AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Skrevet 22. oktober 2023 Hva er OK pris å selge/ betale for en hjemmestrikket ullgenser? Da mener jeg en helt nøytral genser uten mønster, men pent glatt strikket med forseggjort halskant og ermer. Anonymkode: 6b7f4...7bf
Bombasi Skrevet 22. oktober 2023 #2 Skrevet 22. oktober 2023 (endret) Aner ikke. Men jeg tenker jeg er villig til å betale rundt 500 kr for en ubrukt hjemmestrikket genser i M. Jeg vet det ikke forsvarer prisen på garn og tidsbruk, likevel er det dette jeg er villig å betale for genseren. Men kanskje jeg er en kjiping 🫠 Endret 22. oktober 2023 av Bombasi 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #3 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er OK pris å selge/ betale for en hjemmestrikket ullgenser? Da mener jeg en helt nøytral genser uten mønster, men pent glatt strikket med forseggjort halskant og ermer. Anonymkode: 6b7f4...7bf Kommer an på størrelsen og hvilket garn som er brukt. Men om det er ren ull, typ barnestørrelse 1-3 år har jeg pleid å betale ca 400,- Har kjøpt sett med mønster, bukse, genser og lue for 900,- og bukse med seler og mønster for ca 400,- Anonymkode: 8c77d...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer an på størrelsen og hvilket garn som er brukt. Men om det er ren ull, typ barnestørrelse 1-3 år har jeg pleid å betale ca 400,- Har kjøpt sett med mønster, bukse, genser og lue for 900,- og bukse med seler og mønster for ca 400,- Anonymkode: 8c77d...a6e Det er snakk om genser til voksen dame str S Anonymkode: 6b7f4...7bf
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Skrevet 22. oktober 2023 Voksen str M minimum mellom 1500-2500 alt etter garnkvalitet. Anonymkode: 664f5...567 14 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Skrevet 22. oktober 2023 På strikkebutikken selger de håndstrikkede utstillingsmodeller for 2000. Det dekker da ullgarn og arbeidspenger. Garn er dyrt. Anonymkode: d553e...6fd 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Skrevet 22. oktober 2023 Bombasi skrev (5 minutter siden): Aner ikke. Men jeg tenker jeg er villig til å betale rundt 500 kr for en ubrukt hjemmestrikket genser i M. Jeg vet det ikke forsvarer prisen på garn og tidsbruk, likevel er det dette jeg er villig å betale for genseren. Men kanskje jeg er en kjiping 🫠 En hjemmestrikket genser i str M vil koste mer enn det i bare garn og oppskrift. så ja, du er en kjiping 😅 Anonymkode: eebbe...c55 19 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg tenker man aldri (sjelden i hvert fall) vil få igjen verdien av arbeidstimer lagt inn og pris på garnet… Hadde ikke vært interessert i å betale så mye mer enn 500 kr. Men, når det er sagt: jeg skjønner jo samtidig at det er for lav sum, så bør nok holde meg unna privat ull-handel i all fremtid 😅 Anonymkode: ff065...e46 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Skrevet 22. oktober 2023 Bombasi skrev (6 minutter siden): Aner ikke. Men jeg tenker jeg er villig til å betale 400-500 kr for en ubrukt hjemmestrikket genser i M. Jeg vet det ikke forsvarer prisen på garn og tidsbruk, likevel er det dette jeg er villig å betale for genseren. Men kanskje jeg er en kjiping 🫠 Du er nok det. Den som laget genseren vil gå med tap. Vi vil at folk skal få betalt for arbeidet sitt? Anonymkode: d553e...6fd 5 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 Bombasi skrev (3 minutter siden): Aner ikke. Men jeg tenker jeg er villig til å betale 400-500 kr for en ubrukt hjemmestrikket genser i M. Jeg vet det ikke forsvarer prisen på garn og tidsbruk, men det er det jeg er villig å by. Men kanskje jeg er en kjiping 🫠 Det er egentlig veldig vanskelig å gi noe ordentlig svar til ts, for det er flere ting som spiller inn. Garntype, garnprodusent, mønster/ikke mønster, hvor fint den er strikket, snitt på plagget m.m. Garn til en genser i str M til mann koster nok minst 800 kr, ofte mer. Da har man ikke tatt med pinner, nåler, mønster m.m. Så ja, i dette tilfellet er du en kjiping Er det brukt kvalitetsgarn, genseren passer til deg og er strikket av en som er dyktig, så er det uansett verdt å bruke en del penger på, for da vil du kunne ha genseren i årevis. Anonymkode: 5886d...e42 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På strikkebutikken selger de håndstrikkede utstillingsmodeller for 2000. Det dekker da ullgarn og arbeidspenger. Garn er dyrt. Anonymkode: d553e...6fd Det dekker ikke arbeidspenger, altså. Men modellene er viktige for salg, og mange liker å strikke for egen del. Men at de tjener på det- nei. Anonymkode: 664f5...567 3
Bombasi Skrevet 22. oktober 2023 #12 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En hjemmestrikket genser i str M vil koste mer enn det i bare garn og oppskrift. så ja, du er en kjiping 😅 Anonymkode: eebbe...c55 Klar over det. 😁 Men Finn-markedet er mettet av hjemmestrikkprodukter, og jeg tror jeg ville funnet en fin strikket genser der ute til 500 kr. 2 3
Bombasi Skrevet 22. oktober 2023 #13 Skrevet 22. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tenker man aldri (sjelden i hvert fall) vil få igjen verdien av arbeidstimer lagt inn og pris på garnet… Hadde ikke vært interessert i å betale så mye mer enn 500 kr. Men, når det er sagt: jeg skjønner jo samtidig at det er for lav sum, så bør nok holde meg unna privat ull-handel i all fremtid 😅 Anonymkode: ff065...e46 Takk for at du er like kjip som meg 😅 Tror jeg slår følge med deg i at det aldri blir ullgenser gjennom privathandel på meg, og at jeg trekker meg stille ut av tråden... 😁 Endret 22. oktober 2023 av Bombasi 5
Blueberrymuffin Skrevet 22. oktober 2023 #14 Skrevet 22. oktober 2023 (endret) Dere som sier 400-500 for en strikkegenser har virkelig ikke peiling. En strikkegenser i medium voksen krever fort 8-12 nøster. Ett nøste kan koste alt mellom 40-80 kroner avhengig av kvalitet. Det vil si at man fort kan ende på 450 - 750 kroner for bare nøstene, og det er minimum. Skal du ha kvalitetsgarn vil det kosta enda mer. Så skal man betale for oppskrift, også er det alle timene. Tenk alle arbeidstimene som går med på å strikke en hel genser. 1000-1500 burde være minstesum for en slik håndstrikket genser i voksenstørrelse. Strikkegenser er et håndtverk, ha respekt for det. At noen foreslår 400-500 kroner er bare helt på jordet, vi snakker ikke om en collage genser fra H&M. De som mener at selger ikke kan forvente å få igjen arbeidstimene, mener dere at dette også gjelder andre arbeidsyrker, som når man leier snekkere, rørleggere og andre som lager noe du skal ha? For jeg ser virkelig ikke forskjellen her. På samme måte som at vi betaler andre for arbeidstimer, er det det minste man kan gjøre for slike håndstrikkede gensere. Det er kun mangel på respekt om man mener noe annet. Jeg strikker ikke selv, det kan jeg ikke, men selv jeg forstår all jobben som ligger bak. Endret 22. oktober 2023 av Blueberrymuffin 13 5
Anononyma Skrevet 22. oktober 2023 #15 Skrevet 22. oktober 2023 Må innrømme at jeg heller ikke ville betalt noe voldsomt mye over f.eks 1000 kr. Handler rett og slett om økonomi, ikke at jeg ikke setter pris på arbeidet. Har derfor satt meg til ro med at det ikke blir noen sånn genser på meg, selv om jeg har veldig lyst på villmarksgenseren (tror den heter det, den med potespor rundt brystet) 😊 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #16 Skrevet 22. oktober 2023 Blueberrymuffin skrev (4 minutter siden): Dere som sier 400-500 for en strikkegenser har virkelig ikke peiling. En strikkegenser i medium voksen krever fort 8-12 nøster. Ett nøste kan koste alt mellom 40-80 kroner avhengig av kvalitet. Det vil si at man fort kan ende på 450 - 750 kroner for bare nøstene, og det er minimum. Skal du ha kvalitetsgarn vil det kosta enda mer. Så skal man betale for oppskrift, også er det alle timene. Tenk alle arbeidstimene som går med på å strikke en hel genser. 1000-1500 burde være minstesum for en slik håndstrikket genser i voksenstørrelse. Stikkegenser er et håndtverk, ha respekt for det. At noen foreslår 400-500 kroner er bare helt på jordet, vi snakker ikke om en collage genser fra H&M. Jeg strikker ikke selv, det kan jeg ikke, men selv jeg forstår all jobben som ligger bak. Sommerfryd som er kjempepopulær genser akkurat nå koster kr 1500 bare i garn. Et garnnøste har også steget mye i pris, og koster fort godt over 100 kr per stk. Du har helt rett. Anonymkode: 664f5...567 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #17 Skrevet 22. oktober 2023 Alt under 1000kr er et hån mot den som strikker. Selv billige garn kjøpt på salg koster som nevnt over fort opp mot 700kr, mønster _kan_ finnes gratis for enkle gensere og om strikkeren er kjapp og erfaren med alt utstyr i hus fra før av så får denne da kanskje 300kr for ca 20 timer jobb. Anonymkode: 112ca...829 6
Laraa Skrevet 22. oktober 2023 #18 Skrevet 22. oktober 2023 Bombasi skrev (19 minutter siden): Aner ikke. Men jeg tenker jeg er villig til å betale rundt 500 kr for en ubrukt hjemmestrikket genser i M. Jeg vet det ikke forsvarer prisen på garn og tidsbruk, likevel er det dette jeg er villig å betale for genseren. Men kanskje jeg er en kjiping 🫠 Med tanke på at det er omtrent det du betaler på HM for en i akryl, så ja jo litt kanskje 🙂 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #19 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alt under 1000kr er et hån mot den som strikker. Selv billige garn kjøpt på salg koster som nevnt over fort opp mot 700kr, mønster _kan_ finnes gratis for enkle gensere og om strikkeren er kjapp og erfaren med alt utstyr i hus fra før av så får denne da kanskje 300kr for ca 20 timer jobb. Anonymkode: 112ca...829 Men det er frivillig å strikke slike gensere?! Et produkt er verdt det kjøperne er villige til å betale. Anonymkode: 4da74...b9a 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #20 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du er nok det. Den som laget genseren vil gå med tap. Vi vil at folk skal få betalt for arbeidet sitt? Anonymkode: d553e...6fd Det vil vi, men en vare er likevel bare verd det noen vil betale for den. Jeg ville feks ikke brukt 2000 på en genser. Ikke 1000 heller. For meg er den ikke verd så mye penger. Selv om den er verd det for selgeren og selv om jeg skjønner regnestykket av kostnad og arbeid. Tenker alle som meg så blir det vanskelig for selger å få ønskelig sum. Varen er da ikke verd pengene og selger må senke prisen eller beholde den selv. Heldigvis er mennesker forskjellige, så det holder at noen vil kjøpe. Anonymkode: dffb5...ab4 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå