Gå til innhold

Barnehage og drikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bakgrunn:

Jeg har en sønn som ikke har fått morsmelk pga min brystreduksjon med ødelagte melkeganger. Han har fått MME på flaske. Men da han sluttet med morsmelkerstatning og skulle over på vann og kumelk nektet han å drikke og ble veldig veldig sint og frustrert. Jeg prøvde alle andre varianter av melk men han nektet å drikke de også. Jeg valgte derfor å gi han tynn tynn saft da han fikk veldig utslett av juice.

Nå er han 2 år og skal snart begynne i barnehagen og der får han jo ikke annet enn vann og melk.

Ikke "halshugg" meg med dette innlegget. Dette er mitt 3 barn og alle 3 har vært veldig forskjellige. Hun eldste elsket melk, mens hun andre ville bare ha vann og siste som bare vil ha saft.

Jeg ønsker råd og tips til hvordan jeg skal få han til å drikke vann? 

Jeg vet at det er en utfordring som kommer til å bli hard, men er så klart innstilt på å ta denne kampen.

Jeg har også rådført meg med fastlege og helsestasjon fordi han tørster så veldig uansett om han får saft med eller uten sukker eller juice. Vi har også tatt blodsukker test som var normal.

Fastlegen og helsestasjonen anbefalte å tynne ut saften litt etter litt og tilslutt er det bare vann igjen. 

Har noen erfaringer med noe lignende som kan gi meg tips og råd?

Anonymkode: 44dc4...54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tynn den ut enda mer. La han se på når du "har i juice", men så har du bare i en pitteliten skvett. 

Hvor lenge har du forsøkt å stå i situasjonen før du har gitt opp og gitt saft?

(Vi fikk en slik treåring i år, som bare drakk saft i følge foreldrene. Vi byttet saften med vann, og innen lunsj drakk han - dog potte sur og hylende. Men etter et par dager var det helt greit med vann i barnehagen ,selv om at de hjemme ikke orker ta kampen.)

Anonymkode: f9080...edc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tynn den ut enda mer. La han se på når du "har i juice", men så har du bare i en pitteliten skvett. 

Hvor lenge har du forsøkt å stå i situasjonen før du har gitt opp og gitt saft?

(Vi fikk en slik treåring i år, som bare drakk saft i følge foreldrene. Vi byttet saften med vann, og innen lunsj drakk han - dog potte sur og hylende. Men etter et par dager var det helt greit med vann i barnehagen ,selv om at de hjemme ikke orker ta kampen.)

Jeg må innrømme at jeg er veldig svak for sutring så jeg har ikke stått så lenge i kampen. Kanskje fordi jeg har følt at jeg ikke har måtte gjøre det, før nå.

Og ja det er så klart min feil alt sammen, det vet jeg.

Jeg skal tynne ut saften for hver dag som går fremover. Og han er jo snart 2,5 år og ingen fare om han nekter å drikke den første tiden. Han drikker jo tilslutt når han er tørst nok. 

Det er kanskje "lettere" å få han til å drikke vann i barnehagen enn hjemme for med mamma så får han "viljen" sin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må innrømme at jeg er veldig svak for sutring så jeg har ikke stått så lenge i kampen. Kanskje fordi jeg har følt at jeg ikke har måtte gjøre det, før nå.

Og ja det er så klart min feil alt sammen, det vet jeg.

Jeg skal tynne ut saften for hver dag som går fremover. Og han er jo snart 2,5 år og ingen fare om han nekter å drikke den første tiden. Han drikker jo tilslutt når han er tørst nok. 

Det er kanskje "lettere" å få han til å drikke vann i barnehagen enn hjemme for med mamma så får han "viljen" sin. 

Det er nok det ja, altså lettere i bhg enn hjemme. Samtidig er det på tide at det gjennomføres hjemme og, at han lærer å drikke vann :) For man kan ikke forvente at bhg eller andre skal ta alle diskusjoner. 

Men ikke kritiser deg selv så hardt for dette, gjort er gjort og du må bare ta tak i det :) Ordner seg nok den dagen du velger din metode, og klarer å stå i det :) Det er få barn i Norge som tørster i hjel, men det er mange med ødelagte tenner pga saft, juice og brus.

• Liker 3
Skrevet

Mens du står i det ville jeg gitt han mat som inneholder veske (f.eks frukt). Da vet du at han får i seg noe veske selv om han nekter å drikke...

Anonymkode: d25c6...827

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...