Gå til innhold

Bot fra Italia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan hjelpe med å oversette denne "boten". Har vært i Italia i sommer og kjørt leiebil. Kommer ikke engang frem noen fremgangsmåte for betaling? Noen råd/tips?

image.png.77f2d45d0dcb7226125de1b2c9a395d7.png

Anonymkode: 8211e...212

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å bruke translate.google.no

Hvis teksten er godt leselig kan du laste opp bildet og den vil klare å tyde teksten, og oversette til norsk eller engelsk. Hvis ikke må du kanskje ta deg tid til å skrive inn manuelt.

Anonymkode: 51322...a5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg pleier å bruke translate.google.no

Hvis teksten er godt leselig kan du laste opp bildet og den vil klare å tyde teksten, og oversette til norsk eller engelsk. Hvis ikke må du kanskje ta deg tid til å skrive inn manuelt.

Anonymkode: 51322...a5b

Takk for nyttig hjelp! 😚

Skrevet

sjekk nøye det som står om når og hvor det skal ha skjedd iaf. Vi fikk en bot fra Frankrike- på fransk så klart- for mange år siden, der det står at vi skal ha kjørt mot rødt eller gult lys... kunne ikke huske det noen av oss.. Sto også noe om at boten ville doble seg for hver uke den ikke ble betalt eller noe slikt.

Vi ga f i å betale, og hørt aldri noe mer. Har også kommet oss inn i Frankrike senere uten å bli hekta for dette ;) Jeg leste noe i en avis en gang om at i noen land spekulerer de i dette, og utro tjenere i utleieselskaper kan gi ut navnet på kunder til folk som sender fiktive bøter. Men kan jo også være du faktisk har kjørt eller parkert feil. Hvis du ikke skjønner boten har jeg en italiensk bekjent jeg kan spørre ;)

Anonymkode: 75483...b8f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

sjekk nøye det som står om når og hvor det skal ha skjedd iaf. Vi fikk en bot fra Frankrike- på fransk så klart- for mange år siden, der det står at vi skal ha kjørt mot rødt eller gult lys... kunne ikke huske det noen av oss.. Sto også noe om at boten ville doble seg for hver uke den ikke ble betalt eller noe slikt.

Vi ga f i å betale, og hørt aldri noe mer. Har også kommet oss inn i Frankrike senere uten å bli hekta for dette ;) Jeg leste noe i en avis en gang om at i noen land spekulerer de i dette, og utro tjenere i utleieselskaper kan gi ut navnet på kunder til folk som sender fiktive bøter. Men kan jo også være du faktisk har kjørt eller parkert feil. Hvis du ikke skjønner boten har jeg en italiensk bekjent jeg kan spørre ;)

Anonymkode: 75483...b8f

Det tilbudet takker jeg ja til hvis du kan😊

Skrevet

Hvem leide du bilen av? Vil tro at boten blir sendt til eieren av bilen, og så evnt videre til deg. Høres ikke det logisk ut?

Så vet ikke, hvordan kan myndighetene vite at det er du som har satt bak rattet og kjørt hvis bilen ikke er registrert på deg?

Italia er litt lugubert med en viss grad av svindel, så her ville jeg nok tatt kontakt med utleieren og forhørt meg nærmere.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
KnekkeBørre skrev (4 minutter siden):

🤌

?

Skrevet

Finn deg en Italiagruppe på Facebook og spør der. De er som regel gode på disse tingene. Det er et komplekst system med private motorveier man må betale for å kjøre på i Italia, og lett å få bot.

• Liker 1
Skrevet
ThereGoesBob skrev (2 minutter siden):

?

Du tog an ikkje nei? 

Skrevet
KnekkeBørre skrev (10 minutter siden):

🤌

Eg tog an!

Anonymkode: f327a...92a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk en bot etter å ha besøkt Firenze for en del år siden. Endte med å betale etter å ha sjekket litt.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det noen som kan hjelpe med å oversette denne "boten". Har vært i Italia i sommer og kjørt leiebil. Kommer ikke engang frem noen fremgangsmåte for betaling? Noen råd/tips?

image.png.77f2d45d0dcb7226125de1b2c9a395d7.png

Er det ikke påført IBAN og BIC?

Anonymkode: 82e8b...6d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eg tog an!

👊😉

Skrevet
KnekkeBørre skrev (3 timer siden):

👊😉

Kom ikke noe annet enn et tegn av en firkant. Først nå ser jeg emojioen som vel antyder penger.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke italiensk, men jeg har en hjerne. Jeg brukte google translate.

Kl 15:45 den 1. August kjørte du på et sted som var ulovlig å kjøre på uten tillatelse ett eller annet sted i Firenze. Googlet videre og fant info om ZTL (Zona Traffico Limitato). 

Hvis du logger inn på den nettsiden som står på boten, så er det et tydelig bilde av en opel astra med registreringsnummeret som er på boten. 

Så lister boten opp hvor mye du må betale etter hvor lang tid etter boten ble utstedt.

a) innen fem dager = 74,06 EUR

b) 6-60 dager = 98,96 EUR

c) 61+ dager = 181,96 EUR plus at de konfiskerer bilen

Betalingsinformasjon står på baksiden, står det.

Råd: betal boten.

Anonymkode: cd995...0ca

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke italiensk, men jeg har en hjerne. Jeg brukte google translate.

Kl 15:45 den 1. August kjørte du på et sted som var ulovlig å kjøre på uten tillatelse ett eller annet sted i Firenze. Googlet videre og fant info om ZTL (Zona Traffico Limitato). 

Hvis du logger inn på den nettsiden som står på boten, så er det et tydelig bilde av en opel astra med registreringsnummeret som er på boten. 

Så lister boten opp hvor mye du må betale etter hvor lang tid etter boten ble utstedt.

a) innen fem dager = 74,06 EUR

b) 6-60 dager = 98,96 EUR

c) 61+ dager = 181,96 EUR plus at de konfiskerer bilen

Betalingsinformasjon står på baksiden, står det.

Råd: betal boten.

Anonymkode: cd995...0ca

Er det ikke eieren av kjøretøyet som er ansvarlig for overtredelser? Virker snålt at dette evnt. ikke går gjennom utleier som vel muligens har tatt et depositum/reservasjon på kortinnehaveren i tilfelle slike problemer. 

Skrevet
ThereGoesBob skrev (5 minutter siden):

Er det ikke eieren av kjøretøyet som er ansvarlig for overtredelser? Virker snålt at dette evnt. ikke går gjennom utleier som vel muligens har tatt et depositum/reservasjon på kortinnehaveren i tilfelle slike problemer. 

Det er jo ikke det i Norge. Har jobbet steder som av og til har hatt krav på førere av leiebiler, og da var vi rett og slett avhengig av utleiers velvilje for å få betalt, for de var ikke pliktige til å verken gi ut kontaktopplysninger til føreren eller egentlig løfte en finger i det hele tatt for å bidra til å fikse opp i ting. Som oftest var de behjelpelige, da.

Anonymkode: 86832...638

Skrevet
ThereGoesBob skrev (5 timer siden):

Kom ikke noe annet enn et tegn av en firkant. Først nå ser jeg emojioen som vel antyder penger.

IMG_5159.thumb.png.bdbe54223c85f409716433206056865b.png

Skrevet
ThereGoesBob skrev (10 timer siden):

Hvem leide du bilen av? Vil tro at boten blir sendt til eieren av bilen, og så evnt videre til deg. Høres ikke det logisk ut?

Så vet ikke, hvordan kan myndighetene vite at det er du som har satt bak rattet og kjørt hvis bilen ikke er registrert på deg?

Italia er litt lugubert med en viss grad av svindel, så her ville jeg nok tatt kontakt med utleieren og forhørt meg nærmere.

Ja, har alltid hørt det om Italia. Patetisk måte å dra inn penger på. Vet ikke hvor mye bry jeg skal legge i dette. Tenker å avvente inntil Hertz sender regning, med en fint påslag tenker jeg😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk en bot etter å ha besøkt Firenze for en del år siden. Endte med å betale etter å ha sjekket litt.

Er det ikke påført IBAN og BIC?

Anonymkode: 82e8b...6d4

Nei, men fant ut at Hertz sender regning senere.. Sånn at de kan legge på en "tjunk" med cash de og..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...