Gå til innhold

Vin, ost, brød, kjeks!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et suug etter vin, loff og ost! Jeg er bare ikke så erfaren i det gamet der. Aller først trenger jeg en god rødvin som passer for nybegynnere. Jeg drikker nemlig kun hvitvin, har ikke "turt" å hoppe på rødvin enda siden jeg ikke vet så mye om det. Trenger også tips til gode hvitviner. Er halv-tørr litt søt? Jeg liker at de er søte, men ikke for søte. Syrlig er også bra.

Og så var det ost. Jeg er stor fan av Norvegia (heh). Har smakt brie, men husker ikke helt smaken i skrivende stund. Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen personlige favoritter:

Brie: Du har mange forskjellige typer Brie. Noen er milde og snille og andre er skarpe. Prøv feks Brie de Paris. Den er mild og god og ferdig moden.

Brie ceur de Lion er en fantastisk dessertost som mild, men også med en fyldig smak. Den får en noe skarpere smak etter hvert som den modnes.

Blåmuggsost: Vil du prøve deg på blåmuggsost er Saint Agur mild og fyldig, men får en skarpere smak etterhvert som den modnes. Roquefort er også å anbefale.

Fast ost: Saint Albray og Port Salut

Smøreost: Buko-ostene er helt fantastiske. Særlig den med hvitløk!

Annet: Den Blinde Ku (navnet kommer av at den første kua deres var blind) har en ost som heter Camenås (lignende Camembert, men osten må komme fra Camembert for at den kan hete det, derfor Camenås) og Ingers Blå. Sistenevnte er blåmuggost. Disse ostene er ganske populære.

Tips når det gjelder kjeks; Vi nordmenn er vant til å bruke salt kjeks o.l sammen med ost. Særlig på ost- og vinsmaking er dette fysj og fy. Saltet tar bort mye av smaken på osten. Jeg vil anbefale hvit baguette, særlig sammen med smøreostene. NAM!

Vin har jeg ikke så mye greie på, men en fin regel når det gjelder vin til ost er å prøve å ha vin fra samme land som osten.

Også må du jo ha druer da ;)

Kos deg!

Gjest enda en gjest :-)
Skrevet

Hvor bor du, gjest?

Vet ikke hvilke butikker og oster du har tilgjengelig i ditt nærområde. Bor du i Oslo, har jeg mange tips. Hvis ikke, er det nok verre....

Gjest enda en gjest :-)
Skrevet

Hvor bor du, gjest?

Vet ikke hvilke butikker og oster du har tilgjengelig i ditt nærområde. Bor du i Oslo, har jeg tips. Hvis ikke, er det nok verre....

• 2 uker senere...
Skrevet
Hvor får jeg tak i disse ostene da?

Alle de ostene er å finne i Menys sortiment.

Mange av de er å finne i andre matvarebutikker.

Ingen av ostene er særlig spesielle/uvanlige så å få tak i dem burde ikke være noe problem uansett hvor du bor. ;)

Skrevet

Du må også ha oliven, paprika, stangselleri!

Prøv med hvitvin f.eks. en søt Sauternes eller Riesling.

Eller tørr frisk Chardonnay.

Rødvin og ost kan gi hodepine dagen derpå i enkelte tilfeller, avhengig av kombinasjonen. Velg i alle fall ikke en rød med mye garvesyre.

Gjett hva jeg fikk lyst på nå...

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...