Gå til innhold

Er matematikk skapt eller oppdaget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er skapt. Det er en metode som brukes for å vise hvordan ting henger sammen.

Anonymkode: 16da4...363

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er skapt. Det er en metode som brukes for å vise hvordan ting henger sammen.

Enkle deler av matematikken, som f.eks. hvilket tallsystem vi bruker er skapt.

Likevel tror jeg man kan si at det er arrogant å påstå at matematikk er skapt av mennesker. Matematikken var der lenge før oss.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på spørsmålet. Om ingen setter ord på noe, finnes det heller ikke. For eksempel Eratosthenes som levde noen århundre før Kr. Han fant ut av primtall og var opptatt av verdensrommet.  Eller geometrien fra Midtøsten. Matematikk kan jo bevises og derfor sant, men må jo oppdages for å bevises. Det har heldigvis levd så mange kloke og begavede folk før oss, så vi kan leve som vi gjør nå med den utviklingen vi har hatt. 

Anonymkode: f5eb1...52d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt som filosofer driver å grubler på.

Hvis ulvemoren får 3 valper og en blir borte så merker hun det. Betyr ikke det at hun har et intuitivt forhold til «3-2=1»?

Hvis du fyller et kar på 1x1x1 meter med vann så får du et volum på 1 kubikkmeter. SI-begrepene for lengde pg volum er mer eller mindre arbitrære og menneske-skapte, men at det volumet har en relasjon til kubens sidekanter er natur-gitt.

Noen begreper i matematikken synes veldig løsrevet fra fysiske, håndfaste fenomener og er vanskeligere å natur-forklare på denne måten.

Anonymkode: ae27a...8f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har avdekket matematikk ja. Begreper er oppfunnet, men matematikken eksisterer uavhengig om mennesker avdekker det eller ikke.

Anonymkode: e7477...76d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mennesker har avdekket matematikk ja. Begreper er oppfunnet, men matematikken eksisterer uavhengig om mennesker avdekker det eller ikke.

Anonymkode: e7477...76d

Desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Vår representasjon av virkeligheten er skapt. Når vi kaller en katt for et pattedyr, så er det vår måte å klassifisere dyr på. Det er en modell vi har skapt. Man kunne like gjerne klassifisert dyr etter hvor mange bein de hadde (mindre praktisk, men ikke mer feil). Men modellen er jo basert på fenomener som er ekte og finnes i naturen, som vi oppdaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kom vel senere i menneskets utvikling. Sånn for 4000-5500 år siden har man funnet de første nedtegnede arkeologiske bevisene for bruk av matte. Men det er jo ganske nylig, tatt i betraktning menneskehetens lange utvikling.

De første måtene å legge sammen eller trekke fra tall, enkel og tidlig mattematikk, oppsto nok veldig mye tidligere. De bare skrev det ikke ned på en måte som er bevart for arkeologer å finne.

Som for eksempel for å vite hvor mye man eier og hvor mye naboen eier, for eksempel av skinnfeller eller teltstokker, hvor mange bjørneskinnfeller naboen lånte av deg osv, egenskapen å kunne telle og legge sammen var nyttig i menneskets aller tidligste historie når man kanskje slo opp midlertidige telt sammen med klanen eller flokken. Det var vel også en fordel å vite hvor mange steinøkser eller lignende man hadde. Og da måtte man jo kunne telle dem. 

Å kunne telle og legge sammen var rett og slett en egenskap mennesket utviklet da det var nyttig for dem å kunne; "jeg hadde to økser og to kniver, altså skal jeg ha med meg fire redskaper hjem igjen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (1 minutt siden):

Det kom vel senere i menneskets utvikling. Sånn for 4000-5500 år siden har man funnet de første nedtegnede arkeologiske bevisene for bruk av matte. Men det er jo ganske nylig, tatt i betraktning menneskehetens lange utvikling.

De første måtene å legge sammen eller trekke fra tall, enkel og tidlig mattematikk, oppsto nok veldig mye tidligere. De bare skrev det ikke ned på en måte som er bevart for arkeologer å finne.

Som for eksempel for å vite hvor mye man eier og hvor mye naboen eier, for eksempel av skinnfeller eller teltstokker, hvor mange bjørneskinnfeller naboen lånte av deg osv, egenskapen å kunne telle og legge sammen var nyttig i menneskets aller tidligste historie når man kanskje slo opp midlertidige telt sammen med klanen eller flokken. Det var vel også en fordel å vite hvor mange steinøkser eller lignende man hadde. Og da måtte man jo kunne telle dem. 

Å kunne telle og legge sammen var rett og slett en egenskap mennesket utviklet da det var nyttig for dem å kunne; "jeg hadde to økser og to kniver, altså skal jeg ha med meg fire redskaper hjem igjen"

Omtrent det jeg sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (5 timer siden):

Vår representasjon av virkeligheten er skapt. Når vi kaller en katt for et pattedyr, så er det vår måte å klassifisere dyr på. Det er en modell vi har skapt. Man kunne like gjerne klassifisert dyr etter hvor mange bein de hadde (mindre praktisk, men ikke mer feil). Men modellen er jo basert på fenomener som er ekte og finnes i naturen, som vi oppdaget

Insekter er vel klassifisert etter hvor mange ben de har 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Noen som vet?

Anonymkode: ac11a...93b

Det tror jeg kommer av på hvordan man definerer matematikk...

Anonymkode: 61dc2...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (15 timer siden):

Matematikk er naturlover. Hva man kaller tallene er irrelevant. 

Matematikk er noe vi fant opp for å definere bl.a naturlover.

Litt som alfabetet, vi fant det opp for å definere lydene vi lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Matematikk er noe vi fant opp for å definere bl.a naturlover.

Litt som alfabetet, vi fant det opp for å definere lydene vi lager.

Ja. Matematikk er verktøyet vi bruker for å tolke det vi ser rundt oss.

Anonymkode: 61dc2...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnen til matematisk forståelse er medfødt. Babyer kan skille mellom "en og flere". Ikke alle har den evnen i like stor grad. Hvordan matematikk "ser ut" og hvordan vi bruker den er et samarbeid under evig konstruksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...