Gå til innhold

Vi som vil gå over til å drikke bare vann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bestemt meg ; kun vann som tørstedrikke her! Er det andre som vil bli med og fortelle om opp-og nedturer her i tråden? 

Jeg har til og begynne med latt meg selv få tillatelse til å drikke brus en gang i mnd , så får vi se.. 

Er du med? 

Anonymkode: 09e35...cc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som en som bare har drukket vann hele livet må jeg spørre hva alternativene er?

Hva drikker du som ikke er vann?

Anonymkode: dac66...872

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som en som bare har drukket vann hele livet må jeg spørre hva alternativene er?

Hva drikker du som ikke er vann?

Anonymkode: dac66...872

Iskaffe, iste, pepsi max, farris, te. Mye jeg heller vil drikke enn vann. 

Er man redd for syreskade kommer man langt med å bruke sugerør :) 

Anonymkode: e16dd...dfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med å bare drikke vann når jeg var «ute». Hadde vannflaske i veska istede for å kjøpe den halvliteren med cola. Etterhvert ble det en vane og nå drikker jeg nesten utelukkende vann hjemme også. Drikker et glass brus nå og da i helgene, men det må være lov :)  Kan fint ha masse brus stående uten å drikke det. Solbærsaft derimot kan jeg ikke ha i hus, så dette kjøper jeg bare innimellom nå 😅

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk aldri vann før fordi jeg ikke syntes det smakte godt. Har lært meg det nå, hjalp veldig mye å alltid ha en flaske med vann både hjemme, på jobb og i veska når jeg er ute. Jeg drikker mer vann når jeg har flaske, og så frister det ikke like mye med brus eller saft når jeg har vann tilgjengelig. Det er litt som med godtesug- jeg er jo egentlig bare sulten og når jeg har lyst på cola er jeg egentlig bare tørst. Synes ikke cola slukker tørsten lenger, det blir for søtt. Vann er beste tørstedrikken. 

Anonymkode: aabad...c09

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann er det beste som finnes😍😍😍. Har ikke kjøpt saft eller brus på over 15 år🤭

Anonymkode: 1078c...7a9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder meg til vann 6 dager i uka, men hver lørdag unner jeg meg litt Pepsi Max for smakens skyld. Men er ikke så glad i den skarpe kullsyren, så jeg vanner Pepsien ut 50/50 med iskaldt vann. Da får man sånn god fastfoodkjede-Pepsi fra dispensere, som også er utvannet med vann, og den glir rett ned på høykant :D 

Men i starten var overgangen tung. Måtte bruke litt saft innimellom for å avvennes det å drikke brus hele tiden. Men med tiden så gikk jeg over til kun vann, før jeg etter en stund la om og innførte Pepsi 1 dag i uka :) 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker kun vann, kaffe og te til hverdags.

Men kan unne meg både øl og vin noen ganger i året.

Anonymkode: abe0c...9e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drikker kun vann, kaffe og te til hverdags.

Men kan unne meg både øl og vin noen ganger i året.

og nå skal du kutte ut kaffe, te, øl og vin? siden du svarer i tråden?

Anonymkode: c9a9e...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit for meg å drikke vann som tørstedrikk daglig,  men Bris i helgen. Jeg synes ikke vannet her er godt. Andre steder er det bedre.

Jeg drikker også melk og 1-2 kopper kaffe daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 19.02):

Nå har jeg bestemt meg ; kun vann som tørstedrikke her! Er det andre som vil bli med og fortelle om opp-og nedturer her i tråden? 

Jeg har til og begynne med latt meg selv få tillatelse til å drikke brus en gang i mnd , så får vi se.. 

Er du med? 

Anonymkode: 09e35...cc7

jeg har gjort den endringen. Det som hjalp meg veldig var å drikke farris. Jeg opplever at det egentlig er kullsyren jeg liker, ikke selve brussmaken.

Jeg har kuttet pepsi max helt, men det hender jeg unner meg noe annet enn farris. Da velger jeg kombucha eller brus fra uavhengige småskalaprodusenter som lager brusen på skikkelige råvarer. Det er dyrt, så mengden begrenser seg selv. I tillegg opplever jeg at det har blitt litt mer stas med denne brusen,  enn enn et glass med kjedelig, hverdagslig pepsi max.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Beklager så mye at svaret mitt ikke opplevdes som relevant for deg. 

Jeg drikker ikke noe med kalorier eller kunstig søtning, og opplever min tilnærming som nær opptil det som diskuteres her. Men nei, svart te og kaffe ser jeg ikke bejov for å kutte helt, så jeg skal forlate tråden "deres nåde" 😅

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skled helt ut for meg med brusdrikking, og i omtrent et år drakk jeg så å si bare Cola Zero. Jeg begynte å trappe ned litt i september (det var en stor seier for meg da jeg gikk på kino med vannflaske!), og fra slutten av september har jeg ikke hatt brus i hus. I hele oktober har jeg også takket nei når jeg har blitt tilbudt brus ute, så jeg har vært offisielt brusfri nå i snart en måned. Jeg har også kuttet ut mitt daglige glass med appelsinjuice.

Jeg krysser fingrene for at du også skal klare det! For meg gjør det faktisk veldig godt, og jeg tror det på en måte bedrer "moralen" i det øvrige kostholdet mitt også. Brus oppmuntrer på en måte litt mer til småspising for min del i alle fall, mens vann bare er rent og godt.

I begynnelsen tenkte også jeg at jeg kunne unne meg brus innimellom, men akkurat nå kjennes det faktisk ikke ut som om det ville vært noe å unne seg. Det frister bare ikke like mye lenger. Det gjør seg selvsagt godt til et skikkelig junk-måltid, men det har jeg jo også kuttet ut, så da kommer jeg nok til å holde meg brusfri i stedet. (Til jeg eventuelt går på en smell ...)

Kaffe og te drikker jeg for øvrig med god samvittighet. :) 

Anonymkode: dca6f...8e1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner ikke innvendingen din? TS snakker om tørstedrikke, ikke enhver flytende ting man kan ha i seg. 

Anonymkode: dca6f...8e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det for en del år siden. 
Gikk fra å drikke 1,5-2 liter cola pr dag, til 1-2 glass i måneden. 
Nå drikker jeg 2-3 glass brus i året, og hver gang er det egentlig bare en påminnelse om hvor lite godt det egentlig er. 
Elsket brus før, nå liker jeg det rett å slett ikke. Det smaker ikke godt. 
Samme med saft. 
Juice kan jeg fortsatt ta ett glass eller to av til julefrokost f.eks, men kjøper ikke for å ha hjemme. 

Det tok litt tid å endre vanene, men når jeg først ble vant til å drikke kun vann, så synes jeg det er så mye bedre at jeg alltid velger vann om jeg får velge mellom vann, brus, juice, saft etc. 

Anonymkode: 20b19...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, denne tråden motiverer meg til å begynne med vann selv. Jeg drikker alt mulig. Melk, lettbrus, saft, øl, etc. Å bytte om til vann hadde vært fantastisk, men jeg er redd smaken, eller egentlig fravær av smak, blir alt for kjedelig. 

Anonymkode: 8133e...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker stort sett bare Pepsi Max, og planlegger å slutte.. Dyrt, dårlig for tenner osv. Men når jeg har prøvd å slutte før så sliter jeg sånn med hodepine osv.. jeg drikker ikke kaffe, så koffeinsuget sliter meg helt ut. Og etter flere uker er det fortsatt ikke over. Har prøvd å trappe ned, men synes det også er vanskelig. 
hva har dere andre gjort som ikke drikker kaffe?

Anonymkode: ae782...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg drikker stort sett bare Pepsi Max, og planlegger å slutte.. Dyrt, dårlig for tenner osv. Men når jeg har prøvd å slutte før så sliter jeg sånn med hodepine osv.. jeg drikker ikke kaffe, så koffeinsuget sliter meg helt ut. Og etter flere uker er det fortsatt ikke over. Har prøvd å trappe ned, men synes det også er vanskelig. 
hva har dere andre gjort som ikke drikker kaffe?

Anonymkode: ae782...672

Prøv svart te. Det er en del koffein i te.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 12.37):

Hmm, denne tråden motiverer meg til å begynne med vann selv. Jeg drikker alt mulig. Melk, lettbrus, saft, øl, etc. Å bytte om til vann hadde vært fantastisk, men jeg er redd smaken, eller egentlig fravær av smak, blir alt for kjedelig. 

Anonymkode: 8133e...1e3

En fordel er at en god del mat smaker mye mer, når man kun drikker vann ved siden av.

Jeg trodde også at jeg kom til å savne det å drikke noe med smak. Men etter hvert så syntes jeg vann var bedre enn det meste annet. Så om jeg får tilbud om rent vann eller smaksatt vann, så velger jeg alltid rent vann. Men om du vil ha noe smak, så kan du smaksette vannet med sitron, agurk, eple, ingefær eller annet frukt/grønt. Det kan kanskje også hjelpe litt ekstra i starten!

Nå skal det sies at jeg drikker kaffe på morgen, og jeg tar gjerne ett glass vin, en øl eller en kopp te på kvelden. Men som tørstedrikk og til mat er det kun vann.

Og du trenger ikke kutte alt med en gang. Du kan jo drikke vann i ukedagene, og på dagtid i helgene, og så ha pepsimax på lørdagskvelden. Start for eksempel med å først gå over til vann på jobb/skole. Eller start med å kun drikke vann til måltider. Eller motsatt, brus/juice kun til måltider og vann ellers. For noen fungerer en gradvis overgang best, for andre funker en brå overgang.

Anonymkode: 20b19...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...