AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Skrevet 22. oktober 2023 Har tenkt å skaffe meg to hunder/valper. Jeg er usikker på om jeg ønsker samme eller to forskjellige raser. Hva har du, og hvorfor valgte du det du valgte? Det står mellom papillon og pomeranian. Lener mest mot to papillon. To tisper, to hannhunder eller en av hver? Hva er smartest? Har googlet litt og det virker som at det er smartest med to tisper. Stemmer det? Det som egentlig er smartest, er to av forskjellige kjønn. Men, i USA så kastrerer de jo så å si alle hunder. Så løpetid er ikke noe problem for dem.. hvordan er det med to av forskjellige kjønn og løpetid når de ikke er kastrert? Jeg regner med siden jeg ikke har noen planer om å tukle med helsen til hunden uten grunn (ikke at det er lov i Norge heller), så er vell to tisper smartest? Kullsøsken er ikke lurt på grunn av "littermate syndrome", og det gjelder også for jevngamle. Burde jeg gå for 1-2 års mellomrom? Eller er det greit å ta to jevngamle? Anonymkode: 5a7d2...dff
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Skrevet 22. oktober 2023 De fleste hunder krever alder forskjell gjerne 2-4år mellom. Jeg har hatt 2 eller flere hanner og det går fint, men da er det alderforskjell på dem. Kanskje en av de viktigste tingene med hanner sammen er spesielt da du går du så er mine lært opp til de 5 første minuttene kan lukte og tisse etter det så er det null markering tilltat og du er på tur for å gå på tur. Ingen jokking eller form for dominate trekk er tillatt. Er mest for at de ikke skal markere inne eller hos andre vi er på besøk hos. Synes så fort hanner kan bruke dominate trekk så tar det ikke lang tid før markering skjer. Der er tispene bedre med mindre fare for tissing men de kan være mer bitchy og selv med alder forskjell kan krangle. Ofte vil tisper røyte mer og de har flere ikke farlige sykdommer men som kan gjøre det dyrere og ha tispe en hanne. Livmorbetennelse, blærekatar, cyste på eggstokk. Hanner har sitt også kan reagere kraftig på lukter og slutte og spise, uler, stress. Men ja kan lette frem posetivt og negativt på begge kjønn, blir like glad i dem uansett hva du velger og så lenge det er en grei alder forskjell så vil det gå helt fint. Jeg liker beste hanner med at de har et jevnere humør og trenger ikke tenke på at oi nå er det løpetid. Da kan jeg ikke ta med hunden til hundepark på en stund eller annet der det er andre hunder. Så kan også tispen endre personlighet litt under løpetid, enste jeg kjener med tisper der så sover tispen mer en vanlig og er litt trøttere. Om tispen ikke er flink til å vaske selv så er det også vask av blodflekker. Så om jeg skulle hatt tispe ville jeg hatt de sterillisert. Anonymkode: 41775...9d9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #3 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg har to jevngamle pomeranians av forskjellig kjønn. Det gikk fint, men de kunne utviklet littermate syndrom. Uansett klokt å vente 1-2 år om du kan, tren den første godt slik den eldste kan bidra til å oppdra den yngste. Anonymkode: 4f3b4...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 Gjør det som passer deg. Velg to av samme rase hvis du har lyst på det, eller av foskjellig hvis du vil. Begge deler går ofte helt fint. Jeg ville valgt samme kjønn for å slippe utfordringer under løpetid. Anonymkode: c2570...00a
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg har to tisper. Det er 1 år mellom dem. I ettertid ser jeg at jeg burde ha ventet til den eldste var 2 eller 3 år før jeg fikk enda en hund. Å måtte håndtere både unghund og valp samtidig, var krevende. Men, jeg kom meg gjennom det. De får løpetid samtidig, så det er veldig greit. De går godt overens og har god selskap i hverandre. Å ha både hannhund og tispe er uaktuelt pga løpetid. Du kan ta to av samme rase eller to av forskjellige raser, men velger du to forskjellige raser, så er det greit å passe på at de har omtrent samme aktivitetsbehov. Vent til den eldste er 2-3 år før du får inn ny valp 🙂 Anonymkode: c5909...197
Tabris Skrevet 22. oktober 2023 #6 Skrevet 22. oktober 2023 Det bør være minst to år mellom dem. gjerne mer. Hvis du har mulighet til å ha tispa eller hannhunden hos noen andre i løpetiden så vil det nok være best med en av hvert kjønn. Med to av samme kjønn så er det en liten risiko for at de ikke vil finne ut av dominansforholdet seg i mellom og det er svært vanskelig å løse, og vil som oftest ende med at man må omplassere den ene. Faren for dette er større jo mer jevngamle de er. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Skrevet 22. oktober 2023 Ville hatt to tisper da ja, med 2-4 år mellom. Rase er litt mer samme, men pass på at de ikke "krasjer" i aktivitetsnivå eller egenskaper i forhold til hverandre. Anonymkode: 55bea...10d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 vi har 3 hunder. Alle tisper. To av dem av samme rase (alaskan husky) og søstre fra samme mor med 2 års forskjell . den 3 er hunden jeg hadde med meg inn i forholdet og er en liten jack russel.. Disse 3 går veldig fint sammen men min lille kan til tider bli litt utestengt fra lek mellom de store 😶 så jeg tenker at samme rase eller iallefall samme str kanskje er best.. Har aldri hatt hannhund så jeg vet ikke helt hvordan dem er mot hverandre Anonymkode: 2391d...c71
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har to jevngamle pomeranians av forskjellig kjønn. Det gikk fint, men de kunne utviklet littermate syndrom. Uansett klokt å vente 1-2 år om du kan, tren den første godt slik den eldste kan bidra til å oppdra den yngste. Anonymkode: 4f3b4...f8d Hvordan går det med løpetid når du har en av hver? Tror jeg vil vente 1-2 år ja. Tenker 1 års tid hvis jeg går for tisper, og lengre hvis det er hannhund, siden hannene bruker lengre tid på å modne. ts Anonymkode: 5a7d2...dff 1
Mardina Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har tenkt å skaffe meg to hunder/valper. Jeg er usikker på om jeg ønsker samme eller to forskjellige raser. Hva har du, og hvorfor valgte du det du valgte? Det står mellom papillon og pomeranian. Lener mest mot to papillon. To tisper, to hannhunder eller en av hver? Hva er smartest? Har googlet litt og det virker som at det er smartest med to tisper. Stemmer det? Det som egentlig er smartest, er to av forskjellige kjønn. Men, i USA så kastrerer de jo så å si alle hunder. Så løpetid er ikke noe problem for dem.. hvordan er det med to av forskjellige kjønn og løpetid når de ikke er kastrert? Jeg regner med siden jeg ikke har noen planer om å tukle med helsen til hunden uten grunn (ikke at det er lov i Norge heller), så er vell to tisper smartest? Kullsøsken er ikke lurt på grunn av "littermate syndrome", og det gjelder også for jevngamle. Burde jeg gå for 1-2 års mellomrom? Eller er det greit å ta to jevngamle? Anonymkode: 5a7d2...dff Ikke kjøp tispe og hannhund. Du har ingen garanti på at de vil gå sammen under løpetiden. Du kan risikere å få en hannhund som maser, sutrer og slutter å spise i de vel 2-3 ukene løpetiden foregår. Kjøp heller to hannhunder eller to tisper.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvordan går det med løpetid når du har en av hver? Tror jeg vil vente 1-2 år ja. Tenker 1 års tid hvis jeg går for tisper, og lengre hvis det er hannhund, siden hannene bruker lengre tid på å modne. ts Anonymkode: 5a7d2...dff Vi må passe på og separere de. Helst hos noen andre de dagene hun er fruktbar, da i ca en uke. Vi har også hatt uhell (så greit at de er samme rase når det først skjer). Du kan også vurdere chip eller kastrering. En venn av meg er i samme situasjon og har gjort det men ene. Anonymkode: 4f3b4...f8d
Ravna Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg har erfaring med at det kan bli klinsj mellom hunder uansett om det er 1 eller 2 eller 5 års forskjell. I stad var det faktisk to av tispene mine med 8 års forskjell som hadde en uheldig konflikt. Jeg har flere hunder i flokk siden jeg er oppdretter og jeg ser ingen forskjell mellom alder og krangler. Jeg har alle i samme kjønn da det er lettest pga. løpetid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå