiden sin på noen som er villige til å betale dem.

• Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Regner med folk strikker fordi de liker det og ikke for å tjene penger. jeg tjener ingenting på mine hobbyer heller.

Merkelig tankegang.

Kjenner flere som selger tegninger og malerier, burde de ikke ta penger for det siden det er en hobby?

Hva med de som lager smykker eller keramikk, burde de alle bare gi det bort, eller ta en symbolsk sum som dekker halve material-utgiften? Jeg regner jo med de koser seg med hobbyen sin liksom…  

• Liker 3
Skrevet

Forstår ikke helt de som ikke vil betale mer enn kr 500,-. Det får man jo ikke en maskinstrikket genser til. Dere vil altså bare gå i kjipe klær fra H&M og andre tilsvarende kjipe butikker.

Vet ikke helt hva jeg ville betalt. Kommer helt an på hva slags genser. Jeg har er par bestemor strikket til meg på 90-tallet. Topp kvalitet. Hadde nok villet betalt 2-3 000,- pr genser. Det er dårlig timesbetaling, men noe særlig mer blir dyrt.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes helt klart folk som er villig til å betale 1500-2000kr++ for en strikkegenser. Hadde jeg hatt råd ville jeg vært villig. At andre ikke er det er greit. Men siden jeg ikke har råd kjøper jeg brukte strikkegensere, de er ofte like fine som nye. Det er færre å få kjøpt av dem da, da det avhenger jo av at selger enten er lei av den, eller at størrelsen har blitt feil pga f.eks endring i vekt. De strikkegenserne jeg har fått fatt i til 500kr har vært fordi folk har slanket seg og jeg liker oversized. 

Anonymkode: bc00b...382

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://www.intersport.no/merker/devold/klaer/gensere/

Disse er ikke håndstrikket, men de koster likevel oppimot 2000.

Anonymkode: 0b849...b6d

Her er en helt enkel alpakka/syntetgenser til 3500 kroner - herregud noe så overpriset, i 25 % akryl og 15 % nylon 😶 https://hoyer.no/dame/fure-fluffy-knit-sweater-dk-grey/?productId=9083357&_gl=1*7pw12y*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIw9DlhomOggMVwJRoCR1EGAHiEAAYASABEgLPV_D_BwE

en annen enkel genser til 6200, i ren ull  https://hoyer.no/dame/wrapped-neck-knit-navy/?productId=9178150&_gl=1*1t5uak7*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIw9DlhomOggMVwJRoCR1EGAHiEAAYASABEgLPV_D_BwE

for ikke å snakke om denne superenkle strikkede t-skjorten i kasjmir til 6900 https://hoyer.no/dame/the-juniper-sweater-mint-brushed/?productId=8793325&_gl=1*1f06a1*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMIw9DlhomOggMVwJRoCR1EGAHiEAAYASABEgLPV_D_BwE

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Forstår ikke helt de som ikke vil betale mer enn kr 500,-. Det får man jo ikke en maskinstrikket genser til. Dere vil altså bare gå i kjipe klær fra H&M og andre tilsvarende kjipe butikker.

Vet ikke helt hva jeg ville betalt. Kommer helt an på hva slags genser. Jeg har er par bestemor strikket til meg på 90-tallet. Topp kvalitet. Hadde nok villet betalt 2-3 000,- pr genser. Det er dårlig timesbetaling, men noe særlig mer blir dyrt.

Får da fint f.eks. en Ulvang-genser til 500,- men det er vel bare ræl da?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...