Gå til innhold

Hjemmelaget pålegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager noen av dere pålegg selv? Som i et ledd til å spare penger (blir ofte billigere kilospris) eller for å kutte ned på ulike tilsetningsstoffer i ferdigpålegg? 😛 hva lager dere i så fall? 😁 kom også gjerne med tips til både oppbevaring osv om du har noe på lur 

Anonymkode: 69cce...3d3

Skrevet

Vet ikke hva som regnes, men kjøttboller, egg, pølse, koker skinke, banan, er ting jeg spiser på brødskiva som jeg opplever er billigere enn typisk ferdigpålegg. Men nei, jeg står ikke å lager min egne ost fra bunn.

Anonymkode: 8c682...abc

Skrevet

Lager mandel- og nøttesmør. Bruker rester av skinkestek som pålegg, langt billigere enn kjøpt kokt skinke. Plukker mye bær i skog og hage, og har frukttrær, så har en del syltetøy og saft.

Lager leverpostei til jul, men blir nok ikke billigere enn kjøpt.

Bruker mye middagsrester som pålegg.

Anonymkode: a8d63...e6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hva som regnes, men kjøttboller, egg, pølse, koker skinke, banan, er ting jeg spiser på brødskiva som jeg opplever er billigere enn typisk ferdigpålegg. Men nei, jeg står ikke å lager min egne ost fra bunn.

Anonymkode: 8c682...abc

Ikke noe av det du nevner er hjemmelaget og det forstår du vel ;) 

Anonymkode: 2e2ab...cf0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke noe av det du nevner er hjemmelaget og det forstår du vel ;) 

Ikke meg du siterer, men er ikke å koke egen skinke  lage noe hjemme? 

kjørtboller er det og lett å lage selv.

Anonymkode: 3fb02...c80

• Liker 1
Skrevet

Vi bruket kun hjemmelaget pålegg :)

http://pranava.no/solsikkepostei-med-karri-og-gresslok/  (vi lager egne soltørka tomater. Er superenkelt.)

Hummus:

Raskeste: https://detgladekjokken.no/oppskrift/hummus/#wpzoom-premium-recipe-card

Mest økonomiske: https://bykjokken.com/2020/04/29/hummus/amp/

Nøttesmør. Alt man trenger er nøtter

https://www.dn.no/smak/oppskrifter/linsepostei/1-1-6038167

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men er ikke å koke egen skinke  lage noe hjemme? 

kjørtboller er det og lett å lage selv.

Anonymkode: 3fb02...c80

Skinke fear enough om vedkommende mener det og ikke kokt slike.Men egg,banan,pølser nei. Og når ble kjøttdeig billig? 

Skrevet

Majonesbaserte påleggssalater er mye billigere å lage enn å kjøpe i butikk. Mange gode oppskrifter på nettet. Selv steker jeg ribbe med lite ben og bruker som pålegg, hvis den er rimelig. Samme med surret svinestek. Får du tak i billig flesk, stek det og bruk som pålegg. Innimellom lager jeg omelett med diverse grønnsaker i stekeovnen og bruker som pålegg. 
Du kan lage majonesen selv hvis du har en visp, men er lettere med en stavmikser.  

• Liker 1
Skrevet

Blir mest til jul egentlig men innimellom også ut av det blå..

Dansk sildesalat 

Tomatsild 

Sursild 

Reke og eggesalat 

Gomme 

• Liker 1
Skrevet

Du kan lage roastbiff, stek, skinke, sylte og diverse andre kjøttpålegg selv. Genialt om du har påleggskjærer. Kan fryses. 

Hummus. Varier med litt gulrot, søtpotet eller rødbeter blandet i. Ulike krydder og urter. Toppes med ekstra krydder eller grønt. 

Leverpostei (aldri laget selv, så Google oppskrift). Kan fryses i passende porsjoner. 

Raskt syltetøy. Mos bær med litt sukker og sitronsaft. Oppbevar i tett beholder. Holder seg fint noen dager i kjøleskapet. Kan også fryses. Du kan også lage ekte syltetøy som kokes. Lang holdbarhet på sterile glass. 

Rester av middag;

Laks kan blandes med litt rømme eller majones, tilsette krydder og smøres på skiven.

Kjøttboller/fiskekaker/kjøttkaker/fiskepudding.

Kyllingpålegg med litt rømme, sennep, majones (eller litt av alt) med karri, hvitløkskrydder, paprikakrydder. Godt med biter av paprika, løk, vårløk, chilli. Kan fryses i porsjoner og holder et par dager i kjøleskapet. 

Kokt egg, speilegg, omelett (med rester fra kjøleskapet), eggerøre. Du kan lage eggesalat med litt majones og salt og pepper. 

Rekesalat dr veldig dyrt nå. Kjøp fryste reker på tilbud og lag hjemmelaget. Ta opp nok reker og lag akkurat nok, så slipper du å kaste rester.

Guacamole 

Hjemmelaget smør / kryddersmør 

Hjemmelaget aioli, grønn pesto, rød pesto, majones, rødbetsalalat, italiensk salat. 

Hjemmelaget cottage cheese. Ha på syltetøy, banan eller eple. Eller bland med krydder og bruk under kjøttpålegg. 

Hvis du bruker rester, kan dere variere hvilke pålegg dere har den neste eller de to neste dagene. Mange har alt for mye pålegg som ikke blir spist opp, bare fordi man ikke vet hva man har lyst på til enhver tid. 

Anonymkode: 6c23a...a8e

• Nyttig 1
Skrevet

Nja… jeg lager innimellom. Som syltetøy og nøtte/mandelsmør. Og en sjeldent gang (som oftes bare til jul) eggesalat. Aner ikke om det blir billigere enn om jeg hadde kjøpt i butikk. Bortsett fra blåbærsyltetøy av selvplukket blåbær på sensommeren. 

Anonymkode: 54b20...2e0

Skrevet

Jeg lager syltetøy av bær samboeren og jeg har plukket. For et par år siden laget jeg forskjellige typer nøttesmør, til jeg ble lei.

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg skjærer opp kjøttrester, kylling og svinemørbrad. Lager julesylte av ribbe eller svineknoker, leverpostei og diverse sildesalater. Ikke alt samtidig, men av og til noe av det. I hverdagen liker jeg best gulost med paprikaskive på, egg med eller uten ansjos og røkelaks/ørret. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skinke fear enough om vedkommende mener det og ikke kokt slike.Men egg,banan,pølser nei. Og når ble kjøttdeig billig? 

First price.  Smaker bedre enn de fleste andre også 

Anonymkode: a62ad...b47

Skrevet

Av og til lager jeg labneh ( elsker Philadelphia ost som er dyrt), postei av kyllingkjøtt og grønnsaker ( kyllingbuljong spises med nudler til middag) og elgstek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...