Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #41 Skrevet 26. januar 2006 Det er mange steder dette er tradisjon, tror de fleste av mine venninner har fått barselsgave av pappa'n. Det er heller ikke noe nytt for jeg vet at mormor fikk gave av morfar da hun fikk min mor. Tror forresten ikke min kjære vet om denne skikken og vil ikke bli fornærmet hvis jeg ikke får noe.
Gjest Gjesta Skrevet 26. januar 2006 #42 Skrevet 26. januar 2006 (endret) Duh - ja jeg har faktisk født 2 barn. Har du født da ?????? Ja, faktisk opptil flere ganger. Blandt annet et dødfødt barn og en i seteleie på over fire kilo. Endret 26. januar 2006 av Evelina
Gjest gjest 0 Skrevet 26. januar 2006 #43 Skrevet 26. januar 2006 Forreste, ved nærmere ettertanke så skylder visst jeg mannen min en gave da. For jeg fikk barna våre i narkose, og var mer eller mindre "borte" de tre første dagene. Det va han som satt ved kuvøsen på intensiven, og han som ga "bankmelk" med sprøyte før jeg ble bevisst nok til å se og mate barnet selv. Kjære trådstarter, kanskje jeg bør slenge dette kravet i trynet på han med det samme????? *et tonn med sarkasme fra denne kanten* ← Ikke noe særlig hissig du vel?? Ja kanskje du burde kjøpe en gave til han! Men jeg mener ikke at gaven symboliserer kun selve fødselen, men vi kvinner må faktisk bære barnet i ca 9 mnd først... Har du glemt det kanskje? Og vær så snill å spar meg for at mannen må slite med hormonsvingninger osv sov... Det er ingenting sammenlignet med å gå igjennom et svangerskap.
Gjest scorpion i.i Skrevet 26. januar 2006 #44 Skrevet 26. januar 2006 Det her blir bare for dumt. Har lest gjennom alle innleggene i denne tråden men forstår fortsatt ikke hvorfor mannen skal komme med gave til damen når de forhåpentligvis har valgt å få barn sammen. For å være litt ufin: Først maser dama om at det på tide med barn for at hun føler seg klar for det, så må mannen stå på pinne for henne mens hun er gravid med humørsvingninger og sen matlyst osv så presterer hun å kreve gave når barnet først er kommet!!???!! Det var for å sette det på spissen og JA selfølgelig fins det mange unntak. Synes det uansett er utakknemlig og egoistisk å kreve noe sånt, ikke minst som i trådstarters tilfelle som sitter og depper. Voks opp!
Gjest mzluze i.i Skrevet 26. januar 2006 #45 Skrevet 26. januar 2006 Jepp, jeg fikk gave. En tung slik sølvramme fra gullsmeden med bilde av tassen i. Bildet var tatt før jeg selv fikk se barnet (keisersnitt) (han hadde visst stressa fælt med å få tatt bildet, levert kameraet til min far for utprinting osv slik at jeg kunne få det med en gang jeg kom opp fra overvåkning, hehe). Kjempekoselig. Uten at jeg forventet noe....men dog, jeg visste at han kom til å kjøpe noe siden han gnålte i månedsvis på forhånd om at han sleit med å finne på noe. Og mitt svar var hele tiden at han ikke trengte, men at det var koselig at han tenkte på det. Og barnet fikk sin aller første bamse. En som jeg ikke fikk se før ungen var ute. Iflg min mann er det "pappa-privelegium" å plukke ut den første bamsen. Min svigerinne fikk et kjempedyrt digitalkamera. En annen svigerinne fikk en smal gull-lenke. En veninne fikk et monster av et diamantkjede. Jeg trodde det der med barsel-gave fra far var en helt vanlig ting jeg....er veldig overrasket over at det tydeligvis ikke er slik. Til trådstarter vil jeg si at ideen om å gå ut og kjøpe seg noe selv nå, (som ble lansert tidligere) som en oppmuntring til seg selv fra seg selv er en super ide. Når man er nybakt mor trenger man det Kanskje ikke si noe til far om at hun ble trist siden hun ikke fikk noe....da kommer han nok til å bli litt lei seg, og dette er jo ikke tiden å være lei seg på ?
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #46 Skrevet 26. januar 2006 I min omkrets er det vanlig å gi moren en gave som takk for at du fødte barnet mitt. ← I min også. Ring med diamant er det vanlige. Min mor fikk av far, og så fikk hun satt på sten nr 2 når hun fikk barn nr to. Og jeg har alt gitt klar beskjed til mannen min at det forventer jeg når den dagen blir aktuell. Ser ikke noe reaksjonært i det, en graviditet og fødsel er jo noe som virkelig kan prege resten av ens liv rent fysisk, om man er rikitg uheldig.
Montezuma Skrevet 26. januar 2006 #47 Skrevet 26. januar 2006 Ikke noe særlig hissig du vel?? Ja kanskje du burde kjøpe en gave til han! Men jeg mener ikke at gaven symboliserer kun selve fødselen, men vi kvinner må faktisk bære barnet i ca 9 mnd først... Har du glemt det kanskje? Og vær så snill å spar meg for at mannen må slite med hormonsvingninger osv sov... Det er ingenting sammenlignet med å gå igjennom et svangerskap. ← neida, mannen min måtte ikke slite med hormonsvingninger, for jeg var ikke så mye hjemme, mest på sykehuset. . han måtte jobbe og ta seg av hus og barn +++++ fordi jeg måtte ligge mer eller mindre konstant i de 8 mndn sv.skapene varte. jeg lå mest på sykehuset, og en del på sofaen jemme. han mistet faktisk jobben sin fordi han ikke klarte å yte 100% der når det sto på som verst. Og vet du hva? Enda så fikk jeg TO flotte blomsteroppsatser av han, slik at det alltid var fine blomster den tiden vi måtte ligge på sykehuset etterpå. Men jeg FORVENTET dem ikke!
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #48 Skrevet 26. januar 2006 tUPPELURE; SYND INGEN INFORMERTE MANNEN DIN OM AT HAN HADDE KRAV PÅ permisjon for å ta seg av hus og hjem når du ikke kunne. Skjønner forresten ikke hvorfor du er så sur, kun fordi noen er vant til andre radisjoner enn deg. Selv har jeg ingen problemer med å eks akseptere at jøder feirer hanukka og muslimer id, og at mange da får gaver, selvom jeg ikke har det slik.
Gjest gjest 0 Skrevet 26. januar 2006 #49 Skrevet 26. januar 2006 Vel tuppelure, jeg synes faktisk det ikke er så superfantastisk at han kjøpte blomster til deg når du lå på sykehuset jeg da... Jeg kjøper blomster til alle venner og familie som ligger på sykehuset...
Gjest gjest 0 Skrevet 26. januar 2006 #50 Skrevet 26. januar 2006 tUPPELURE; SYND INGEN INFORMERTE MANNEN DIN OM AT HAN HADDE KRAV PÅ permisjon for å ta seg av hus og hjem når du ikke kunne. Skjønner forresten ikke hvorfor du er så sur, kun fordi noen er vant til andre radisjoner enn deg. Selv har jeg ingen problemer med å eks akseptere at jøder feirer hanukka og muslimer id, og at mange da får gaver, selvom jeg ikke har det slik. ← Takk du sa mye av det jeg ville si!
Gjest Piper Skrevet 26. januar 2006 #51 Skrevet 26. januar 2006 Ikke noe særlig hissig du vel?? Ja kanskje du burde kjøpe en gave til han! Men jeg mener ikke at gaven symboliserer kun selve fødselen, men vi kvinner må faktisk bære barnet i ca 9 mnd først... Har du glemt det kanskje? Og vær så snill å spar meg for at mannen må slite med hormonsvingninger osv sov... Det er ingenting sammenlignet med å gå igjennom et svangerskap. ← Stakkars deg som må bære frem barnet, må være utrolig grusomt å kjenne sparkene til den lille Beklager, men sutrete gravide kvinner er noe av det verste som finnes, for en graviditet er ikke det verste en kan gå igjennom. Og ja, det er synd på mannen som må leve med en kvinne som mener selv at det er forferdelig å gå gravid, og som da tror at hele verden skal dreie seg om henne. Kanskje en adopsjon hadde vært bedre
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #52 Skrevet 26. januar 2006 Piper: jeg kjenner personlig to kvinner som har blitt invalidisert for livet (en er nå ufør), og en som holdt på å dø av blodtap under en fødsel. Så at alt er harmonisk for alle er helt feil.
Gjest Piper Skrevet 26. januar 2006 #53 Skrevet 26. januar 2006 Piper: jeg kjenner personlig to kvinner som har blitt invalidisert for livet (en er nå ufør), og en som holdt på å dø av blodtap under en fødsel. Så at alt er harmonisk for alle er helt feil. ← Vel, mange døde i barsel før, så en graviditet er ikke lik for alle. Det har jeg heller ikke sagt, men å forvente gave fordi man som kvinne har gått gravid og født et barn blir for dumt, for det barnet burde være gave nok.
Fibonacci Skrevet 26. januar 2006 #54 Skrevet 26. januar 2006 Det er ikke pga barnet at man får gave, men fordi man har gjort en INNSATS og faktisk født barnet. Alle kan vel være enige i at en fødsel er en prestasjon? Eller???
Gjest Piper Skrevet 26. januar 2006 #55 Skrevet 26. januar 2006 Selvfølgelig er en fødsel en prestasjon, men er ikke barnet en stor nok gave? Er ikke vi kvinner litt vel kravstore, om vi krever å få gave fordi vi selv har valgt å få barn?
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #56 Skrevet 26. januar 2006 Selvfølgelig er en fødsel en prestasjon, men er ikke barnet en stor nok gave? Er ikke vi kvinner litt vel kravstore, om vi krever å få gave fordi vi selv har valgt å få barn? ← Det er forskjell på å kreve og å forvente. Er alle kravstore fordi de regner med å få gave på sin egen bursdag? Er ikke livet man fikk på fødselsdagen gave nok i seg selv?
Eliza Doalot Skrevet 26. januar 2006 #57 Skrevet 26. januar 2006 Man kan jo diskutere i det vide og det brede om når man har gjort seg fortjent til en gave... Hvorfor skal man egentlig få gave når man fyller år? Eller til konfirmasjon? Eller bryllup? Det er da ikke så ille å ha levd ett år til/blitt "voksen"/å elske noen? Poenget er vel at for noen (deriblant trådstarter og meg selv) er dette en tradisjon. Tradisjoner er vel gjerne noe man forventer blir fulgt, og derfor kan man kanskje bli litt skuffet hvis det ikke skjer. Om det er fornuftig å bruke enrgi på er jo en helt annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #58 Skrevet 26. januar 2006 Det er forskjell på å kreve og å forvente. Er alle kravstore fordi de regner med å få gave på sin egen bursdag? Er ikke livet man fikk på fødselsdagen gave nok i seg selv? ← Og hva med bryllupsgaver, burde ikke giftermålet være nok i seg selv, uten at folk skulle få både gaver fra gjester og morgengave? Vi fikk forlovelsesgave av våre foreldre, huttetu, at de kunne finne på å feire en merkedag i livet vårt på en slik måte.
Chiquita Skrevet 26. januar 2006 #59 Skrevet 26. januar 2006 Det er ikke pga barnet at man får gave, men fordi man har gjort en INNSATS og faktisk født barnet. Alle kan vel være enige i at en fødsel er en prestasjon? Eller??? ← Mener du med dette at de med keisersnitt ikke "fortjener" noen gave? Nei da, jeg spøkte. Skjønner at det ikke var slik du mente det En keisernsitt er jo også en stor jobb - i allefall etter at selve forløsningen har skjedd (med sår, osv) Men jeg synes alikevell at det blir feil å forvente/kreve en gave fordi en har født et barn som begge ville ha. Dama visste da vel hva som ventet henne i "den andre enden av svangerskapet" når babyen ble planlagt. Og da å kreve/forvente en gave synes jeg blir feil. For the record - jeg fikk blomster av mannen etter at vi fikk vårt første barn, og jeg syntes det var veldig koselig. Men jeg forventet det ikke på noen måte. Det er jo enda mer morro å få gaver når en ikke forventer å få noe.
Chiquita Skrevet 26. januar 2006 #60 Skrevet 26. januar 2006 Og hva med bryllupsgaver, burde ikke giftermålet være nok i seg selv, uten at folk skulle få både gaver fra gjester og morgengave? ← Brudeparet gir da vel ikke gave til hverandre på bryllupsdagen? At gjestene gir for å gratulere er en annen ting. Slik blir det jo med en fødsel også... Å forvente en gave av far blir feil for meg, siden han allerede har gitt meg den beste gaven (et barn) At andre gir en liten ting for å gratulere oss som familie, blir noe annet...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå