Gå til innhold

Er et barn som er tidlig ute å prate "alltid" begavet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står mye om det på nettet når man først begynner å google, at begavede/evnerike barn er tidlig ute med å snakke, og at de oftere har større ordforråd. Her et et utdrag fra ene artikkelen: "Gifted young children pay a lot of attention when you read to them, and when they get the chance, like to turn pages of the books they are holding. They are very active and can be restless. By age 18 months or before, they like to play with shapes. They start to say two-word phrases."

Sønnen min er 18 måneder gammel og har jo holdt på med dette lenge, og kan alle sidene i bøkene sine omtrent ut-inn. Akkurat det er sikkert ikke så uvanlig, men jeg reagerer på at de fleste artiklene nevner at begavede barn begynner å si setninger med et par ord i denne alderen. Andre steder leser jeg at i snitt er det normale å begynne å sette sammen ord til setninger rundt toårsalderen, men det har han gjort i flere måneder allerede. Nå snakker han i lange setninger med seks-sju ord og kan gjenfortelle i detalj med stort engasjement ting han har sett eller opplevd. Han bruker også de aller fleste ord og uttrykk helt riktig. Han kan alle vanlige farger, bilmerker og kan å telle til fem uten at vi har øvd noe særlig på det.

Det jeg lurer på er egentlig om noen har erfaring med barn som er veldig tidlig ute med å være flinke til å snakke? Er han "dømt" til å bli et evnerikt barn? Jeg var det selv og har mildt sagt ikke bare gode erfaringer med det, faktisk skulle jeg like gjerne vært det foruten. Vil gjerne høre fra dere som har hatt slike oppvakte barn, hvordan ble det når de startet på skolen? Jevnet fremskrittet seg ut etter hvert, eller lå de alltid et hakk over de andre?

Anonymkode: aec23...776

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På et generelt grunnlag syns jeg det virker vanskelig å spå slike ting. Min på 4 år var f.eks sent ute med å prate, sånn at barnehagen nesten var litt bekymret og ville følge litt med. Plutselig snakket han som en foss og hadde tatt igjen samtlige på avdelingen i ordforråd og i å bygge komplekse setninger (i følge ped.leder). Ser også på andre områder at det ikke nødvendigvis er de som var tidligst ute som er flinkest. Han som var tidligst ute med å gå er ikke flinkest til å balansere og hun som var tidligst ute med å hoppe er ikke den som hopper lengst osv, osv.

Per nå ser ingen av de som var tidlige ute med språket på avdelingen til sønnen min ut til å være spesielt begavet. F.eks hverken tegner eller pusler de over forventet nivå for alderen, mens min sønn gjør det. Jeg sier ikke at min sønn er evnerik heller, altså. Han er ganske skarp, men sikkert ikke så mye over normalen at han ville blitt regnet som evnerik. 

Anonymkode: 95efd...ac8

• Liker 4
Skrevet

Gikk inn på tråden for egentlig å skrive noe tilsvarende som personen over. Barnet vårt var veldig sen med å snakke, var over 4 før språket fløt. Nå har barnet veldig godt språk og er en av de sterkeste i klassen i matematikk.

Anonymkode: 5a9e0...74b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På et generelt grunnlag syns jeg det virker vanskelig å spå slike ting. Min på 4 år var f.eks sent ute med å prate, sånn at barnehagen nesten var litt bekymret og ville følge litt med. Plutselig snakket han som en foss og hadde tatt igjen samtlige på avdelingen i ordforråd og i å bygge komplekse setninger (i følge ped.leder). Ser også på andre områder at det ikke nødvendigvis er de som var tidligst ute som er flinkest. Han som var tidligst ute med å gå er ikke flinkest til å balansere og hun som var tidligst ute med å hoppe er ikke den som hopper lengst osv, osv.

Per nå ser ingen av de som var tidlige ute med språket på avdelingen til sønnen min ut til å være spesielt begavet. F.eks hverken tegner eller pusler de over forventet nivå for alderen, mens min sønn gjør det. Jeg sier ikke at min sønn er evnerik heller, altså. Han er ganske skarp, men sikkert ikke så mye over normalen at han ville blitt regnet som evnerik. 

Anonymkode: 95efd...ac8

Kanskje rart å si det, men dette var godt å lese 😊 Ønsker egentlig bare at barnet mitt ikke skiller seg så veldig ut i fremtiden som jeg gjorde, men han gjør det definitivt nå! Får kommentarer fra forskjellige folk og barnehageansatte at de aldri har sett en på 18 måneder være så tidlig ute. Det var noen som sa på spøk at han like godt kunne vært tre år. Satt på spissen selvsagt, men likevel. Man blir jo litt stressa med tanke på fremtiden, eller jeg med min erfaring blir i hvert fall det.

Skrevet

De aller, aller fleste barn er helt normale, men genier i foreldrenes øyne. Du vil finne begavede mennesker som var sene med språkutviklingen, og motsatt. 

Anonymkode: f4fea...160

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De aller, aller fleste barn er helt normale, men genier i foreldrenes øyne. Du vil finne begavede mennesker som var sene med språkutviklingen, og motsatt. 

Anonymkode: f4fea...160

Det er helt sant 😊 Men alt jeg leser peker jo på at mange smartinger var tidlig ute med å nå milepælene da de var små. Det betyr selvsagt ikke at alle som er tidlig ute blir genier.

Skrevet

Jeg vet lite om statistikken rundt det, men min snakket også i lange setninger fra tidlig av. Er testet til å være et evnerikt barn (jeg hater det uttrykket). Jeg har samme erfaring som deg fra egen barndom og syns det ofte var problematisk for min del, særlig på barneskolen da jeg virkelig mistrivdes med dårlig undervisning og lite tilpasning. For vår gutt har det ikke jevnet seg ut på skolen, han er fortsatt langt over de fleste andre, men skolen i dag er heldigvis flinkere å tilrettelegge så han kjeder seg ikke.

Vi hadde fra tidlig av fokus på å bygge sosiale relasjoner, og tilbragte mye tid utendørs i barnehageårene for å prøve å lære ham gleden ved friluft og aktivitet. Jeg holdt ham rett og slett unna lesing og matematikk i den grad det var mulig, da jeg skjønte at progresjonen kom til å gå raskt uansett i det han startet på skolen. Han er ikke noe naturtalent når det kommer til fysisk aktivitet, men har heldigvis glede av det likevel. Han har gode venner og trives på skolen, så vi er fornøyd sånn sett. Og har en god dialog med lærere om at de skal rose for innsats og ikke resultater. 

Anonymkode: 7b458...0de

Skrevet

Ikke nødvendigvis 

Skrevet

Begge mine snakket tidlig.. Eldste går på skolen og et testet og er evnerik.. Yngste er 4 år, så hun går i barnehagen og ikke testet ennå. Hun leser for tiden Harry Potter selv (illustrert utgave riktignok). Tror hun også er evnerik, men ikke utredet. Starter på skolen august 2024. 
Eksepsjonelt tidlig språk kan være et tegn på at barnet er evnerikt, men må ikke være tilstede. Tror likevel de fleste barn med tidlig språk har normale evner. To ords setninger ved 18 mndr er ikke eksepsjonelt språk

Anonymkode: 169ee...bc9

Skrevet

Jeg tror heller det er slik at de fleste evnerike snakker tidlig, enn at de fleste som snakker tidlig er evnerike. 

Vi har forøvrig et evnerikt barn (eller barn med stort læringspotensial,  som det nå heter). Det snakket i avanserte setninger som 18mnd. Og korrigerte grammatikken til oss i familien før det ble 2. Og da ppt testet barnet ved 6årsalderen hadde det språk tilsvarende en 14åring. 

Jeg tenker at ditt barn har en stor fordel dersom det har stort læringspotensial -nemlig at det har en forelder som evner å stimulere det. 

Jeg liker forøvrig vesentlig bedre uttrykket stort læringspotensial,  for barnet vårt er jo ikke født rikt på evner (som noen ser på som at barnet er spesielt kunnskapsrikt), det er derimot født med et større potensial til å lære med mindre innsats enn mange andre.  At det faktisk skal bli kunnskapsrikt er jo helt avhengig av at det får nødvendig stimuli.

Og barnet vårt trenger mer avansert stimuli enn jevnaldrende for å trives. Det er ikke bare enkelt. Men vi finner veien sammen. Heldigvis har både skolen og ppt virkelig sett barnet vårt. 

Og så er det jo slik at de færreste har denne fordelen/utfordringen i alle fag. 

Anonymkode: 4780a...3b9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet lite om statistikken rundt det, men min snakket også i lange setninger fra tidlig av. Er testet til å være et evnerikt barn (jeg hater det uttrykket). Jeg har samme erfaring som deg fra egen barndom og syns det ofte var problematisk for min del, særlig på barneskolen da jeg virkelig mistrivdes med dårlig undervisning og lite tilpasning. For vår gutt har det ikke jevnet seg ut på skolen, han er fortsatt langt over de fleste andre, men skolen i dag er heldigvis flinkere å tilrettelegge så han kjeder seg ikke.

Vi hadde fra tidlig av fokus på å bygge sosiale relasjoner, og tilbragte mye tid utendørs i barnehageårene for å prøve å lære ham gleden ved friluft og aktivitet. Jeg holdt ham rett og slett unna lesing og matematikk i den grad det var mulig, da jeg skjønte at progresjonen kom til å gå raskt uansett i det han startet på skolen. Han er ikke noe naturtalent når det kommer til fysisk aktivitet, men har heldigvis glede av det likevel. Han har gode venner og trives på skolen, så vi er fornøyd sånn sett. Og har en god dialog med lærere om at de skal rose for innsats og ikke resultater. 

Anonymkode: 7b458...0de

Dette høres ut som gode tips å ha i bakhodet om det viser seg at han er over snittet intelligent, takk! 😊

Ja, tilrettelegging og oppfølging var helt ræva da jeg gikk på skolen. Kjedet meg ihjel og ble tidlig skolelei. Hjalp ikke at det var en liten bygdeskole med 30 elever der vaskedama noen ganger måtte steppe inn som lærervikar, det sier litt om ressursene. Heldigvis hadde jeg gode venner hele barndommen og ingen problemer på den sosiale fronten (de kom etterpå🤡), men husker alltid hvor ubehagelig det var å bli pekt ut som smart, og at folk alltid fortalte meg at jeg kunne bli det jeg ville. Det ble så opphauset blant foreldre, venner, lærere og venners foreldre, og det har seriøst gitt meg SYK angst i voksen for å ikke prestere, selv i situasjoner hvor det er helt greit å gjøre feil.

På en annen side er jeg glad jeg har denne erfaringen og vet hvilke fallgruver vi må være obs på, sånn at sønnen min slipper å navigere seg gjennom det uten støtte sånn jeg måtte. Takk for at du deler erfaringene dine 😊

Skrevet

Niesen var tidlig med å prate og lærte seg masse ord, men det er vanskelig å kommunisere med henne og er mest opptatt av det hun selv vil si og har litt arkaisk og stakkato språk Er nå 14 og klarer ikke å ha noe fornuftig toveis samtale med henne og hun tar i liten grad instrukser og henger seg opp i detaljer. Mistenker mer enn kun ADHD. kanskje smart, men alt er ganske ubrukelig når hun ikke kan omgås folk.

Anonymkode: 32403...aa5

Skrevet

Har ei på 1,5 år selv og hun snakker i 2-ordssetninger, så 7 ord har jeg inntrykk av at er veldig mye ut for alderen. Høres ut som han er veldig frempå ut i alle fall!

Har hørt at det å være tidlig ute med å snakke nødvendigvis ikke trenger å ha noe å si for barnets utvikling i senere tid, så «forhåpentligvis» vil barnet ditt likevel kunne være innenfor normalen på et senere tidspunkt. Dersom du selv var evnerik som barn, er det nok likevel større sannsynligvis for at dette også gjelder ditt barn. Uansett har mye skjedd siden vi var barn selv, så håper og tror at barnet ditt vil få en god skolegang til tross!😊

Anonymkode: 18624...9fc

Skrevet

Jeg snakket i fulle (6-10 ord) setninger ved 13 måneder, og er helt normal som voksen. Alltid vært flink på skolen, har mastergrad, og en god jobb, men ingenting eksepsjonelt.

Anonymkode: 3a580...abb

Skrevet

Hvis spørsmålet er «Alltid» så er Alltid svaret nei 

Anonymkode: eb060...40f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Niesen var tidlig med å prate og lærte seg masse ord, men det er vanskelig å kommunisere med henne og er mest opptatt av det hun selv vil si og har litt arkaisk og stakkato språk Er nå 14 og klarer ikke å ha noe fornuftig toveis samtale med henne og hun tar i liten grad instrukser og henger seg opp i detaljer. Mistenker mer enn kun ADHD. kanskje smart, men alt er ganske ubrukelig når hun ikke kan omgås folk.

Hvordan var hun å prate med som barn? Var det lettere å kommunisere med henne da? Opplever heldigvis ikke kommunikasjonsvansker med gutten min.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ei på 1,5 år selv og hun snakker i 2-ordssetninger, så 7 ord har jeg inntrykk av at er veldig mye ut for alderen. Høres ut som han er veldig frempå ut i alle fall!

Har hørt at det å være tidlig ute med å snakke nødvendigvis ikke trenger å ha noe å si for barnets utvikling i senere tid, så «forhåpentligvis» vil barnet ditt likevel kunne være innenfor normalen på et senere tidspunkt. Dersom du selv var evnerik som barn, er det nok likevel større sannsynligvis for at dette også gjelder ditt barn. Uansett har mye skjedd siden vi var barn selv, så håper og tror at barnet ditt vil få en god skolegang til tross!😊

Anonymkode: 18624...9fc

Ja, må bare håpe skolen er bedre nå for tiden! Om det skulle være tilfelle at han er ekstra glup så bor vi heldigvis på et litt større sted enn der jeg vokste opp, med en skole hvor de garantert har bedre ressurser enn det jeg måtte vokse opp med.

Skrevet

Har to barn, ene barnet pratet rent, og i fulle setninger da hun var 1,5 år. Man kunne ha lange samtaler med henne. Men hun er helt middels smart, flinkest i språk. Broren var sent ute med språk, og fikk hjelp av logoped fram til han var 7 år. Han er hakket smartere enn søsteren sin.

Anonymkode: d8510...a0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg snakket i fulle (6-10 ord) setninger ved 13 måneder, og er helt normal som voksen. Alltid vært flink på skolen, har mastergrad, og en god jobb, men ingenting eksepsjonelt.

Anonymkode: 3a580...abb

Så bra! Var du flink på skolen som i jobbet jevnt og fornuftig, altså måtte gjøre en innsats for kunnskapen? Eller fikk du alt gratis som meg uten å løfte en finger og endte opp med ikke-eksisterende studieteknikk da det ble større krav til innsats på vgs og sammenbrudd av å ikke få til oppgaver på arbeidskrav på høyere utdanning ved første forsøk? Gjerne blandet med en dropout på vgs også?

Jeg ble alltid kalt skoleflink, men jeg var jo egentlig ikke det om man ser på hvor lat, uansvarlig og rotete jeg faktisk var. Skylder på at jeg aldri lærte å jobbe for kunnskap og resultater.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan var hun å prate med som barn? Var det lettere å kommunisere med henne da? Opplever heldigvis ikke kommunikasjonsvansker med gutten min.

Ja, må bare håpe skolen er bedre nå for tiden! Om det skulle være tilfelle at han er ekstra glup så bor vi heldigvis på et litt større sted enn der jeg vokste opp, med en skole hvor de garantert har bedre ressurser enn det jeg måtte vokse opp med.

Alltid bare pratet, ikke kommunisert, men alle så og hørte bare at hun kunne lange sanger som 2-åring.  Jeg er inngift så alle -ikke-hyllester av jenta ble ikke tatt i mot, jeg forutså at jenta ville slite i tenårene og jeg har dessverre fått rett.  

Skrevet

Min snakket veldig tidlig. Hele setninger kom fort. Ganske vanlig elev med firere og femmere på vgs. Tatt bachelor. Jobber med markedsføring, og er en råtass på å prate til seg salg 😂. Helt normal intelligens, tror jeg, men fortsatt rå på å prate 🙃.

Anonymkode: 6a0eb...574

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...