Gå til innhold

Mat til ca 12 personer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha noen folk her på lørdag, og trenger noe å servere dem! Må ikke bli så dyrt da jeg ikke har så mye penger for tida, må ikke ta heeele dagen å lage, men jeg vil at de skal bli mette av det :)

Noen som har noe forslag?

Har tenkt pizza eller lasagne, men det er så "brukt"....fikk forslag om rotemos, noe jeg elsker sjøl, men som kanskje folk på 20-25 ikke blir så begeistra for...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville lagd en skikkelig kjøttsuppe el.l. Det kan du lage en dag eller to før og bare varme opp.og servere med flatbrød og øl.

Til 6 personer (ca)

Trenger du

1 røkt svineknoke eller annet kokekjøtt f.eks fårikålkjøtt

1 pose gulrot

1 kålrot

ca 3 løk

1 sellerirot og

poteter

Begynn med å koke knoken i vann så det så vidt dekker, ikke stormkoke den skal trekke. Ca 1 time, da tar du den ut og lar den avkjøle så du kan skjære kjøttet i biter. Når du tar ut knoken, har du i grønnsakene i biter i kokevannet og lar de koke møre i lag med knokekjøttet.

Dette kan du gjøre en dag, eller 2 i forveien og bare varme opp til gjestene kommer.

Endret av pulverheksa
Skrevet

Chili con carne? Kan lage en stoooor gryte på forhånd. Jeg har brukt oppskriften til Jamie Oliver, basert på oksebogkjøtt. Den er grei og du kan putte oppi masse bønner og grønnsaker.

Chili con carne

Ellers pleier jeg å lage bacalao, men klippfisk er jo ikke akkurat billig......

Skrevet

Hva med en kyllinggryte? De fleste butikker selger store poser frosne kyllinglår som ikke er dyrt. Tin kyllingen og brun godt i en gryte. Ta ut og stek hakket løk og hvitløk mykt. Legg kyllingen tilbake og tilsett grønnsaker i biter (f.eks. gulrøtter, paprika, frosne erter, selleri, champignon osv osv), hermetiske tomater, laurbærblad, oregano, timian og hell over hønsebuljong så det dekker (har du litt rødvin er det også godt i). La det stå og putre ca 1 time og server med f.eks. hjemmelaget potetmos eller pasta.

Skrevet (endret)

Hva med Taco

Kanskje i kombinasjon med

Meksikansk Kyllingsuppe

2-3 store løk

3 hvitløkfedd

2 ss olje (ikke olivenolje)

4 hakka chilli (røde og grønne)

1 boks flådde tomater

4 1/2 dl kyllingkraft - av terning

4 1/2 dl kjøttkraft - av terning

3 1/2 dl Granini tomatjuice

1/2 - 1 ss spisskummen

1/2 ts chillipepper

1/2 ts cayenne

1 ss Worchestersaus

Kokes i 2-5 timer. Mot slutten has i kylling i strimler (ferdig stekt)

Serveres slik

Knus tortillachips i dype skåler

Dryss over revet ost. Hell suppen i og tilsett en klatt rømme.

Serveres med brød

Endret av SissiB
Skrevet

God gammeldags ertesuppe, laget på svineknoker. Ferske rundstykker ved siden av er kjempegodt. Billig er det også. Kan lages og fryses ned og det blir for mye eller du vil lage i god tid i forveien.

Skrevet

Jeg har hatt salatbord. Bare slenger opp mase salat og tilbehør samt nystekt brød/rundstykker + dressing.

(Hadde blant annet stekt kyllingfilet(fra sverige), pastaskruer, tre forskjellig salattyper, agurk, mais, rødløk, purre, tunfisk, paprika, tomater, kokt egg, revet ost, selleri.. osv.)

Suksess hos oss. TIl og med dem som ikke var særlig til salatspisere, storkoste seg.

Gjest LoisLane
Skrevet

En dynge med pasta - skruer, rør e.l., sprøtt og godt bacon (evt. skinke), og god, lys pastasaus. En enkel salat ved siden av.

Skrevet

Eller hva med reker - Mener de kostet 19,90 for kiloen på Kiwi

Skrevet

Skulle ønske jeg likte reker, for da hadde jeg servert det.....

Men det ser ut til at det blir kyllinggryte her :) Tusen takk for hjelpa alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...