Gå til innhold

Er det innafor å gi en ukjent kvinne et kompliment

Gorgonzola

Anbefalte innlegg

Mountain Man skrev (7 timer siden):

Så du kaller å sette noen på plass å hetse en som sier noe fint til deg.. Hmm. Ja. Mobbing kan vel også kalles å sette noen på plass så litt rett har du forsåvidt.

Men tror eksempelvis ett tidligere mobbeoffer ikke vil være enig at ett oppriktig kompliment er så slemt. 

Men dette viser at mange i vårt samfunn har alt for lite bekymringer og har det for godt om velmente komplimenter er en oppriktig bekymring og noe slemt i deres øyne. 

Ha en komplimenterende fin natt. 😉

Du snakker om «oppriktige» og «velmente» komplimenter, og at det ikke er «slemt». Nei, det er ikke slemt, men en som leverer slike komplimenter til fremmede kvinner har alltid en baktanke. Alltid.

Eller pleier du å stoppe ukjente menn eller gamle damer på gaten for å snakke med dem om hvor fine de er på håret? Tenkte vel ikke det.

Anonymkode: 448d3...da4

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, Apage said:

Hva er det du prøver å si her? Selvfølgelig vil ikke kvinner ha en mann som absolutt INGEN andre kvinner vil ha! :fnise: Tror det gjelder andre veien også!

Har du NULL sjarm, NULL utstråling, NULL utseende, NULL semi-interessante hobbier, NULL arbeidserfaring, NULL selvgåenhet på gang, har du INGENTING gående for deg som synes utvendig, er det ikke så rart ingen kvinner vil ha deg.

Det positive er at er du på bunnen av markedet, kan det faktisk bare gå oppover, men det krever seriøse endringer i livsstilen din.

Bingo, det er nøyaktig hva jeg prøver å komme frem til 👏

Jeg er ikke i hele tatt uenig i noe av det du sier, men om du leste hva jeg siterte på, så var det en som fremsto svært lite omtenksom for hvorfor avvisning hos menn går dypere enn bare "å være redd for å bli ledd av." og du sier det selv : Selvfølgelig vil ikke en kvinne ha en mann som ingen andre kvinner vil ha.  Derfor treffer også konsekvensene av å bli avvist for en mann hardere også når ryktet sprer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid innafor å gi folk kompliment. Det kommer helt an på hvordan det blir sagt, hva du gir kompliment for, og hva du forventer å få ut av det.

Man gir aldri seksuelt ladede kompliment til fremmede. Det kan alltid oppleves ubehagelig, og etter sammenhengen også skremmende. Vær generelt forsiktig med å gi kompliment knytta til utseende. Litt ufarlige innfallsvinkler kan være hår/sveis, klesstil osv.

De beste måtene å gi folk kompliment på er å kommentere det de faktisk gjør.
"Så hyggelig å se at du hjalp henne med barnevogna"
eller "Jeg så deg på tennisbanen. Du har en flott serve!"
"Det innlegget du hadde i avisa forrige uke var veldig bra. Stå på videre!"

Ikke bli fornærma om du ikke får noen stor respons. Et smil eller et "takk" er virkelig nok, men ingen selvfølge det heller. Alt for mange har vært borti folk som gir komplimenter for å oppnå noe, og ikke bare for å være hyggelige. Og man vet aldri hvilken modus andre er i. Har man det svintravelt eller man fikk en dårlig beskjed for ti minutter siden er ikke fremmedes kommentarer relevante.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (På 22.10.2023 den 15.43):

På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? 

Jeg kunne blitt glad for et kompliment i forbifarten, som "Dagen min ble bedre av å se deg. Ha en fin dag!"
Hadde den som sa det begynt med en sånn regle om at han ikke hadde baktanker ville jeg blitt skikkelig mistenksom, ikke gjør det. Den som ikke har baktanker har ikke behov for å ro, og slenger ut komplimentet uten å forvente å få noe igjen.

Endret av Andro
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv mann, snart 37 år, singel. Har i senere tid faktisk tenkt en del på, og diskutert med jevnaldrene kamerater, at jeg nå har kommet til en alder der jeg selv har blitt bevisst på hvordan det kan fremstå dersom jeg hadde vist en sånn type oppmerksomhet til damer en del yngre enn meg selv... Har akseptert at det fort kan virke creepy dersom jeg skulle gjort noe sånt mot en i starten av 20-åra. Mulig det bare er sånn jeg føler det, og ikke hadde blitt tatt så ille opp, men...

Anonymkode: 8229b...a61

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andro skrev (29 minutter siden):

Veldig enig i dette som ble nevnt av @Andro angående ikke seksualiserte komplimenter.

Synes nordmenn kunne blitt flinkere til å gi slike komplimenter, og å si takk hvis noen for eksempel holder døren oppe for dem. Jeg ga for ikke så lenge siden en kompliment til en dame i 80 årene, som tilbød seg å hjelpe en annen dame med en stor plante ut i bilen fra butikken. Den andre damen virket brydd, og svarte bare «nei» når den eldre damen tilbød seg å hjelpe. Litt senere gikk jeg bort til damen i 80 årene og sa det var snilt av henne å tilbøy seg å hjelpe. Hun ble glad, og vi snakket litt. Savner det i den norske kulturen at vi er så redd for å gå bort til andre å gi et kompliment som ikke er seksualisert.

Endret av Callista
La til tekst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Andro said:

"Det innlegget du hadde i avisa forrige uke var veldig bra. Stå på videre!

"Nå var du flink"-typ komplimenter kan oppleves som en hersketeknikk av mange så her ville jeg vært litt forsiktig.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorgonzola skrev (På 22.10.2023 den 15.43):

Vet ikke om det passer best under Skråblikk men here's the story: 

Sist mandag plukket jeg opp hansken til en eldre dame som mistet den på gulvet inne på butikken. Hun smilte varmt og takket pent, jeg svarte at det var bare hyggelig. Nå på torsdag hjalp jeg en ung mor med å få barnevogna greit ut av bussen. Hun smilte vakkert og sa "tusen takk", jeg gjengjeldte smilet og sa "bare hyggelig, fortsatt fin dag".

På lørdag observerte jeg ei tvers gjennom nydelig ung dame på en cafe, vakker, smekker, sexy, pen - rett og slett et, for meg, blikkfang. I et svakt sekund var jeg nesten på vei bort til henne for å si noe sånt som "hei, kan jeg få lov til å si en liten ting til deg"? Om hun hadde svart ja, eller nikket, så ville jeg sagt noen sånt som "dette er på ingen måte ment som noe annet enn bokstavelig, ingen baktanker, ingen agenda, kun for å glede - du er rett og slett helt nydelig". Så skulle jeg gått, enten hun takket, ble stum eller kanskje sint/krenket? 

Det hører med til historien at hun var vesentlig yngre enn meg, kanskje så mye som 20-25 år (jeg er over 50 men har også eksempler der hun kan ha vært på/rundt min alder). Jeg gjorde det ikke, fordi verden er blitt sånn at menn ikke bare kan servere komplimenter til tilfeldige kvinner lenger. 

Skal jeg fortsette å legge bånd på meg eller ville du blitt glad for en sånn type tilbakemelding dersom du var trygg på at den ble servert med en form for troverdighet/integritet? Eller er dette typisk menn sin seksualisering/objektivisering av kvinner?

La nydelige ungjenter være i fred på arenaer der de ikke er for å sjekke menn. Det må være slitsomt for unge, pene damer å ferdes rundt overalt og bli beglodd/kommentert av eldre menn. Det er rett og slett creepy.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 18.51):

Og her er et generelt tips til alle menn:

Hvis du ønsker å gi et kompliment til en «sexy, nydelig, vakker» dame,  så gi et kompliment som IKKE går på utseendet! i beste fall blir det et stort gjesp, men stort sett er det bare irriterende. For vet du hva? Hun hører det mange ganger hver eneste dag. Og det er faktisk knekkende likegyldig hva tilfeldige menn mener om det. Hvis du derimot legger merke til noe ekstra hun gjør eller sier, så kommenter heller det. Det vil gjøre mye mer inntrykk på henne.

(Nå snakker jeg da om kvinner man har en eller annen interaksjon med. Aldri gå bort til vilt fremmede kvinner og lir av deg svette komplimenter - kanskje ned unntak av på bar).

Anonymkode: 448d3...da4

Nettopp. Jeg har hørt flere unge, vakre jenter si at de føler seg som kjøttstykker, da de kun får kommentarer for kroppen og utseendet. De færreste ønsker å bli oppfattet som kjøttstykker, da de også har empati, personlighet, intelligens og andre viktige kvaliteter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (50 minutter siden):

Veldig enig i dette som ble nevnt av @Andro angående ikke seksualiserte komplimenter.

Synes nordmenn kunne blitt flinkere til å gi slike komplimenter, og å si takk hvis noen for eksempel holder døren oppe for dem. Jeg ga for ikke så lenge siden en kompliment til en dame i 80 årene, som tilbød seg å hjelpe en annen dame med en stor plante ut i bilen fra butikken. Den andre damen virket brydd, og svarte bare «nei» når den eldre damen tilbød seg å hjelpe. Litt senere gikk jeg bort til damen i 80 årene og sa det var snilt av henne å tilbøy seg å hjelpe. Hun ble glad, og vi snakket litt. Savner det i den norske kulturen at vi er så redd for å gå bort til andre å gi et kompliment som ikke er seksualisert.

Dette! Jeg har gitt slike komplimenter mange ganger. For eksempel, til en mann som så ut som han var rundt 80, på toppen av et høyt fjell, sa jeg at han var så sprek og flink som klarte en slik bragd. Men å sikle på et "blikkfang" av en "sexy" UNGJENTE (!) for så å komme bort å si at hun er nydelig, er rett og slett creepy.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (37 minutter siden):

"Nå var du flink"-typ komplimenter kan oppleves som en hersketeknikk av mange så her ville jeg vært litt forsiktig.😅

Det kan også brukes som en hersketeknikk. "Du er jo så flink til dette, Per, kanskje du skal ta deg av dette." (For å gjøre det vanskelig å si "Nei, dette burde noen andre ta seg av."
Det er noe helt annet når kompliment er gitt av beundring, og fra noen som ikke har noe å tjene på det (foruten å glede mottakeren av komplimentet). Jeg er aldri forsiktig med å gi folk godord for ting de har grunn til å være stolte av. Alle trenger å kjenne seg sett og anerkjent.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 20.24):

Hvorfor er folk så redde for komplimenter da? 

Anonymkode: ac432...519

Fordi alarmklokkene umiddelbart går. Det er klart at ikke alle menn er ubehagelige, men noen er det, og man vet ikke på forhånd hvordan de vil reagere videre. Kanskje mente de å være hyggelige i utgangspunktet også, men når de ikke får den rette feedbacken blir de sure.

Da jeg var yngre fikk jeg mye oppmerksomhet av menn, og med eldre menn var det ekstra ubehagelig. Dersom man var hyggelig tilbake, medførte det gjerne ytterligere interaksjon. Eldre menn som spurte  om telefonnummer, fulgte opp med flere komplimenter, virket som forventet noe osv., og det opplevdes tidvis påtrengende og på grensen til skummelt. Hvis man måtte avvise etter først å ha vært hyggelig, kunne de bli fornærmet. Jeg hadde jo ikke interesse av menn på 40 da jeg var 20. 

Basert på slike erfaringer føles det tryggere å være avvisende. Og vil helst slippe at eldre menn tar kontakt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Dartle skrev (Akkurat nå):

Fordi alarmklokkene umiddelbart går. Det er klart at ikke alle menn er ubehagelige, men noen er det, og man vet ikke på forhånd hvordan de vil reagere videre. Kanskje mente de å være hyggelige i utgangspunktet også, men når de ikke får den rette feedbacken blir de sure.

Da jeg var yngre fikk jeg mye oppmerksomhet av menn, og med eldre menn var det ekstra ubehagelig. Dersom man var hyggelig tilbake, medførte det gjerne ytterligere interaksjon. Eldre menn som spurte  om telefonnummer, fulgte opp med flere komplimenter, virket som forventet noe osv., og det opplevdes tidvis påtrengende og på grensen til skummelt. Hvis man måtte avvise etter først å ha vært hyggelig, kunne de bli fornærmet. Jeg hadde jo ikke interesse av menn på 40 da jeg var 20. 

Basert på slike erfaringer føles det tryggere å være avvisende. Og vil helst slippe at eldre menn tar kontakt. 

Dette! Mange damer har prøvd å være hyggelig tilbake til mennene på byen, og da tar de det ofte som invitasjon til sex med en gang! Så blir de sure, truende og kanskje voldelige når de finner ut at det ikke blir et nummer likevel, roper ukvemsord og så videre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Dette! Mange damer har prøvd å være hyggelig tilbake til mennene på byen, og da tar de det ofte som invitasjon til sex med en gang! Så blir de sure, truende og kanskje voldelige når de finner ut at det ikke blir et nummer likevel, roper ukvemsord og så videre. 

Det er nettopp sånne ting jeg har opplevd. Forsmådde menn som har ropt stygge ting til meg etterpå. Ikke alltid, men det har skjedd noen ganger.

Jeg valgte ofte å gå i posete klær på butikken for å slippe å bli beglodd da jeg var ung. Det er faktisk frigjørende som kvinne å bli eldre og ikke være så interessant lenger 😅 Samt at det ikke føles så skummelt å bli beglodd innimellom heller, det er vel noe med den tryggheten man får med tiden.

Men senest i fjor opplevde jeg noe ubehagelig på flyplassen. En mann forsøkte å henvende seg til meg da jeg hadde tatt rulletrappa ned mot parkeringen og ga meg komplimenter. Jeg sa hyggelig hei, og han fulgte opp videre. Da avviste jeg og gikk fra ham. Han fulgte etter inn på toalettet og var slibrig, jeg låste meg inn og han stod og skrek og dunket på døra til toalettbåsen.

Jeg smalt opp døren og løp ut til mannen min som hadde kommet med bagasjen i heisen, og ropte til ham hva som hadde skjedd. Det ble en ubehagelig konfrontasjon mellom dem med masse roping, mannen min er ikke den mest pedagogiske heller. Hadde jeg vært 20, hadde jeg blitt kjemperedd. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Andro said:

Det kan også brukes som en hersketeknikk. "Du er jo så flink til dette, Per, kanskje du skal ta deg av dette." (For å gjøre det vanskelig å si "Nei, dette burde noen andre ta seg av."

Vil faktisk si at eksempelet innlegget jeg siterte lignet mer på et forsøk på hersketeknikk en eksempelet her. Blir litt barnehage-tante til barn  " Oi!, det var kjempe bra! stå på videre".  Hadde nok sperret opp øynene litt ekstra hvis en ukjent hadde sagt noe lignende til meg. 

2 hours ago, Andro said:

Det er noe helt annet når kompliment er gitt av beundring, og fra noen som ikke har noe å tjene på det (foruten å glede mottakeren av komplimentet). Jeg er aldri forsiktig med å gi folk godord for ting de har grunn til å være stolte av. Alle trenger å kjenne seg sett og anerkjent.

Selv om jeg var den første som dro opp dette i tråden klarer jeg faktisk ikke å se et scenario hvor du ikke risikerte å skape irritasjons hos mottakeren med slike kommentarer. Det er jo helt klart innafor å gi komplimenter for noe man gjør, men på denne måten?  

Ai,ai,ai.

Endret av Bigote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bigote skrev (17 timer siden):

Tror nok du tar deg selv litt høytydelig her.

Om jeg for eksempel skulle gitt deg et kompliment for jakken din eller sagt at håret ditt var fint betyr det virkelig ikke at jeg går rundt å tenker på deg, håret ditt eller jakken din hele tiden. Se på det heller som en fin liten "gesture" i hverdagen. Skal dog sies at nordmenn ikke har en like stor aksept og kultur for positive bemerkelser som andre kulturer.  At kvinner er programerte for å gå i fluktmodus pga. et lite kompliment i en settning der det ikke eksisterer en reel fare skulle jeg gjerne ha sett kilder på.

PS: Jeg vet også at menn kan være farlige for kvinner så her er det viktig at du ser nyansen og konteksten i det jeg skriver så jeg ikke blir dratt ned i voldtektsdebatten som har utartet seg her i tråden. Jeg snakker virkelig ikke å oppsøke en kvinne som er alene midt på natten for å fortelle henne hvor fint håret hennes er.. Måtte bare skrive dette siden å legge ord i munnen på andre er vanlig på dette forumet.

Men du kommenterer ikke jakken, denne samtalen handler ikke om jakker, det er foreksempel puppene de liker, det vet du. Få har problemer med at noen sikter seg ut jakken deres. 

Om noen liker håret mitt, som det ofte hender folk gjør, blir jeg glad. Og vet fullt og helt det bare var en kort positiv observasjon , slik vi alle kan like noens hår. 

Men seksuell tiltrekning har lyst på et seksuelt møte, og der oppstår problemet. 

Anonymkode: 6fea3...a47

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men du kommenterer ikke jakken, denne samtalen handler ikke om jakker, det er foreksempel puppene de liker, det vet du. Få har problemer med at noen sikter seg ut jakken deres. 

Om noen liker håret mitt, som det ofte hender folk gjør, blir jeg glad. Og vet fullt og helt det bare var en kort positiv observasjon , slik vi alle kan like noens hår. 

Men seksuell tiltrekning har lyst på et seksuelt møte, og der oppstår problemet. 

Anonymkode: 6fea3...a47

Jakker eksponerer som regel ikke folks pupper til omverden så her er jeg uenig.  Jakker er som regel lite avslørende i forhold til konturer (med mindre man har veldig store) Er litt usikker på hvordan du trekker denne konklusjonen fordi å bruke dette komplimentet til å indirekte komplimentere en person pupper ville vært gjetteleken for den som ga komplimentet..

Å gi kompliment for en topp ville nok vært litt mer risky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (8 timer siden):

Bingo, det er nøyaktig hva jeg prøver å komme frem til 👏

Jeg er ikke i hele tatt uenig i noe av det du sier, men om du leste hva jeg siterte på, så var det en som fremsto svært lite omtenksom for hvorfor avvisning hos menn går dypere enn bare "å være redd for å bli ledd av." og du sier det selv : Selvfølgelig vil ikke en kvinne ha en mann som ingen andre kvinner vil ha.  Derfor treffer også konsekvensene av å bli avvist for en mann hardere også når ryktet sprer seg.

Kan være enig i at det er lite sympati å hente hos både menn og kvinner når det kommer til menn som bare har null game når det kommer til dating. Jeg tror ikke det er lett for disse mennene! Dessverre kommer du ingen vei om du bare fokuserer på de andre i denne situasjonen: I en perfekt verden har alle sympati til de som faller utenfor, er annerledes eller blir regelrett mobbet for at de er "svake" - Men offeret kan ikke styre denne urettferdigheten, h*n kan bare gjøre seg selv sterkere og tryggere på seg selv i møte med de utfordringene verden har utstyrt akkurat h*n med.
Det med sympati og respekt er også en runddans - Om mannen, i dette tilfellet, ikke gjør endringer for å prøve å forbedre seg, men bare fokuserer på det negative med kvinnene, mister han respekt og sympati, og er ikke forskjellig fra de staeste offer-feministene på kvinnenes side 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Menelaos

Umulig å si egentlig.

Noen kvinner ville likt det, mens andre ville synes det var ubehagelig.

Men siden man ikke kan vite, om den ukjente kvinnen vil like det eller om hun vil synes det er ubehagelig, så er det nok best å la være å gi ukjente kvinner komplimenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...