AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Del Skrevet 22. oktober 2023 Heisann! Enten en tror på det ene eller andre er det mange som velger å be. Jeg selv er kristen, og setter pris på å be en gang i blant. Men, jeg sliter litt med å finne en fin form/mal på mine bønner. Føler ofte mine bønner blir veldig rotete, og at jeg ikke alltid får frem det jeg vil fordi jeg sporer sånn av... Noen som har tips til gode måter å gjennomføre en bønn på/hva man kan ha som ytre maler. Og om noen har tips til hvordan jeg kan slutte hodet mitt fra å spore sånn av når jeg ber. K, 19. Anonymkode: 9ce40...835 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Heisann! Enten en tror på det ene eller andre er det mange som velger å be. Jeg selv er kristen, og setter pris på å be en gang i blant. Men, jeg sliter litt med å finne en fin form/mal på mine bønner. Føler ofte mine bønner blir veldig rotete, og at jeg ikke alltid får frem det jeg vil fordi jeg sporer sånn av... Noen som har tips til gode måter å gjennomføre en bønn på/hva man kan ha som ytre maler. Og om noen har tips til hvordan jeg kan slutte hodet mitt fra å spore sånn av når jeg ber. K, 19. Anonymkode: 9ce40...835 Gud likte ikke at fariseerne brukte tomme overfladiske ord. Så lenge du mener det i ditt hjerte betyr det ingenting hva du sier og hvordan du sier det. Gud vet allerede hva du skal si før du sier det. Han bryr seg ikke om orda bare hva som er i hjertet under en bønn.Stumme folk kan ha et bønneliv nettopp fordi det kommer fra hjerte. Det må være ekte og ikke av egoistiske grunner. Når man virkelig mener det fra hjertet kan man til å med bare sitte der å føle på det å fokusere på Gud.... Det er det som teller. Anonymkode: 47061...bc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #3 Del Skrevet 22. oktober 2023 Ikke be om for mye, da blir det fort rot, tvangstanker som må med, og mye dårlig samvittighet. Anonymkode: a4ec3...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Heisann! Enten en tror på det ene eller andre er det mange som velger å be. Jeg selv er kristen, og setter pris på å be en gang i blant. Men, jeg sliter litt med å finne en fin form/mal på mine bønner. Føler ofte mine bønner blir veldig rotete, og at jeg ikke alltid får frem det jeg vil fordi jeg sporer sånn av... Noen som har tips til gode måter å gjennomføre en bønn på/hva man kan ha som ytre maler. Og om noen har tips til hvordan jeg kan slutte hodet mitt fra å spore sånn av når jeg ber. K, 19. Anonymkode: 9ce40...835 https://www.komtilkristus.no/tro/kom-naermere-gud/hvordan-man-ber Anonymkode: 2d6c5...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Del Skrevet 22. oktober 2023 https://www.kirken.no/nb-NO/kristen-tro/kristen-tro/bonn/ Anonymkode: 2d6c5...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Heisann! Enten en tror på det ene eller andre er det mange som velger å be. Jeg selv er kristen, og setter pris på å be en gang i blant. Men, jeg sliter litt med å finne en fin form/mal på mine bønner. Føler ofte mine bønner blir veldig rotete, og at jeg ikke alltid får frem det jeg vil fordi jeg sporer sånn av... Noen som har tips til gode måter å gjennomføre en bønn på/hva man kan ha som ytre maler. Og om noen har tips til hvordan jeg kan slutte hodet mitt fra å spore sånn av når jeg ber. K, 19. Anonymkode: 9ce40...835 Hei. Jeg har tenkt det samme, men det er slik at Gud forstår hva du mener. Som en over her sier så er det ikke ordene du bruker, men tankene bak og det du mener i hjertet ditt som er det som teller. Anonymkode: 0ba74...789 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 16.43): Heisann! Enten en tror på det ene eller andre er det mange som velger å be. Jeg selv er kristen, og setter pris på å be en gang i blant. Men, jeg sliter litt med å finne en fin form/mal på mine bønner. Føler ofte mine bønner blir veldig rotete, og at jeg ikke alltid får frem det jeg vil fordi jeg sporer sånn av... Noen som har tips til gode måter å gjennomføre en bønn på/hva man kan ha som ytre maler. Og om noen har tips til hvordan jeg kan slutte hodet mitt fra å spore sånn av når jeg ber. K, 19. Anonymkode: 9ce40...835 Eg pleier å fokusere på å takke! Og eg er så konkret som eg kan den dagen, sidan kvar dag jo er forskjellig Feks: Kjære Gud, tusen takk for denne dagen her på jorda. Og alle andre dagar! Eg er så takksam for alle dei fine folka eg har snakka med/møtt, den fine koppen eg fekk av søstera mi, at kneet mitt er litt vondt så eg kan sitte inne og lese bok, at det endelig kom regn, at det lukta så godt i skogen, for den artige fuglen eg såg. Tusen takk for denne dagen, og alle andre dagar. Amen. Som du ser er eg veldig personlig og kanskje litt lite høgtideleg. Eg passar på å takke meir enn eg ber om noko spesifikt. Men viss du ynskjer meir høgtidelege bønner så finst det masse på denne sida: Lommedalen menighet/Kveldsbønner. O Kristus, du som lyset er, alt mørke flyr hvor du er nær. Vi ser i bønn og tro til deg når solens lys nå skjuler seg. Til frelser for oss er du satt, beskytt oss da i denne natt, så vi kan kjenne himlens fred når kveldens skygger synker ned. Fra gammel latinsk salme, på 500-tallet. Norsk Salmebok nr 807 Anonymkode: 4b0cc...7f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Del Skrevet 24. oktober 2023 Meditasjon er et middel til å forvandle sinnet. Buddhistiske meditasjonspraksiser er teknikker som fostrer og utvikler konsentrasjon, klarhet, følelsesmessig positivitet og evnen til å se livet med sinnsro. Ved å praktisere meditasjon utvikler du nye positive og sunne vaner. Anonymkode: 1864f...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 24. oktober 2023 #9 Del Skrevet 24. oktober 2023 Takker veldig for den nydelige kveldsbønnen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnekkeBørre Skrevet 24. oktober 2023 #10 Del Skrevet 24. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eg pleier å fokusere på å takke! Og eg er så konkret som eg kan den dagen, sidan kvar dag jo er forskjellig Feks: Kjære Gud, tusen takk for denne dagen her på jorda. Og alle andre dagar! Eg er så takksam for alle dei fine folka eg har snakka med/møtt, den fine koppen eg fekk av søstera mi, at kneet mitt er litt vondt så eg kan sitte inne og lese bok, at det endelig kom regn, at det lukta så godt i skogen, for den artige fuglen eg såg. Tusen takk for denne dagen, og alle andre dagar. Amen. Som du ser er eg veldig personlig og kanskje litt lite høgtideleg. Eg passar på å takke meir enn eg ber om noko spesifikt. Men viss du ynskjer meir høgtidelege bønner så finst det masse på denne sida: Lommedalen menighet/Kveldsbønner. O Kristus, du som lyset er, alt mørke flyr hvor du er nær. Vi ser i bønn og tro til deg når solens lys nå skjuler seg. Til frelser for oss er du satt, beskytt oss da i denne natt, så vi kan kjenne himlens fred når kveldens skygger synker ned. Fra gammel latinsk salme, på 500-tallet. Norsk Salmebok nr 807 Anonymkode: 4b0cc...7f2 Fullstendig enig. Jeg skulle akkurat til å kommentere, men så leste jeg ditt innlegg og konkluderte med at det kunne jeg spare meg for. Intet å tilføye. Endret 24. oktober 2023 av KnekkeBørre 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 26. oktober 2023 #11 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg fant dette bønnekurset som jeg synes er bra: https://prayercourse.org/ De har en modell jeg synes er fin: P - pause, R - rejoice, A - Ask, Y - yield. Jeg synes også at å synge Taizé er en fin måte å be på. Om du ikke har hørt om Taizé så kanskje start med å sjekk ut Ulla Källs album Tillit på jorden. Man kan jo også be salmene. Jeg har ikke prøvd det selv, men har hørt om folk som har bedt seg gjennom salmenes bok, jeg synes det høres fint ut og har hatt lyst til å prøve det. Ellers synes jeg også sentrerende bønn en veldig fin måte å be på, det gjør jeg ofte. > Og om noen har tips til hvordan jeg kan slutte hodet mitt fra å spore sånn av når jeg ber. Det er lettere om du uttaler ordene høyt heller enn å be inni deg. 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 17.00): Gud likte ikke at fariseerne brukte tomme overfladiske ord. Så lenge du mener det i ditt hjerte betyr det ingenting hva du sier og hvordan du sier det. Gud vet allerede hva du skal si før du sier det. Han bryr seg ikke om orda bare hva som er i hjertet under en bønn.Stumme folk kan ha et bønneliv nettopp fordi det kommer fra hjerte. Det må være ekte og ikke av egoistiske grunner. Når man virkelig mener det fra hjertet kan man til å med bare sitte der å føle på det å fokusere på Gud.... Det er det som teller. Anonymkode: 47061...bc7 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 17.33): https://www.komtilkristus.no/tro/kom-naermere-gud/hvordan-man-ber Anonymkode: 2d6c5...25f AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 17.34): https://www.kirken.no/nb-NO/kristen-tro/kristen-tro/bonn/ Anonymkode: 2d6c5...25f AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 22.20): Eg pleier å fokusere på å takke! Og eg er så konkret som eg kan den dagen, sidan kvar dag jo er forskjellig Feks: Kjære Gud, tusen takk for denne dagen her på jorda. Og alle andre dagar! Eg er så takksam for alle dei fine folka eg har snakka med/møtt, den fine koppen eg fekk av søstera mi, at kneet mitt er litt vondt så eg kan sitte inne og lese bok, at det endelig kom regn, at det lukta så godt i skogen, for den artige fuglen eg såg. Tusen takk for denne dagen, og alle andre dagar. Amen. Som du ser er eg veldig personlig og kanskje litt lite høgtideleg. Eg passar på å takke meir enn eg ber om noko spesifikt. Men viss du ynskjer meir høgtidelege bønner så finst det masse på denne sida: Lommedalen menighet/Kveldsbønner. O Kristus, du som lyset er, alt mørke flyr hvor du er nær. Vi ser i bønn og tro til deg når solens lys nå skjuler seg. Til frelser for oss er du satt, beskytt oss da i denne natt, så vi kan kjenne himlens fred når kveldens skygger synker ned. Fra gammel latinsk salme, på 500-tallet. Norsk Salmebok nr 807 Anonymkode: 4b0cc...7f2 Tusen takk for alle flotte svar❤️ Er betryggende å vite at man har noen å spør som kan komme med gode svar når man lurer:) Ts Anonymkode: 9ce40...835 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Del Skrevet 27. oktober 2023 Kjære store Spaghettimonster, Vi kommer til deg med takknemlighet for pastaens herlige og deilige gave til menneskeheten. Du som skapte verden med en kokerik berøring, vi ber om din velsignelse og din guddommelige saus. Gi oss visdom til å skille mellom spaghettilignende mat og ekte pasta. La oss alltid feire mangfoldet av pastaretter og verdsette den varme følelsen av pasta mellom våre gafler. La oss leve i harmoni med dine hellige prinsipper om frihet, likestilling og kjærlighet. Hjelp oss å bekjempe dogmatisk tro og religiøs diskriminering i ditt navn. La oss aldri glemme å dele med dem som sulter, for vi vet at alle fortjener å smake på din kjærlighet i form av pasta. Må dine pastaformer alltid være al dente, og må dine sauser alltid være smakfulle. I ditt navn, kjære Spaghettimonster, sier vi "Ramen.". Anonymkode: b94bd...abe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #14 Del Skrevet 27. oktober 2023 Kjære Gud La meg slippe å hate homofile og Pride. Lær meg medmenneskelighet og godhet. Bør vi ikke glemme det du mente i gammel testamentet nå i 2023? Anonymkode: 7681d...60e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. oktober 2023 #15 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjære Gud La meg slippe å hate homofile og Pride. Lær meg medmenneskelighet og godhet. Bør vi ikke glemme det du mente i gammel testamentet nå i 2023? Anonymkode: 7681d...60e Lær denne personen å lese og resonnere. .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #16 Del Skrevet 27. oktober 2023 Lawyam skrev (18 minutter siden): Lær denne personen å lese og resonnere. .... Har du vurdert å følge ditt eget råd? Anonymkode: 1864f...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. oktober 2023 #17 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du vurdert å følge ditt eget råd? Anonymkode: 1864f...2e3 Jeg har lest Bibelen i over seksti år og det meste kommer ettersom vi modnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #18 Del Skrevet 28. oktober 2023 Lawyam skrev (6 timer siden): Jeg har lest Bibelen i over seksti år og det meste kommer ettersom vi modnes. Jeg refererte til ditt råd om å lese og resonere. Dvs lese mer enn en bok, bøker som er kristiske til ditt lissyn og faktisk impimentere logikk og kitisk tankesett. Du kan jo lese "the good delusion" f.eks.? Å fokuse på en bok det ikke finnes noen rasjonell grunn til å ta seriøst er definitivt ikke noe å skryte av 🫣 Anonymkode: 1864f...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 28. oktober 2023 #19 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg refererte til ditt råd om å lese og resonere. Dvs lese mer enn en bok, bøker som er kristiske til ditt lissyn og faktisk impimentere logikk og kitisk tankesett. Du kan jo lese "the good delusion" f.eks.? Å fokuse på en bok det ikke finnes noen rasjonell grunn til å ta seriøst er definitivt ikke noe å skryte av 🫣 Anonymkode: 1864f...2e3 Du klarte ikke resonnere deg til at med min høye alder har jeg hatt god tid å lese mer enn en bok heller...? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå