Gå til innhold

Er det vanlig at vaskemaskiner tar fyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ny nå, og jeg er litt redd for at dette skal skje. Er hjemme og våken når jeg kjører vaskemaskin og oppvaskmaskin. Men sitter og er redd det skal eksplodere.

Er det ofte det skjer? Noen som har opplevd det?

Anonymkode: 29438...3f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ny nå, og jeg er litt redd for at dette skal skje. Er hjemme og våken når jeg kjører vaskemaskin og oppvaskmaskin. Men sitter og er redd det skal eksplodere.

Nei, det er ikke vanlig. Men det kan skje, som mye annet…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt alle eksperter anbefaler folk å aldri la vaskemaskinen/oppvaskmaskinen/tørketrommel gå når du ikke er hjemme eller når du sover. Fordi da kan du komme hjem til nedbrent hus, eller våkne opp i et brennende hus (hvis du i det hele tatt våkner). 

Anonymkode: ac9c0...564

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt alle eksperter anbefaler folk å aldri la vaskemaskinen/oppvaskmaskinen/tørketrommel gå når du ikke er hjemme eller når du sover. Fordi da kan du komme hjem til nedbrent hus, eller våkne opp i et brennende hus (hvis du i det hele tatt våkner). 

Anonymkode: ac9c0...564

Ja, derfor er jeg alltid hjemme og våken når jeg kjører disse maskinene. Men det kan jo da ta fyr uansett. Prøver å ikke bekymre meg.

Skrevet

Vasker bare klær når jeg ikke er hjemme jeg. Foretrekker at huset brenner med når jeg ikke er hjemme 

Anonymkode: 44f1e...bd6

• Liker 4
Skrevet

Vasker bare klær når jeg ikke er hjemme jeg. Foretrekker at huset brenner med når jeg ikke er hjemme 

Anonymkode: 44f1e...bd6

Ok. Da risikerer du jo å miste hjemmet ditt.

Skrevet

Har aldri på slike apparater uten å være tilstede selv. En gang tok en varmeovn i stua fyr mens jeg så på, da skjønte jeg hvor fort det går galt med elektriske apparater som trekker mye strøm 🔥

Anonymkode: 09d5c...ff6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du har jordfeilautomat i sikringsskapet, så vil denne slå ut før det tar fyr i en vaskemaskin, så er relativt trygt sånnsett

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er sjeldent, men det kan skje. Derfor som alle sier; bruk kun når du er hjemme og ikke når du sover om natten. Begynner det å brenne så merker du det med en gang, da drar du frem brannslokningsapparatet. 

Anonymkode: 05eea...3ef

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det skjer ikke ofte, men det skjer, derfor anbefales det at slike maskiner går mens man er våken og tilstede.
At de eksploderer, har jeg aldri hørt om.

Skrevet

Kjenner ingen det har skjedd med men det skjer. Tenker det og ikke tømme filter, det at den blir for gammel osv er sånne ting som øker faren. Den kan starte og brenne men og eksplodere høre litt ekstrem ut. Men man har aldri noen garanti, derfor bør man være hjemme oh våken når det skjer. Litt som lite sannsynlig for husbrann også men det kan skje og derfor har alle satt opp brannalarm rundt om i huset

Anonymkode: d70d3...09d

Skrevet (endret)

Tenker vel at det å sitte og være redd for at det skal ta fyr er veldig krisemaksimering. Tenk hvor mange millioner sykluser med vaskemaskiner og oppvaskmaskiner som går rundt i Norges land hver uke..

Når det er sagt er det klart man bør ta forholdsregler og ikke kjøre maskinen når man ikke er hjemme. Og at det kan være fornuftig å ha brannalarm på vaskerommet.

Kjenner ei som mistet huset fordi det tok fyr i oppvaskmaskinen, men dette er den eneste personen jeg vet om at det har skjedd med.

Har selv opplevd brann i et vaffeljern. Stod plutselig flammer opp bak vaffeljernet. Er fortsatt ikke redd for å steke vafler 😅

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Refreng
Skrevet

Det skjer så sjeldent at du sannsynligvis aldri vil oppleve det i løpet av dine 100 leveår

Skrevet

https://www.fvn.no/abito/i/zG33y1/det-er-en-viktig-grunn-til-at-du-aldri-boer-sette-paa-vaskemaskinen-rett-foer-du-legger-deg

Det brenner statistisk sett i rundt 70 vaskemaskiner og tørketromler i året. Hvert år blir over 100 personer Lotto millionærer. Det er antagelig færre Lottospillere enn vaskemaskiner.Det vil si at det er større sannsynlighet for å vinne i lotto enn å oppleve brann i en slik maskin. 

Det er en risiko, og det er fordelaktig å være våken. Man kan justere risikoen med å ha røykvarsler på vaskerommet, så kommer man seg ut om man sover. Men huset kan fort brenne ned. Men det kan bygges opp igjen 

• Nyttig 2
Skrevet

Bodde med en brannmann en gang og han sa at de rykket ut til branntilløp i vaskemaskin/tørketrommel ca 4-5 ggr pr uke. 
Dette var i en by med ca 35.000 innbyggere

Så ja det er ganske vanlig. 

Maskinene «eksploderer» ikke. Men det mest vanlige var røykutvikling. Noen få ganger utviklet det seg såpass at rommet/huset stod i brann, men det er ikke vanlig

Anonymkode: 5f613...74f

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har fortalt meg at de har opplevd branntilløp i vaskemaskin eller oppvaskmaskin, og jeg har aldri opplevd det selv. Men jeg har ei venninne som er gift med en brannkonstabel, og han har sett det. Han er veldig tydelig på at vi aldri må bruke slike apparater når vi sover eller ikke er hjemme. 

Jeg opplevde en gang at en kaffetrakter satte fyr, så det har jeg personlig en større frykt for. Jeg nøye med å trekke ut støpselet av kaffemaskin, vannkoker osv når jeg ikke bruker det. 

Anonymkode: 11eb5...b7d

Skrevet

Jeg har hørt om brann i vaskemaskin en gang, og det var hos en klassekamerat tidlig på 80-tallet. Så jeg tror ikke det skjer ofte. Tørketrommel, derimot, med støv/lo og varme…

Jeg kjenner ofte på støpslene til elektriske apparater når de er plugget inn og i bruk. Støpselet skal ikke være varmt, da er det noe galt et sted.

Anonymkode: 8375f...117

Skrevet

Kan skje -som alt annet. 

Anonymkode: ed4cc...69f

Skrevet

Om man kjører vaskemaskin eller tørketrommel når man ikke er hjemme og det begynner å brenne, vil man ikke da få en solid avkortning på forsikringa? Da er jo mye av de unødvendige "ekstraskadene" ens egen feil? Eller tar jeg feil her?

Anonymkode: dc4d4...b34

Skrevet
FrøkenHP skrev (16 timer siden):

Om du har jordfeilautomat i sikringsskapet, så vil denne slå ut før det tar fyr i en vaskemaskin, så er relativt trygt sånnsett

https://elsikkerhetsportalen.no/elektrisk-utstyr/hvitevarer/

Hvitevarer som vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner bruker relativt mye strøm og utsettes for påkjenninger som varme, fuktighet, vibrasjoner og støv/lo. Maskinene inneholder også mye elektronikk, varmelementer, vifter og motorer. Det er ikke uvanlig at det starter brann i disse maskinene.

Her er noen gode tips til bruk av hvitevarer:

• Ikke bruk hvitevarer når ingen er hjemme eller om natten når alle sover.
  • Husk å rengjøre lofilteret i tørketrommelen etter bruk. Tette lofiltre kan faktisk gi så høy varmeutvikling at det fører til brann.
  • Følg produsentens anvisning med tanke på plassering og bruk av maskinene.

Anonymkode: ba9d1...b2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...