AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg kjøpte billetter med Finnair fra Oslo til Singapore rett fra Finnair sin side. Finnair er som kjent et finsk selskap med hub i Helsinki. Billetten er fra Oslo med mellomlanding i Helsinki før turen går videre ut i verden. Billetten Finnair har solgt meg har en transfertid på 50 minutter. Jeg har reist mye gjennom flyplassen i Helsinki og vet at den er den aller raskeste på transfer i Europa. Så 50 minutter går fint. Problemet er bagasjen. Den rekker de neppe å laste over fra Oslo-flyet til Singapore-flyet på 50 minutter. Så hvorfor har Finnair solgt meg en billett som er umulig å gjennomføre? Dette er på Finnair sin hjemme-hub, så de burde vite at denne billetten ikke går å oppfylle. Er det mitt ansvar å ikke kjøpe billetter jeg vet ikke kan gjennomføres. Eller er det Finnair sitt ansvar å ikke tilby billetter for salg som de umulig kan gjennomføre? Anonymkode: f343b...75e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Skrevet 22. oktober 2023 Det beste er nok å sjekke flyselskapet du skal reise med videre. Mange har 60 min frist på innsjekk, og jeg ville da tenkt at transfer med innsjekket bagasje også bør ha det. Desverre ingen sperre på dette når du bestiller billetter, men noen ganger kommer det en advarsel hvis man bruker reisebyrå feks. Har reist mange ganger med kortere transfer, men da har jeg hatt med bagasjen inn i flyet og løpt videre til neste gate og håpt på det beste 😅 Anonymkode: 7933c...0e9
Gjest ti10 Skrevet 22. oktober 2023 #3 Skrevet 22. oktober 2023 Det er ditt eget ansvar å passe på at du kjøper billetter du kan bruke. Hvis de som selger skulle ha hatt ansvaret, hadde det jo ikke gått, for kundene er jo forskjellige, og der X klarer å komme seg med neste fly, gjør Y det ikke, så det må jo være opp til en selv å sjekke det når man kjøper.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 Har du kjøpt en gjennomgående billett, er flyselskapet ansvarlig for hele reisen. De skal i utgangspunktet også ha system for at bagasjen blir med. Jeg har reist samme rute, og bagasjen kom med samme fly. Anonymkode: 161f1...a17 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg reiser mye og har som regel 35-45 minutters transfer på både Kastrup og Schipol. Jeg har aldri opplevd at bagasjen ikke kom frem. 50 minutter burde være plenty! Jeg har aldri hatt transfer i Helsinki, men Finnair ville ikke foreslått denne reisen hvis de ikke mente det gikk. Anonymkode: 8e4d2...a50 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 Har du booket alt i ett jafs, så er det flyselskapet Anonymkode: 9124a...901 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 Som norsk så er det vel staten sitt ansvar. Fra vugge til grav! Anonymkode: bb860...ee5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 En liten forsinkelse i Oslo på grunn av sent innkommet fly og deicing så står du i andre enden uten bagasje. Anonymkode: cfe38...2a4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 On 10/22/2023 at 2:53 PM, AnonymBruker said: Er det mitt ansvar å ikke kjøpe billetter jeg vet ikke kan gjennomføres. Eller er det Finnair sitt ansvar å ikke tilby billetter for salg som de umulig kan gjennomføre? Anonymkode: f343b...75e Reisen er fint laseggjørlig uten innsjekket bagasje, så jeg mener ikke Finnair gjør feil her. Anonymkode: 12fb3...4ce
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 Finnair har ansvaret. Som regel vil også bagasjen komme frem. Jeg ville vært mer bekymret for å ikke komme med flyet selv enn om bagasjen blir forsinket, med 50 min skal det så lite til. Prøver alltid å få forbindelser på minst to timer for mindre stress. Anonymkode: 934db...f2b
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 23.27): Jeg reiser mye og har som regel 35-45 minutters transfer på både Kastrup og Schipol. Jeg har aldri opplevd at bagasjen ikke kom frem. 50 minutter burde være plenty! Jeg har aldri hatt transfer i Helsinki, men Finnair ville ikke foreslått denne reisen hvis de ikke mente det gikk. Anonymkode: 8e4d2...a50 Jeg ville ikke vært mest bekymret for bagasjen - men for passkontroll og ny sikkerhetskontroll, siden TS skal videre på en ex-Schengen-flight. Jeg har selv reist/kjøpt billetter til andre kontinenter det siste året, og mange av forslagene var åpenbart umulige. De ble til og med gitt av fysisk ansatt på reisebyrå (må bruke det pga jobben). Lykke til med å bytte fly på 40 minutter i Frankfurt, som er gedigen, og når du skal videre til USA (passkontroll, ny sikkerhetskontroll, går ombord på flyet tidlig). Bare som et eksempel. At noe slikt overhode kommer opp som et alternativ er latterlig. Jeg valgte et annet fly, og jeg tok tiden - det tok med 60 minutter å bare GÅ (i godt tempo) fra gaten og til sikkerhetskontrollen! Et annet eksempel er på vei hjem, kommer med fly fra Doha. Skal videre på innenlandsfly. Da mente reisebyrået at jeg skulle ha en transfer på 50 minutter. 50 minutter - når jeg må ut av en jumbojet (helt sist, flyr jo med billigste billett pga jobber i det offentlige), passkontroll (kommer dermed sist i køen der), hente bagasje, ut gjennom toll, opp en etasje, sjekke inn bagasjen, sikkerhetskontroll. Yeah right! 🤣🤣 Anonymkode: 061f2...48a 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 Det er flyselskapets ansvar, så lenge man holder seg innenfor de transfer-grensene de har satt. Men det er likevel ditt problem når du sitter der og neste fly går om 24 timer. Anonymkode: 061f2...48a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 Et flyselskap selger aldri billetter gjennomgående som ikke har en lovlig connecting time. Alt avhenger av hvilket fly du kommer inn med og skal videre med. Det er tatt hensyn til dette når du får opp alternativ. Flere selskap godtar ikke underkutting av con.time. Og på 50 min så rekker de absolutt å få med baggasjen din om noe spesielt ikke skjer. Det er flyplasser i Europa som kun har 30 min, funker det også. Anonymkode: 5c71b...8ff 1
Gjest Menelaos Skrevet 28. oktober 2023 #14 Skrevet 28. oktober 2023 Det er du som har ansvar for å passe på at du har nok transfertid.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #15 Skrevet 28. oktober 2023 Det med transfertid må man passe på selv og det er lurt å legge inn litt ekstra tid. Husker da et fly jeg skulle ta med datteren min var forsinket, og så skulle de laste på den elektriske rullestolen til datteren min. De som satt bak meg satt og kommenterte hvor idiotisk det var å reise med fly når man hadde rullestol, for de hadde så kort transfer i Stockholm. Jeg satt og krympet meg. Uforutsette ting kan skje på lange reiser, og da er det lurt å ha litt å gå på. Anonymkode: dadb3...5f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå