Gå til innhold

Avhengig av sukker, ønsker å kutte ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, jeg er avhengig av sukker og ønsker å kutte ut spising av godteri hver eneste dag. Jeg er særlig glad i smågodt og sjokolader.
Har planlagt i flere uker at denne dagen må komme og tenker å starte i morgen.

Jeg drømmer om en kontroll hvor jeg kan unne meg noe godt en gang iblant, men også være sterk nok til å takke nei. I selskaper feks. 
Jeg føler selv at jeg spiser så mye sukker at det hindrer kroppen i å nytte seg av andre næringskilder. Jeg er daff, tiltaksløs, lett deprimert, sliten og umotivert. Blir en ond spiral.

Skriver dette i håp om å høre fra andre som er/har vært like avhengig av sukker som meg. Kanskje noen som vil bli med på dette? Hadde satt veldig stor pris på erfaringer og motivasjon!!

Anonymkode: 83a51...7bd

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært avhengig, typ spiste en 200gr sjokoladeplate om dagen i tillegg til annet godt som gjærbakst, drops etc. 

Eneste som hjalp for meg var å bråkutte. Altså jeg bestemte meg en fredag at i helgen blir det ingenting. Når jeg fikk lyst på, gikk jeg meg heller en tur eller gjorde noe fysisk. Nå kan jeg spise godteri og sukker uten å spise mye, men har fortsatt en svakhet for ren melkesjokolade og kan ikke ha det i hus, da er jeg redd jeg ryker på en smell igjen. 

Anonymkode: be27e...c78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gå cold turkey på sukker.

Kuttet ut alt av varer som hadde tilsatt sukker. Unnet meg fun light saft i de verste tidene, eller energidrikk UTEN sukker.

Ingen brus, ingen godis, ingen gjærbakst. 

Etter omtrent 2 måneder smakte jeg på brus igjen, smakte høgg.. 

Anonymkode: f7342...87e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i de andre her. Det er bare én ting som fungerer, og det er å kutte tvert og jobbe seg gjennom noen tøffe dager. Det nytter ikke med "nedtrapping". I alle fall ikke hos meg. Oppsiden er at (i alle fall jeg) etter 4-5 dager ikke lenger får noe lyst på disse greiene. Det er det jeg klamrer meg til hver gang jeg bestemmer meg for å slutte (når jeg går tilbake til å "bare ta en sjokolade på lørdagen, faller jeg som regel gradvis utpå igjen 🙈).

Anonymkode: ee526...731

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt alt, samme med gjærbakst. Bytt ut brød med store havregryn.

Du sliter nok første 2-3 ukene...så går det seg til :) ALDRI start med tullet at du skal unne deg noe godteri helgene, dette er hjernedødt og dårlig vane som vi hjernevaskes med i oppveksten.

Godteri/søtsaker/brus hører ikke hjemme i noe kosthold overhodet.

Anonymkode: d4500...0e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke start imorgen. Start nå. Ut med det du har i hus (gi til familie/venner f.eks) og ikke kjøp noe mer. Du må være knallhard. Jeg syns den første uka og kanskje 2 er verst, så forsvinner søtsuget. 

Imorgen kommer aldri, du har bare her og nå :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er nok å gå helt cold turkey.. Jeg har gått ned nesten 20 kg og trener en del. Men siste ukene/månedene har jeg begynt å unne meg mer og mer i helgene.. Og det er vanskelig. Spiser jeg smågodt på en lørdag, har jeg lyst på restene på søndagen. Og da sliter jeg med sukkercravings i mange dager etterpå. Så skjønner jo at jeg ikke burde spise det. Er fryktelig avhengighetsskapende. Hvis jeg har holdt meg uten et par uker så er det lettere å la være å falle for fristelser.

Men det vil alltid være vanskelig i starten. Jeg snackser på rå gulrøtter, frukt (er jo sukker men gir næring), pepsi max, proteinbarer (ikke sunt men... bedre enn 200 gram melkesjokolade :) ), yoghurt, litt nøtter. Mørk sjokolade kan også være nyttig, for da holder det med en rute eller to. 

Anonymkode: ff08d...87d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender også at jeg lager havrecookies i airfryeren hvis jeg får lyst på noe godt, med havregryn, banan, egg, litt naturlig peanøttsmør og hakket mørk sjokolade, bakepulver. 
Så blir jo ikke helt sukkerfri, men det er mye lettere å "binge" på ting som oreokjeks og melkesjokolade enn noe sunnere alternativer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pusse tennene, gå seg en tur eller ta en tur på treningssenteret kan også hjelpe hvis søtsuger kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det beste er nok å gå helt cold turkey.. Jeg har gått ned nesten 20 kg og trener en del. Men siste ukene/månedene har jeg begynt å unne meg mer og mer i helgene.. Og det er vanskelig. Spiser jeg smågodt på en lørdag, har jeg lyst på restene på søndagen. Og da sliter jeg med sukkercravings i mange dager etterpå. Så skjønner jo at jeg ikke burde spise det. Er fryktelig avhengighetsskapende. Hvis jeg har holdt meg uten et par uker så er det lettere å la være å falle for fristelser.

Men det vil alltid være vanskelig i starten. Jeg snackser på rå gulrøtter, frukt (er jo sukker men gir næring), pepsi max, proteinbarer (ikke sunt men... bedre enn 200 gram melkesjokolade :) ), yoghurt, litt nøtter. Mørk sjokolade kan også være nyttig, for da holder det med en rute eller to. 

Hold deg unna snacking...spis 3-4 faste mpltider med GOD mat! Laget av råvarer...

Sukker er heroin. Mel bør også begrenses. Proteinbarer er også bare søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting du skal være klar over. Den første er at sukkeravhengighet kan beskrives som en slags «bortskjemt blodsukker» som er vant til å få sukker «hele tiden» og derfor ikke gjør jobben sin ordentlig. Med et «veltrent blodsukker» kan du gå rundt hele dagen uten å føle sult eller søtsug, fordi du trenger faktisk ikke mat. (Med mindre du akkurat har vært på en type Alene i Villmarken-utfordring og spist fire blåbær på 29 dager, men det går jeg ut fra du ikke har).

Den andre ting er at karbohydrater også er sukker. Så det er faktisk mulig å droppe alle søtsaker men ikke bli kvitt søtsuget, hvis du fortsetter å spise karbohydrater «hele dagen» til store og små måltider. Det er selvklart mye sunnere enn å spise rent sukker, men når du ønsker å bli kvitt avhengigheten og få et veltrent blotsukker i stedet for et bortskjemt, må du vite hvilken effekt småspising har.  

Hvis du ikke tror du har viljestyrken til blankt å kutte alt på en gang, kan du legge ut med å redusere småspisingen. Tenk på det som at det bortskjemte blodsukkeret ditt skal trenes til å ikke be om mer mat hver halve time. Hvis du føler deg sulten kan du spise noe, men du skal vente til det har gått en time siden siste gang. (Her må du justere målet/utfordringen etter hvor ofte du småspiser). Allerhelst skal du bytte til å spise noe uten sukker/karbohydrat, men igjen så gjelder det om å ta en ting av gangen. 

Du blir selvklart nødt til også å legge en innsats i å redusere mengden av søtsaker du spiser. Men jeg foreslår som sagt dette som en opptakt til å nå punktet hvor du klarer å si, «Nei, jeg skal ikke ha noe i dag». 

Anonymkode: eb8a4...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hold deg unna snacking...spis 3-4 faste mpltider med GOD mat! Laget av råvarer...

Sukker er heroin. Mel bør også begrenses. Proteinbarer er også bare søppel.

Spiser du aldri noe med sukker? Jeg føler nesten at det ikke er sosialt akseptert. I selskaper, sosiale samlinger, med jobben osv, hvis man er den som alltid sier nei takk så føler jeg at jeg blir sett på som spiseforstyrret og mye kommentarer "man må jo unne seg litt da", "Ikke vær så ekstrem" osv osv... Spesielt siden jeg har gått ned såpass mye i vekt og blitt slank. Bare en tanke, noe som er litt slitsomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spiser du aldri noe med sukker? Jeg føler nesten at det ikke er sosialt akseptert. I selskaper, sosiale samlinger, med jobben osv, hvis man er den som alltid sier nei takk så føler jeg at jeg blir sett på som spiseforstyrret og mye kommentarer "man må jo unne seg litt da", "Ikke vær så ekstrem" osv osv... Spesielt siden jeg har gått ned såpass mye i vekt og blitt slank. Bare en tanke, noe som er litt slitsomt.

Jeg bryr meg ikke om hva andre sier, klarer å svare for meg. I alle situasjoner, da ser du masken faller hos mennesker. Man ser hvor dumt menneske kan være, du må drite i hva andre synes/mener om deg og din levestil. Du bør også tenke deg om hvem du omgås, hvorfor skal du kaste bort tid på mennesker som ikke godtar at du sier nei? Som ikke godtar DINE valg i livet! Dette er jo ikke mennesker som vil deg godt...

Klart jeg i løpet at året kanskje spiser noe som innholder hvitt sukker, men svært sjelden. Gjærbakst som boller/skolebrød er jo også døden. Surdeigbrød av god kvalitet: ok.

Fant ut at livet var best uten stimulanter(koffein)/alkohol.

Jeg spiser råvarer som kjøtt, fisk, kylling, nøtter, smør, olivenolje, potet, grønnsaker, litt ris, egg, melk, melkeprodukter som er rene uten smakstilsetting/søtningsjuks. Av dette kan man lage mye! Tacos også...lomper av maismel. Burger kan også lages av dette.. 🤗 Animalske proteiner er det beste et menneske kan få i seg! Samme med godt fett, glem alt som heter lettprodukter.

Maten vi spiser i dag er diktert og ødelagt av matindustrien, fordi de vil gjøre oss avhengige av prduktene vi kjøper. Dette tjener de store penger på, tenk at et VOKSENT menneske er avhengig av pepsi-max! Faen så dumt og flaut. Mennesket har liten evne til å tenke selv. De følger bare det som er rundt seg, såkalt sosialt akseptert og konformt.....trist liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser heller ikke sukker, og tar med egen snacks hvis jeg skal bort hvis jeg absolutt må. Ingen som bryr seg, helt ærlig. Spør noen, så kan du bare si at du blir dårlig av å spise sukker og har bestemt deg for å kutte det ut. 

Jeg tar med hjemmelaget dipp, enten hummus eller noe nøttebasert, også råkost (agurk, paprika, stangselleri, gulrot), så har jeg snacks. Funker fint til pålegg og snacks i hverdagen også. 

Anonymkode: 6966d...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke spise ting med sukket selv, og en helg med litt smågodt feks så er jeg igang. For meg er det og holde seg langt unna. Du må bare stoppe ha noen alternativet til man har kommet over kneika. Veldig slitsomt og ikke klare og moderere seg, eller nå og da spise litt uten og bli hektet igjen. Men du er ikke alene mange har det sånn. Vet ikke akuratt hvorfor jeg blir avngenig av type sånne ting. Men nå er jeg der helt sukkerfri, og har noen sukkerfri alternativer til lørdagen funker fint. 

Anonymkode: e6dda...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er gjærbakst, donuts og sånne ting like ille som godis og ting med sukker i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 15.38):

Som tittelen sier, jeg er avhengig av sukker og ønsker å kutte ut spising av godteri hver eneste dag. Jeg er særlig glad i smågodt og sjokolader.
Har planlagt i flere uker at denne dagen må komme og tenker å starte i morgen.

Jeg drømmer om en kontroll hvor jeg kan unne meg noe godt en gang iblant, men også være sterk nok til å takke nei. I selskaper feks. 
Jeg føler selv at jeg spiser så mye sukker at det hindrer kroppen i å nytte seg av andre næringskilder. Jeg er daff, tiltaksløs, lett deprimert, sliten og umotivert. Blir en ond spiral.

Skriver dette i håp om å høre fra andre som er/har vært like avhengig av sukker som meg. Kanskje noen som vil bli med på dette? Hadde satt veldig stor pris på erfaringer og motivasjon!!

Anonymkode: 83a51...7bd

Jeg var superavhengig før. Blir lett avhengig hvis jeg spiser en sjokolade en dag. Men regnestykket er for meg enkelt - den mengden sukker jeg spiser den ene dagen, må jeg også ha den neste dagen. Det som hjalp for meg var derfor å kutte gradvis ned, litt og litt mindre hver dag, før jeg kom ned til null. Jeg vet det ikke hjelper for alle, men for meg var sukkerfrie produkter en god erstatning og hjelper på veien :) 

Anonymkode: e3504...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkeravhengighet er en reell ting! Jeg var også avhengig i mange år. Prøvde kutte det ut i hverdagen og holde meg kun til helgene, men det funket ikke. Prøvde en gang i mnd, funket heller ikke. Prøvde hypnose i Oslo, funket heller ikke. Ikke før Jeg begynte å lese meg opp på mat-avhengighet og sukkeravhengighet. Så hvis du er avhengig på ekte så skal jeg stille deg et spørsmål: hadde du sagt til en alkoholiker at vedkommende kan ta seg en liten dram i ny og ne? Eller en narkoman? Så hvorfor tenker vi ikke det samme om sukkeravhengighet? Min redning var å kutte ut søtsaker helt. Hvis jeg spiser litt så havner jeg fort i gamle vaner. Da spiser jeg lett en melkesjokolade 200g på en dag, pluss kaker og annet søtt.

Søk på YouTube: Addiction: Why we can’t fast or keep a diet-Dr. Pradip Jamnadas MD. Han forklarer så bra hvorfor noen type mat gjør oss avhengig, og hvordan vi skal bli friske. Tror videoen kan hjelpe deg! Masse lykke til! 

Anonymkode: ddefb...3bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en motivasjon, ett mål du vil nå el lignende. En motivasjon kam være at du skal begynne å date. Da vil du kutte ut sukker, og trener for å se bra ut. En annen motivasjon; en ferie du skal på, eller sommeren er rundt hjørnet. 

Litt mer hverdagslig motivasjon. Du vil føle deg bedre i hverdagen, kroppen vil kjennes lettere ut, og mat vil smake mye bedre. Du får mer energi. 

Anonymkode: 6421f...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 18.44):

Jeg kan ikke spise ting med sukket selv, og en helg med litt smågodt feks så er jeg igang. For meg er det og holde seg langt unna. Du må bare stoppe ha noen alternativet til man har kommet over kneika. Veldig slitsomt og ikke klare og moderere seg, eller nå og da spise litt uten og bli hektet igjen. Men du er ikke alene mange har det sånn. Vet ikke akuratt hvorfor jeg blir avngenig av type sånne ting. Men nå er jeg der helt sukkerfri, og har noen sukkerfri alternativer til lørdagen funker fint. 

Hvor lang tid tar kneika for deg? 

Anonymkode: 48653...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...