Gå til innhold

Koloskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen som har tatt koloskopi her inne? Gruer meg veldig.. hvor mange toalettbesøk må man regne med ved tarmømmingen? 

Hva spiste dere de siste 3 døgn før undersøkelsen? Har time kl 09 om morgenen, leste at jeg kan ta dose 1 kl 18 og dose 2 kl 21 dagen før? 

Noen som kan komme med innspill? Takk:)

Anonymkode: d8e05...2dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke når man starter. Men det ble futt i doen utpå kvelden. Avtok litt før ny dose. Var på do hele formiddagen før jeg skulle møte kl 14. Trodde ikke jeg skulle klare å reise uten å måtte go på do, men da var man tom. Til slutt kommer det bare vann ut. Da vet du det nærmer seg. Jeg fikk ikke beroligende eller smertestillende. Ville hatt det neste gang. Var smertefullt mageknip når de svingte rundt på trange steder

Anonymkode: 0d9cb...28d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Husker ikke når man starter. Men det ble futt i doen utpå kvelden. Avtok litt før ny dose. Var på do hele formiddagen før jeg skulle møte kl 14. Trodde ikke jeg skulle klare å reise uten å måtte go på do, men da var man tom. Til slutt kommer det bare vann ut. Da vet du det nærmer seg. Jeg fikk ikke beroligende eller smertestillende. Ville hatt det neste gang. Var smertefullt mageknip når de svingte rundt på trange steder

Anonymkode: 0d9cb...28d

Er veldig redd for at man fortsatt må på do når man kommer fram?

Skrevet

Tømmingen gikk veldig bra. 
undersøkelsen er ubehagelig, men fikk smertestillende underveis så det gikk bra. 
lykke til 

Anonymkode: 4aca7...948

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tømmingen gikk veldig bra. 
undersøkelsen er ubehagelig, men fikk smertestillende underveis så det gikk bra. 
lykke til 

Anonymkode: 4aca7...948

Er det ut og inn av toalettet hvert 5min liksom? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Noen som har tatt koloskopi her inne? Gruer meg veldig.. hvor mange toalettbesøk må man regne med ved tarmømmingen? 

Hva spiste dere de siste 3 døgn før undersøkelsen? Har time kl 09 om morgenen, leste at jeg kan ta dose 1 kl 18 og dose 2 kl 21 dagen før? 

Hei. Har tatt koloskopi. Du må regne med at etter tarmtømmingen er startet , så anbefaler jeg å ikke legge store planer utenfor døra hehe. Spis klare supper / drikke buljong . Lykke til . Hvis du gruer deg veldig kan du be om å få noe å slappe av på 😀

Skrevet
solietta skrev (1 minutt siden):

Hei. Har tatt koloskopi. Du må regne med at etter tarmtømmingen er startet , så anbefaler jeg å ikke legge store planer utenfor døra hehe. Spis klare supper / drikke buljong . Lykke til . Hvis du gruer deg veldig kan du be om å få noe å slappe av på 😀

Er jo 2stk doser. Hvor mange toalettbesøk anslår du at det er mellom hver dose? Er det noe forskjell på dosene?

Skrevet

Det er mange år siden jeg tok, så jeg husker ikke så mye. Men på den tiden drakk jeg ihvertfall tømmingsvæske (smakte pyton), og jeg satt på do stort sett hele tiden. Selve undersøkelsen husker jeg som lett å gjennomføre, ikke noe vondt, bare kanskje litt ubehagelig. Absolutt ingenting å grue seg til. 

Anonymkode: f3e9b...68d

Skrevet

Det er mange år siden jeg tok, så jeg husker ikke så mye. Men på den tiden drakk jeg ihvertfall tømmingsvæske (smakte pyton), og jeg satt på do stort sett hele tiden. Selve undersøkelsen husker jeg som lett å gjennomføre, ikke noe vondt, bare kanskje litt ubehagelig. Absolutt ingenting å grue seg til. 

Husker du om du drakk hele blandingen med dosen på en gang? Altså, drakk hele til det var tomt på en gang? Å så.litt vann etterpå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er jo 2stk doser. Hvor mange toalettbesøk anslår du at det er mellom hver dose? Er det noe forskjell på dosene?

Anonymkode: 

Husker ikke antall dobesøk, men husker måtte ha pauser mellom hver slurk av middelet. Ha saft ved siden av er mitt beste tips ..

Skrevet

Legen sa jeg ikke trengte smertestillende og det gjorde jeg ikke heller. Fulgte med på skjermen mens legen forklarte og merket absolutt ingenting. 

Anonymkode: 509b8...ad2

Skrevet

Jeg har hatt rundt 15 tømminger de siste 20 årene, og har akkurat gjort unna 3. tømming for i år.  En ting er sikkert, og det er at ingenting sikkert, reaksjonen vaierer fra gang til gang 😜

Første gangen I år startet tømmingen fire timer etter første dose, og da satt jeg kontinuerlig på toalettet i en time før effekten var borte..

Nå siste gangen startet tømmingen en time etter første dose, og jeg løp til og fra ihvertfall 5.-20. minutt de neste fire timene.

Anonymkode: cf8c1...aee

Skrevet

Jeg har hatt rundt 15 tømminger de siste 20 årene, og har akkurat gjort unna 3. tømming for i år.  En ting er sikkert, og det er at ingenting sikkert, reaksjonen vaierer fra gang til gang 😜

Første gangen I år startet tømmingen fire timer etter første dose, og da satt jeg kontinuerlig på toalettet i en time før effekten var borte..

Nå siste gangen startet tømmingen en time etter første dose, og jeg løp til og fra ihvertfall 5.-20. minutt de neste fire timene.

Kan jeg blande pulveret som er dose 1 og drikke hele på en gang?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Husker du om du drakk hele blandingen med dosen på en gang? Altså, drakk hele til det var tomt på en gang? Å så.litt vann etterpå?

Jeg husker ikke, er 20 år siden. 

Skrevet

Har gjort det annenhvert år siden jeg var 22. Har ettethvert begynt å ta en 3-4 dagers faste før tømming, men det er jo fordi jeg uansett liker å faste innimellom, ikke fordi det egentlig utgjør noen forskjell.

Har aldri hatt behov for smertestillende. Undersøkelsen går veldig fin, så lenge de ikke finner noe (alltid superlettet etterpå)

Anonymkode: 37ede...cb8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har gjort det annenhvert år siden jeg var 22. Har ettethvert begynt å ta en 3-4 dagers faste før tømming, men det er jo fordi jeg uansett liker å faste innimellom, ikke fordi det egentlig utgjør noen forskjell.

Har aldri hatt behov for smertestillende. Undersøkelsen går veldig fin, så lenge de ikke finner noe (alltid superlettet etterpå)

Anonymkode: 37ede...cb8

Oi, hvorfor må du ta så ofte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan jeg blande pulveret som er dose 1 og drikke hele på en gang?

Du skal drikke alt med en gang.

Hvis det er picoprep eller citrafleet blander du ut dosepulveret i 1.5 dl vann, rører til alt er oppløst, og drikker alt.

Jeg bruker å skylle ned med eplejuice eller lignende bare fordi jeg vil ha en annen smak i munnen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oi, hvorfor må du ta så ofte?

Jeg tar kolonskopi regelmessig på grunn av tarmsykdom, og i tillegg har jeg måttet ha en del mr av tarm i tillegg. 

• Hjerte 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tar kolonskopi regelmessig på grunn av tarmsykdom, og i tillegg har jeg måttet ha en del mr av tarm i tillegg. 

Har du crohns (hvis det er greit å spørre)?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir en god del tømminger desverre. Når du skal ta det kommer vel helt an på hvilken sort tømmingsmiddel du bruker. 

Anonymkode: d0bca...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...