Gå til innhold

Bot fra Italia


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke det i Norge. Har jobbet steder som av og til har hatt krav på førere av leiebiler, og da var vi rett og slett avhengig av utleiers velvilje for å få betalt, for de var ikke pliktige til å verken gi ut kontaktopplysninger til føreren eller egentlig løfte en finger i det hele tatt for å bidra til å fikse opp i ting. Som oftest var de behjelpelige, da.

Anonymkode: 86832...638

Takk for informasjon.

Anonymkode: 8211e...212

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kan ikke italiensk, men jeg har en hjerne. Jeg brukte google translate.

Kl 15:45 den 1. August kjørte du på et sted som var ulovlig å kjøre på uten tillatelse ett eller annet sted i Firenze. Googlet videre og fant info om ZTL (Zona Traffico Limitato). 

Hvis du logger inn på den nettsiden som står på boten, så er det et tydelig bilde av en opel astra med registreringsnummeret som er på boten. 

Så lister boten opp hvor mye du må betale etter hvor lang tid etter boten ble utstedt.

a) innen fem dager = 74,06 EUR

b) 6-60 dager = 98,96 EUR

c) 61+ dager = 181,96 EUR plus at de konfiskerer bilen

Betalingsinformasjon står på baksiden, står det.

Råd: betal boten.

Anonymkode: cd995...0ca

Takk for det innholdet som var konstruktivt.

Anonymkode: 8211e...212

Skrevet

https://www.autoeurope.no/travel-blog/kjore-i-italia-hva-er-ztl-hvordan-unnga-dem/

 

https://trondkristoffersen.no/2018/06/30/fotobokser-og-boter-i-italia-er-ingen-spok/

"

Når bota først kommer ramlende inn i postkassa, er det økonomisk smart å betale innen 60 dager. Da får du nemlig rabatt! Eksempelvis koster inntil 20 km/t over fartsgrensa 170 Euro, og over 50 km/t 530 Euro. (kilde adac.com)

I Italia er bileier ansvarlig for fartsbota. Det er derfor opptil eier å betale selv eller huke tak i sjåføren.

For leiebiler er det derfor i utleiers interesse å inndrive/tvangsinndrive beløpet. Når du har leid en bil, har du også signert på å betale alle parkeringsbøter eller fartsbøter. Slikt står ofte med liten skrift.

De fleste bilutleiefirmaer har avtaler med norske inkassobyråer om innfordring av bøtene. Som kjent blir bøter ekstra dyre når det går til innkasso."

 

Anonymkode: f891f...ea3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dem bruker å utnytte turister. Så jeg har villa sett veldig nøye på den. Fikk regning vi å. Sendte den til en som er italiener. Han sa ikke betal. Har ikke betalt den. Dette er 6 år siden trur jeg. 

Anonymkode: 5cc95...f78

  • Liker 1
Skrevet

Litt ymse svar her, av varierende kvalitet...

F.eks til nr 24 over her så vil jeg si at han har hatt flaks – mye har endret seg de siste årene etterhvert som fler og fler kommuner og selskaper nedover i Europa har begynt med digital inndriving.

Men helt riktig som andre har skrevet her: betal fort som f..., så blir det minst mulig dyrt. Det er SVÆRT sannsynlig at de tar seg bryet med å sende den videre til inndriving – først til et nasjonalt selskap, som deretter outsourcer det til et selskap som har virksomhet i Norge.  Da blir det for alvor dyrt: alle skal ha en bit av kaka.

 

Ser av forelegget at du har gjort samme tabben som meg: kjørt inn i et område/i gater som er stengt for alt annet enn kollektivtrafikk.

Og det er selvsagt sjåføren og ikke bileier som er ansvarlig for bøter og forelegg. De som har et krav henvender seg til bileier, som i sin tur (selvsagt) finner ut hvem som har disponert leiebilen, og opplyser politiet/den lokale kommunen/parkeringsselskapet etc. om dette. Dette har derfor skjedd siden kravet har dumpet ned i din postkasse.

Normal praksis er at Hertz og de fleste større selskaper i tillegg belaster deg med et gebyr for denne "ekstratjenesten", som altså kommer i tillegg til til det du må betale direkte til den som har det opprinnelige kravet.

Men det opprinnelige, og legitime, kravet forsvinner ikke selv om du lar være å betale. Det er ikke Hertz som blir sittende igjen med regningen heller.

Du kan med grei sannsynlighet regne med at når de lokale myndighetene i Firenze i disse dager har systemer til å innhente føreropplysninger hos utleieselskapet, for deretter å sende deg et krav, så har de også samarbeid og rutiner for å inndrive dette over landegrensene. 

Det er dessverre bare å bite tenna sammen og betale, før det ramler ned et inkassokrav fra et norsk selskap i postkassa di.

Anonymkode: abf45...e49

  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...