Gå til innhold

Jeg er 50 år. Hverken våre foreldre, min mann eller jeg ble slått/vold. Er det uvanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får nesten inntrykk av at mange som ble født på 70-tallet opplevde vold av foreldre. 
Her har heller ikke generasjonen over oss opplevd vold fra foreldre. Og åpenbart opplever ikke våre barn det. 

Er dette noe som nesten er uvanlig? 

Anonymkode: ac3ff...0a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo lage en poll om det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble også født på 70-tallet og jeg hadde helt klart ikke inntrykk av at det var vanlig å slå barn. Både foreldrene våre og lærerne fortalte om dette som noe som hadde foregått i "gamle dager". 

Om foreldrene mine ble slått vet jeg ikke, de har ikke sagt noe om det. Besteforeldrene våre var i hvertfall aldri sinte eller straffet oss på noen måte, så jeg har vondt for å se for meg at de skal ha gjort det med sine egne barn.

Anonymkode: 84c4e...e80

• Liker 3
Skrevet

Normalen var å ikke slå. Men det var ikke ulovlig å " rise". 

Anonymkode: cab92...d89

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også født på 70-tallet og ble psykisk og fysisk mishandlet. Men de aller fleste av de jeg vokste opp med, ble ikke det. Nå tror jeg ikke alle foreldrene til de andre var så gode på å tenke på følelser, snakke om ting som var vanskelig osv, men slåing og mishandling ble de fleste forskånet for. 

Anonymkode: 3b4c5...2f2

• Liker 2
Skrevet

Tror man må lengre bak i tid enn 70-tallet før det var vanlig med oppdragervold. 

Jeg er født tidlig 80, og tror vi alle visste om noen barn som vokste opp i kummerlige kår. Men det var ikke normalen 

Anonymkode: 73899...143

• Liker 4
Skrevet

Født i -79, aldri opplevd vold.

Anonymkode: 4fca7...122

Skrevet

Tror nok du må noen tiår bak i tid før det var normalen. Har inntrykk fra min bestemor (født i 45) at det var ganske vanlig rundt de tider. Hennes far var lærer på barneskolen, og da ble barna slått på fingrene om de gjorde noe galt. 

Har samtidig et inngiftet familiemedlem født på 70-tallet som fikk «ris» som straff av sin far, men det var nok heller unntaket på den tiden. Han har et godt forhold til sin far og bryr seg visst ikke.

Har også en venninne, fra et annet land i Europa, som ble slått ble slått med belte som straff (født tidlig 90-tallet), og hun snakker ikke om det som noe negativt og har et veldig nært forhold til foreldrene sine. Veldig merkelig i mitt hode🙈

Anonymkode: d5342...f85

Skrevet

Vi har en minnebok fra min tippoldemor, som hun brukte mens hun gikk på høyere lærerskole på 1890-tallet. Der kan vi se at det fantes en diskusjon på om hvorvidt det var riktig å rise barna i skolen. Hun mente at det er galt å rise barna, og at det er noe bare dårlige lærere må ty til fordi de er for uopplyste til å bruke bedre metoder.

Slike ting går desverre langsomt, men når det på 80-tallet (?) ble forbudt kan det ikke ha vært veldig vanlig å slå barna sine. 

Anonymkode: b075e...57f

• Liker 2
Skrevet

Jeg er født på 50-tallet og kan ikke huske at jeg og mine søsken ble slått, hverken hjemme eller på skolen.Men jeg sier ikke at det ikke forekom, det var vel "tillatt" å avstraffe barn den gang.

Anonymkode: 86b98...b2a

• Liker 1
Skrevet

Jeg er født i 78 og jeg ble slått noen ganger. Ikke som straff men i affekt. Mamma hadde alvorlige sinneproblem. Mye roping og name-calling også. Vi har et anstrengt forhold den dag i dag. Hun erkjenner ingenting og sier det er min skyld…jeg som er problemet

Anonymkode: 013eb...a44

• Hjerte 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Får nesten inntrykk av at mange som ble født på 70-tallet opplevde vold av foreldre. 
Her har heller ikke generasjonen over oss opplevd vold fra foreldre. Og åpenbart opplever ikke våre barn det. 

Er dette noe som nesten er uvanlig? 

Anonymkode: ac3ff...0a0

Jeg og min mann ble født på 70-tallet, og vi ble ikke slått, nei.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes jo mennesker som er gode og snille sånn helt naturlig lissom.

Anonymkode: 061ac...39e

Skrevet

Aldri rist eller slått, men pappa var nordnorsk, streng og oppfarende. Gikk ofte litt på eggeskall fordi man aldri visste om han kom til å eksplodere. Mamma var mild og litt kuet av han. 

Mye kjeft, kritikk. Men aldri fysisk. Født på 70-tallet.

Anonymkode: d776a...05b

Skrevet

Født  i 73 og her var det vanlig at jeg ble slått av pappa og nabodama gav ris til sine barn om de gjorde noe de ikke skulle.

Anonymkode: d0c94...baa

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Født  i 73 og her var det vanlig at jeg ble slått av pappa og nabodama gav ris til sine barn om de gjorde noe de ikke skulle.

Anonymkode: d0c94...baa

Samme her født i 69 og min bror i 71, vi begge fikk ris på rumpa, en og annen ørefik og kjeft for den minste ting. 

Anonymkode: de5ec...af8

• Hjerte 1
Skrevet

Født på 70-tallet. Aldri slått. Det var heller ikke normalt.

Nabo-gutten ble slått med belte.

Dama på min egen alder ble slått.

Var med barna i syden og en kranglete gutt på nabobordet fikk en ørefik. Barna fikk helt sjokk.

Anonymkode: 4fa44...afa

Skrevet

Jeg er født i 67 og vokste opp på 70 og deler av 80 tallet. Fikk en smell på trynet to ganger i oppveksten som jeg husker, ellers ikke. Mye kjefting men ikke fysisk avstraffelse.

Jeg har en venninne som er født omtrent samtidig. Hun ble slått hjemme som straff når hun hadde gjort noe galt. Moren pleide å sende datteren på rommet med ordene "Bare vent til far kommer hjem!", og så måtte venninnen min sitte der i timesvis og grue seg til faren kom hjem og tok seg av slagene. Han kunne bruke brødfjøl å slå henne på rumpa med.  

Anonymkode: 730fa...c48

Skrevet

Født i 66

Fikk ris på blanke messinga noen ganger

Husker spesielt godt ei vi passa. Bæsja på seg. Da fikk hun ris når vi andre så på. Var ubehagelig for både den som fikk ris og vi andre 

Anonymkode: 99d8f...836

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er født på sekstitallet, aldri fått ris eller annen fysisk avstraffelse. Mannen fikk, men han er Sør-Europeer, og de hadde et annet syn på det der.

Anonymkode: b4f3f...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...