Gå til innhold

Hvem sin oppgave er det å passe på at man har nok transfertid?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte billetter med Finnair fra Oslo til Singapore rett fra Finnair sin side.

Finnair er som kjent et finsk selskap med hub i Helsinki.

Billetten er fra Oslo med mellomlanding i Helsinki før turen går videre ut i verden.

Billetten Finnair har solgt meg har en transfertid på 50 minutter. Jeg har reist mye gjennom flyplassen i Helsinki og vet at den er den aller raskeste på transfer i Europa. Så 50 minutter går fint. Problemet er bagasjen. Den rekker de neppe å laste over fra Oslo-flyet til Singapore-flyet på 50 minutter.

Så hvorfor har Finnair solgt meg en billett som er umulig å gjennomføre? Dette er på Finnair sin hjemme-hub, så de burde vite at denne billetten ikke går å oppfylle.

Er det mitt ansvar å ikke kjøpe billetter jeg vet ikke kan gjennomføres. Eller er det Finnair sitt ansvar å ikke tilby billetter for salg som de umulig kan gjennomføre?

Anonymkode: f343b...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er nok å sjekke flyselskapet du skal reise med videre. Mange har 60 min frist på innsjekk, og jeg ville da tenkt at transfer med innsjekket bagasje også bør ha det. Desverre ingen sperre på dette når du bestiller billetter, men noen ganger kommer det en advarsel hvis man bruker reisebyrå feks. 

Har reist mange ganger med kortere transfer, men da har jeg hatt med bagasjen inn i flyet og løpt videre til neste gate og håpt på det beste 😅

Anonymkode: 7933c...0e9

Skrevet

Det er ditt eget ansvar å passe på at du kjøper billetter du kan bruke. Hvis de som selger skulle ha hatt ansvaret, hadde det jo ikke gått, for kundene  er jo forskjellige, og der X klarer å komme seg med neste fly, gjør Y det ikke, så det må jo være opp til en selv å sjekke det når man kjøper.

Skrevet

Har du kjøpt en gjennomgående billett, er flyselskapet ansvarlig for hele reisen. De skal i utgangspunktet også ha system for at bagasjen blir med. Jeg har reist samme rute, og bagasjen kom med samme fly.

Anonymkode: 161f1...a17

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg reiser mye og har som regel 35-45 minutters transfer på både Kastrup og Schipol. Jeg har aldri opplevd at bagasjen ikke kom frem. 50 minutter burde være plenty! Jeg har aldri hatt transfer i Helsinki, men Finnair ville ikke foreslått denne reisen hvis de ikke mente det gikk. 

Anonymkode: 8e4d2...a50

  • Liker 1
Skrevet

Har du booket alt i ett jafs, så er det flyselskapet

Anonymkode: 9124a...901

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som norsk så er det vel staten sitt ansvar. 

Fra vugge til grav!

Anonymkode: bb860...ee5

Skrevet

En liten forsinkelse i Oslo på grunn av sent innkommet fly og deicing så står du i andre enden uten bagasje. 

 

Anonymkode: cfe38...2a4

Skrevet
On 10/22/2023 at 2:53 PM, AnonymBruker said:

Er det mitt ansvar å ikke kjøpe billetter jeg vet ikke kan gjennomføres. Eller er det Finnair sitt ansvar å ikke tilby billetter for salg som de umulig kan gjennomføre?

Anonymkode: f343b...75e

Reisen er fint laseggjørlig uten innsjekket bagasje, så jeg mener ikke Finnair gjør feil her. 

Anonymkode: 12fb3...4ce

Skrevet

Finnair har ansvaret. Som regel vil også bagasjen komme frem. Jeg ville vært mer bekymret for å ikke komme med flyet selv enn om bagasjen blir forsinket, med 50 min skal det så lite til. Prøver alltid å få forbindelser på minst to timer for mindre stress. 

Anonymkode: 934db...f2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 23.27):

Jeg reiser mye og har som regel 35-45 minutters transfer på både Kastrup og Schipol. Jeg har aldri opplevd at bagasjen ikke kom frem. 50 minutter burde være plenty! Jeg har aldri hatt transfer i Helsinki, men Finnair ville ikke foreslått denne reisen hvis de ikke mente det gikk. 

Anonymkode: 8e4d2...a50

Jeg ville ikke vært mest bekymret for bagasjen - men for passkontroll og ny sikkerhetskontroll, siden TS skal videre på en ex-Schengen-flight. Jeg har selv reist/kjøpt billetter til andre kontinenter det siste året, og mange av forslagene var åpenbart umulige. De ble til og med gitt av fysisk ansatt på reisebyrå (må bruke det pga jobben). Lykke til med å bytte fly på 40 minutter i Frankfurt, som er gedigen, og når du skal videre til USA (passkontroll, ny sikkerhetskontroll, går ombord på flyet tidlig). Bare som et eksempel. At noe slikt overhode kommer opp som et alternativ er latterlig. Jeg valgte et annet fly, og jeg tok tiden - det tok med 60 minutter å bare GÅ (i godt tempo) fra gaten og til sikkerhetskontrollen! Et annet eksempel er på vei hjem, kommer med fly fra Doha. Skal videre på innenlandsfly. Da mente reisebyrået at jeg skulle ha en transfer på 50 minutter. 50 minutter - når jeg må ut av en jumbojet (helt sist, flyr jo med billigste billett pga jobber i det offentlige), passkontroll (kommer dermed sist i køen der), hente bagasje, ut gjennom toll, opp en etasje, sjekke inn bagasjen, sikkerhetskontroll. Yeah right! 🤣🤣 

Anonymkode: 061f2...48a

  • Nyttig 1
Skrevet

Det er flyselskapets ansvar, så lenge man holder seg innenfor de transfer-grensene de har satt. Men det er likevel ditt problem når du sitter der og neste fly går om 24 timer. 

Anonymkode: 061f2...48a

Skrevet

Et flyselskap selger aldri billetter gjennomgående som ikke har en lovlig connecting time. Alt  avhenger av hvilket fly du kommer inn med og skal videre med. Det er tatt hensyn til dette når du får opp alternativ. Flere selskap godtar ikke underkutting av con.time.  Og på 50 min så rekker de absolutt å få med baggasjen din om noe spesielt ikke skjer. Det er flyplasser i Europa som kun har 30 min, funker det også. 

Anonymkode: 5c71b...8ff

  • Liker 1
Gjest Menelaos
Skrevet

Det er du som har ansvar for å passe på at du har nok transfertid.

Skrevet

Det med transfertid må man passe på selv og det er lurt å legge inn litt ekstra tid.

Husker da et fly jeg skulle ta med datteren min var forsinket, og så skulle de laste på den elektriske rullestolen til datteren min. De som satt bak meg satt og kommenterte hvor idiotisk det var å reise med fly når man hadde rullestol, for de hadde så kort transfer i Stockholm. Jeg satt og krympet meg. Uforutsette ting kan skje på lange reiser, og da er det lurt å ha litt å gå på.

Anonymkode: dadb3...5f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...