Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt headhuntet til en jobb jeg virkelig har lyst på, men jeg er med en fot i 2.trimester. Dvs at når jeg evt har jobbet ut min oppsigelse og klar til å begynne har jeg mest sannsynlig 1 måned igjen til jeg må ut i permisjon. 

Så til spørsmål- når bør JEG si fra om at man planlegger å ta permisjon. Jeg vil ikke lure noen eller sånn men jeg tviler virkelig på at de kommer til å ansette meg høygravid. De sa at trenger folk som kan begynne å jobbe så fort som mulig (og ikke om 1 års tid la jeg til selv).. Jeg har ikke hjerte til å ikke si noe før etter at kontrakten er signert da jeg føler ingenting godt kommer ut av det. Da står jeg kanskje uten en jobb. Og jeg vet det er diskriminering men jeg vet også at finnes måter å gjøre det på uten at man får gjort så mye med det. Si at oppdragsmengden endret seg og man har ikke prosjekter nok. Men jeg har virkelig lyst på denne jobben..

Så jeg tenker 2 alternativer -er å si det når man evt får kontrakt før man signerer. Eller hvis jeg får god feeling på siste intervju så kan man si det helt mot slutten at jeg er veldig interessert men må opplyse om det og at vi kan evt utsette ansettelse til jeg skal ut av perm igjen? Jeg har så lyst på denne jobben, og jeg vil virkelig ikke tilbake til gamle jobben min etter endt perm. 

Somebody help..

Anonymkode: 26922...544

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har selvsagt rett til å ikke si noe, da det trolig ville vært ulovlig diskriminering å la det påvirke din sjanse til å få jobben. 

Men det høres ut som dette er en jobb med stort fokus på karrierebygging? Om så, så er det jo viktig å opprettholde gode nettverk og etterlate et godt inntrykk. Å ta jobben, for så å forsvinne ut i permisjon ett år, kan etterlate et dårlig inntrykk ved videre opprykk eller i forbindelse med ny jobb (om dette er et miljø med bekjentskaper på tvers blant ledere).

For å pleie om mitt omdømme i nettverket hadde jeg her spilt med åpne kort. Med tanke på at de har vist at du er noen de vil ha bør du stille sterkt i en ny ansettelsesprosessen i fremtiden. Eller kanskje de vil ha deg uansett, og så henter de inn et vikariat i mellomtiden. 

Men jeg skal innrømme at jeg synes din situasjon var en faktisk vanskelig situasjon. Du kan liksom ikke gjøre rett her. 

• Liker 9
Skrevet

Hva slags signaler sender du ved å ikke si noe er også noe å tenke på. 

Hva vil arbeidsgiver tenke når du har valgt å skjule det

Anonymkode: 62cb0...baa

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags signaler sender du ved å ikke si noe er også noe å tenke på. 

Hva vil arbeidsgiver tenke når du har valgt å skjule det

Ts her. Hvis du leser nøye så skriver jeg at jeg IKKE har tenkt å skjule det. Spørsmålet er NÅR sier jeg fra. Sier man i 1.intervju har man så si takket nei til denne jobben.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde gått på intervju og så hadde jeg fortalt om graviditeten da.

Selv om de trenger folk NÅ så kan det godt være de signerer med deg og oppstart etter permisjon.

Jeg hadde ikke signert en kontrakt for så å fortelle at jeg kan bare jobbe en mnd pga permisjon. 

Anonymkode: 39b9c...93b

• Liker 2
Skrevet
c_buk skrev (11 minutter siden):

Du har selvsagt rett til å ikke si noe, da det trolig ville vært ulovlig diskriminering å la det påvirke din sjanse til å få jobben. 

Men det høres ut som dette er en jobb med stort fokus på karrierebygging? Om så, så er det jo viktig å opprettholde gode nettverk og etterlate et godt inntrykk. Å ta jobben, for så å forsvinne ut i permisjon ett år, kan etterlate et dårlig inntrykk ved videre opprykk eller i forbindelse med ny jobb (om dette er et miljø med bekjentskaper på tvers blant ledere).

For å pleie om mitt omdømme i nettverket hadde jeg her spilt med åpne kort. Med tanke på at de har vist at du er noen de vil ha bør du stille sterkt i en ny ansettelsesprosessen i fremtiden. Eller kanskje de vil ha deg uansett, og så henter de inn et vikariat i mellomtiden. 

Men jeg skal innrømme at jeg synes din situasjon var en faktisk vanskelig situasjon. Du kan liksom ikke gjøre rett her. 

Det er en nok så liten bransje og sannsynligheten er stor for at veiene våre vil krysse seg på ett eller annet tidspunkt. Jeg har ikke lyst til å være den kvinnen som tok jobb og kanskje aldri dukket opp- for alt jeg vet blir jeg sykemeldt siste tiden. Det er ikke et signal jeg har lyst til å sende. Det er heller ikke en jobb jeg har lyst på å bare ha mens jeg er i permisjon for så å bytte. Jeg vil ha den etter permisjon. Så ja jeg synes det er dilemma. Tror det er viktig at de skal ville ha meg først så det er å gi riktige inntrykk og sånt, så må jeg nok se det an situasjonen. Ser at fagforeningen min anbefaler å ikke si det i det hele tatt, men jeg er ikkr komfortabel med det..  Samtidig som det finnes noen få solskinnshistorier på nettet om folk som ble ansatt fordi det var akuratt denne personen som var riktig til jobben og det gjorde ikke noe å vente i ett år. Vi har forøvrig ansatt flere pappaer som skullr i permisjon neste halve-året, og da var de borte i typ 4-5 mnd inkl ferie og sånt.. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her. Hvis du leser nøye så skriver jeg at jeg IKKE har tenkt å skjule det. Spørsmålet er NÅR sier jeg fra. Sier man i 1.intervju har man så si takket nei til denne jobben.

Hva slags jobb er det egentlig snakk om? Jeg fikk ny jobb uten noe erfaring innen feltet som høygravid for ca ett år siden. 

Er det en bransje eller firma med svært dårlig rykte? 

Er du headhuntet og de har vist interesse for deg er det lite sannsynlig at en permisjon vil føre til at du ikke får jobben. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde gått på intervju og så hadde jeg fortalt om graviditeten da.

Selv om de trenger folk NÅ så kan det godt være de signerer med deg og oppstart etter permisjon.

Jeg hadde ikke signert en kontrakt for så å fortelle at jeg kan bare jobbe en mnd pga permisjon. 

Anonymkode: 39b9c...93b

Jeg sa i fra. Stillingen ble bemannet med et engasjement til min permisjon var over 😊

Anonymkode: f11ca...10c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Miss91 skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde sagt det med en gang. 

Man blir ganske sikkert avfeid da..

• Nyttig 1
Skrevet

Har du barn fra før, TS? Det kan være en god strategi å kunne trekke litt på goodwill når man får barn - du kommer mest sannsynlig til å være sliten herfra til evigheten når du starter i jobb etter permisjonen, og du må lære deg balansen mellom familie og jobb. Det er ikke gitt at det er enkelt, og det er ikke gitt at en helt ny (krevende?) jobb er det du trenger da.

Ville iaf spilt med åpne kort, en ting er jo at du ikke kan starte som de ønsker, noe annet er hva du møter når du starter i en ny jobb med en liten baby hjemme og ammefri og alt som følger med. 

Du har selvfølgelig ikke plikt til å si noe og at du er gravid skal ikke påvirke ansettelsesprosessen, MEN du vil ikke ha en jobb der kollegene dine er irritert på deg fra dag 1 og du ikke klarer å prestere - da er det bedre å bruke opp din goodwill i gamlejobben der folk vet hva du pleier å prestere og kjenner deg godt nok til å gi deg litt slack. Så kan du bytte jobb når du er tilbake fra perm.

Anonymkode: b05e5...847

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags jobb er det egentlig snakk om? Jeg fikk ny jobb uten noe erfaring innen feltet som høygravid for ca ett år siden. 

Er det en bransje eller firma med svært dårlig rykte? 

Er du headhuntet og de har vist interesse for deg er det lite sannsynlig at en permisjon vil føre til at du ikke får jobben. 

Vanlig jobb. Prosjektleder, privat. Bygg og anleggsbransjen- så er nok ikke den mest kvinnevennlige. Firma er godt profilert og en av største i landet. Jeg har 8 år erfaring fra bransjen.

Jeg tenker at hvis de blør folk og har ingen som kan utføre jobber og trenger folk asap så er det sannsynlig at de ikke har mulighet til å vente i ett år. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du barn fra før, TS? Det kan være en god strategi å kunne trekke litt på goodwill når man får barn - du kommer mest sannsynlig til å være sliten herfra til evigheten når du starter i jobb etter permisjonen, og du må lære deg balansen mellom familie og jobb. Det er ikke gitt at det er enkelt, og det er ikke gitt at en helt ny (krevende?) jobb er det du trenger da.

Ville iaf spilt med åpne kort, en ting er jo at du ikke kan starte som de ønsker, noe annet er hva du møter når du starter i en ny jobb med en liten baby hjemme og ammefri og alt som følger med. 

Du har selvfølgelig ikke plikt til å si noe og at du er gravid skal ikke påvirke ansettelsesprosessen, MEN du vil ikke ha en jobb der kollegene dine er irritert på deg fra dag 1 og du ikke klarer å prestere - da er det bedre å bruke opp din goodwill i gamlejobben der folk vet hva du pleier å prestere og kjenner deg godt nok til å gi deg litt slack. Så kan du bytte jobb når du er tilbake fra perm.

Anonymkode: b05e5...847

Det der tenker jeg kan også være et argument mot å ansette meg.. 

Jeg har null motivssjon til å være igjen i min gamle jobben..og muligheten til å begynne i den firma får jeg kanskje ikke igjen når jeg er ferdig i permisjon, kanskje ikke de har behov for folk på flere år. Den nye jobben er tilsvarende helt lik som den jeg har nå, ikke met krevende, men klart det har et poeng det du sier med at man er kanskje ikke helt seg selv med minimal søvn og lekkende pupper.. 

Jeg tror jeg likevel har lyst å ta den sjansen.

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe på intervjuet, men når de ev. ringer for å tilby jobben. Da får du vist frem på intervjuene hvorfor de skal velge deg uten at de hele tiden tenker graviditet og permisjon som et ev. problem. Om de da spør om hvorfor du ikke sa noe under intervjuet, kan du si at du ikke ville at dine evner for jobben skulle overskygges av svangerskap og permisjon, samt at det å bli kalt inn til intervju ikke er en garanti for at jobben faktisk er din. 

Anonymkode: 54c32...995

• Liker 3
Skrevet

Da bør du si det i siste intervjuet. Du bør også opplyse om hvor lang permisjon du skal ha. Og for å vise at du virkelig vil ha jobben bør mannen ta fellesdelen. Hvis du legger godviljen til, øker sannsynligheten for at arbeidsgiver gjør det samme. 

Hilsen leder som har ansatt mange, også gravide. 

Anonymkode: 93df1...a2f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har et sykt barn som gjør at jeg i perioder må ta pleiepenger. Har brukt å være åpen om dette på intervju, og da ser jeg gjerne på blikkene at jeg ikke får jobben likevel. Unnskyldningen bruker å være at de trenger noen som kan jobbe 100% hele tiden. Så jeg er ganske lei av dette nå, for ingen arbeidstakere kan jo uansett garantere å være tilstede på jobb 100%. Ting kan skje. Så jeg vurderer å ikke si noe om det på eventuelle neste intervju. 

Så jeg vet ikke helt hva jeg vil anbefale deg, ts. Kanskje vente til 2. gangs intervju, om det er snakk om flere intervjurunder? Så de har fått blitt mer kjent med deg først, og ikke avviser deg med en gang? 

Anonymkode: 49f65...ef2

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble selv headhuntet til ny jobb da jeg var i permisjon og hadde ca 9 måneder med permisjon igjen😅 Det var jeg åpen om (at jeg altså hadde/skulle ha lenger permisjon enn normalen) og det gikk veldig greit!

Litt annerledes i ditt tilfelle da. Ville nok sagt det i forbindelse med et eventuelt jobbtilbud og ikke intervju. Du er enda relativt tidlig i graviditeten, og kan bruke unnskyldningen om at du ikke hadde vært på OUL enda, eller ikke var komfortabel med å dele det enda av andre ulike årsaker (eller ikke unnskylde det i det hele tatt). 

Anonymkode: bcb37...580

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har et sykt barn som gjør at jeg i perioder må ta pleiepenger. Har brukt å være åpen om dette på intervju, og da ser jeg gjerne på blikkene at jeg ikke får jobben likevel. Unnskyldningen bruker å være at de trenger noen som kan jobbe 100% hele tiden. Så jeg er ganske lei av dette nå, for ingen arbeidstakere kan jo uansett garantere å være tilstede på jobb 100%. Ting kan skje. Så jeg vurderer å ikke si noe om det på eventuelle neste intervju. 

Så jeg vet ikke helt hva jeg vil anbefale deg, ts. Kanskje vente til 2. gangs intervju, om det er snakk om flere intervjurunder? Så de har fått blitt mer kjent med deg først, og ikke avviser deg med en gang? 

Anonymkode: 49f65...ef2

Det er veldig snilt av deg med tanke på arbeidsgiver å dele dette på intervju, men jeg ville nok ikke fortalt noe om dette i en intervjusetting. Det reduserer dine sjanser så mye, og til syvende og sist er det deg/din familie det går utover. Selv foreldre av barn med ekstra behov trenger en jobb, og kan ha vel så mye å bidra med i jobbsammenheng!

Pleiepenger dekkes vel av NAV og ikke arbeidsgiver? Andre arbeidstakere kan være mye sykemeldte uten at dette opplyses om på intervju, eller de kan ta ut  permisjoner eller andre fravær uten at arbeidsgiver vet dette på forhånd. Du skylder altså ingen å fortelle i intervjuer at du i perioder må ha pleiepenger🤍

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg ble selv headhuntet til ny jobb da jeg var i permisjon og hadde ca 9 måneder med permisjon igjen😅 Det var jeg åpen om (at jeg altså hadde/skulle ha lenger permisjon enn normalen) og det gikk veldig greit!

Litt annerledes i ditt tilfelle da. Ville nok sagt det i forbindelse med et eventuelt jobbtilbud og ikke intervju. Du er enda relativt tidlig i graviditeten, og kan bruke unnskyldningen om at du ikke hadde vært på OUL enda, eller ikke var komfortabel med å dele det enda av andre ulike årsaker (eller ikke unnskylde det i det hele tatt). 

Ja det er jo på en måte det at vi har ikke fortalt det til så mange ennå, ikke for å snakke om på jobb. Så det blir rart å si det til helt ukjente sånn med en gang. 

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk dette? 

Anonymkode: f523f...ae3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...