Gå til innhold

Er bekkenløsning sykmeldingsgrunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har mulighet for hjemmekontor? Det er jo drepen å sitte oppreist i "jobbposisjon" når man sliter sånn med bekkenet at man nesten ikke klarer å gå, det meste er forsåvidt det. Spør fordi jeg begynner å slite med bekkenet allerede i uke 11. Har aldri kommet meg skikkelig etter forrige svangerskap, så ser bare for meg hvor jævlig det kan bli denne gangen. Hva er vanlig i en sånn situasjon?

Anonymkode: 47651...4d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kollega av meg ble sykemeldt for bekkenløsning så det er helt klart mulig (kontorjobb).

Skrevet

Om du ikke klarer å sitte pga bekkenløsning så vil jeg si det er sykemeldingsgrunn.

De fleste leger er sikkert enig. Når jeg var gravid så ble jeg spurt 100 ganger "trenger du sykemelding?" etter at jeg hadde sagt at alt er bra. Så du trenger tydeligvis ikke være plaget med noe en gang 😅

Skrevet
myMa skrev (7 timer siden):

Om du ikke klarer å sitte pga bekkenløsning så vil jeg si det er sykemeldingsgrunn.

De fleste leger er sikkert enig. Når jeg var gravid så ble jeg spurt 100 ganger "trenger du sykemelding?" etter at jeg hadde sagt at alt er bra. Så du trenger tydeligvis ikke være plaget med noe en gang 😅

Det var litt i overkant, ja 😅 Sånn er ikke fastlegen min, men hun tviler heldigvis aldri på at jeg trenger sykmelding når jeg spør om det. Føles bare så dritt og "skulkete" siden jeg nettopp har vært sykmeldt en stund med kraftig svangerskapskvalme, så om bekkenløsningen fortsetter i samme spor nå så ser jeg ingen annen utvei enn ny sykmelding 🥲 Tror ikke jeg hadde slitt så mye med det om jeg kastet inn håndkleet litt tidligere forrige gang da jeg hadde fysisk belastende jobb, men det er alltid hardt å innse at man er nødt til å prioritere helsa i så stor grad at det går utover jobben.

Skrevet

Ble sykemeldt to-tre uker før jeg skulle ut i permisjon. Kontorjobb. Mest pga at jeg hadde problemer med å komme meg til/fra jobb. Mye gåing mellom offentlig kommunikasjon. Sov lite pga smerter også. Men skjønner at det må være kjedelig å bli sykemeldt så tidlig. Jeg kunne nok ha klart hjemmekontor, men det var ingenting som het det midt på 90-tallet 🙃

Mener legen sa det ikke var lurt å presse seg lenger, fordi det da ville ta lenger tid å bli frisk etter fødsel. Tok vel 3 - 4 uker før jeg klarte å trille tur etterpå.

Anonymkode: 36d1f...9aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ble sykemeldt to-tre uker før jeg skulle ut i permisjon. Kontorjobb. Mest pga at jeg hadde problemer med å komme meg til/fra jobb. Mye gåing mellom offentlig kommunikasjon. Sov lite pga smerter også. Men skjønner at det må være kjedelig å bli sykemeldt så tidlig. Jeg kunne nok ha klart hjemmekontor, men det var ingenting som het det midt på 90-tallet 🙃

Mener legen sa det ikke var lurt å presse seg lenger, fordi det da ville ta lenger tid å bli frisk etter fødsel. Tok vel 3 - 4 uker før jeg klarte å trille tur etterpå.

Anonymkode: 36d1f...9aa

Ja, nattesøvnen blir jo veldig forstyrret, og det hjelper ikke på at vi har en liten en fra før som ikke alltid sover så godt på natta. Husker bare sist jeg var gravid så ble det verre jo større magen ble, og til slutt kunne jeg ikke annet enn å ligge rett ut pga. smertene. Kjenner meg veldig igjen i det at det tar lenger tid å bli frisk, for 1,5 år etter fødsel er jeg fortsatt ikke bra igjen til tross for mange besøk hos fysioterapeut...

Skrevet

Absolutt god nok grunn. Hvis du vil være litt tilstede for arbeidsgiver kan du jo be om gradert fks 80% så du kan jobbe noen timer innimellom. 

Anonymkode: 13269...359

Skrevet

Om det hindrer deg i å gjøre jobben din, og det ikke kan løses med tilpasninger, så kan det være det, ja. 

Jeg hadde forferdelig bekkenløsning begge mine svangerskap. Men jeg var aldri sykemeldt. 

Jeg satt hele dagen ved en pult, men jeg fikk en fotskammel så jeg kunne ha beina høyt, og det hjalp veldig. Ellers syntes jeg ikke det var noe problem å være på jobb med bekkenløsning (hadde ikke hjemmekontor engang). 

Jeg ville nok heller sett etter tilpasningsmuligheter før sykemelding - om du bare er i uke 11 er det fryktelig lenge om du skal være sykemeldt helt til fødselen.. 

Anonymkode: 736ba...47b

Skrevet (endret)

Jeg ble det til slutt i mitt svangerskap. Haltet meg gjennom noen måneder, til og fra jobben med tog og t-bane, det var ufattelig slitsomt. I tillegg var det veldig smertefullt å reise seg etter å ha sittet ved skrivebordet en stund, men jeg måtte jo stadig reise meg fordi det var jeg som sto for opplæring i kundesystemet og det var stadig kolleger eller vikarer som ba om hjelp til det de hadde på skjermen foran seg. Så da måtte jeg hale meg opp, og halte bort dit. 

Ble sykemeldt da jeg var rundt sju måneder på vei. Da hadde jeg slitt og haltet i månedsvis. Det var forresten mitt eget valg å ikke ville bli sykemeldt tidligere. Legen hadde sikkert sykemeldt meg før.

Bekkenløsning er en finurlig lidelse. Hvorfor er det så vanlig blant oss i skandinavia? Hvorfor er det så godt som ingen som har hørt om det en gang i f.eks USA og andre land som Italia osv.?

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...