AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #81 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt enig. Før jeg selv begynte på Wegovy, så hørte jeg fra fjern og nær som gikk på Ozempic (da det ble gitt for overvekt) og Wegovy, at medisinene kun var et hjelpemiddel, men «jobben må vi gjøre selv» - samtidig som de hele tiden snakket om hvor lite mat de klarte å få i seg. Reagerte også på at så få brukte sjansen til å legge om kostholdet og sette seg inn i ernæring/kalorier, men fortsette med maten som gjorde dem overvektig i utganspunktet - bare i mindre mengder. Etter at jeg selv begynte på Wegovy, så opplever jeg at det faktisk ER medisinen som gjør hele jobben. Jeg hadde strengt tatt ikke trengt å løfte en finger. Jeg registrerer alt jeg spiser for å følgd med på kalorinivået, men når alt av matsug og sultfølelse er borte, så går jo «jobben» helt av seg selv. Etter flere år som syk og sengeliggende, uten ork til å stå oppreist lenge nok til å lage sunn mat, og dermed har tydd til enkle men usunne løsninger i matveien, så må jeg si at Wegovy er en gudegave. Jeg har ikke plutselig fått energi til å lage all mat fra bunnen, men innkjøp av en god airfryer har kortet ned tiden det tar. Heldigvis hadde jeg sunt kosthold før jeg ble syk og med Wegovy er det mye enklere å velge Skyr fremfor berlinerboller, for å ta et eksempel. Så, utfra min erfaring, er det uten tvil Wegovy som skal ha all ros for vektnedgangen. Og heldigvis fikk jeg Wegovy, pga sykdom som ga tilleggsproblemer, før det gikk for langt. Det å få hjelp til å gå ned i vekt samtidig som jeg ikke er i stand til å trene og ikke overskudd til å ta tak i vektoppgangen mens jeg håndterer alvorlig sykdom, har virkelig vært et lyspunkt i hverdagen som ikke en gang kan beskrives med ord. Jeg ER så takknemlig - og det er ikke tvil om at det kan tilskrives medisinen alene, Anonymkode: bfccf...bb9 Så utrolig bra at du fikk denne medisinen, og så bra at du er ærlig om hvordan den virker! Dette høres jo helt himmelsk ut😊 Kan jeg spørre hvor mange kalorier du ca får i deg daglig? Jeg må selv jobbe hardt med å holde meg slank (selv om jeg aldri har vært overvektig), og lurer på hvordan det føles å kunne ligge lavt i kaloriinntak uten all viljestyrken det krever av meg. Håper på sikt dette er noe alle kan få tilgang til som sliter med matstøy, uavhengig av hvor god man er til å begrense seg. Anonymkode: 507c3...888
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #82 Skrevet 17. november 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Så utrolig bra at du fikk denne medisinen, og så bra at du er ærlig om hvordan den virker! Dette høres jo helt himmelsk ut😊 Kan jeg spørre hvor mange kalorier du ca får i deg daglig? Jeg må selv jobbe hardt med å holde meg slank (selv om jeg aldri har vært overvektig), og lurer på hvordan det føles å kunne ligge lavt i kaloriinntak uten all viljestyrken det krever av meg. Håper på sikt dette er noe alle kan få tilgang til som sliter med matstøy, uavhengig av hvor god man er til å begrense seg. Anonymkode: 507c3...888 Det tenker jeg er en kjempeidé! Jeg har slitt med ekstrem motstøt i alle år, etter en oppvekst med stort fokus på vekt og kalorier. Jeg har klart å holde meg slank, men det har krevd utrolig mye. Jeg vil si at jeg nok har hatt en form for spiseforstyrrelse mesteparten av tiden. For noen år siden opplevde jeg en tragedie som gjorde at jeg ga helt opp. Jeg spiste opp sorgen og fortvilelsen, og la på meg i rekordfart. Og selv om jeg vet hvordan jeg slanker meg, klarte jeg ikke lenger å holde meg slank. En sykdom og overgangsalder på toppen av alt gjorde det langt hardere enn før i tiden. Jeg hadde gått ned ganske mye på egenhånd da legen foreslo slankesprøyte. Og fra første stikk var det som å skru av en bryter. Jeg sluttet helt å tenke på mat. Det har frigjort såmye plass til annen tankevirksomhet at jeg har hatt overskudd til å jobbe med det egentlige problemet. Jeg har det så mye bedre med meg selv, samtidig som kroppen har det bedre. Jeg skulle ønske den medisinen hadde vært tilgjengelig for meg langt tidligere, men jeg måtte altså bli feit først. Jeg har en pause fra medisinen nå, for jeg sluttet etterhvert å spise. Ikke noe spiseforstyrrelse, men jeg glemte mat fullstendig. Spiste middag med familien, men lite ut over det. Og siden kostholdet mitt i utgangspunktet er sunt, havnet jeg på rundt 500 kalorier daglig. Så nå tar jeg en pause for å øke inntaket og lære meg noen rutiner. Vekten har stått stille lenge, men nå som jeg spiser mer går den nedover igjen også. Har hatt opphold på 2 uker og spiser fremdeles små porsjoner og veldig sunn mat. Matstøyen har ikke kommet tilbake, så kanskje det hold med en kur? Kanskje jeg ble frisk av en runde på vegowy? Anonymkode: bb635...869
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå