Gå til innhold

Datters venner går på Rivotril og er kroppsfokusert. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har ei venninne hun har kjent i mange år. De er nå tenåringer og venninna har fått ADHD diagnose som innebærer diverse medisinering blant annet rivotril. Venninna snakker en del om vekt, bruker ofte ord som «feit» og «feita» for å latterliggjøre andre (har gjort dette siden barneskolen) - og er veldig opptatt av eget matinntak og vektnedgang spesielt nå etter hun begynte på rivotril. Hun var på besøk hos oss og påpekte selv at hun hadde vektnedgang etter oppstart og at hun ikke måtte gå ned mer enn at hun fikk fortsette å stå på dosen, men samtidig kritiserte vår datter under måltid for å spise mye/fort, og skrøt/fremsnakket seg selv når hun spiste lite. Jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette… flere i denne familien går på rivotril og jeg mistenker at både mor og far (skilt) er ganske vektfokusert selv om de ikke fronter dette utad. 

Hvor bra/dårlig er det å stå på rivotril i åresvis ? Hva gjør det med vekt? Bør jeg snakke med min datter om dette? Bekymret for at hun kan la seg påvirke til å tenke at dette er en «god løsning» eller noe positivt. Har ikke nevnt noe for henne frem til nå. 

Anonymkode: e21b3...a5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor står hun på muskelavslappende og beroligende? Rivotril er benzodiazepan og er meget avhengighetsskapende. Den kan gi rus og bør absolutt ikke gis til unge folk.

Anonymkode: 04589...6e5

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Aldri hørt om at rivotril brukes mot adhd, men det er populært blant rusmisbrukere 

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet

Rivotril er ikke noe man får for adhd. Her har du nok blitt servert en løgn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor står hun på muskelavslappende og beroligende? Rivotril er benzodiazepan og er meget avhengighetsskapende. Den kan gi rus og bør absolutt ikke gis til unge folk.

Vanlig å gi til barn med ADHD diagnose slik jeg har forstått det. Barnet fikk (relativt kjapt, etter vår mening) en ADHD diagnose for like under ett års tid siden, også var det (like) kjapt oppstart med medisiner. 

Skrevet

Er du sikker på at du ikke mener ritalin? 

Rivotril brukes ikke som adhd medisin. 

Vanlig bivirkning er vektnedgang, det stabiliserer seg etterhvert. 

Anonymkode: eba10...bb3

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanlig å gi til barn med ADHD diagnose slik jeg har forstått det. Barnet fikk (relativt kjapt, etter vår mening) en ADHD diagnose for like under ett års tid siden, også var det (like) kjapt oppstart med medisiner. 

Det er vanlig prosedyre å starte opp med medisinering etter at diagnose er satt. 

Tror du bør lese deg opp på disse tingene her, før du uttaler deg

• Liker 3
Skrevet
theTitanic skrev (1 minutt siden):

Rivotril er ikke noe man får for adhd. Her har du nok blitt servert en løgn. 

Jeg ser nå at det sikkert er Ritalin hun får. Uansett så har hun hatt kraftig vektnedgang etter oppstart og det er noe som fremstår å være positivt selv om hun var normalvektig fra start av. Hun fikk både diagnose og medisin relativt kjapt.

Skrevet

Det er vanlig prosedyre å starte opp med medisinering etter at diagnose er satt. 

Tror du bør lese deg opp på disse tingene her, før du uttaler deg

Jeg spør jo om råd her. Det er uansett problematisk at hun forherliger egen vektnedgang knyttet til oppstart av medisin, helt uavhengig av om det er rivotril eller Ritalin. Og det er problematisk at min datter eksponeres for dette. Og btw: hun fremstår ikke bedre etter oppstart av medisiner, men verre. Mye verre. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Som nevnt av flere. Rivotril er ikke noe som brukes i behandling av ADHD. 

Om ikke man er selvdiagnostisert å ivrig på "selvmedisinering" da. Da er det ofte en Rivotril benyttes til å "kule det ned litt".

Endret av KnekkeBørre
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På hvilken måte «stabiliseres» det? Og hvor lang tid tar det? 

Skrevet
KnekkeBørre skrev (Akkurat nå):

Som nevnt av flere. Rivotril er ikke noe som brukes i behandling av ADHD. 

Om ikke man er selvdiagnostisert og ivrig på "selmedisinering" da. Da er det ofte en Rivotril benyttes til å "kule det ned litt".

Jeg har nok tatt feil: er mest sannsynlig Ritalin. Problemstillingen er dog den samme; tenåringsjente som forherliger vektnedgang og snakker nedsettende om min normalvektige datter sitt matinntak. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ritalin er amfetamin. Da hemmes sultfølelsen og de glemmer å spise. Ikke noe god medisin.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har nok tatt feil: er mest sannsynlig Ritalin. Problemstillingen er dog den samme; tenåringsjente som forherliger vektnedgang og snakker nedsettende om min normalvektige datter sitt matinntak. 

Den er grei 😊

Skrevet

Ritalin er amfetamin. Da hemmes sultfølelsen og de glemmer å spise. Ikke noe god medisin.

Hvordan kan man tenke at dette er god behandling til barn? Jenta har det MYE verre nå etter oppstart enn før! Er nesten ikke på skolen. Hun har blitt helt «rar» etter oppstart. Isolerer seg mer, trekker seg mer unna. Jeg har aldri tenkt at hun har ADHD, ble veldig overrasket når hun fikk diagnose og startet opp medisiner. Og hun har fått søvnproblemer i slengen noe hun heller ikke hadde før diagnose og medisinering . Sier selvfølgelig ingenting til foreldrene, men tenker mitt og vil gjerne skjerme min datter fra å tenke at dette er stas… 

Gjest Refreng
Skrevet (endret)

Hadde nok sagt noe som "her i huset snakker vi ikke om vekt" og "her i huset kommenterer vi ikke hva andre spiser".

Eller noe sånt. Ellers så er jo dette tunge psykiske problemer som krever prefesjonell oppfølging. Om tenåringen din er klar for det, så kan det være at jeg hadde snakket om at for enkelte mennesker kan vekt og spising bli noe de tenker og føler veldig mye på. At de kan ha en type stress inni seg som gjør at de føler de må spise lite og som gjør at de fokuserer veldig på vekten (kommer litt an på alderen hva jeg ville sagt). Så når venninnen kommenterer på hva tenåringen din spiser, så er det uttrykk for stress og understreke at tenåringen din må fortsette spise som normalt til hun blir mett. For en kropp trenger ordentlig næring. Osv

Endret av Refreng
Skrevet

Barnet mitt fikk en spekter-diagnose og vi prøvde ut en rekke medisiner (så mange at jeg ikke husker alle). Noen av disse førte til voldsomt tap av appetitt, som gjorde at vi måtte avslutte.

Konklusjonen vår var at ingen av medisinene hjalp på akkurat våre utfordringer, og bieffektene var til dels betydelige.

Anonymkode: 4d6e8...409

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan man tenke at dette er god behandling til barn? Jenta har det MYE verre nå etter oppstart enn før! Er nesten ikke på skolen. Hun har blitt helt «rar» etter oppstart. Isolerer seg mer, trekker seg mer unna. Jeg har aldri tenkt at hun har ADHD, ble veldig overrasket når hun fikk diagnose og startet opp medisiner. Og hun har fått søvnproblemer i slengen noe hun heller ikke hadde før diagnose og medisinering . Sier selvfølgelig ingenting til foreldrene, men tenker mitt og vil gjerne skjerme min datter fra å tenke at dette er stas… 

Jenter har helt andre symptomer på adhd enn gutter. Det er de symptomene som det blir skrevet mest om. At du ikke tror hun har adhd, betyr ikke at hun ikke har det. 

Det er en utredning utført over lengre tid, med flere tester og samtaler med barn, foreldre og skole. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

På hvilken måte «stabiliseres» det? Og hvor lang tid tar det? 

Hun begynner å bli sulten igjen. Hvor lang tid det tar, er individuelt. 

Søvnproblemer er også en relativ vanlig bivirkning. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner noen som mistet mye av barndommen til ritalin, veldig synd. 

Medisin skal hjelpe, ikke gjøre ting verre. 

Anonymkode: b2cef...4e8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...