Gå til innhold

2 liter melk - hva kan jeg lage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ca. 2 liter med lettmelk som snart utgår (24. oktober). Har ikke lyst til å kaste, men jeg har ingen anelse hva jeg kan bruke melk til. Jeg pleier ikke å drikke melk til frokost o.l.

Takk for svar.

Anonymkode: 5b75f...6c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vafler, pannekaker, grøt osv

Anonymkode: 40562...b4b

• Liker 1
Skrevet

Spiser du grøt? Da kan du koke smørgrøt på det, og invitere noen på en veldig enkel middag? 

Alternativt er jo vafler, pannekaker eller andre rører noe som bruker litt melk. 

Du kan også fryse det, enten i kartongen (hell ut litt først, fordi det utvider seg) eller i andre beholdere. Da holder det seg mange mnd, og du kan tine det du trenger til matlaging etterhvert. 

Skrevet

Kremet fiskesuppe, kakao, blomkålsuppe, ostesaus (til foreks pastagrateng el), bechamelsaus, yoghurt, bakevarer. 

Anonymkode: 09e20...0fa

Skrevet

Milkshake, iskaffe

Anonymkode: 7aacb...2cb

Skrevet

Fersk ost ☺️ 

melk, eddik og salt ❤️

Anonymkode: f398f...1a6

• Nyttig 1
Gjest Heidi Høst
Skrevet

Om den har utløpsdato 24.oktokber er den da fin å bruke lenge ennå. Håper da inderlig folk ikke tømmer ut helt fin melk bare pga datoen på kartongen. 😱

Skrevet

Du kan fint fryse melk. I mindre porsjoner, så er det enkelt å ta opp og kan brukes til det meste. Kanskje ikke drikke rent, men i pannekaker, brøddeig, kaffe osv går det helt topp.

Skrevet

Melken kan med stor sannsynlighet brukes etter deen 24. Den er best før, men ikke dårlig etter.

Her holder melken seg gjerne både 1 og 2 uker etter datoen oppgitt på pakken.

Anonymkode: 4d12c...926

• Liker 2
Skrevet

Bake brød med melk i. 

Anonymkode: db014...8ab

Skrevet

«Mozzarella». Sjekk feks Krisslovesfood på Instagram. 

Ellers pannekaker/lapper, vafler, scones/rundstykker, byggrynsgrøt eller smørgrøt/fløyelsgrøt (som også kan serveres til vafler). 

Anonymkode: a33d3...8ba

Skrevet

Jeg bruker melk helt til den blir sur, det skjer sjeldent før 1-2 uker etter utløpsdatoen.

Men det enkleste er vel å lage en langpannekake, for eksempel en krydderkake. Mange krydderkaker og sjokoladekaker har en liter melk i seg. Og de er ypperlig fryse med stykkvis, og ta opp når man vil ha noe godt. Null problem bytte ut surmelk/kefir med vanlig melk.

Jeg liker disse godt

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/krydderruter-med-kaffe-og-sjokoladekrem

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/cappuccino-langpannekake

Og denne er jo perfekt ha i fryseren når jula nærmer seg

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/pepperkake-i-langpanne

Skrevet

Jeg bruker lite melk til daglig men har alltid en kartong tilgjengelig. Den er ofte 1-2 uker over dato når  jeg bruker den opp. Dersom jeg skulle brukt opp endel melk kjapt ville jeg gått for vafler. Blir det vel mye røre, så kan den fryses.

Anonymkode: f7fa4...ceb

Skrevet

Du kan fryse den, ev. i porsjoner, og så bruke det til matlaging når du trenger det.

Når det er sagt, holder som oftest melken mye lenger enn holdbarhetsdatoen, spesielt hvis den ikke er åpnet.

Skrevet

Potetmos, potet- og purresuppe, og/eller hvit saus, som igjen kan brukes i feks hjemmelaget fiskegrateng eller lasagne.

Anonymkode: 520d9...a9b

Skrevet

På musli, oboy, kakao, i blomkålsuppe, risgrøt, chai latte, kake, vafler (frys til senere), milkshake. 

Anonymkode: 580ae...f31

Skrevet

Pannekaker, hvis man har melk i det eller vafler

Anonymkode: 533b1...524

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...