Gå til innhold

2,5-åring har begynt bleieslutt, men vil plutselig ikke lenger. Hva burde jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 2,5 år proklamerte for et par måneder siden at han ville tisse på do. Han var plutselig kjempeflink og både tisset og bæsjet på do, sa i fra og hadde veldig få uhell. 

I barnehagen opplevde vi at han ikke sa i fra, men det har stort sett gått bra innendørs, der de ansatte har fått spurt og fulgt ham opp. Utendørs har det vært mer problemer, og de har tatt på ham bleie for å slippe uhell i ull og ytterklær. Jeg trodde lenge det gikk bra at han gikk litt med bleie og litt uten, men nå tror jeg ikke det er så lurt likevel. 

Nå har han nemlig sluttet å si fra hjemme også, og har hatt flere uhell de siste dagene. Han sier nei når jeg spør om han må tisse, men kan la seg følge bort til do hvis jeg sier at vi skal. 

Nå viser han mer uvilje mot å gå på do, og da jeg spurte han i dag om han ville gå på do eller ta på bleie, svarte han bleie. Argh!

Jeg vet at jeg egentlig bør la ham gå uten bleie 100% av tida og la ham få kjenne at uhell ikke er noe digg, men vi går jo inn i ei tid med med mye vinterklær og mange lag nå. Spesielt tror jeg ikke barnehagen vil klare å følge ham opp godt nok ute, så jeg er redd det skal bli mye vask av dress og ulltøy fremover... 

Bør jeg sette på ham bleie igjen og vente til våren med bleieslutt? Jeg ble jo så glad da han selv ville og var entusiastisk, men det har jo gått over fra hans side. Vil den entusiasmen komme tilbake? Mister jeg et vindu her nå hvis jeg venter til våren igjen? Kjennes litt ut som et nederlag å ta på bleie igjen, men til syvende og sist er det jo han det handler om, ikke meg. Hva ville du gjort?

Anonymkode: b55bd...3d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde latt han bestemme det litt til, det handler om at barnet skal føle mestring og føle kontroll på egen situasjon. Han vil fort nok være «stor gutt» igjen bare han har fått en pause fra forventninger. Det med bleieslutt er gjerne ett skritt frem og to tilbake for mange barn. Skjønner at du føler du må vente til våren igjen pga praktiske årsaker, men må du det da om han viser ett ønske å prøve igjen etter litt pause?

Anonymkode: 9c66b...450

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gutten min på 2,5 år proklamerte for et par måneder siden at han ville tisse på do. Han var plutselig kjempeflink og både tisset og bæsjet på do, sa i fra og hadde veldig få uhell. 

I barnehagen opplevde vi at han ikke sa i fra, men det har stort sett gått bra innendørs, der de ansatte har fått spurt og fulgt ham opp. Utendørs har det vært mer problemer, og de har tatt på ham bleie for å slippe uhell i ull og ytterklær. Jeg trodde lenge det gikk bra at han gikk litt med bleie og litt uten, men nå tror jeg ikke det er så lurt likevel. 

Nå har han nemlig sluttet å si fra hjemme også, og har hatt flere uhell de siste dagene. Han sier nei når jeg spør om han må tisse, men kan la seg følge bort til do hvis jeg sier at vi skal. 

Nå viser han mer uvilje mot å gå på do, og da jeg spurte han i dag om han ville gå på do eller ta på bleie, svarte han bleie. Argh!

Jeg vet at jeg egentlig bør la ham gå uten bleie 100% av tida og la ham få kjenne at uhell ikke er noe digg, men vi går jo inn i ei tid med med mye vinterklær og mange lag nå. Spesielt tror jeg ikke barnehagen vil klare å følge ham opp godt nok ute, så jeg er redd det skal bli mye vask av dress og ulltøy fremover... 

Bør jeg sette på ham bleie igjen og vente til våren med bleieslutt? Jeg ble jo så glad da han selv ville og var entusiastisk, men det har jo gått over fra hans side. Vil den entusiasmen komme tilbake? Mister jeg et vindu her nå hvis jeg venter til våren igjen? Kjennes litt ut som et nederlag å ta på bleie igjen, men til syvende og sist er det jo han det handler om, ikke meg. Hva ville du gjort?

Uten bleie inne (og når han sover) og med bleie ute. Det må da vel være relativt enkelt å ha som regel, også i bhg? 

- Do med en gang man står opp, før og etter spising og før og etter sovetid. Ikke lov å diskutere, for alle store gutter prøver. Og belønning kan være vitaminbjørn til frokost, en nonstop ellers. Hvis dere ikke allerede gir fluortablett på kvelden kan ene nonstop en byttes ut med den som belønning. Man må ikke få til å tisse for å få belønning, men prøve. 

Til våren igjen så er det bare å kutte ut bleia helt. Utenom for eksempel hvis han sover da. 

Anonymkode: 00aca...d95

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Uten bleie inne (og når han sover) og med bleie ute. Det må da vel være relativt enkelt å ha som regel, også i bhg? 

- Do med en gang man står opp, før og etter spising og før og etter sovetid. Ikke lov å diskutere, for alle store gutter prøver. Og belønning kan være vitaminbjørn til frokost, en nonstop ellers. Hvis dere ikke allerede gir fluortablett på kvelden kan ene nonstop en byttes ut med den som belønning. Man må ikke få til å tisse for å få belønning, men prøve. 

Til våren igjen så er det bare å kutte ut bleia helt. Utenom for eksempel hvis han sover da. 

Anonymkode: 00aca...d95

Ja, det er den regelen vi har hatt så langt 😊 Hjemme har han gått uten bleie ute også, men vi har jo mye bedre tid til å spørre og få ham til å tisse enn det barnehagen har. Jeg tenkte kanskje at det å ha på bleie noen ganger og andre ganger ikke er det som gjør at han ikke vil lenger. Men som det skrives over her, så er jo dette vanlig for noen barn. Storebror var ferdig med gang og så seg aldri tilbake, hehe.

Skal prøve dette!

Skrevet

Vi var igjennom det samme da vår yngste sluttet med bleie på samme alder, men hun tok av bleien første dag i sommerferien. Det er unektelig en del lettere da, både med bekleding og at hun ikke var i barnehagen. 

I hvert fall gikk det veldig fint, det aller meste kom i do og potte de første dagene, så begynte det å skje litt tisseuhell, etter to uker var det daglige tisseuhell, og hun sa at hun ville ha på bleie hvis vi spurte. Her løsnet det da vi sluttet å "mase", det vil si ikke spørre om hun måtte tisse eller hele tiden. For selv om det gikk veldig bra første uke, var hun ikke i stand til å si i fra selv når det gjaldt tiss (gikk og bæsjet på potte selv uten å si i fra før hun var ferdig, så det var lettere for henne). Tissingen gikk bra kun vi fulgte henne på do. Vi begynte med å oppfordre til å gå på do før vi gikk ut, men respektere det hvis hun sa nei, og å enten gå på do eller ta på bleie før leggetid, men ellers bet jeg i meg trangen til å spørre om hun måtte tisse. Til tider påpekte jeg at jeg kunne se at hun var tissetrengt (danset og hoppet rundt med bena i kryss), men presset ikke. Da skjedde det jo fortsatt uhell. Men det virket som hun lærte av dem. Og plutselig, uken før barnehagen startet igjen, begynte hun å kjenne og si i fra at hun måtte tisse, og komme seg til do i tide. 

Vårt eldste barn sluttet med bleie i vinterferien. Men hun hadde gått uten bleie på ettermiddagstid og i helger noen måneder først, med vekslende hell. Der kjentes det som det løsnet ordentlig først da vi kunne ta bleien helt bort (på dagtid, hun trengte nattbleie lenge).  

Anonymkode: 9ce91...650

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...