Gå til innhold

Jeg holder på å bli gal... hvorfor skjer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig takknemlig for svar og råd. 😔 Uansett, skriv om du kjenner noe av dette igjen.

Jeg har ett øye som renner i øyeviken- konstant. Det betyr at øyet hovner opp, jeg blir rød, sminken renner og det er håpløst.

Øyespray av forskjellige slag testet ut. Med lipider, mot allergi, uten lipider you name it... null resultat.

Smører godt under øyene. Det klør. 

Eneste som har "liten effekt" er vaselin. Den lindrer huden. Og ja,jeg tar den til og med i selve øye kroken og det hjelper.

Så begynner øyet å renne igjen. 

Det et ett øye som er verst. Men gjelder egentlig begge. 

Nå er jeg rød, hoven og full av vaselin glans. Og øyet lever sitt eget liv, kommer hele tiden små dråper som etsende bekker.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: f4d64...78d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ringer legen i morgen! 

Anonymkode: c7278...8fd

• Liker 1
Skrevet

Har du vært hos øyelege som kan sjekke om du har tette tårekanaler? Siden tårene renner utenfor og ikke ned i tårekanalene for å dreneres bort, høres det jo nesten ut som du trenger å få "staket opp" tårekanalene dine. Om de er tette altså.

Be fastlegen om henvisning til spesialist, altså øyelege,

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Million said:

Har du vært hos øyelege som kan sjekke om du har tette tårekanaler? Siden tårene renner utenfor og ikke ned i tårekanalene for å dreneres bort, høres det jo nesten ut som du trenger å få "staket opp" tårekanalene dine. Om de er tette altså.

Be fastlegen om henvisning til spesialist, altså øyelege,

Dette høres vondt og skummelt ut.

Egentlig har jeg alltid hatt litt problemer med dette øyet som renner. Altså i flere år.

Bare at nå har det blitt virkelig ille. Det klør i huden under øyet. Og hovent, vondt og er ett problem.

Ikke noe man kan gjøre selv hjemme da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette høres vondt og skummelt ut.

Egentlig har jeg alltid hatt litt problemer med dette øyet som renner. Altså i flere år.

Bare at nå har det blitt virkelig ille. Det klør i huden under øyet. Og hovent, vondt og er ett problem.

Ikke noe man kan gjøre selv hjemme da? 

Nei, gud bedre, ikke begynn å stikke ting nedi der på egenhånd! 😬 Det må du ikke finne på, du kan gjøre stor skade.

Jeg vet ikke hvordan de profesjonelle åpner tette tårekanaler. Kanskje de spyles med noe for å rense opp? Eller om det føres noe annet ned i dem, det vet jeg ikke. Men OM dette er noe som medfører smerte, får du garantert bedøvelse eller smertelindring. Ubehag kan det kanskje være, det er jo rett ved øyet og litt sensitivt sånn sett, men ikke la oss male fanden på veggen. Sjekk først med en øyelege og la han eller hun se på det og finne ut om de faktisk ER tette, disse tårekanalene dine!

Lykke til! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du forsøkt å vaske med saltvannsdråper? Dryppe ofte? 

Og har du forsøkt å unngå sminke, såper og kremer? Helt a naturell ansikt?

Anonymkode: 42d6e...591

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du forsøkt å vaske med saltvannsdråper? Dryppe ofte? 

Og har du forsøkt å unngå sminke, såper og kremer? Helt a naturell ansikt?

Anonymkode: 42d6e...591

Ja, prøvd.

Renner uansett. Med og uten sminke. Men må også si at det klør noe innmari under øyet også. Og over.

Jeg har ikke fast lege så er ikke bare å komme til en lege heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, prøvd.

Renner uansett. Med og uten sminke. Men må også si at det klør noe innmari under øyet også. Og over.

Legevakt om du ikke har fastlege.

Anonymkode: d5d0f...25e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, prøvd.

Dersom du ikke har fastlege som kan henvise deg til øyelege, kan du kanskje ta deg råd til å gå til privatklinikk/øyelege? Da trenger man ikke henvisning. Men det blir jo dyrere. Men det er kanskje verdt det, om det løser et problem du har slitt med i årevis.

• Liker 1
Skrevet

Du kan prøve å væte en bomullspad med varmt vann, og legge den oppå øyet og massere litt forsktig. Også bør du ikke bruke sminke hvis øyet er irritert.

Anonymkode: 39cea...f20

Skrevet

Hvis du er litt for glad i alkohol kan det være en form for bivirkning eller abstinens, og når du tørker bort tårene blir huden irritert og det klør. Men kontakt legen, og er det alkohol så vet du svaret på det selv. 

Anonymkode: fee90...7e3

Skrevet

Sjekket deg for allergi?

Øynene mine renner slik av allergi.

Anonymkode: 2cacc...45a

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sjekket deg for allergi?

Øynene mine renner slik av allergi.

Anonymkode: 2cacc...45a

Kanskje allergi, men mot hva da nå som det snart er vinter 🌧

Kan man være allergisk mot havet eller noe på Vestlandet 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange som reagerer på f.eks. bjørkepollen reagerer også på høsten når løvet faller. 

Skrevet

Sånn har jeg det også. Selv har jeg «selvdiagnostisert» meg til at det må være alt for mye skjermbruk. Prøver å skjerpe meg, men det er ikke så lett 🥲

Anonymkode: 641a4...929

Skrevet

Optiker kan også gi deg gode råd, mens du venter på å få deg fastlege. 

Anonymkode: 50d9b...89e

Skrevet

Jeg ville dratt til øyelege, få henvisning fra fastlegen. Er det lang ventetid støtter jeg forslaget om optiker, en god optiker kan mye om øyne og de kan sjekke en del forskjellig :)

Anonymkode: c52fa...0c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg bor i Stavanger og reagerer verst etter september og oktober. Tror det er muggsporer i luften jeg reagerer på. For det er ganske fuktig her.

Anonymkode: c0785...dc8

Skrevet

Har du forsøkt allergimedisin for å se om det endrer seg?

Anonymkode: c0785...dc8

Skrevet

Kan være allergisk reaksjon på noe i hjemmet. Støv, husmidd, dyrehår hvis du har kjæledyr etc. Eller så kan det være sjøgrens sykdom. Da renner det ofte mye av øynene i starten før det snur og alle slimhinner begynner å tørke inn.

Anonymkode: 39710...069

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...