AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Skrevet 22. oktober 2023 Min samboer har vært borte noen dager - først med jobb, så direkte på guttetur i helgen. Vi pleier å snakke sammen på telefon hver dag når den ene er bortreist , kanskje der har hendt at vi kun sender meldinger, men jeg tror det knapt har skjedd. Vi snakket sammen i går (fredag) og han sa han skulle gi lyd fra seg i løpet av dagen i dag (lørdag), om enn bare en sms. Nå er dagen over og vi har for første gang i vårt forhold ikke kommunisert på over er døgn. Jeg kjenner meg litt snurt. Hadde det vært meg som var borte, hadde jeg funnet tid til en rask telefon for å høre hvordan alt gikk hjemme. Hadde i det minste sendt en melding dersom der var vanskelig å få ringt. Fordi jeg er glad i ham, liker å snakke med ham og også vil signalisere til ham at jeg bryr meg om ham, alltid, også selv om jeg er på reise sammen med andre mennesker. Jeg er en person som har vanskelig for å si ting rett ut, og er nå redd for at jeg kommer til å komme med subtile, fornærmede kommentarer som at han må ha vært utrolig travel som ikke en gang hadde tid til å gi meg en lyd. Men sånn oppførsel liker jeg egentlig ikke- jeg syns det er usympatisk, og der gir i hvert fall ingen mer lyst til å kommunisere med med. Hvordan hadde dere reagert når han (sannsynligvis) ringer i morgen? Anonymkode: cd8a8...b9b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg hadde sendt han en melding og skrevet noe som «alt bra?». Hadde ikke blir sur pga det her. Anonymkode: 00c50...73f 5
Skriblerinna Skrevet 22. oktober 2023 #3 Skrevet 22. oktober 2023 Du får bearbeide følelsene for deg selv og minne deg selv på at dette er en liten filleting. Det er jo egentlig ikke noe å bli sur for. Hvis det gnager skikkelig kan du jo si det direkte i stedet. F eks «jeg ble litt lei meg når jeg ikke hørte fra deg i går». Passiv aggressivitet er som du sier usympatisk og gir ikke lyst til å kommunisere mer. Direkte kommunikasjon derimot, funker motsatt oftest. 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 "jeg ble litt skuffet når jeg ikke hørte fra deg i går" også tar dere det derfra Nå må jeg si at jeg selv er elendig på å holde kontakten når vi er fra hverandre. På jobbreise er jeg veldig fokusert på jobb. Og hvis jeg er hjemme med barna tar det fokuset mitt.. Vi er nok forskjellige på hvor stort behov vi har for kontakt Anonymkode: 9c6e5...558 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Skrevet 22. oktober 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er en person som har vanskelig for å si ting rett ut, Anonymkode: cd8a8...b9b Det må du faktisk bare ta og jobbe med. Er ikke hans skyld. Anonymkode: f86f1...c89 8
Blablabla23 Skrevet 22. oktober 2023 #6 Skrevet 22. oktober 2023 Først og fremst, så bra at du ser selv at det ikke nytter med passiv-aggressivitet. Subtile hint funker aldri bra, det er så dumt å gå ut fra at partner er tankeleser i forhold. Enig med de over her, en ærlig samtale om hva du faktisk føler er det som må til, og selv om det er ubehagelig nå, så vil det bli litt enklere for deg for hver gang du har klart det. En annen ting, er det bare han som har ansvar for å ta kontakt, eller går det begge veier? Ut ifra det du skriver har jeg inntrykk av at du heller ikke har kontaktet han, det kan være han er like skuffet som deg? I tillegg har nok tiden gått mye fortere for han som har vært opptatt hele dagen, enn for deg som har ventet på melding. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Skrevet 22. oktober 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er en person som har vanskelig for å si ting rett ut, og er nå redd for at jeg kommer til å komme med subtile, fornærmede kommentarer som at han må ha vært utrolig travel som ikke en gang hadde tid til å gi meg en lyd. Men sånn oppførsel liker jeg egentlig ikke- jeg syns det er usympatisk, og der gir i hvert fall ingen mer lyst til å kommunisere med med. Hvordan hadde dere reagert når han (sannsynligvis) ringer i morgen? Anonymkode: cd8a8...b9b Du kan enten starte samtalen med å si noe om retningen av: "Hei! Før vi snakker sammen må jeg bare innrømme at jeg ble skuffet da jeg ikke hørte noe fra deg i går. Jeg burde sendt deg en melding selv, men var litt redd for å mase/forstyrre siden du sikkert var opptatt. Jeg skjønner at ting kom i veien, men jeg hadde satt stor pris på en melding om at du ikke rakk å ringe allikevel fordi jeg blir bekymret." Eller så kan du sende en melding allerede nå som sier noe i den gata. Passivaggressiviteten unngår du å ved å si rett ut at du er skuffa/lei deg fordi "noe spesifikt". Også kunne du jo ordnet det hele ved å sende en melding/ringe selv, det er også greit å både innse og innrømme. Så får dere forhåpentligvis ryddet opp i noen forventninger til neste gang en av dere er på tur uten den andre Anonymkode: d7227...e4d 1 3
Gjest CamillaCollett Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 Hvis du vil at noen skal kommunisere med deg må du jo gjøre det hyggelig. Du vil vel ikke at han skal snakke med deg av plikt? Når lørdagen går uten at du hører noe, hvorfor ringer du ikke bare å spør hvordan det går, eller aksepterer at han er opptatt med noe annet? Er det så farlig at du ikke hører noe én dag? Å begynne å snakke om skuffelse og bli passiv-aggressiv er en oppskrift på å lage en lite konstruktiv stemning rundt dette.
c_buk Skrevet 22. oktober 2023 #9 Skrevet 22. oktober 2023 Først må jeg bare reagere på at dere har kontakt hver dag! Det høres jo fullstendig klaustrofobisk ut. Så kanskje dette var en sunn endring dere kan videreføre når dere gjør ting uten hverandre? Utover det synes jeg du har fått gode svar over for hvordan du kan håndtere situasjonen. Men det er virkelig ikke sunt å være så avhengig av at kjæresten tar kontakt hver dag.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 53 minutter siden, Blablabla23 said: Først og fremst, så bra at du ser selv at det ikke nytter med passiv-aggressivitet. Subtile hint funker aldri bra, det er så dumt å gå ut fra at partner er tankeleser i forhold. Enig med de over her, en ærlig samtale om hva du faktisk føler er det som må til, og selv om det er ubehagelig nå, så vil det bli litt enklere for deg for hver gang du har klart det. En annen ting, er det bare han som har ansvar for å ta kontakt, eller går det begge veier? Ut ifra det du skriver har jeg inntrykk av at du heller ikke har kontaktet han, det kan være han er like skuffet som deg? I tillegg har nok tiden gått mye fortere for han som har vært opptatt hele dagen, enn for deg som har ventet på melding. Vi hadde avtalt at det var han som skulle gi lyd fra seg, siden det var han som var opptatt. Men…opptatt og opptatt, fru Blom. Han var på en hytte på fjellet med to kamerater. Når jeg er på en hvilken som helst tur har jeg uansett alltid 2 minutter til å sende ham en melding eller ta en kjapp telefon. Men i natt da jeg skrev meldingen var jeg bittelitt på en snurr - hadde vært en rur ut ned venninner, og i dag ser jeg mye lysere på det og føler meg ikke noe særlig såret lenger. Anonymkode: cd8a8...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 Just now, c_buk said: Først må jeg bare reagere på at dere har kontakt hver dag! Det høres jo fullstendig klaustrofobisk ut. Så kanskje dette var en sunn endring dere kan videreføre når dere gjør ting uten hverandre? Utover det synes jeg du har fått gode svar over for hvordan du kan håndtere situasjonen. Men det er virkelig ikke sunt å være så avhengig av at kjæresten tar kontakt hver dag. Men vi borjo sammen. Anonymkode: cd8a8...b9b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #12 Skrevet 22. oktober 2023 c_buk skrev (1 minutt siden): Først må jeg bare reagere på at dere har kontakt hver dag! Det høres jo fullstendig klaustrofobisk ut. Så kanskje dette var en sunn endring dere kan videreføre når dere gjør ting uten hverandre? Utover det synes jeg du har fått gode svar over for hvordan du kan håndtere situasjonen. Men det er virkelig ikke sunt å være så avhengig av at kjæresten tar kontakt hver dag. Akkurat det er vel ikke rart? Jeg har aldri vært i et forhold hvor vi ikke hadde hyppig kontakt. Anonymkode: 09541...b48 1
c_buk Skrevet 22. oktober 2023 #13 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men vi borjo sammen. Anonymkode: cd8a8...b9b Han er på tur med vennene sine. La han nå få litt space. Ikke bra å være så avhengig av noen.
c_buk Skrevet 22. oktober 2023 #14 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Akkurat det er vel ikke rart? Jeg har aldri vært i et forhold hvor vi ikke hadde hyppig kontakt. Anonymkode: 09541...b48 Jeg synes det er veldig rart. Jeg gir ikke lyd fra meg hver dag på tur og det gjør heller ikke samboeren min. Hun er faktisk på tur uten meg nå, og sist vi hadde kontakt var på torsdag. Da regner jeg med at hun koser seg og kobler fint av. Hun kontakter meg om det er noe.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Skrevet 22. oktober 2023 c_buk skrev (1 minutt siden): Han er på tur med vennene sine. La han nå få litt space. Ikke bra å være så avhengig av noen. Har man ikke space hvis man sender melding med godnatt til samboer? Anonymkode: 09541...b48
c_buk Skrevet 22. oktober 2023 #16 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har man ikke space hvis man sender melding med godnatt til samboer? Anonymkode: 09541...b48 Ikke hvis det oppleves som tvang. Hvis fravær av en slik mening skal føre til at den andre part føler seg brydd, så oppleves det som om man må gjøre det. Hvis begge parter er enig om det, så kjør på. Men for mange vil det oppleves som for mye. Om dette er noe han setter like mye pris på som ts, så vil jo han selv ta det opp neste gang de prater.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #17 Skrevet 22. oktober 2023 c_buk skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er veldig rart. Jeg gir ikke lyd fra meg hver dag på tur og det gjør heller ikke samboeren min. Hun er faktisk på tur uten meg nå, og sist vi hadde kontakt var på torsdag. Da regner jeg med at hun koser seg og kobler fint av. Hun kontakter meg om det er noe. Da fungerer det i deres forhold. Min kjære har vært utenlands inntil 1 mnd om gangen med daglig kontakt. Jeg ville reagert sterkt om han endret vaner - og det samme ville han. Har han ikke hørt fra meg på 1,5 døgn tikker det inn et "alt bra?". Og vi er begge travle. Om vi ikke har mulighet til kontakt den dagen sier vi fra på forhånd, evt. forklarer i ettertid. Ville ikke nødvendigvis reagert på en dag uten kontakt men om det gikk 2 ville jeg tenkt at her er noe galt. Anonymkode: 09541...b48
c_buk Skrevet 22. oktober 2023 #18 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da fungerer det i deres forhold. Min kjære har vært utenlands inntil 1 mnd om gangen med daglig kontakt. Jeg ville reagert sterkt om han endret vaner - og det samme ville han. Har han ikke hørt fra meg på 1,5 døgn tikker det inn et "alt bra?". Og vi er begge travle. Om vi ikke har mulighet til kontakt den dagen sier vi fra på forhånd, evt. forklarer i ettertid. Ville ikke nødvendigvis reagert på en dag uten kontakt men om det gikk 2 ville jeg tenkt at her er noe galt. Anonymkode: 09541...b48 Men da er dere begge enig, og det er jo fint. Dere har funnet hva som funker for dere. Om kjæresten til ts er enig i ts sine ønsker her, så tipper jeg kjæresten tar det opp neste gang de prater.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #19 Skrevet 22. oktober 2023 c_buk skrev (4 timer siden): Om kjæresten til ts er enig i ts sine ønsker her, så tipper jeg kjæresten tar det opp neste gang de prater. Det er ts som må ta opp det hun er misfornøyd med. Eller hører hva som skjedde. Eller får de lett en situasjonen der han glemte seg men vil høre fra henne hver dag når det er hun som er på tur. Anonymkode: 09541...b48
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. oktober 2023 #20 Skrevet 22. oktober 2023 Om dere er samboere og har et godt forhold basert på tillit er det litt rart at du føler behov for at han er i kontakt med deg når han en sjelden gang har en guttehelg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå