Gå til innhold

gave i forbindelse med fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for snart en måned siden, og samboeren min var fantastisk både under fødselen (som var ganske dramatisk) og etterpå. Tok seg av meg og lillegutt på best tenkelige måte. Men han kom ikke med noen form for gave, ikke blomster en gang, og jeg er skikkelig såret over det. Prøver å si til meg selv at det ikke er viktig, men jeg bruker en god del energi på å prøve å overbevise meg selv om det. På en måte føler jeg meg fryktelig utakknemmelig, men samtidig så regner jeg med at han hadde blitt såret hvis jeg på 30 års dagen hans sa "gratulerer med dagen" og så lot det være med det - dvs ingen gave. Og dette opplever jeg som verre siden bursdager kommer og går, mens barnefødsler opplever man maks et par ganger i livet (frister ikke til gjentagelse).

Har tenkt masse på hva jeg kan gjøre for å håndtere denne skuffelsen, men kan jo ikke si noe til ham heller. (vanligvis hvis jeg er skuffet/ sint/ lei meg over noe han har gjort så snakker vi om det og så ordner det seg alltid) Men i dette tilfellet føler jeg overhodet ikke at jeg kan si noe, samtidig så frykter jeg at det kan glippe ut av meg hvis jeg er skikkelig forbannet en gang i fremtiden, og jeg vil ikke at det skal bli et negativt minne ift denne tiden.

Fikk dere gave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo fryktelig politisk ukorrekt å forvente gaver i noen som helst annledning i dag, men har du forventet noe allikevel kan jeg jo forstå at du blir litt skuffet...

Men er du sikker på at han kjenner til skikken? Det gjorde ikke min mann før han tilfeldigvis leste om det i en eller annen bok....

Endret av Eliza Doalot
Skrevet

Vet at det er "politisk ukorrekt" :rodme: og prøver som sagt å ikke tenke på det, men det er der for det.

og ja, han vet om skikken, men tipper han rett og slett har glemt hele greia pga stress ift ny bebis og mye å gjøre på jobben. ( hjelper ikke akkurat på mitt humør at han ikke fikk tatt de avtale to ukene etter fødsel, og nå jobber sene kvelder...)

(bare så det er sagt: når han er hjemme så er han helt super med sønnen vår og meg)

tingeling

Skrevet

Tror rett og slett at mannen din ikke er klar over at mor "skal" ha gave i forbindelse med en fødsel! En kamerat av min mann kom ikke med noe, men konen hintet frampå og da kom han med en blomsterkvast. Min mann hørte om dette, så derfor fikk jeg et pent smykke og blomster, og barnet fikk en bamse. Hvis mannen min ikke hadde blitt gjort oppmerksom på dette, er det ikke sikkert jeg ville fått noe.

Det eneste jeg kan foreslå er at en nær venn/venninne av dere begge får jobben med å hinte om at det er ganske vanlig at mor får en gave. Men siden det nå har gått en måned ville jeg vært litt i tvil om jeg ville gjort noe med det. Siden mannen din høres veldig snill ut, kan det hende han blir såret/lei seg for at du har tenkt på dette så lenge uten å ville si noe til ham. Det beste er nok bare å bite det i seg og heller glede seg over at barnet er en gave!

Hilsen Lille meg

Skrevet

Kan du ikke bare gi oss telefonnummeret hans, så kan vi gi han en liten påminnelse at det er noe han har glemt?? :)

Hm, vanskelig det der. Vet akkurat hvordan det er når man forventer noe, selv om det ikke er avtalt eller snakket om på forhånd, for så å se at det ikke skjer noen ting. Jeg sørget for å hinte litt i forkant av forrige fødsel, men det er jo litt sent for din del..........

Jeg synes du skal si til han at du har vært litt lei deg i det siste fordi han ikke har fått vært så mye sammen med deg og babyen som dere hadde snakket om i utgangspunktet og når du da i tillegg følte at du ikke fikk noen form for annerkjennelse for det du har gått igjennom, så føles det ekstra sårt. Av gaver og tid, så er jeg ikke tvil om hva jeg ville følt var viktigst - det er utrolig godt og viktig å ha pappaen rundt seg og babyen den første tiden fordi det føles som enormt ansvar å skulle sitte med alt alene.

Evt. er det jo bare å si at "åh den klokken hadde vært fin som gave fordi jeg var så flink under fødselen!" eller rett og slett ta med deg babyen i vogna og gå ut å kjøpe noe fint og flott til deg selv og vise det frem når mannen kommer hjem og fortelle at du har kjøpt det som en liten belønning til deg selv.

Håper du finner ut av det, er ikke noe morsomt å gå og gnage på sånne ting!

Skrevet
og ja, han vet om skikken, men tipper han rett og slett har glemt hele greia pga stress ift ny bebis og mye å gjøre på jobben. ( hjelper ikke akkurat på mitt humør at han ikke fikk tatt de avtale to ukene etter fødsel, og nå jobber sene kvelder...)

tingeling

Men kjære deg, skal man ha gave fra mannen når man har født? Det har jeg med hånden på hjertet ALDRI hørt og sikkert ikke din mann heller. Ingen av mine venninder eller søsken med barn har nevnt noe om gaver de fikk ved fødsel av felles barn heller... Er dette vanlig????

Her går han rundt og tror alt er som det skal være, mens du i en hel måned har vært lei deg fordi du ikke har fått gave. Det hadde kanskje vært lurt å droppe et hint rett før fødselen hvis du forventet gave, ala "nå er jeg spent på hva du kommer til å gi meg i forbindelse med fødselen" ;)

Det siste du skriver må vel være viktigere en 1000 gaver:

(bare så det er sagt: når han er hjemme så er han helt super med sønnen vår og meg)
Skrevet

Var ikke spermen som bidro til å skape barnet deres en gave nok?

Skrevet

Tror ikke pappa har gitt noe til mamma når hun har født? :klø:

Er det ikke mest vanlig at alle andre gir gaver da?

Skrevet
Tror ikke pappa har gitt noe til mamma når hun har født? :klø:

Er det ikke mest vanlig at alle andre gir gaver da?

Ja. Jeg trodde det var vanlig å gi gaver til _paret_ som hadde fått barn. Ikke til moren som fødde.

Skrevet

Uff mannen min kom heller ikke med noe. Det har han ikke gjort med noen av fødslene faktisk. Jeg hadde for så vidt ikke trengt gave... men en bukett med roser hadde vært fint. :sjenert:

Han kjøpte ikke blomster fordi det bare ville bli enda mer å frakte med seg hjem :forvirret:

Det verste er likevel at jeg ikke fikk besøk på sykehuset hver dag mens jeg var der. Dagen etter fødselen kom både han, mamman min og sønnen min. Men dagen etter kom ingen av de. Han trodde nemlig at jeg ville få besøk av broren hans og kona og venninner. Men så var det ingen som kunne, og dermed ble jeg sittende der med babyen helt alene hele dagen. DET var trist, når alle andre hadde massevis av besøk som ville se babyen.

Skrevet

Jeg har ikke fått noe de gangene jeg har født........

Visste ikke at det var en skikk, men har jo hørt om noen få heldige........

Skrevet

Det ER jo ganske vanlig at far gir en gave, i alle fall til barnet, og slett ikke uvanlig at mor får det heller, og i det minste blomster. Jeg vet flere som har fått smykke/ring/armbånd f.eks

Men ikke alle menn tenker over dette nei, så jeg vil tro at mange av dem som får dette har hintet på forhånd eller på annet vis gjort sin mann oppmerksom på denne skikken.

Når du sier han visste det, men ahr glemt det ialt stresse... ja, jeg skjønner at du er skuffet, men jeg skjønner IKKE hvorfor dere ikke kan snakke om dette.

Jeg synes du bør fortelle ham om det jeg, siden dette tydeligvis plager deg, ellers blir du aldri ferdig med det. At du kanskje i alle fall ville blitt glad for en blomsterkvast (og den kan godt komme nå...) Av og til trenger man sånne "gråtesamtaler" for å bli ferdig med ting som plager deg, og du kan jo ikke gå rundt og la dette plage deg i all fremtid heller, så om du ikke klarer glemme det, så snakk med ham om det.

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Dette at mor skal ha en gave etter fødselen har jeg seriøst aldri hørt om :overrasket: Har ikke far også fått barn?

Skrevet

Hm, edit:

Mamma sier hun fikk diamantøredobber da hun minste kom, også husker hun ikke hva hun fikk da jeg og den mellomste kom...

Høh, ikke minneverdig da hun fikk oss eldste da... :roll:;)

Når jeg tenker meg om så bruker hun jo ikke annet enn de øredobbene, for hun elsker diamanter og får bare det av pappa nå (han har lært etterhvert)

Hun fikk gulløredobber i morgengave, men de har mellomste søsteren min arvet

Skrevet
Dette at mor skal ha en gave etter fødselen har jeg seriøst aldri hørt om  :overrasket: Har ikke far også fått barn?

Dette var det første som slo meg også.

Forventer virkelig "alle" kvinner som føder gave, bare fordi de har trykket ut en unge??? Faren får jo også et barn, så sånn sett burde barnets mor likegjerne gi han en presang.

Skrevet
Dette var det første som slo meg også.

Forventer virkelig "alle" kvinner som føder gave, bare fordi de har trykket ut en unge??? Faren får jo også et barn, så sånn sett burde barnets mor likegjerne gi han en presang.

Kvinner er nå til for å gi oss menn barn, så litt omtanke burde vi vise dere ved å gi dere en gave som takk for hjelpen. Spesielt hvis det kom ut en jr. til far.

Skrevet
Spesielt hvis det kom ut en jr. til far.

I alle dager skal det bety??? Er gutter mer verdt enn jenter??? I så fall er du en dust, punktum

Skrevet
I alle dager skal det bety??? Er gutter mer verdt enn jenter??? I så fall er du en dust, punktum

Men kjære lille søte vennen, det sier seg vel bare selv. En jr. til far vil gi flere menn som kan gi gaver til kvinner som igjen gir gaver til menn ved å bringe fram velskapte poder.

Skrevet
Dette at mor skal ha en gave etter fødselen har jeg seriøst aldri hørt om  :overrasket: Har ikke far også fått barn?

Helt enig.

Jeg hadde heller aldri hørt om denne skikken før. Fikk ikke noe av hverken min x, som er far til nr. 1 eller min nåværende mann. Savnet det ikke heller, da jeg som sagt ikke forventet noe. Har Heller aldri fått med meg at noen av mine venninner fikk noe av sine menn ved fødsel...(Men dette er kanskje ikke slikt man prater om??) :overrasket:

Det var faktisk min mann som i etterkant gjorde meg oppmerksom på denne "skikken" da han hadde fått et spørsmål fra en fjern kamerat om hva jeg hadde fått av han da jeg fødte. Han ble jo kjempelei seg da han trodde at jeg hadde ventet jeg skulle få noe av han. Derfor fikk jeg en "fødselsgave" ca 5 mnd. etter.............. ;)

Skrevet

Har aldri fått gave, og har heller ikke tenkt over det. Men hadde jeg foventet det, ville jeg nok sagt noe. At han er den "perfekte" på alle mulige andre måter, burde kanskje være viktigere enn en liten gave.

Kanskje du skulle kjøpt noe til han, for han har tross alt blitt far han også. Kanskje han da tar hintet. Skriv et kort og si tusen takk for den beste gaven du kunne gitt meg, nemlig vårt barn. B

Barnet burde være gave nok til dere begge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...