Gå til innhold

Er det maksbeløp for egenkapital når man søker kommunalt lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om man kan ha over én million i egenkapital, men kun 250 000 i inntekter/trygd?

Anonymkode: fae6d...402

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på om man kan ha over én million i egenkapital, men kun 250 000 i inntekter/trygd?

Anonymkode: fae6d...402

Ikke det du spør om, men 250 000 i trygd hørtes da vanvittig lite ut? Minstesatsen for enslige uføre er på 294 000,- , med samboer er den på 270 000,- 

Anonymkode: d9a0a...c12

Skrevet

Ja, men man får selvsagt mindre lån, jo mer egenkapital man har, og har man nok til å helfinasiere ett bøttekott i sin kommune får man ikke lån.

Anonymkode: 929e9...a02

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men man får selvsagt mindre lån, jo mer egenkapital man har, og har man nok til å helfinasiere ett bøttekott i sin kommune får man ikke lån.

Anonymkode: 929e9...a02

Hvorfor skulle man få mindre lån hvis man har mer egenkapital?🤔 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle man få mindre lån hvis man har mer egenkapital?🤔 

Fordi startlån (som jeg tror er det ts mener) er for dem som ikke har andre muligheter til å få lån. Han man mye nok egenkapital og inntekt til å få nok lån til en nøktern bolig, får man man ikke startlån. 

Med det sagt har egenkapital lite å si. Det de ser på er mulighet til å spare/bedre inntekt over tid og om man får lån i andre banker. Er alt dette vanskelig/umulig er man i målgruppen 🙂 

Endret av altflyter
  • Liker 3
Skrevet
altflyter skrev (3 minutter siden):

Fordi startlån (som jeg tror er det ts mener) er for dem som ikke har andre muligheter til å få lån. Han man mye nok egenkapital og inntekt til å få nok lån til en nøktern bolig, får man man ikke startlån. 

Med det sagt har egenkapital lite å si. Det de ser på er mulighet til å spare/bedre inntekt over tid og om man får lån i andre banker. Er alt dette vanskelig/umulig er man i målgruppen 🙂 

Ja, man får jo ikke mye lån med 250 000,- i inntekt så da er man jo avhenging av en del egenkapital om man skal få kjøpt noe. Får vel ikke bolig til under 2 mill… 

Skrevet

Det er litt opp til kommunen når det kommer til startlån. Noen kommuner gir avslag så fort man har EK, men vi fikk med 350 000kr i EK (vi måtte bruke alt og kunne ikke sitte igjen med en buffer, det har vært tungt å opparbeide en ny). Betjeningsevnen er vel det de ser mest på, at den er bra nok for startlån, men for dårlig for vanlig bank. 

Anonymkode: 3cd65...494

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...