AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg går på AAP, snart tre år nå. Er egentlig godkjent for å søke ufør, men dette ønsker jeg ikke. Har tenkt til å prøve meg i jobb igjen, tilnærmet 100% på grunn av en økonomisk krise. Alle mener jeg klarer dette, så skal gi det et ærlig forsøk. Tror jeg kommer til å klare det rundt 3-4 måneder, forhåpentligvis litt lenger. Dersom det skulle gå dårlig da, kan jeg søke AAP igjen? Eller må det gå ett år? Ble ikke helt klokt når jeg leste om det. Anonymkode: 9c597...a57
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Skrevet 22. oktober 2023 Send melding til nav og spør så har du det dokumentert. Ganske sikker på at du kan gjenoppta aap. Lykke til! Anonymkode: 12071...25f
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #3 Skrevet 22. oktober 2023 Regjeringen vi har nå fjernet karensåret, slik at man kan søle på nytt om ny periode. Så det går an. Du kan søke aap som sykepengeerstatning om du blir syk det første halve året. Sykepenger i arbeidsgiverperioden ( egenmelding og 2 første uker) opparbeider du deg rett til etter to mnd ( tror jeg) Men om du vil prøve å jobbe 100 % pga økonomi,så opparbeider du deg også ny rett til sykepenger du har tjent opp nye wykepengerrtter etter 26 uker. Så det er greit å vite om. Anonymkode: c2a64...ea8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Send melding til nav og spør så har du det dokumentert. Ganske sikker på at du kan gjenoppta aap. Lykke til! Anonymkode: 12071...25f Tusen takk for svar, det var godt å høre skal sende melding til veileder nå! AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Regjeringen vi har nå fjernet karensåret, slik at man kan søle på nytt om ny periode. Så det går an. Du kan søke aap som sykepengeerstatning om du blir syk det første halve året. Sykepenger i arbeidsgiverperioden ( egenmelding og 2 første uker) opparbeider du deg rett til etter to mnd ( tror jeg) Men om du vil prøve å jobbe 100 % pga økonomi,så opparbeider du deg også ny rett til sykepenger du har tjent opp nye wykepengerrtter etter 26 uker. Så det er greit å vite om. Anonymkode: c2a64...ea8 Okei, trodde ikke det gjaldt fortsatt! Tusen takk for svar til deg også, da er det absolutt verdt det å prøve hvert fall. Kanskje det går bedre enn man tror TS Anonymkode: 9c597...a57
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 Når AAP og ufør beregnes så regnes de 3-5 siste årene før sykdom oppsto. Du vil dermed ikke opparbeide deg mer i støtte, men beregningsgrunnlaget vil være det samme som du har nå selv om du klarer å jobbe en periode. Anonymkode: ef40d...956
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Når AAP og ufør beregnes så regnes de 3-5 siste årene før sykdom oppsto. Du vil dermed ikke opparbeide deg mer i støtte, men beregningsgrunnlaget vil være det samme som du har nå selv om du klarer å jobbe en periode. Anonymkode: ef40d...956 Hva hvis man opplever en bedring i sykdommen, jobber i ti år, og så forverres sykdommen så man blir ufør? Hvilket tidspunkt legges da til grunn? Anonymkode: 5ba02...de6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Når AAP og ufør beregnes så regnes de 3-5 siste årene før sykdom oppsto. Du vil dermed ikke opparbeide deg mer i støtte, men beregningsgrunnlaget vil være det samme som du har nå selv om du klarer å jobbe en periode. Anonymkode: ef40d...956 Dette er ikke korrekt, tror jeg, basert på formuleringen i folketrygdloven: § 12-8. Uføretidspunkt Uføretidspunktet er tidspunktet da inntektsevnen ble varig nedsatt Anonymkode: 5ba02...de6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå