Gå til innhold

Hva skal til for at gjeldsordning blir avsluttet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått GO og er livredd for å gjøre noe feil.. Står i brevet at ordningen vil bli avsluttet ved «grovt mislighold av avtalen». Hva vil dette si egentlig? At man betaler for sent? At man betaler 12,50kr mindre enn planen? Feil kid? Unndra penger? 

Er mye å holde styr på, betaler 40 kreditorer hver måned med ofte ulike kid og kontonummer fordi gjelden blir kjøpt opp av andre osv så jeg er redd for å skrive feil nummer eller sum.

Noen som vet hva som mener med mislighold?

Anonymkode: 63ca4...f43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved GO så skal det vel betales inn til namsmannen, som i slutten av året fordeler pengene til de ulike kreditorene. Prioriterte krav skal først dekkes inn. Jeg har ikke vært borti at det skal betales til alle kreditorer selv, og synes egentlig det høres merkelig all den tid det er prosentvis fordeling som skal gå opp i regnestykket.

Kreditorer sjekker din inntekt hvert år, om denne ikke stemmer overens med hva du har oppgitt og betalt inn kan de kreve av den opprører. Samme om du ikke betaler inn det du skal osv. 

Det er vel ingen grunn til at du skal betale for sent eller feil beløp. Disse årene du er under GO er en ypperlig måte å bli flink med egen økonomi. Ta lærdom av feilene du har gjort og bør glad du har fått muligheten til å begynne på nytt. Ikke rot det til med å få ny gjeld, forsinket betaling osv 

Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (2 minutter siden):

Ved GO så skal det vel betales inn til namsmannen, som i slutten av året fordeler pengene til de ulike kreditorene. Prioriterte krav skal først dekkes inn. Jeg har ikke vært borti at det skal betales til alle kreditorer selv, og synes egentlig det høres merkelig all den tid det er prosentvis fordeling som skal gå opp i regnestykket.

Kreditorer sjekker din inntekt hvert år, om denne ikke stemmer overens med hva du har oppgitt og betalt inn kan de kreve av den opprører. Samme om du ikke betaler inn det du skal osv. 

Det er vel ingen grunn til at du skal betale for sent eller feil beløp. Disse årene du er under GO er en ypperlig måte å bli flink med egen økonomi. Ta lærdom av feilene du har gjort og bør glad du har fått muligheten til å begynne på nytt. Ikke rot det til med å få ny gjeld, forsinket betaling osv 

Det er riktig som ts sier. 

Du får en tidsbestemt nedbetalingsplan til alle kreditorer med sum, kontonummer og kid nummer.

Man er ansvarlig selv for å overføre pengene til kreditorer månedsvis/kvartalsvis eller årlig. 

Det jeg har lest går igjen ved vesentlig mislighold er å ikke betale ihht. nedbetalinsplan utover tre måneder uten å si fra eller be om endring. Kan gå nesten ett år før kreditor reagerer, da er det gjerne forsent. 

Ikke melde fra om bedret inntekt eller arv. etc. Gjelder spesielt de som i utgangspunktet ikke hadde noe til fordeling

Anonymkode: b0737...102

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er riktig som ts sier. 

Du får en tidsbestemt nedbetalingsplan til alle kreditorer med sum, kontonummer og kid nummer.

Man er ansvarlig selv for å overføre pengene til kreditorer månedsvis/kvartalsvis eller årlig. 

Det jeg har lest går igjen ved vesentlig mislighold er å ikke betale ihht. nedbetalinsplan utover tre måneder uten å si fra eller be om endring. Kan gå nesten ett år før kreditor reagerer, da er det gjerne forsent. 

Ikke melde fra om bedret inntekt eller arv. etc. Gjelder spesielt de som i utgangspunktet ikke hadde noe til fordeling

Da har de ulik praksis rundt om. I Bergen betaler en inn til namsmannen, dermed har en ett kontonummer og ett kid å forholde seg til. Betaling videre til kreditorene gjøres av namsmannen 

Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (1 minutt siden):

Da har de ulik praksis rundt om. I Bergen betaler en inn til namsmannen, dermed har en ett kontonummer og ett kid å forholde seg til. Betaling videre til kreditorene gjøres av namsmannen 

Ja det kan godt være 

Her får man en bunke med nedbetalingsplaner for hver kreditor . Lagt inn som fast trekk i nettbanken så det går av seg selv forsåvidt.

Så er det å melde inn til namsmann  ved årsskiftet om endret inntekt,husleie, livsopphold osv. siste år har det gått opp i opp på utgifts og inntektssiden, så ingen endring. 

Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (40 minutter siden):

Ts her. Det er forskjellig fra person til person. Jeg har fått en nedbetalingsplan hvor jeg betaler inn hver måned. Andre betaler inn årlig, jeg betaler inn månedlig selv 

Anonymkode: 63ca4...f43

Skrevet

Grovt mislighold må jo tilsi noe alvorlig, altså ikke om du betaler et eneste avdrag en dag etter fristen.

Det høres jo ut som om du anstrenger deg for å gjøre det riktig, og har gjør det du kan for å ha kontroll, så da går det nok bra.

Skrevet

Hei

Hvorfor kan kreditor/fordringshaver begjærer at din ordning oppheves.

Hvis du har gjort noe som er klanderverdig, eller på andre måter har unnlatt å gjøre det som er avtalt i din gjeldsordning, altså en plikt du er pålagt å gjøre/utføre, og her skilles det ikke mellom en rettslig frivillig eller tvungen ordning, så kan en eller flere kreditorer begjære at din ordning blir opphevet, stanset. Men kreditoren/e må selvfølgelig ha en grunn.

Bare så det er avklart: En plikt er noe du som skyldner skal gjøre uoppfordret, altså det skal ikke være nødvendig for noen, hverken namsmannen eller en kreditor, å be deg om å gjøre det.

Noen av disse grunnene til å heve/stanse din gjeldsordning vil kunne være: (Listen er ikke uttømmende, hvilket betyr at det vil kunne være andre grunner enn det som er oppgitt i listen nedenfor som kan medføre at en gjeldsordning hevet)

1)         Uredelighet

2)         Svikaktig opptreden

a)         Unndratt eiendeler, (formuesgoder) f.eks. bil, båt, hytte osv objekter som har en viss verdi

b)         Illojal opptreden

Misligholdet må være sterkt klanderverdig og grovt.

Dette betyr, og jeg tolker og baserer dette i hht., på en tilsvarende måte, analogt, som det E. Rokhaug sier om forutsetningene som må foreligge før det kan kreves at en eiet boligen selges.

Kort sagt så vil mislighold oppstå hvis skyldner bryter mot en av avtalens forutsetninger.

Mislighold må også sees i sammen med om du har handlet grovt og handlingen må være sterkt klanderverdig.

Med vennlig hilsen

TBergh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...