Gå til innhold

Sliter med at jeg føler jeg er alt for mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg begynte på et studie nå i høst og jeg stortrives med det, kjenner at det er noe jeg virkelig liker og finner interessant - pluss at jobbutsiktene er veldig gode. 

Men jeg har angst. Jeg har hatt en veldig lang periode på noen år slitt med veldig lav selvtillit og tanken om at alle hater meg. At alle misliker meg, og gjør de det ikke er fordi de ikke kjenner meg. Med en gang jeg åpner kjeften, så begynner de i tenke dårlig. Pga det har jeg holdt kjeft i større forsamlinger, ikke delt noe personlig eller latt folk inn på meg. Å si noe som ikke er nødvendig å si, har jeg altså latt være. 

Jeg bestemte meg da jeg begynte på studiet at jeg ikke skulle la dette stoppe meg. Jeg er som sagt engasjert i dette, og det er læring i det å svare på spørsmål. Å snakke i timen vil gjøre så jeg blir bedre til å formulere meg. 

Men nå til problemet. Vi har hatt en presentasjonsoppgave, og de tre andre jeg jobbet med hadde ikke gjort oppgaven. De hadde ikke lest og var ikke forberedt. Det var heller ikke mulig å samarbeide med dem frem til presentasjonen...I presentasjonen derimot klarte jeg ikke holde kjeft, og jeg snakket engasjert i vei om alt det vi skulle pluss litt til. 

Læreren sa at hun ønsket en av de andre skulle svare også, noe jeg selvfølgelig respekterte. 

Nå sitter jeg og kverner og tenker at jeg gav alt for mye og at jeg burde dempet meg. Jeg lot selvsagt de andre få sin tid, svare på spørsmål som tydelig var til dem, jeg skjønte jo når det var min tid til å prate. 

På slutten begynte jeg å snakke om alt det de ikke greide å svare på, dro inn forskjellig relevant fagkunnskap etc.. Da smilte læreren veldig. 

Men av en eller annen grunn sitter blikket til læreren på slutten som støpt i hodet mitt og jeg klarer ikke tolke det. Jeg er så redd for at hun tenker jeg er en "besserwisser" som har tatt over alt av oppgaver og tror jeg kan alt mye bedre (akkruat den dagen kunne jeg mer, men det jevner seg nok ut etterhvert) .. Jeg hadde jo holdt munn om de kunne det de skulle, men det gjorde de jo ikke... 

Jeg har snakket en del i timene også, men ikke mer enn alle andre. 

Og nå kjenner jeg at jeg har vært for mye. 

Jeg klarer ikke se dette fra et annet perspektiv. 

Så jeg trenger litt hjelp her... Hva kan jeg gjøre med meg selv? Hvordan kan jeg bli mer komfortabel på slik jeg er om det er innafor? Er det innafor å være så innmari fremover? Det er utenfor min komfortsone til vanlig, men tydeligvis ikke på dette studiet. Yrket krever jo at man gir litt av seg selv også da.. (lærer). 

Anonymkode: 6c109...61d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faen til mas da

Anonymkode: 7791e...b1f

Skrevet

Høres ut som litt mild sosial angst og det kan du få behandling for. Kognitiv terapi, kanskje det holder med et selvhjelpskurs. :)

Anonymkode: 10daa...e19

• Liker 3
Skrevet

Men poenget er vel at du skal vise hva du kan? Så er det lærerens jobb å finne ut hva de andre også kan. Det er ikke ditt ansvar. 

Hvorfor påtar du deg ansvar som ikke er ditt?

Anonymkode: c250d...d4f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må rett å slett gi litt faen og bare kjøre på. Alle trenger ikke å like deg og hvis det er lærer du skal bli så er det jo bare flott at du er engasjert og tar ordet. Igjen, gi litt mer faen, kjør ditt eget løp og ikke OVERTENK ting.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Snu den tankegangen.

De andre gjorde ikke jobben de skulle, men det gjorde du.

Ingen liker tafatte unnasluntere, om det er jobb, studie eller fritid.

Du burde heller være lettere irritert, over at du måtte gjøre jobben for flere, og sette de andre i ett bedre lys enn de fortjente under presentasjonen.

Kjør på.

Havner andre bak deg, så er ikke det ditt problem.

De hjalp ikke deg, hvorfor skal du ta hensyn til de?

Anonymkode: 51eda...670

• Liker 2
Skrevet

Du var forberedt og presterte bra! Det er de tre andre som burde sitte igjen med klump i magen etter å ikke ha prestert. 

Skrevet

Kjør på. Hadde studie selv for noen år siden og mitt inntrykk er at forelesere liker at folk henger med på lesinga og gjør arbeidskrav på en god måte. Også greit for andre studenter at det blir stilt spørsmål og gitt svar.

Anonymkode: 2c8fc...7e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Høres ut som litt mild sosial angst og det kan du få behandling for. Kognitiv terapi, kanskje det holder med et selvhjelpskurs. :)

Er det noe jeg kan be legen om? For vi har egentlig kun snakket om medisin😅

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men poenget er vel at du skal vise hva du kan? Så er det lærerens jobb å finne ut hva de andre også kan. Det er ikke ditt ansvar. 

Hvorfor påtar du deg ansvar som ikke er ditt?

Anonymkode: c250d...d4f

Vel jeg tok jo ikke ansvar for dem, for det gav jeg opp etter femte gangen de ikke skjønte oppgaven. Da sket jeg i det og kjørte litt eget løp. Vi hadde forberedt fremføringen sammen, men trodde helt ærlig de skjønte hva de snakket om. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjør på. Hadde studie selv for noen år siden og mitt inntrykk er at forelesere liker at folk henger med på lesinga og gjør arbeidskrav på en god måte. Også greit for andre studenter at det blir stilt spørsmål og gitt svar.

Anonymkode: 2c8fc...7e7

Ja det er jo logisk. Bare fikk skikkelig noia etter jeg gav mye mer enn jeg er vant til.. 

FrøkenMånestråle skrev (13 minutter siden):

Du må rett å slett gi litt faen og bare kjøre på. Alle trenger ikke å like deg og hvis det er lærer du skal bli så er det jo bare flott at du er engasjert og tar ordet. Igjen, gi litt mer faen, kjør ditt eget løp og ikke OVERTENK ting.

Takk for rådet ❤️

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Snu den tankegangen.

De andre gjorde ikke jobben de skulle, men det gjorde du.

Ingen liker tafatte unnasluntere, om det er jobb, studie eller fritid.

Du burde heller være lettere irritert, over at du måtte gjøre jobben for flere, og sette de andre i ett bedre lys enn de fortjente under presentasjonen.

Kjør på.

Havner andre bak deg, så er ikke det ditt problem.

De hjalp ikke deg, hvorfor skal du ta hensyn til de?

Anonymkode: 51eda...670

Gode poeng.. ❤️ Takk for berolgielsen alle sammen... 💕🥹

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det noe jeg kan be legen om? For vi har egentlig kun snakket om medisin😅

Medisin kan være fint å prøve, det også! De fleste blir bedre av en kombinasjon av terapi og medisin. :)

Du kan be legen om terapi, men ofte må man være ganske syk for å få henvisningen godkjent. Det er lov å spørre!

Selvhjelpskurs kan du finne bla. her: https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/sosial-angst-selvhjelpskurs/

Noen studiesteder har psykolog eller noen andre å snakke med, kanskje du kan finne informasjon om dette på deres nettsider? Det går også an å ta kontakt med kommunens psyk.helsetjeneste. Det er gratis og du behøver ingen henvisning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Medisin kan være fint å prøve, det også! De fleste blir bedre av en kombinasjon av terapi og medisin. :)

Du kan be legen om terapi, men ofte må man være ganske syk for å få henvisningen godkjent. Det er lov å spørre!

Selvhjelpskurs kan du finne bla. her: https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/sosial-angst-selvhjelpskurs/

Noen studiesteder har psykolog eller noen andre å snakke med, kanskje du kan finne informasjon om dette på deres nettsider? Det går også an å ta kontakt med kommunens psyk.helsetjeneste. Det er gratis og du behøver ingen henvisning.

Ja enig, kommunens helsetjeneste kan ha gode kurs og terapi for "mildere" psykiske plager

Anonymkode: 1ed20...a9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...