Gå til innhold

Liten pratsom gutt på butikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går da jeg handlet gikk jeg forbi en mor og hennes sønn på 4-5 år

Han løp etter meg for å fortelle at han hadde brukt sparkesykkel og det sprutet. Jeg har selv to små barn og tok meg tid til å stå å høre på gutten, mens jeg smilte og snakket tilbake.

Jeg sa til mor at jeg også har to små barn, men det virket hun helt uinteressert i og gikk bare videre.

Et par minutter senere ser jeg barnet prate til en voksen mann. Barnet snakker helt på egne premisser, prater fort, høyt og veldig engasjert. Så prøver mannen å snakke til sitt eget barn og guttungen gjentar da spørsmålet høyt og sammenhengende 4-5 ganger

Da snur jeg meg og observerer. Mor står passivt og ser på at sønnen avbryter en fremmed mann og roper spørsmål på nytt og nytt...

Jeg sa selvfølgelig ingenting og fortsatt med mitt

Men jeg tenkte jo mitt. Jeg har barn på ca samme alder og hadde mine barn gjort ligenende hadde jeg gått inn og korrigert. Man skal ikke avbryte andre, det er ikke pent å rope spørsmål osv

Mwn her stod mor passivt å så på mens hennes sønn oppførte seg rimelig uoppdragent. Det var helt frie tøyler.

Merkelig å ikke ønske å ha veloppdragne høflige barn... mine barn hadde aldri fått lov til det der. 

Anonymkode: 0914d...8de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt vanskelig å si noe om, når vi ikke vet noe som helst om situasjonen til moren og gutten. Sånn du beskriver moren, virker det som at hun ikke har det så enkelt akkurat nå iallfall. 

Anonymkode: 23f90...7d7

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Han løp etter meg for å fortelle at han hadde brukt sparkesykkel og det sprutet. Jeg har selv to små barn og tok meg tid til å stå å høre på gutten, mens jeg smilte og snakket tilbake.

Jeg sa til mor at jeg også har to små barn, men det virket hun helt uinteressert i og gikk bare videre.

Et par minutter senere ser jeg barnet prate til en voksen mann. Barnet snakker helt på egne premisser, prater fort, høyt og veldig engasjert. Så prøver mannen å snakke til sitt eget barn og guttungen gjentar da spørsmålet høyt og sammenhengende 4-5 ganger

Da snur jeg meg og observerer. Mor står passivt og ser på at sønnen avbryter en fremmed mann og roper spørsmål på nytt og nytt...

Men jeg tenkte jo mitt. Jeg har barn på ca samme alder og hadde mine barn gjort ligenende hadde jeg gått inn og korrigert. Man skal ikke avbryte andre, det er ikke pent å rope spørsmål osv

Mwn her stod mor passivt å så på mens hennes sønn oppførte seg rimelig uoppdragent. Det var helt frie tøyler.

Merkelig å ikke ønske å ha veloppdragne høflige barn... mine barn hadde aldri fått lov til det der. 

Merkelig å dømme andre ut i fra en enkelt hendelse.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt uenig med de andre som har skrevet her. Det er åpenbart noe galt med denne moren. Og det forklarer sannsynligvis den grenseløse oppførselen til sønnen hennes. Stakkars barn.

Anonymkode: 859db...7ae

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke tenkt stort over dette. Hadde tenkt at han var glad i mennesker og nokså utadvendt.  Selv om dine barn ikke gjør det og du korrigerer så det hjelper er det ikke sikkert det hjelper her. Vi vet så alt for lite om hvordan gutten ellers er eller oppfører seg. 

Anonymkode: 35328...c96

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje hu mora hadde en forferdelig dag.. så hun orket ikke å interagere med noen. Kanskje hun mistet en mor den dagen eller noe.. vanskelig å dømme..

Anonymkode: bc2c1...3d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke tenkt stort over dette. Hadde tenkt at han var glad i mennesker og nokså utadvendt.  Selv om dine barn ikke gjør det og du korrigerer så det hjelper er det ikke sikkert det hjelper her. Vi vet så alt for lite om hvordan gutten ellers er eller oppfører seg. 

Mine barn er super sosiale og kunne nok fint hatt lyst til å skravle hull i hodet på fremmede

Men jeg som mor hadde korrigert barnet om barnet gikk over grenser. Jeg trodde det var oppgaven til foreldre. Oppdragelse? At barna lærer å bli gode voksne.

Når det er sagt, det var ingenting galt med gutten. Han var en skjønn liten engasjert gutt. Jeg stusser mer på oppførselen til mor

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Direkte uoppdragent vil jeg ikke si han var, han sa jo ikke noe frekt. Men da du prøvde å snakke med mor, var hun jo helt passiv uten å respondere, og hun gikk ikke etter gutten sin for å unnskylde han og ta han med seg. Kanskje det er sånn hjemme også? Gutten har masse på hjertet og ting han vil vise mor, men mor gir han aldri noen respons, så gutten søker respons hos ukjente voksne.

• Liker 3
Skrevet

Han kunne nesten vært min nevø. Han er alltid veldig kontaktsøkende, og sliter ut sine nærmeste. Han har null sperrer når det kommer til fremmede, og hører sjelden etter når vi forsøker å korrigere han. Men hans mor hadde nok reagert da, hun er absolutt ikke likegyldig. Tenker nok at moren til denne tassen har hatt en dårlig dag. 

Anonymkode: 085db...f5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kan ikke tenkes at mor generelt er så uinteressert at barnet søker oppmerksomhet fra andre voksne? 

Anonymkode: 825fe...3ec

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan ikke tenkes at mor generelt er så uinteressert at barnet søker oppmerksomhet fra andre voksne? 

Anonymkode: 825fe...3ec

Det er fantastisk mange av de mødrene der…

Anonymkode: 18d39...c01

• Liker 2
Skrevet

Kanskje mor var sliten, kanskje barbet har en diagnose, kanskje mor ble forlatt dagen før eller kanskje mor bare ikke bryr set.

ingen vet! 

Anonymkode: 9867a...c04

• Liker 1
Skrevet

Hva om barnet har en nevroutviklingsforstyrrelse? Barnet vil da fortsette å være som det er, til tross for korrigering av omgivelsene, inkludert mor.
Mor kan være sliten, det tærer på å ha et barn som ikke er innenfor nevronormalen!

Kanskje familien får masse hjelp allerede, hva vet du om det?

Alltid veldig lett å dømme andre når en har barn som er innenfor normalspekteret….

Anonymkode: 2b962...595

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine barn er super sosiale og kunne nok fint hatt lyst til å skravle hull i hodet på fremmede

Men jeg som mor hadde korrigert barnet om barnet gikk over grenser. Jeg trodde det var oppgaven til foreldre. Oppdragelse? At barna lærer å bli gode voksne.

Når det er sagt, det var ingenting galt med gutten. Han var en skjønn liten engasjert gutt. Jeg stusser mer på oppførselen til mor

Tenker uansett at det nok er en grunn bak og den er sikkert god nok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tenker uansett at det nok er en grunn bak og den er sikkert god nok. 

Du tenker at det ikke finnes foreldre som bedriver fri barneoppdragelse?

Dere har fått med dere alt i nyhetene den siste tiden om barnehage personell som klager på uoppdragne barn?

Men alle har nok en veldig god grunn....right

• Nyttig 1
Skrevet

Grenseløse barn har foreldre som ikke gidder å gjøre jobben som forelder, akkurat som det har vært til alle tider. Forskjellen nå er at barna ikke ender opp på gata, de ender opp på nav. Med mindre de er løvetannsbarn som klarer seg tross alt. 

Anonymkode: 5ae88...3e3

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og nedsettende kommentarer. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du tenker at det ikke finnes foreldre som bedriver fri barneoppdragelse?

Dere har fått med dere alt i nyhetene den siste tiden om barnehage personell som klager på uoppdragne barn?

Men alle har nok en veldig god grunn....right

Kanskje er dette oppførsel som aldri har blitt sett før? At han pleier å være motsatt? 

Kanskje velger moren sine kamper? Kanskje pleier det være mye verre? Kanskje har det faktisk skjedd noe, hun har blitt alvorlig syk, barnet har fått diagnose. Kanskje var ikke situasjonen riktig sett av ts. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...