Thea1985 Skrevet 21. oktober 2023 #1 Skrevet 21. oktober 2023 Hei! Jeg har nok et lite spørsmål som er utenom det vanlige, men jeg håper at jeg likevel kan få noen gode svar. Jeg har blitt innkalt til mekling via advokat etter at barnefar valgte å flytte ut for noen uker siden. Sammen har vi en sønn på 9år med DLD. Jeg har ikke snakket med barnet eller forsøkt å påvirke barnet på noen måte i disse ukene. Han er informert om at siden han er 9 år, at han kan være med å bestemme hvor han vil bo, det er det eneste. Jeg hadde opprinnelig tenkt å sende mail til familievernkontoret og bedt om mekling der, mye fordi de er flinke til å snakke med barn med ulike vansker og at informasjon blir gitt på en måte at sønnen min forstår hva han svarer på. Han har en alvorlig språkvanske. Jeg er derfor usikker på om mekling med advokat er det beste, eller om jeg bare skal gi det et forsøk å se. Hva tenker dere? 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #2 Skrevet 21. oktober 2023 Det er vel familievernkontoret som har sendt dere til advokaten i utgangspunktet, etter henvendelse fra deg eller far? Det er vanlig på grunn av kapasitet. Det er helt ok å ringe familievernet og be om å få meklingen der pga barnets spesielle behov. Advokatmeklerne har kursing i dette, men selvsagt ikke samme kompetanse som du finner på familievernkontoret når det kommer til barn som behøver tilrettelegging. Anonymkode: 20000...b22
Thea1985 Skrevet 22. oktober 2023 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2023 Takk for svar Etter hva har fått av informasjon så er det far som har kontaktet advokaten. Jeg har likevel bedt barnefar revurdere bruk av familievernkontoret, på bakgrunn av barnets vansker. Om jeg får svar gjenstår å se. Jeg tenker likevel at det er viktig med en telefon til familievernkontoret og/eller advokaten for å forklare situasjonen vedr. barnet.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 Men er første mekling med barnet til stede? Det er vel vanlig at man starter med et møte med bare foreldrene og ser hva man blir enige om...? Anonymkode: 92dee...e23 2
Ulven Skrevet 22. oktober 2023 #5 Skrevet 22. oktober 2023 Barnet skal ikke være med på mekling. Dere foreldrene må bli enige, og blir dere ikke enige må en ekstern instans som ikke er fars advokat snakke med barnet om hva denne ønsker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå