anonymbruker150 Skrevet 22. oktober 2023 #1 Skrevet 22. oktober 2023 Ute etter nye og gode variasjoner med denne sausen trenger ikke råd om å heller lage fra bunn av..
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Skrevet 22. oktober 2023 Bruker den andre kylling sausen, den som er litt gulere, husker ikke navnet, men da tar jeg en dæsj sennep oppi. Helt nydelig ! Anonymkode: a498c...ead 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #3 Skrevet 22. oktober 2023 Bretagne sausen er jo litt mer oransj rød Anonymkode: a498c...ead 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 Hva er det du ønsker av tips? Ulike variasjoner av mat du kan bruke sausen på, eller tips til ting du kan bruke oppi sausen for å gi den en ny vri? Anonymkode: e5e0d...25e
anonymbruker150 Skrevet 22. oktober 2023 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er det du ønsker av tips? Ulike variasjoner av mat du kan bruke sausen på, eller tips til ting du kan bruke oppi sausen for å gi den en ny vri? Anonymkode: e5e0d...25e Gjerne begge deler i grunn
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Skrevet 22. oktober 2023 anonymbruker150 skrev (4 minutter siden): Gjerne begge deler i grunn Har du i litt mindre væske og lar den småkoke mer så blir den mye mer smak i Anonymkode: fabe8...9c4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Skrevet 22. oktober 2023 Bytt ut alt vannet med melk, da blir den mye tykkere. Jeg liker å ha stekt kylling og div grønnsaker i form og gratinere de i sausen. Anonymkode: 773e9...c98
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 Krydrer den ekstra med pasta rossa. Anonymkode: 09e17...6ee
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Skrevet 22. oktober 2023 Fløtegratinerte poteter: Jeg har laget en slags «fløtegratinerte poteter» i den, koker potetene først og når de går over i den ildfaste formen så har jeg sausen over, sammen med løk, hvitløk og ost. Spicy variant: Tilsetter Sriracha i den, eller koker den med tørket pirk piri i. Synes sausen er god på torsk også! Lager form i ovnen med kylling, brokkoli, løk, mais og paprika. Bruker posen med saus som væske i formen, med ost på toppen. Synes også at sausen passer godt på langtidsstekte svinekoteletter, som er så møre at de faller fra hverandre. Brunes på høy varme i en stekepanne med smør, deretter over i en ildfast form, hvor kotelettene dekkes av en væske laget av vann, soyasaus, ketchup, hvitløk og tørket piri piri. Inn i ovnen på 180 grader i minimum fire timer, kotelettene skal hele tiden ligge i væske, så man må fylle på med mer sjy. Når kotelettene er ferdig kan man gjerne ha noen skjeer av stekesjyen i sausen, det er veldig godt! Liker også sausen på schnitzel, med ovnsbakte poteter og rosenkål. Kok poteter i 10 minutter, så smør de inn med litt olje og «natvigs krydderblanding». Stek i ovnen ca. 25 +/- minutter på 180 grader. Altså disse potetene er syyyyykt gode og passer til alt som du vanligvis ville hatt kokte poteter, stekte poteter eller potetmos til. Jeg bruker sausen på mye, men det er fordi jeg synes den er så sykt god, haha. Anonymkode: e5e0d...25e 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 Bytt ut all væsken med 1 dl appelsinjuice, litt soyasauce, en dæsj grov sennep, en dæsj honning, og en pakke philadelphia kremost. 🙌🏼 Anonymkode: d0835...622
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 Ovnsbakt kyllingfilet. Lag sausen som anvist på pakningen. Stek strimlet kyllingfilet og legg kyllingfilet og saus i ildfastform. Strø på litt ost på toppen Stekes på 180-200 grader i ca 20-30 min til osten er smeltet slik du ønsker den. Du kan også bruke hel kyllingfilet, bare brun de litt i pannen for ekstra smak. Da burde du lage ekstra saus, hvis ikke så blir den for tykk. 200 grader i 30 min eller til kyllingen er gjennomstekt. Noen psykofolk legger rå ukrydret kyllingfilet oppi en slik rett, så må nevne det. Krydder er viktig! Jeg bruker løkpulver, hvitløk, hvitløk-kryddersmør (kan også bruke paprika varianten i stede, er de to kryddersmørene fra synnøve), og chili krydder. Har vokst opp med flere varianter av denne retten. Vi (jeg, mamma og min søster) har endret litt på den i løpet av årene. Så vi har hver vår versjon nå. Jeg bruker bare sjampinjong oppi sausen. Mamma og min søster bruker sjampinjong, paprika, bacon og jalapenos oppi sin. Jeg bruker ekstra lett-melk og vann i sausen. Mamma bruker melk, fløte og vann i sausen. Min søster bruker bare helmelk. Jo mindre vann du bruker, jo mer saus burde du regne med å lage. For hvis ikke så blir den for tykk men her er det bare å prøve seg frem. Alt kommer an på hvor lenge den må være i ovnen, jo lengre den må stekes, jo tykkere kan den bli. Også kommer det an på mengde kylling, hvor mye vann den gir fra seg, væskevariasjonen og mengde, fløte eller melk osv. Bare å prøve seg frem, kan aldri gå feil allikevel. Det er også flere muligheter til hva den kan serveres med. Jeg bruker pommes eller pasta (alt etter hva jeg føler for akkurat da), mamma bruker ris og salat og min søster bruker pasta. Anonymkode: e26ae...c68
Frøkenfryden Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Fløtegratinerte poteter: Jeg har laget en slags «fløtegratinerte poteter» i den, koker potetene først og når de går over i den ildfaste formen så har jeg sausen over, sammen med løk, hvitløk og ost. Spicy variant: Tilsetter Sriracha i den, eller koker den med tørket pirk piri i. Synes sausen er god på torsk også! Lager form i ovnen med kylling, brokkoli, løk, mais og paprika. Bruker posen med saus som væske i formen, med ost på toppen. Synes også at sausen passer godt på langtidsstekte svinekoteletter, som er så møre at de faller fra hverandre. Brunes på høy varme i en stekepanne med smør, deretter over i en ildfast form, hvor kotelettene dekkes av en væske laget av vann, soyasaus, ketchup, hvitløk og tørket piri piri. Inn i ovnen på 180 grader i minimum fire timer, kotelettene skal hele tiden ligge i væske, så man må fylle på med mer sjy. Når kotelettene er ferdig kan man gjerne ha noen skjeer av stekesjyen i sausen, det er veldig godt! Liker også sausen på schnitzel, med ovnsbakte poteter og rosenkål. Kok poteter i 10 minutter, så smør de inn med litt olje og «natvigs krydderblanding». Stek i ovnen ca. 25 +/- minutter på 180 grader. Altså disse potetene er syyyyykt gode og passer til alt som du vanligvis ville hatt kokte poteter, stekte poteter eller potetmos til. Jeg bruker sausen på mye, men det er fordi jeg synes den er så sykt god, haha. Anonymkode: e5e0d...25e Toro bør leie inn deg som ansvarlig for markedsføring av bretagnesaus! 😃 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #13 Skrevet 23. oktober 2023 En dæsj creme fraiche oppi sausen syns jeg blir bra😊 Anonymkode: 4d7f7...0a5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå