Gå til innhold

Vurderer Wegovy

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har jo helt sikker en spiseforstyrrelse, og det tror jeg at mange andre overvektige har. Jeg har blitt mye sunnere enn hva jeg var for 1 år siden, jeg går 10k skritt hver dag, spiser sunt og rent og er i det hele tatt veldig interessert i kosthold og ernæring. Jeg holder på med 14:10 faste også. Så jeg har jo selvfølgelig lyst til å klare det på den naturlige måten, men noe må det jo være som ikke er riktig om jeg fortsatt ikke klarer det. Har gått ned en del kilo på egenhånd men har stått på et platå siden sommeren. For min del er det en vanskelig kabal å legge opp, og ikke så enkelt som kalorier inn - kalorier ut. Det er vel blitt bevist også? Jeg er jo dog utrolig bevisst på hva jeg putter i meg. Problemet er jo denne støyen som er svært plagende, og spesifikke cravings jeg kunne vært uten.

Endret av anonymisert2001
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
TorneroseAurora skrev (10 minutter siden):

Jeg er skeptisk til medisinen. Altså jeg vet at den funker, men hva tror du kommer til å skje den dagen du slutter? Sjansen er stor for at du legger på deg. Hvis ikke du gjør en livsstilendring aller først. Det høres ut som du har en spiseforstyrrelse, og jeg ville rådet deg til å ta tak i det aller først. Medisinen kommer til å hjelpe deg i å gå ned, men kommer du til å gjøre en livsstilsendring på sikt? Jeg kjenner to stykker som går/har gått på medisinen. Den ene personen gikk over 25 kilo ned fordi man mister matlyst. Den dagen vedkommende sluttet på medisinen så gikk vedkommende opp alle kiloene! Fordi vedkommende var ikke interessert i å ta tak i problemet. Trodde at man kunne spise hva man ville i store mengder uten konsekvenser. Den andre personen går fortsatt på medisiner og har gått ned en del i vekt, men.. er fortsatt like usunn. Selv om vedkommende spiser et måltid om dagen så er det bare junk. Ikke noe interessert i å legge om livsstilen. Så jeg tror ikke løsningen er medisinen. Prøv heller å ta tak i problemet og søk hjelp. Jeg kunne også fått medisinen da jeg var overvektig, og slett veldig med matstøy. Dette kunne jeg ikke klare på egenhånd da det er unormalt å ha et slik forhold til mat. Så jeg søkte hjelp og med terapeut fikk jeg hjelp med min spiseforstyrrelse. For meg var det nederlag å prøve medisinen, uten å prøve å tak i det virkelige problemet. Nemlig mitt usunne forhold til mat. 

Det er ikke kjempelett å få hjelp til spiseforstyrrelser, bare nevner det. Og svært mange overvektige har såpass lette forstyrrelser at det enkelt kan løses med en sprøyte. Jeg skjønner ikke hvorfor å ta en medisin mot fedme er verre enn å ta medisiner mot høyt blodtrykk, diabetes eller depresjon? Og hvem sier at man må slutte på medisinen? Mange leger forbereder pasientene på at dette e noe man må følge opp i mange år, kanskje resten av livet. Og så lenge det fungerer, hva er så galt med det?

Anonymkode: bb635...869

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du tar feil. Jeg vet godt hva dette er, blant annet av personlig erfaring. Har levd i mange år med bmi 30-35, mye overspising og korte harde slankekurer. Er nå endelig normalvektig og har funnet en sunn måte å holde vekten på uten legemidler. 

Hva mener du er løsningen da? Wegovy til folket? 

Anonymkode: de51a...be9

Åpenbart er ikke løsningen flåsete idiotkommentarer som «vask badet og tenk på noe annet». Tror du virkelig at nå majoriteten av befolkningen er overvektige fordi de ikke vasker badene sine nok eller bare spiser fordi de ikke har nok å tenke på?

Slutt å fjas inne i tråder om medisiner når du ikke er de ulike deltagerne i trådene sin lege. 

Anonymkode: 37349...cd6

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg sier bare vær forsiktig, en bekjent av meg handlet akutt på sykehus, livsstruende som var bivirkning av Wegovy. Legene sa alvorlige bivirkninger bare var økende i takt med økt forbruk.

Wegovy er ikke en løsning, det er ett hjelpemiddel og noe de fleste på gå på resten av livet, de aller fleste studier viser at folk vil gå opp igjen om man slutter.

Anonymkode: 4659d...39d

• Liker 3
Skrevet

Wegovy har vært en life- saver for meg! Funket umiddelbart på cravings, og fikk meg rett på riktig sti mtp mat. Gått ned 17 kg på 4,5 mnd nå. 
Anbefaler det til absolutt alle som har slitt med overvekt og prøvd alt i åresvis, uten hell. Er evig takknemlig for Wegovy 🙏🏻

Anonymkode: b9a10...148

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åpenbart er ikke løsningen flåsete idiotkommentarer som «vask badet og tenk på noe annet». Tror du virkelig at nå majoriteten av befolkningen er overvektige fordi de ikke vasker badene sine nok eller bare spiser fordi de ikke har nok å tenke på?

Slutt å fjas inne i tråder om medisiner når du ikke er de ulike deltagerne i trådene sin lege. 

Anonymkode: 37349...cd6

Ja, jeg mener oppriktig at man må FLYTTE fokus om man skal bli kvitt matstøy og tanker om overspising. Ja, man må vaske badet uansett om man tenker på mat eller ikke, men å prøve å finne andre måter å håndtere matsug på enn å spise er nøkkelen.  Kanskje man må ha hjelp fra lege eller terapeut, eller kanskje wegovy også. 

Jeg ble også provosert over folk som mener at man bare må ta seg sammen når jeg var overvektig, men så innså jeg at jeg MÅ gjøre jobben selv. Ingen andre som stapper chips og cola i nebbet mitt. 

Kan jo ikke ta med alle eventueliterer i et innlegg her, men om man legger godviljen til så skjønner du hvor jeg vil hen med innlegget mitt 🤙

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg mener oppriktig at man må FLYTTE fokus om man skal bli kvitt matstøy og tanker om overspising. Ja, man må vaske badet uansett om man tenker på mat eller ikke, men å prøve å finne andre måter å håndtere matsug på enn å spise er nøkkelen.  Kanskje man må ha hjelp fra lege eller terapeut, eller kanskje wegovy også. 

Jeg ble også provosert over folk som mener at man bare må ta seg sammen når jeg var overvektig, men så innså jeg at jeg MÅ gjøre jobben selv. Ingen andre som stapper chips og cola i nebbet mitt. 

Kan jo ikke ta med alle eventueliterer i et innlegg her, men om man legger godviljen til så skjønner du hvor jeg vil hen med innlegget mitt 🤙

Hva med oss overvektige som ikke stapper chips og cola i nebbet? Veldig mange overvektige spiser sunt, bare for mye.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med oss overvektige som ikke stapper chips og cola i nebbet? Veldig mange overvektige spiser sunt, bare for mye.

Sånne som meg. 

Jeg har gått ned 21 kilo på 8 uker. Med en pauseuke. Flere jeg kjenner har også brukt wegovy kombinert med normal livsstil, og vi alle raser ned. 

Klart, det er demotiverende å være tjukk, spise sunt og trene og ingenting rikker seg. Wegovy har reddet livet mitt. 

Skulle jeg av uvisse grunner gå opp igjen (lite trolig, ferdig med barn), så blir jeg bare å sette en dose i ny og ne, men tviler på jeg må det 

Anonymkode: 155cf...85b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

IDK - wegovy da eller? 

Melder meg herved ut - verden vil bedras 🫠

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke kjempelett å få hjelp til spiseforstyrrelser, bare nevner det. Og svært mange overvektige har såpass lette forstyrrelser at det enkelt kan løses med en sprøyte. Jeg skjønner ikke hvorfor å ta en medisin mot fedme er verre enn å ta medisiner mot høyt blodtrykk, diabetes eller depresjon? Og hvem sier at man må slutte på medisinen? Mange leger forbereder pasientene på at dette e noe man må følge opp i mange år, kanskje resten av livet. Og så lenge det fungerer, hva er så galt med det?

Det er hjelp å få hvis man virkelig vil ta tak i problemet. Ros- Rådgiving om spiseforstyrrelser har mange gode kurstilbud for oss som overspiser og har et unormalt forhold til mat-helt gratis!! Vil ikke kalle det lette spiseforstyrrelser når du blir så overvektig og ikke klarer å gå ned på egen hånd. Da er ikke sprøyten redningen. Da tror jeg du bare utsetter problemet. Medisinen skal være et hjelpemiddel ikke en løsning. Og mange får alvorlige bivirkninger. Jeg er ikke imot medisinen, jeg mener bare at man burde få hjelp først, så man ikke går på en smell etterpå. Mange som går opp alt de har gått ned, fordi de ikke gjorde noe med sin spiseforstyrrelser aller først. Medisinen kurerer ikke spiseforstyrrelsen er mitt poeng. 

• Liker 1
Skrevet
TorneroseAurora skrev (3 minutter siden):

Det er hjelp å få hvis man virkelig vil ta tak i problemet. Ros- Rådgiving om spiseforstyrrelser har mange gode kurstilbud for oss som overspiser og har et unormalt forhold til mat-helt gratis!! Vil ikke kalle det lette spiseforstyrrelser når du blir så overvektig og ikke klarer å gå ned på egen hånd. Da er ikke sprøyten redningen. Da tror jeg du bare utsetter problemet. Medisinen skal være et hjelpemiddel ikke en løsning. Og mange får alvorlige bivirkninger. Jeg er ikke imot medisinen, jeg mener bare at man burde få hjelp først, så man ikke går på en smell etterpå. Mange som går opp alt de har gått ned, fordi de ikke gjorde noe med sin spiseforstyrrelser aller først. Medisinen kurerer ikke spiseforstyrrelsen er mitt poeng. 

Jeg har vært behandlet for spiseforstyrrelser i flere år og erklært frisk. Jeg er ikke lenger anorektisk eller bulemisk, men så fort jeg begynner å slanke meg kommer tankene snikende. Å telle kalorier er like naturlig for meg som å puste, og før jeg vet ordet av det konkurrerer jeg med meg selv. I tillegg har mat tatt mye tankevirksomhet, selv om badet er rent og jeg har mer enn nok annet å tenke på.

Og jeg tror det er mange som meg, som ikke nødvendigvis er spiseforstyrret, men som likevel alltid vil ha et forstyrret forhold til mat. Og da er det like greit å bare skru av den delen av hjernen...

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke tenkt å se på Wegovy som en løsning heller, da. Men et hjelpemiddel. Jeg har jo allerede i et år nå aktivt drevet med en livsstilsendring og fokuserer på maten jeg spiser og lager, samtidig hvor mye jeg spiser. Jeg er også svært klar over bivirkningene, nettopp derfor jeg har tvilt veldig på om jeg i det hele tatt vil prøve. 

Endret av anonymisert2001
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært behandlet for spiseforstyrrelser i flere år og erklært frisk. Jeg er ikke lenger anorektisk eller bulemisk, men så fort jeg begynner å slanke meg kommer tankene snikende. Å telle kalorier er like naturlig for meg som å puste, og før jeg vet ordet av det konkurrerer jeg med meg selv. I tillegg har mat tatt mye tankevirksomhet, selv om badet er rent og jeg har mer enn nok annet å tenke på.

Og jeg tror det er mange som meg, som ikke nødvendigvis er spiseforstyrret, men som likevel alltid vil ha et forstyrret forhold til mat. Og da er det like greit å bare skru av den delen av hjernen...

Men det er jo det spiseforstyrrelser er: å ha forstyrret forhold til mat. Det er det terapeuten på Ros sa til meg. Du trenger heller ikke ha bulimi, anoreksi eller fråtsing, du kan ha en blanding av noe eller ortoreksi. Bare det at man har mange tanker om mat som påvirker dagen din negativ er nok. For det er ikke normalt. Friske mennesker tenker ikke sånn. Så ja du kan skru det av i en periode, men hva om du går opp igjen? Da vil de tankene være der med en gang. 

Skrevet

Det er uansett ikke alle som blir friske av spiseforstyrrelse i terapi. Ofte kan det være en kombinasjon av mye. Stor appetitt, anlegg og så skjer livet, inntaket blir for stort og vekta stiger. 
Kan mange kritikere være de som livnærer seg på mennesker som vil ned i vekt? 

Anonymkode: 06dad...d69

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Du får helt sikkert resept på det, mange som får det "kastet etter seg" - men helt uten oppfølging eller plan for vektnedgang og veien videre etter oppnådd målvekt. 

Er du villig til å gå på wegovy I kanskje et års tid? Det koster over 20.000 kr, og risiko for tilbakefall er svært stor dersom du ikke har innarbeidede nye vaner for vektkontroll og håndtering av matlyst. Eller skal du bruke wegovy resten av livet? Ja, veldig nyttig for de som er sykelig overvektig, eller har overspisingslidelse. 

Alle "vet" hva som skal til for å gå ned I vekt, og det er mindre kalori inn enn det du bruker. Men det er ikke alltid så enkelt å ta smarte valg. 

5:2 diett eller annen periodisk faste (feks 8 timers spisevindu per dag) er på mange måter mye lettere å innlemme i hverdagen, og mye lettere å justere og leve med resten av livet. 

Øv deg på å mestre sult (det går over etter 10 min) og sug (finn annet fokus som ikke er mat). 

Få kontroll over egen kropp, og finn balanse i matinntak. Klarer du ikke å slutte å tenke på mat? Nei, da har du for lite annet å tenke på. Flytt fokus og gjør noe annet, gå en tur, rydd i et skap eller vask badet. Ikke velg mat som kos i alle settinger, en god bok, nytraktet kaffe, litt shopping, tur i skogen og nyt fargene, dra på kino, meld deg på et kurs osv osv. Når du spiser, velg 50% grønnsaker, 25% protein og 25% karbohydrater. Spis deg passe mett 3 ganger per dag, og ikke småspis mellom måltidene. Overse sult og sug utenom måltider. Da smaker maten mye bedre når du først setter deg ned

Rull helt jævlig inn med det pisset du søler utover her, sult går ikke over på 10 minutter. Sult går ikke bort ved å rydde i skapet. 

Jeg har fått livet mitt totalt forandret på wegovy. Jeg kan nå for første gang i mitt liv bli mett, jeg kan for første gang sitte en kveld og ikke ha en tankekjør gående på hvor sulten og fysen jeg er men likevel vite at jeg er for tykk og ikke burde spise noe. For første gang kan jeg ha godteri i skapet uten å tenke på det konstant.

Nå kommer posjonstørrelser av seg selv, jeg raser ned i vekt uten å være i konstant psykisk tortur og fysisk ubehag. 

Anonymkode: b1c75...bca

• Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, og diskusjon rundt dosering av medisiner.

Perelandra, mod. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 9.42):

Jeg er veldig redd for at legen min skal si nei til forespørsel, og jeg lurer på hva dere som går på Wegovy sa til legen da dere ba om resept? 

Anonymkode: edc5a...f2d

For å svare på det du spør om. Jeg var også usikker på hva legen kom til å si, og forberedte med ved å veie meg, noe jeg ikke har gjort på 8 år. Et krav er at man har en BMI på over 30, og det hadde jeg.

Jeg sa til legen at jeg hadde hørt om Wegovy via media, og om det kunne være noe for meg. 

Svaret var ja, og det uten veiing. Jeg måtte da skrive ned hva jeg spiste i løpet av en uke, så ta dette med til neste time.

Neste time gikk vi igjennom hva jeg hadde gaflet i meg, legen kommenterte, vi veide meg,  og så fikk jeg resept. Er på min første uke nå.

Anonymkode: 413ed...247

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 18.14):

Rull helt jævlig inn med det pisset du søler utover her, sult går ikke over på 10 minutter. Sult går ikke bort ved å rydde i skapet. 

Jeg har fått livet mitt totalt forandret på wegovy. Jeg kan nå for første gang i mitt liv bli mett, jeg kan for første gang sitte en kveld og ikke ha en tankekjør gående på hvor sulten og fysen jeg er men likevel vite at jeg er for tykk og ikke burde spise noe. For første gang kan jeg ha godteri i skapet uten å tenke på det konstant.

Nå kommer posjonstørrelser av seg selv, jeg raser ned i vekt uten å være i konstant psykisk tortur og fysisk ubehag. 

Anonymkode: b1c75...bca

jo, det gjør det faktisk. Sultfølelsen kommer og går, og det skyldes at nivået av sulthormoner synker og stiger.

Det er ikke sånn at sult bygger seg opp gradvis og jevnt over tid. Den blir ikke større fordi om du ignorerer den.

Hvis du ignorerer sultfølelsen, så vil den gå vekk. Og komme tilbake. Og gå vekk. Og komme tilbake.

Jeg er overvektig selv, og har problemer med å begrense meg når jeg spiser.

Men jeg har lært, gjennom å teste det ut og tro på vitenskapen, at det stemmer at sult forsvinner når du ignorerer den. Det var en ekstremt overraskende oppdagelse, men nyttig. Men denne kunnskapen kan jeg stå imot sulten til neste måltid,  uten småspising og mellommåltider. Det er verd et forsøk. 

Anonymkode: 01916...e04

• Liker 3
Skrevet

Har noen merket noe på bukspyttkjertelen? Jeg er redd for å få betennelse og tør ikke begynne pga det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har noen merket noe på bukspyttkjertelen? Jeg er redd for å få betennelse og tør ikke begynne pga det. 

Fedme i seg selv gir en høyere risiko for betennelse i bukspyttkjertelen på grunn av den kroniske betennelsesreaksjonen i kroppen som fedme fører til, samt høyre nivåer av fettstoffer og sukker i blodet. Prøver å finne studier som balanserer risikoen på akkurat dette organet. Mulig risikoen er den samme fedme/semaglutid. 

Men finner positive effekter av semaglutid på andre organer, spesielt lever (reduserer fettlever) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9657108/ og hjerte https://www.drvaesthetics.com/semaglutide-cardiovascular-benefits/

Anonymkode: aaf37...477

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...