Gå til innhold

Vil begynne på periodisk faste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er det noen her som driver med periodisk faste? Jeg trenger å kickstarte vekttapsreisen litt, og ser at periodisk faste kan hjelpe. 

Jeg er alenemor, jobber fullt og har ikke mulighet til å dra på noe treningssenter. Jeg jobber dog i barnehage, og er generelt aktiv, så jeg får jo litt fysisk aktivitet likevel. 

Jeg vurderte en kombinasjon 

5:2 (to måltider med lite kalorier) 

Og 16:8 at jeg slutter å spise etter kl 16, men heller kl 19 siden jeg skal ha 5:2 også og jeg må spise middag med barna.. 

Men er det lov å drikke vann eller vann med sitron? Og er det lov med te på kvelden? Te uten melk altså.. 

Hvordan er det med sukkerfri redbull? 

Jeg lager mye mat fra bunnen som gir litt kontroll over hva jeg spiser. 

Og hva spiser dere som driver med dette på de dagene med lavkalori? Jeg liker knekkebrød med bremykt og et glass kefir med litt vann, så er jeg good to go. 

Anonymkode: 0a498...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er også alenemor, med lite tid til trening. Har gått ned 9 kilo på periodevis fasting på to måneder. Faster i 16-18 timer. Anbefaler at du starter med 12 timer fasting og øker gradvis. Etter hvert avtar sultfølelsen, men dette er nok individuelt. Unngå alt som kan få blodsukkeret opp mens du faster, så unngå sitron. Drikk bare vann, te uten sukker, melk eller honning, og kaffe uten noe i. Tror ikke RedBull eller annet med søtstøffer er noe lurt, fordi det kan påvirke blodsukkeret (er ikke ekspert, men har hørt det). Når det er sagt så drikker jeg kaffe med litt melk i om morgenen, men går likevel ned i vekt. Når jeg spiser spiser jeg bare det jeg har lyst på, men det er sikkert ikke noe sjakktrekk å stappe i seg burger og ostepop når man spiser. Har også mindre migrene, bedre overskudd og sover bedre. Men alt er jo individuelt. Vet at svært mange har veldig sterke meninger om kosthold, så jeg ville ikke være en av dem. Men akkurat dette funker for meg! :)

Anonymkode: e1ba8...bc2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er også alenemor, med lite tid til trening. Har gått ned 9 kilo på periodevis fasting på to måneder. Faster i 16-18 timer. Anbefaler at du starter med 12 timer fasting og øker gradvis. Etter hvert avtar sultfølelsen, men dette er nok individuelt. Unngå alt som kan få blodsukkeret opp mens du faster, så unngå sitron. Drikk bare vann, te uten sukker, melk eller honning, og kaffe uten noe i. Tror ikke RedBull eller annet med søtstøffer er noe lurt, fordi det kan påvirke blodsukkeret (er ikke ekspert, men har hørt det). Når det er sagt så drikker jeg kaffe med litt melk i om morgenen, men går likevel ned i vekt. Når jeg spiser spiser jeg bare det jeg har lyst på, men det er sikkert ikke noe sjakktrekk å stappe i seg burger og ostepop når man spiser. Har også mindre migrene, bedre overskudd og sover bedre. Men alt er jo individuelt. Vet at svært mange har veldig sterke meninger om kosthold, så jeg ville ikke være en av dem. Men akkurat dette funker for meg! :)

Takk for at du deler, og takk for tipset om å ha kortere faste i begynnelsen😊 det virker mye enklere å kunne spise litt hva man har lyst på, fordi vi spiser generelt sunn mat, mye råvarer, men merker at porsjonene mine stadig blir større og det begynner å synes. Har også begynt å småspise og det er jo ikke ok det heller. 

Begynner å tenke med teorien om magesekken og det at den krymper og krymper jo mindre mat man spiser, for da kan jo det komme godt med når man gradvis øker fastetiden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for at du deler, og takk for tipset om å ha kortere faste i begynnelsen😊 det virker mye enklere å kunne spise litt hva man har lyst på, fordi vi spiser generelt sunn mat, mye råvarer, men merker at porsjonene mine stadig blir større og det begynner å synes. Har også begynt å småspise og det er jo ikke ok det heller. 

Begynner å tenke med teorien om magesekken og det at den krymper og krymper jo mindre mat man spiser, for da kan jo det komme godt med når man gradvis øker fastetiden 😊

Vet ikke om magesekken krymper, men det jeg har merket, er at jeg ikke er sulten lengre når jeg faster. Før måtte jeg ha frokost, men nå har jeg ikke lyst på mat om morgenen lengre. Jeg 'synder' jo ved å drikke kaffe med melk i, og svorne fastere ville sagt at jeg ikke kan gå ned i vekt når jeg gjør det, men jeg gjør det, og kan ikke forklare hvorfor. Nå vet jeg ikke om det er sunt å faste så mye som 16-18 timer i lengden, men 12 timer er nok bare lurt mtp at tarmen får hvile og at cellene får fornyet seg. Tenker at jeg reduserer til 14 timer når jeg har kommet inn i bunaden igjen, som er mitt mål, så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte rett på 16:8, gadd ikke ta det gradvis, og det var overraskende lett. Kroppen vendte seg til nytt spisemønster på bare 2-3 dager. Pga jobben og slikt så faster jeg til 12 og kan da spise til 20. Drikker kun vann utenom dette. Men mange drikker svart kaffe eller urtete uten noe annet i (her må du sjekke at evnt te ikke har tilsatt sukker/søtstoffer foreks). Og nei, red bull funker ikke, da faster du ikke. 
I mitt spisevindu blir det bare 2 måltider, lunsj og middag. Vær obs på at måltidene ikke da blir mye større enn normalt, det vil jo øke kalorier inn. Og dropp absolutt småspising, det er bare tull. Du kan dog fint putte inn 3 måltider (foreks lunsj, et lite mellommåltid og sen middag) i spisevinduet, bare du igjen passer på porsjonsstørrelser. Og selv om alt er lov å spise, så må du fortsatt bruke sunn fornuft. Spis sunt til vanlig og kos deg med noe ekstra på lørdag foreks. 
Jeg har gått ned over 20 kg på 5 ish mnd. 

Anonymkode: e7b66...95b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke om magesekken krymper, men det jeg har merket, er at jeg ikke er sulten lengre når jeg faster. Før måtte jeg ha frokost, men nå har jeg ikke lyst på mat om morgenen lengre. Jeg 'synder' jo ved å drikke kaffe med melk i, og svorne fastere ville sagt at jeg ikke kan gå ned i vekt når jeg gjør det, men jeg gjør det, og kan ikke forklare hvorfor. Nå vet jeg ikke om det er sunt å faste så mye som 16-18 timer i lengden, men 12 timer er nok bare lurt mtp at tarmen får hvile og at cellene får fornyet seg. Tenker at jeg reduserer til 14 timer når jeg har kommet inn i bunaden igjen, som er mitt mål, så får vi se :)

Takk for fint svar😊 jeg er ikke så glad i melk i kaffen, men fløte funker fint. Eller ingenting oppi, så lenge kaffen er sterk 😅 16-18 timer er sunt jo, så lenge man får i seg næring i det åpne vinduet. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg begynte rett på 16:8, gadd ikke ta det gradvis, og det var overraskende lett. Kroppen vendte seg til nytt spisemønster på bare 2-3 dager. Pga jobben og slikt så faster jeg til 12 og kan da spise til 20. Drikker kun vann utenom dette. Men mange drikker svart kaffe eller urtete uten noe annet i (her må du sjekke at evnt te ikke har tilsatt sukker/søtstoffer foreks). Og nei, red bull funker ikke, da faster du ikke. 
I mitt spisevindu blir det bare 2 måltider, lunsj og middag. Vær obs på at måltidene ikke da blir mye større enn normalt, det vil jo øke kalorier inn. Og dropp absolutt småspising, det er bare tull. Du kan dog fint putte inn 3 måltider (foreks lunsj, et lite mellommåltid og sen middag) i spisevinduet, bare du igjen passer på porsjonsstørrelser. Og selv om alt er lov å spise, så må du fortsatt bruke sunn fornuft. Spis sunt til vanlig og kos deg med noe ekstra på lørdag foreks. 
Jeg har gått ned over 20 kg på 5 ish mnd. 

Takk for at du deler 😊 jeg klarer meg egentlig fint uten frokost og sånne ting, pleier sjeldent å spise det, men pga jobb har jeg spist et halvt eple og et glass med kefir og en kaffe. Kunne feks bare tatt kaffen. Kefir blir jeg mett av, samtidig som det visstnok er hydrerende, så det kunne jeg tatt til kvelds. Lunsj som er knekkebrød og så middag litt sent. Småspiser når jeg kommer hjem fra jobb litt før jeg begynner på middag som da er kvelds. Småspiser enten noe frukt eller sjokolade. -. - som jeg bare må droppe. 

Vurderer dog å ha én kveld i uken med litt ekstra kos fordi barna pleier å få litt fredagskos med falooda eller smågodt og det er litt godt på kvelden når jeg ser sister wives.. 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk st du kan trene uten å gå på treningssenter.

Da barna var små, tok jeg styrkeøvelser mens vi lekte i gulvet. Nå elsker de å være med meg ute å løpe.

Anonymkode: e9ef2...7fa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Og husk st du kan trene uten å gå på treningssenter.

Da barna var små, tok jeg styrkeøvelser mens vi lekte i gulvet. Nå elsker de å være med meg ute å løpe.

Anonymkode: e9ef2...7fa

Ja det er dritkaldt og kommer ikke til å gå ut for å løpe... Kanskje aking når det kommer snø. Jeg sliter litt med kulda for selvom jeg har lue får jeg vondt i ørene. 

Men dansing inne og herjing og lekeland er topp for meg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver også med en form for uorganisert periodisk faste. Spiser ikke frokost, og har sjelden tid til lunsj på jobb. Første måltid blir ofte da etter arbeidstid. Det er heldigvis ikke hver dag, men kanskje halve uken.
Jeg har holdt på sånn noen år nå, og har nesten ingen sultfølelse igjen. Hvis jeg faster over 18 timer pleier jeg å bli slapp, svimmel og få utpreget ketonånde, så prøver å unngå det..

Hadde et vekttap initialt på ca 10-15% av kroppsvekten min, tror den har vært ganske stabil etter det (bmi ca 21). Det blir anekdotisk, men jeg klarer helt fint å trene selvom jeg faster, såfremt jeg har spist bra dagen før (løp i dag 11 km før første måltid). 

Anonymkode: 3e4b0...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker lettere å forholde seg til et klokkeslett, for da blir det mer ordentlig for min del. Om jeg ikke gjør det, så flyter det og jeg må bli flinkere og flinkere for hver dag, og ikke spise tidligere enn dagen før osv. Det blir litt slitsomt. 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang trening forresten, man kan trene foreks HIIT hjemme, bare å google noen enkle programmer og begynne både rolig og kort. HIIT er kjent for å være effektiv til vektnedgang fordi man fobrenner mye på kort tid. (Jeg gjorde slike ting selv når jeg var alene med barn.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil foreslå at du spiser noe mer proteinrikt enn knekkebrød til lunsj, da holder du deg mett lenger og unngår småspising mellom lunsj og middag.

Anonymkode: d9148...197

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 6.57):

Vil foreslå at du spiser noe mer proteinrikt enn knekkebrød til lunsj, da holder du deg mett lenger og unngår småspising mellom lunsj og middag.

Anonymkode: d9148...197

Tar gjerne imot tips. Jeg er ikke så glad i kjøtt. 

Fjernet sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 16/8 i over en måned og det går overraskende bra! blodsukkeret er mye mer stabilt og har ingen cravings. Ikke sultfølelse og kroppen virker fornøyd.som noen sier, hvis det er vanskelig, start med 12 timer. Jeg hoppet til 16 med en gang. 

tips: les Marit kolby sin bok, pluss «fast like a girl» med mindy pelz. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snart vært her på KG en mannsalder, og husker da jeg sa at jeg spiste lite to til tre dager i uka og ellers vanlig. Det ble nesten ramaskrik... av enkelte, for det gikk jo ikke an å gå ned i vekt på den måten, men det var for å holde forbrenninga ved like. 

Men senere ble jo dette anerkjent blant kostholdsfolk. Jeg kunne ta en softis til lunsj og droppe "brødskiva". 

Nå spiser jeg mest mulig ketogent og prøver ha et spisevindu på 8 til ti timer. Spiser sjeldent frokost, men kaffe med fløte eller H-melk må jeg ha. 

Lag kjøleskapsgrøt til lunsj. Chiafrø, kokosmelk og frosne bær. Bruker ha i litt vaniljeessens og sukrinmelis. Bærene holder grøten kald siden de er frosne. Eller lag en omelett kvelden før eller ta med middagsrester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 17.47):

Hei! 

Er det noen her som driver med periodisk faste? Jeg trenger å kickstarte vekttapsreisen litt, og ser at periodisk faste kan hjelpe. 

Jeg er alenemor, jobber fullt og har ikke mulighet til å dra på noe treningssenter. Jeg jobber dog i barnehage, og er generelt aktiv, så jeg får jo litt fysisk aktivitet likevel. 

Jeg vurderte en kombinasjon 

5:2 (to måltider med lite kalorier) 

Og 16:8 at jeg slutter å spise etter kl 16, men heller kl 19 siden jeg skal ha 5:2 også og jeg må spise middag med barna.. 

Men er det lov å drikke vann eller vann med sitron? Og er det lov med te på kvelden? Te uten melk altså.. 

Hvordan er det med sukkerfri redbull? 

Jeg lager mye mat fra bunnen som gir litt kontroll over hva jeg spiser. 

Og hva spiser dere som driver med dette på de dagene med lavkalori? Jeg liker knekkebrød med bremykt og et glass kefir med litt vann, så er jeg good to go. 

Faste er bare en måte å begrense kaloriinntak på. Det er ikke noe magisk med X dager eller timer. Det er det første du må forstå.

Faste kan være et godt hjelpemiddel ved at man spiser færre måltider, og dermed er det ofte enklere å begrense kaloriinntak, for det er det som styrer. For å gå ned i vekt må man innta færre kalorier enn man forbrenner.

Men faste passer ikke for alle. Noen fungerer for eksempel ikke uten frokost.

Det finnes også andre måter å oppnå kaloriunderskudd på, for eksempel ved å bevisst spise litt mindre mat under måltider, velge matvarer med lavere kaloritetthet, eller faktisk telle kalorier og føre oversikt over hvor mye kalorier man får i seg gjennom maten hver dag.

Trening kan ha litt å si, men det er i hovedsak kaloriinntak gjennom mat du kan gjøre noe med.

Så: Innse at faste bare er et hjelpemiddel og at det ikke er noe spesielt som skjer hvis du avstå fra å spise i X timer eller dager. Det eneste faste er, er et mulig verktøy for å oppnå kaloriunderskudd.

Det er viktig at du er klar over dette slik at du kan ta bedre valg for deg selv. Ikke la noen lure deg til å tro at det er noe annet spesielt med faste. Jeg har vært der selv, før jeg faktisk så på hva forskningen viser. Jeg trodde tidligere at faste i seg selv ville gi vektnedgang, uansett hvor mye jeg spiste innenfor spisevinduene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 0.19):

Hvordan fungerer det i praksis? Spiser du ingenting fra mandag til torsdag? Jeg har en fysisk og psykisk krevende jobb, og vil ikke gå sulten. Jeg sliter mye med hodepine også, men tror ser er pga sukker og koffein.. 

Tar gjerne imot tips. Jeg er ikke så glad i kjøtt. 

Egg i alle varianter, kokt, stekt, eggerøre, omelett. Gjerne av to egg, det gjør meg mett. Røkt laks, makrell i tomat med hvit ost på og masse paprika. Skinke med ost. Cottage cheese med frukt, bær, valnøtter og litt honning. Evt cc på knekkebrød med en stripe hjemmelaget syltetøy eller epleskiver. Innimellom pakker jeg i meg sild i alle varianter, mye fett og proteiner i sursild og tomatsild. Peanøttsmør er godt, men ikke for ofte. Spiser kun en brødskive eller to knekkebrød med masse pålegg til lunsj. 

Anonymkode: bfb42...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde dagen etter med å spise senere, og avsluttet spisingen kl 19 og 18 de påfølgende dagene. Det har vært veldig fint og kroppen virker fornøyd hittil. Jeg har også gått ned to kg og har ikke hatt store problemer på kvelden (mest pga søtsug, men det går faktisk over). Men hadde fri i går, så da spiste jeg litt, men tenker det ikke gjør noe en gang i blant. 

Men har vært supert, så kommer til å fortsette med det 😊

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...