AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #1 Del Skrevet 21. oktober 2023 Hvordan var det rett før personen sovnet inn? Lå personen lenge uten dere fikk kontakt? Var personen urolig eller fredfull? Såg dere at selve dødsfallet kom til å skje de siste timene/minuttene før eller sluttet personen bare å puste? Dersom dere såg tydelige tegn den siste tiden, hvilke tegn var det? Anonymkode: eb746...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #2 Del Skrevet 21. oktober 2023 Hvis kreft er naturlig død: Hvordan var det rett før personen sovnet inn? - Det var rolig og stabilt i timene før. Trodde det ikke ville skje noe den natten. Lå personen lenge uten dere fikk kontakt? - Mistet kontakten ca 1.5 døgn før. Virker som hun selv bestemte seg for at der var det nok, for noen timer før det ville hun ha en "avsluttende samtale" med familie og prest. Var personen urolig eller fredfull? - Var veldig rolig inntil ca 10 minuttet før. Da ble hun urolig, som når en har en urolig drøm. Såg dere at selve dødsfallet kom til å skje de siste timene/minuttene før eller sluttet personen bare å puste? - Så det når det var ca 5 minutter igjen. Før det viste vi ingenting om hvir nære det var. Da våknet hun litt til og hev etter pusten. Den forsvant noen sekeunder før det samme skjedde igjen. Slik var det et par minutter før det ble stille. Generelt sitter jeg igjen med inntrykket at den syke til en viss grad avgjør når det er nok. Var flere ting som skjedde som viste at hun oppfattet hva som skjedde rundt selv om hun ikke var ved bevisthet. Det var et perfekt tidspunkt å gi opp den natten og det benyttet hun. Anonymkode: 43d78...a6c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #3 Del Skrevet 21. oktober 2023 Har sett 2 personer dø, ene etter å ha skutt seg selv, andre var en forelder. Når det gjaldt forelderen angrer jeg litt på at jeg var innom siste gangen (noen timer før det var slutt) siden hen var full av morfin og hadde ikke dømmekraft over det hen sa. Mao. sa hen ting jeg syntes var kjipt. Anonymkode: 2c4cc...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Del Skrevet 22. oktober 2023 Mistet kontakten ganske fort da hun var for sliten til å snakke, men mistet helt respons 1,5 døgn før. Var helt rolig, men medisinert med beroligende og morfin. Sluttet bare å puste. Ingen tegn bortsett fra pustestopp på 30 sekund, men det varte 1 døgn helt til døden inntraff med et siste pust. Anonymkode: 52ea2...f40 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Del Skrevet 22. oktober 2023 Vært til stede ved kreft-dødsfall. Hissig kreft som ble oppdaget kun 5 uker før dødsfall. Personen fikk vite at h*n kom til å dø to dager før dødsfall. H*n var rolig og klar i hodet, men fikk mye morfin og duppet ofte av. Det første tegnet på at det gikk mot slutten var høy surklelyd. H*n var våken og pratet litt i starten, men døste fort av. Var litt urolig og hadde problemer med å fokusere med blikket når h*n var våken. Fra det startet tok det ca. 7 timer før vedkommende døde. Anonymkode: f5091...63f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Del Skrevet 22. oktober 2023 ❤️ Anonymkode: 5f8d1...24a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Del Skrevet 22. oktober 2023 Har erfaring fra mange år i sykehjem. De dør stille og fredelig, det gjør alle eldre som er på sykehjem. De står på et palliativt medisinsk regime som sørger for det. Anonymkode: 86b18...223 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Del Skrevet 27. oktober 2023 som regel sover de mye de siste dagene. Vi fikk ikke kontakt de siste par døgnene, men merket likevel at h*n hørte oss, og registrerte at vi holdt i hånden. Det siste døgnet endret pusten seg, og det er og ganske typisk. Det kommer en lyd på pusten, noen kaller det dødsralling. Og så vil pusten typisk endre seg slik at det tar lengre og lengre tid mellom hver innpust, det kan være et minutt mellom, helt til innpustet ikke kommer. Anbefaler instagramkontoen til hospice nurse Julie, som forklarer disse tingene veldig godt. Anonymkode: a9f05...892 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Del Skrevet 27. oktober 2023 Har sett mange dø, iom at jeg jobber på sykehjem. De fleste dør stille og rolig, står på palliativt regime. Det med dødsralling er ikke så vanlig, men noen blir litt surklete i respirasjonen og det hender noen dør i den fryktede komplikasjonen lungeødem. Ironisk nok er det ofte de pårørende som bidrar til dette, i de tilfellene de insisterer på at den døende må få iv væske for ikke å «tørste i hjel». Det fineste dødsfallet jeg har opplevd var min egen mor. Satt hos henne, hun pustet rolig og fint. Det siste minuttet kom det noen rare pustebevegelser. Som en fisk på land, pustet uten å få luft. Da tok jeg hånden hennes, fortalte at jeg elsket henne. Så sluttet hun å puste. Anonymkode: b9acf...547 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 31. oktober 2023 #10 Del Skrevet 31. oktober 2023 Da min mor døde laget hun en høy lyd på utpust i nesten 2 uker, stod på palitavt regime hele tiden. Vi hadde ikke noe kontakt med henne de to ukene. Plutselig tok lyden slutt, og hun pustet rolig. Like etterpå vinket hun med ene hånden, så pustet hun ut og ble borte. Min far pratet med oss til det bare var timer igjen. Så sovnet han i flere timer. Han våknet litt til, kikket på oss og begynte å gråte. Så pustet han tyngre og tyngre, sjeldnere og sjeldnere. Til slutt tok pusten slutt og han gispet lydløst etter luft 2-3 ganger før han ble borte. Den siste seansen da han våknet, varte bare noen få minutter. Disse øyeblikkene i livet er både de værste og vakreste, på en og samme tid. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 31. oktober 2023 #11 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg er litt forvirret over noen av svarene. Blir enkelte eldre kvelt ihjel mot slutte ved bruk av "medisiner"? Det høres ikke ut som det er en rask død, men sakte kveling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #12 Del Skrevet 31. oktober 2023 Min far sovnet inn av demens. Han ble sengeliggende de siste to ukene, sov for det meste men du kunne få kontakt. Var dessverre ikke der akkurat da han døde. Jeg hadde bedt personalet ringe meg når de trodde det nærmet seg, og da de nevnte at nå skulle de ringe meg til kjæresten hans, insisterte hun på å ringe. Det gjorde hun ikke. Anonymkode: e50c8...4da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 31. oktober 2023 #13 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Refreng skrev (9 minutter siden): Jeg er litt forvirret over noen av svarene. Blir enkelte eldre kvelt ihjel mot slutte ved bruk av "medisiner"? Det høres ikke ut som det er en rask død, men sakte kveling? De blir ikke kvelt av medisinene. Det er helt naturlig at respirasjonen påvirkes mot slutten, og de kan oppleve åndenød pga væske i lungene, pneumoni og andre ting. Morfin er et preparat som hemmer respirasjonen, det er jo det som tar livet av de som ODer. Men akkurat her, i den situasjonen vi snakker om, blir morfin brukt som et lindrende medikament. For det lindrer ikke bare smerter, det lindrer også det ubehaget og angsten den døende opplever av å ikke få puste ordentlig. Morfin kan fremskynde døden noe (snakker om timer), men vi jobber ut fra at det er bedre å dø lindret et par timer før enn i smerte og angst et par timer senere… Endret 31. oktober 2023 av Bacteria 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #14 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg har vært med to til dødsfall. De klarte ikke å utrykke seg de siste to døgn. Og det var ikke vanskelig å se at det nermet seg slutten Anonymkode: fa806...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #15 Del Skrevet 31. oktober 2023 Da min mor døde var det veldig fredfullt. Mistet kontakt med henne noen døgn før og hun lå og sov, mens vi våket. Fikk morfin. Vi skjønte hun kom til å dø når vi så at beina hennes begynte å bli litt svakt blå. Jeg er litt synsk og like før hun døde hørte jeg at hun snakket til meg gjennom underbevisstheten. Hun ba meg sette meg ved sengen hennes. Så ga hun meg en del beskjeder (alt via underbevisstheten, i virkeligheten lå hun jo å sov) før hun var fornøyd og sa, "sånn, nå går jeg". Og det var så rart, akkurat i det jeg "hørte" henne si det, så forandret pusten hennes seg og hun døde i løpet av 30 sekunder.. Det hele var så vakkert og etter den opplevelsen frykter jeg ikke lenger døden ❤️ Anonymkode: f7c6f...422 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #16 Del Skrevet 31. oktober 2023 Har opplevd noen dødsfall på sykehjem. I de aller fleste tilfeller har de vært veldig rolige og fredfulle, og ikke vært kontaktbare i det siste døgnet før de døde. Da sov de mesteparten av tiden. Tegn jeg ofte har sett hos døende er att de puster hurtigere og får surkling i pusten, blir blekere i huden, blir kalde i ekstremitetene (hender og føtter) pga. dårligere sirkulasjon, blir cyanotiske på leppene/blålig på leppene. Det er ett tilfelle hvor jeg har sett noen som var døende som var urolig, men det var en gammel dame som hadde demens og hun hadde gått og tuslet/vandret rundt 24/7 i flere år på et sykehjem så det var nok veldig rart for henne å skulle ligge istedenfor å vandre. Anonymkode: f07f9...aa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 31. oktober 2023 #17 Del Skrevet 31. oktober 2023 Ved Kreft: Tilfelle 1: Her fikk vi vite at det var snakk om en uke max og vi fikk telefon på morgenen at nå gikk det mot slutten. Jeg hadde sittet der kvelden før, men hadde små barn og måtte sove. Rakk frem og hele familien var samlet når hun døde. Veldig fin opplevelse og alt foregikk rolig. Tilfelle 2: Her gikk det så fort at det var bare snakk om dager fra dødsdommen kom til hun plutselig sovnet raskt inn. Alderdom: Gikk utrolig fort og hjertet stoppet bare opp. Rakk dessverre ikke frem da det skjedde mens jeg var på vei for å besøke. Var ikke noe tegn på forhånd at døden skulle inntreffe, men det gikk så fort og var smertefritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #18 Del Skrevet 31. oktober 2023 Refreng skrev (54 minutter siden): Jeg er litt forvirret over noen av svarene. Blir enkelte eldre kvelt ihjel mot slutte ved bruk av "medisiner"? Det høres ikke ut som det er en rask død, men sakte kveling? selvfølgelig blir de ikke kvelt. De får lindring. Anonymkode: a9f05...892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Refreng Skrevet 31. oktober 2023 #19 Del Skrevet 31. oktober 2023 3 hours ago, Bacteria said: De blir ikke kvelt av medisinene. Det er helt naturlig at respirasjonen påvirkes mot slutten, og de kan oppleve åndenød pga væske i lungene, pneumoni og andre ting. Morfin er et preparat som hemmer respirasjonen, det er jo det som tar livet av de som ODer. Men akkurat her, i den situasjonen vi snakker om, blir morfin brukt som et lindrende medikament. For det lindrer ikke bare smerter, det lindrer også det ubehaget og angsten den døende opplever av å ikke få puste ordentlig. Morfin kan fremskynde døden noe (snakker om timer), men vi jobber ut fra at det er bedre å dø lindret et par timer før enn i smerte og angst et par timer senere… Så morfin kan gjøre det vanskeligere å puste, samtidig som håpet er at morfin også vil gjøre dem mindre i stand til å merke at de ikke får puste ordentlig? De er ihvertfall såpass i svime/ ute av stand til å snakke at dersom de merker noe får de ikke sagt fra? Bare greit å vite, for det er jo en sjanse for at jeg skal bli gammel og dø en dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #20 Del Skrevet 31. oktober 2023 Refreng skrev (11 minutter siden): Så morfin kan gjøre det vanskeligere å puste, samtidig som håpet er at morfin også vil gjøre dem mindre i stand til å merke at de ikke får puste ordentlig? De er ihvertfall såpass i svime/ ute av stand til å snakke at dersom de merker noe får de ikke sagt fra? Bare greit å vite, for det er jo en sjanse for at jeg skal bli gammel og dø en dag... det er vel ikke akkurat det hun sier. Anonymkode: a9f05...892 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå