Gå til innhold

Mine, dine og våre! hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest igjennom en del innlegg her og på Facebook om mine, dine å våre situasjon, også kalt : Den moderne familie.

La oss si at mor har 2 barn ifra tidligere forhold som bor fast til mor og hennes nye samboer. Samboer har 1 barn ifra tidligere forhold (11år)  som bor 2 timer unna og har samvær annenhver helg. Sammen har paret en baby på 4mnd.

Mor/stemor skal iår lage julekalender til alle barna. Det skal også mor til bonusbarnet. Stemor har gitt beskjed om at hun ikke trenger å sende med pakkekalender den helga barnet skal til de, for stemor har ordnet med kalender til barnet. Mor blir vrang å sier at hun bestemmer hva barnet skal ha med seg. Bonusbarn får 24 pakkekalendre på lik linje som resten, som vil si at barnet har 11(?) pakker å åpner når hen kommer hit! De har sagt at barnet kan få ta med seg "pakkene" når hen reiser til mor, men det er uaktuelt for hen har kalender der også.
De har nå gitt opp denne diskusjonen, så mor får viljen sin der. Dette er eksempel på at Stemødre/bonusmødre som prøver å rettferdiggjøre bare blir sett ned på, og prøver for hardt.. tar over mors oppgaver og bør egentlig holde seg unna. Men om stemor bare har ordnet med pakker de helgene barnet er der, så hadde stemor vært fæl som hadde forskjellsbehandlet.

Annet eksempel : Far og stemor skal reise bort for de har fått gavekort på spaopphold. Dette er i samme by som de bor i, men de får hotell overnatting + barnepass i gave. De som ordnet med gavekorte har satt stemors bursdag som dato, uten å vite at dette havnet på samværshelg. Far får mulighet til å endre helg, men har ikke samvittighet til det.. så ender opp med at paret drar på spa men må sove hjemme. De får endret bookingen til overnatting til en annen helg.

Det dukket opp noe på jobben til far, som da er på helg. Dette havner også på samværshelg. Han har ikke planer om å endre helgen, men la mor/stemor ta seg av samværet. Gutta på jobben skal til London hele helga, men turen er ikke obligatorisk.

Denne turen ble gjort forrige helg, og mor til barnet godkjente at barnet dro hjem kun til bonusmor.

Så, mor/stemor har ytret ønske om at de skal dra på overnatting snart. De booker og alt er ordnet. Neste dag ringer mor til barnet å sier at de må bytte helg for det har dukket opp noe. Far godkjenner dette uten å informere samboer.

Dette er da min søster jeg skriver om, som sitter til meg ikveld å er fortvilet over situasjon. Jeg regner med at mange av dere kommer til å skrive at hun kan dra med noen andre, at jeg kan bli med på hotell weekend. Jeg sitter med en 14dager gammel baby, og har ikke mulighet til å bli med henne nå, venninner bor langt unna.. så dette var en gave vi fikset sånn at de kunne få slappet av sammen, som kjærester.
Spørsmålet er hvor mye skal en bonusmor finne seg i? Når er det lov å si ifra på en ok måte at det blir for mye "enveiskjørt"?

Jeg selv lever ikke i den moderne familielivet så har ingen råd å gi annet at hun må tenke litt på seg selv i dette å

Anonymkode: 25fd5...828

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor iallverden lage 24 pakker til et barn som er der annenhver helg? Det er jo bare snålt og ikke minst: lite miljøvennlig. 

Vedr. resten: Hun får ta det opp med far, far får ordne barnevakt eller de får ta oppholdet en annen helg. Slik er livet med barn: Uforutsigbart. 

Anonymkode: 4bb94...d3c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor iallverden lage 24 pakker til et barn som er der annenhver helg? Det er jo bare snålt og ikke minst: lite miljøvennlig. 

Vedr. resten: Hun får ta det opp med far, far får ordne barnevakt eller de får ta oppholdet en annen helg. Slik er livet med barn: Uforutsigbart. 

Anonymkode: 4bb94...d3c

Derfor ble det skrevet en samværsavtale :) Når avstanden er 2 timer, så kan det ikke være uforutsigbart heletiden.

Skrevet

Å lage hel kalender til en unge som knapt er der, er bare tull. Samarbeid med mor (dvs.: Overlat til far å samarbeide med mor rundt dette).

Ifht resten må jo bare far ta seg en bolle og lære seg å kommunisere med partner før han sier ja til endringer som påvirker dem begge. 

Anonymkode: 9ffae...094

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å lage hel kalender til en unge som knapt er der, er bare tull. Samarbeid med mor (dvs.: Overlat til far å samarbeide med mor rundt dette).

Ifht resten må jo bare far ta seg en bolle og lære seg å kommunisere med partner før han sier ja til endringer som påvirker dem begge. 

Før min søster startet på kalenderen så leste hun ett innlegg på FB om hvor stygt det var at ikke bonus uansett samværsprosent ikke fikk like mange gaver som resten i husholdningen. Det var en selvfølge at bonusbarna fikk mere gaver siden mor og far ikke var sammen. Etter å ha lest det innlegget så ordnet min søster like mange til sin bonus.. så uansett hva hun hadde gjort så hadde det blitt feil :)

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

.. så uansett hva hun hadde gjort så hadde det blitt feil :)

Det er ikke sånn at noe er feil fordi en eller annen synes det er feil. Tenke sjæl er gjerne også en god ide.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sånn at noe er feil fordi en eller annen synes det er feil. Tenke sjæl er gjerne også en god ide.

Ja, men i bonusforeldre "verden" så har man tydeligvis ingenting man skulle ha tenkt eller sagt siden man satte seg selv i den situasjonen 

Skrevet

Veldig greit å ikke ha barn i hytt og vær.

Anonymkode: f5b15...095

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Krangle om julekalender? Shit ass. Dette kommer ikke til å hå når det oppstår skikkelige utfordringer. Herregud! Hva med å ta julens budskap inn over seg? 
Jeg er stefar og vil alltid strekke meg langt for å sørge for at «bor-bag-ungen» vår føler han hører til her på lik linje med øvrige barn. Alle som mener noe annet kan leke i trafikken uten refleks. 

Anonymkode: db348...ebf

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Annet eksempel : Far og stemor skal reise bort for de har fått gavekort på spaopphold. Dette er i samme by som de bor i, men de får hotell overnatting + barnepass i gave. De som ordnet med gavekorte har satt stemors bursdag som dato, uten å vite at dette havnet på samværshelg. Far får mulighet til å endre helg, men har ikke samvittighet til det.. så ender opp med at paret drar på spa men må sove hjemme. De får endret bookingen til overnatting til en annen helg.

Ikke samvittighet til det, hæ? 

Men altså, problemet begynner ved at "noen" ordner gavekort til spa/overnatting på fastlagt dato uten å høre med far/stemor om det passer i det hele tatt. Det er uforståelig for meg. Og heretter forstår jeg ikke hvorfor far bestemmer alt, når de skal på spa og overnatting og får lov å flytte rundt på det etter forgodtbefinnende. Stemor må slutte å være så tafatt. Hun må sette foten ned for unødvendige helgeturer, hvis hun mener det er hennes tur til å blive prioritert, eller far er for  mye fraværende. La tosken merke og føle når han har gjort seg upopulær. 

Anonymkode: 33392...f05

• Liker 1
Skrevet

Eneste jeg reagerer på der er full kalendere og at dete ordner spa en hekg uten å høre med de når det passer.

Resten ser jrg ikke problemer med

Anonymkode: 9478c...a17

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, men i bonusforeldre "verden" så har man tydeligvis ingenting man skulle ha tenkt eller sagt siden man satte seg selv i den situasjonen 

Det finnes ingen "bonusforeldreverden." Er man så uselvstendig at livet blir vanskelig om noen fremmede på et nettforum sier man er dust, må man slutte å lese nettfora. Ikke slutte å ta egne beslutninger om eget liv.

• Nyttig 1
Skrevet

Synes både mor, far, bonusmor og barnet at det er greit at samvær gjennomføres når far ikke er hjemme, altså samvær med bonusmor og halvsøsken?

Hvis bonusmor, eller barn, ikke er happy med det, så sier man fra. 

Det skal koste litt for far også å ha en slik familie. Det er mange hensyn å ivareta. Det er ikke alltid bonusmor det skal gå utover. Far burde nok kuttet helgeturen til London, når det gikk utover både samvær og spa-overnatting.

Julekalender finnes det flere OK løsninger på. Dere må bare avtale, uten å overkjøre hverandre. Her prøvde bonusmor å gjøre noe bra, men beordret mor. Det likte ikke mor, så beordret tilbake. Du kunne jo spurt mor hva hun tenker ville vært en fin løsning for julekalender for barnet med to hjem. Og si at du kan gjerne ordne kalendergaver de dagene barnet er hos dere, far er ikke så god på slikt. 

Anonymkode: 87227...ff6

• Liker 2
Skrevet (endret)

I utgangspunktet virker det som om far og hans eks har et bra forhold og samarbeider bra, men så kommer stemor og lager krøll ut av situasjoner som ikke er problematiske i det hele tatt.

Nb. Jeg skriver alle innlegg under brukernavn, så om ønskelig kan det verifiseres at jeg normalt er svært steforelder-vennlig.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet

Angående spa og hotell pakke, så er det best å gi dette som gavekort og la mottakerne bestemme helg selv, spesielt siden det er totalt 4 barn å ta hensyn til.

At far sier ja til ekstra samvær på en helg dere hadde planlagt hotelltur, synes jeg ikke er greit. Spørs på omstendighetene selvsagt, er det fordi mor selv skal på byen eller har kjæreste planer, ikke greit, er mor syk og havner på sykehuset , eller skal føde osv, så er det en annen sak.

• Liker 1
Skrevet

HI er oppskriften på det komplette mareritt.

Anonymkode: d453a...50c

• Liker 2
Skrevet

Kalendertullet er virkelig bare tull, særkullsbarn kan selvfølgelig få en kalender med 24 pakker, men må jo da ta den med seg hjem, slik at h’n åpner en om dagen. Din søster er fullstendig på bærtur der, men det er over én måned til. 
Ellers er resten problemer hun har med faren.

Anonymkode: 55262...8e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Derfor ble det skrevet en samværsavtale :) Når avstanden er 2 timer, så kan det ikke være uforutsigbart heletiden.

Selv om det er laget samværsavtale så er jo ikke den nødvendigvis hugget i stein, begge parter bør prøve å være litt fleksibel for å kunne høste lignende goder selv. Slik at din søster med mann slipper å ha samværshelg en gang de er invitert i bryllup, noen er akutt syk og ligger på sykehus, må ha roligest mulig helg hjemme etter en operasjon, booket feriereise over 2 helger, endelig mulighet for å dra på konsert med favorittgruppa .... så grunnen til at barnets biologiske mor spurte om å bytte frihelg er veldig viktig. Om grunnen kun er venninnekveld så blir det dårlig gjort av bio far å godta at de bytter helg, i hvertfall om han vet at overnatting på hotell var booket. Men om det er snakk om en natt på hotell så får en jo sjekke med besteforeldre/tanter/onkler/venner om det kan vøre mulighet for at barnet overnatter der.

Skjønner veldig mange synes veldig synd på samværsbarn, men det vil jo også være ekstremt feigt mot de andre barna om ett barn da får 48 adventsgaver, mot deres 24. I hvertfall når det max kommer til å være i huset 6 av 24 dager, og da i tillegg har med seg adventspakker fra det andre hjemmet. Det vil jo være mye bedre om dette barnet da fikk 6 ekstra pakker, da slipper den også å ha med en haug med adventsgaver tilbake til mor. Om samarbeidet hadde vært godt så kunne en jo også bare avtalt at biomor lagde kalender til sitt barn, og at bonusmor fikk vite litt ca hva/pris det var pr pakke så hennes barn fikk noe som var ca lik verdi de dagene bonusbarnet var der (om bonus får f.eks hårstrikk, så vil det bli veldig negativt om din søsters barn da fikk f.eks hodelykter/kinobilletter... noe til langt høyere verdi. Eller en får godteri og en får rosiner...)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes både mor, far, bonusmor og barnet at det er greit at samvær gjennomføres når far ikke er hjemme, altså samvær med bonusmor og halvsøsken?

Hvis bonusmor, eller barn, ikke er happy med det, så sier man fra. 

Det skal koste litt for far også å ha en slik familie. Det er mange hensyn å ivareta. Det er ikke alltid bonusmor det skal gå utover. Far burde nok kuttet helgeturen til London, når det gikk utover både samvær og spa-overnatting.

Julekalender finnes det flere OK løsninger på. Dere må bare avtale, uten å overkjøre hverandre. Her prøvde bonusmor å gjøre noe bra, men beordret mor. Det likte ikke mor, så beordret tilbake. Du kunne jo spurt mor hva hun tenker ville vært en fin løsning for julekalender for barnet med to hjem. Og si at du kan gjerne ordne kalendergaver de dagene barnet er hos dere, far er ikke så god på slikt. 

Anonymkode: 87227...ff6

Er da helt vanlig at barnet da er hos bonusforeldre

Anonymkode: 9478c...a17

Skrevet

Far må manne seg opp, og lære sg å kommunisere. Han må lære seg å planlegge og kommunisere med sin kone, OG med son eks-kone. Barnet beste kommer først, fars ønsker kommer aller sist. 

Anonymkode: e3724...d47

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...