Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har over flere måneder brukt retinol 0,5 % (tidligere 0,2 %). Har nå økt opp til 1 % retinol da jeg har pigmenter og solskade. Bruker zo health sine produkter. 

Føler det tar lang tid å opparbeide  toleranse. Har nå holdt på i 5 uker med smøring 2 ganger i uka. Blir tidvis veldig rød, varm og huden flasser av. Prøvde å øke til 3 ganger i uka, men da så jeg ut som en tomat!

Har snakket med de på klinikken hvor jeg kjøper produktene. Hun ene mener jeg bør øke, hvis ikke vil jeg bare holde på med flassing og rødhet over enda lengre tid. Anbefaler ikke for mye fukt, fordi de døde hudcellene må få komme ut. Hun andre jeg har snakket med mente huden min reagerte normalt, men kanskje litt sensitiv/kraftig reaksjon for å kun smøre 2 ganger i uken. Hun mente jeg kunne fortsette med 2 ganger siden jeg reagerte sånn. Og at jeg kunne fukte mer. Hun kunne ikke si noe om hvor lang tid det tok før jeg ble tolerant.

Jeg blir så forvirret. Hvis man googler står det at fukt er veldig viktig og at man ikke bør kjøre på hvis man får reaksjoner. Har prøvd å blande retinol med litt krem og det gikk litt bedre. Men vil jo samtidig at retinolen skal trekke ned i underhuden å jobbe aktivt der. 

Så er vel ute etter noen tips og råd fra dere! Erfaringer eller gode tips. Blir veldig ubekvem av å vise meg på jobb som en flådd tomat uke etter uke😅 Redd huden min aldri blir tolerant. Men øker gjerne hvis det er det som skal til for å komme meg gjennom dette raskere. Men vil ikke gå for hardt frem heller. Men ser forskjell på huden min allerede etter 5 uker, så er veldig motivert for å fortsette.

Anonymkode: 9accd...c21

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt at fukt skal hindre de døde hudcellene i å "komme ut", hva nå den ene hudpleieren mener med det. På overflaten jobber retinol med å øke cellefornyelsen, altså prosessen der huden kvitter seg med overskudd av døde hudceller, og i de dypere hudlagene stimulerer den produksjonen av kollagen og elastin.

Når jeg ser på sammensetningen av produktet, tenker jeg at det er en liten mulighet for at det kanskje ikke er selve retinolen du reagerer på, men noen av de andre ingrediensene, retinolserumene fra ZO inneholder både en form for c-vitamin, et par eteriske oljer og noen psrfymstoffer som er kjent for å kunne gi hudreaksjon.

Det er helt riktig at huden får økt behov for fukt ved bruk av retinol, så du bør virkelig pøse på med fuktgivende og barrierestyrkende krem og serum på dagtid og de kveldene du ikke bruker retinol.

Jeg regner med at du er nøye med solbeskyttelse på dagtid, og at du påfører retinolproduktet på helt tørr hud? Om det påføres på fuktig hud, kan det virke irriterende. Retinol skal bare påføres i et tynt lag.

Du sier ikke noe om hvilke andre produkter du bruker i tillegg, men hvis du bruker f.eks. C-vitamin og/eller eksfolierende syrer, kan dette totalt bli for mye for huden.

Du kan også vurdere et annet retinoidprodukt, f.eks. Medik8 Crystal Retinal 6  eller 10. Retinal (egentlig retinaldehyd) skal være mer effektivt og samtidig mindre irriterende enn retinol. Noe av forklaringen på dette er at både retinol og retinaldehyd må konverteres til tretinoin (altså ren a-vitaminsyre) for å ha effekt. Mens retinol trenger to konverteringssteg, trenger retinal bare ett.

Noe annet du kan vurdere, er å kombinere et retinoidprodukt med lavere konsentrasjon, med et produkt som er mer spesifikt innrettet mot pigmentering. Selv om retinoider har god effekt på pigmentering i de ytre hudlagene, er de mye mindre effektive dersom pigmenteringen sitter dypere, så det kan kanskje fungere bedre for deg.

Til slutt må du huske at behandling med retinoider er et marathon, ikke en sprint. Det tar tid å opparbeide toleranse, og det tar tid å se synlig effekt.

Håper dette var til hjelp 🙂

Endret av Roci
Skrevet

Takk for svar Roci! Bruker nå Radical night repair, som skal være det som er sterkest og trenger dypest i følge klinikken. Har tidligere brukt de som er mildere som wrinkle and texture repair og skin brightner.

Bruker 50 i solfaktor hver dag, så det er jeg veldig påpasselig på. Nå bruker jeg retinol på kveld to dager i uka, etterfulgt av daily power defense. Siden jeg er så tørr og rød, bruker jeg hydrating krem når jeg trenger det, men vært litt sparsom. Renser alltid huden først på morgenen. Skrubber forsiktig når huden ikke er for sår. Bruker ingen andre syrer og fikk beskjed om å ikke gjøre det enda.

Får kanskje bare holde meg til 2 ganger I uka og se om huden venner seg til det. Heller øke til x3 hvis jeg tåler det godt etterhvert. Kjøre på med mer fukt enn jeg har gjort. 

Setter stor pris på dine tips!

Anonymkode: 9accd...c21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...