Gå til innhold

Kan jeg spise mye fett når jeg kutter karbohydrater?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man kutter nesten alt av karbohydrater, kan man da spise så mye fett man vil? Uten at man tetter blodårene.

Anonymkode: 46f93...aa5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å spise ketogent over lang tid er ikke sunt for noen. Det er først og fremst en diett som bruker ved ulike sykdommer, deriblant epilepsi. Jeg har selv forsøkt å spise på måten du skisserer over, og jeg følte meg direkte syk. 

Anonymkode: 52cd5...ca9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man kutter nesten alt av karbohydrater, kan man da spise så mye fett man vil? Uten at man tetter blodårene.

Ja, tette blodårer henger sannsynligvis mer sammen med betennelse enn fettinntak.

Velg naturlig forekommende fettyper, i tråd med hva vi historisk sett har spist.

Anonymkode: cd48c...b75

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å spise ketogent over lang tid er ikke sunt for noen. Det er først og fremst en diett som bruker ved ulike sykdommer, deriblant epilepsi. Jeg har selv forsøkt å spise på måten du skisserer over, og jeg følte meg direkte syk. 

Hvordan syk? Jeg prøver det ut for å se om jeg ser effekt på søvn, psyke, smerter osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, tette blodårer henger sannsynligvis mer sammen med betennelse enn fettinntak.

Velg naturlig forekommende fettyper, i tråd med hva vi historisk sett har spist.

Kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Keto-flu, kan pågå i flere uker. Veldig viktig med forsiktig tilnærming, både i forhold til å trappe gradvis ned på karbohydrater, og innføring av mer animalsk fett. Også veldig viktig å ta elektrolytter, særlig i begynnelsen.

Anonymkode: 2577c...e35

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du utdype?

Det er folk med mer peiling enn meg som sier at karbohydrater er en mer sannsynlig kjeltring enn fett når det gjelder hjertesykdommer osv. Kan dele noen lenker om du vil. Det gir uansett mening for meg at maten vi har spist i millioner av år er sunnere for oss enn et hypermoderne kosthold med helt andre matvarer. Derfor spiser jeg helst fett fra dyr i stedet for oljer som er laget av frø, jeg prøver å unngå sukker osv.

Jeg vet ikke hvorfor det skulle være skadelig å være i ketose over lang tid. Det er mange som har kjørt både lav- og nullkarbo i tiår og det ser ut til å gå veldig fint med dem. Ikke alle trives med det, og jeg kan ikke påstå at ketose nødvendigvis er sunnere enn å ikke være i ketose. Selv fungerer jeg i alle fall best når jeg er i ketose.

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

tror ikke det er så lurt.

Jeg har gått et par år på moderat lavkarbo, og fikk for høyt kolesterol av det, til tross for at jeg ikke spiste spesielt mye fett på lavkarbo. Deler av problemet er at det er nødvendig med fiber i kosten, for å holde kolesterolet nede, og jeg hadde problemer med å få i meg nok fiber uten kornprodukter. I tillegg er det slik at havre er kolesterolsenkende, så det var heller ikke bar å kutte fra kostholdet. 

Anonymkode: 22bb4...4b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått et par år på moderat lavkarbo, og fikk for høyt kolesterol av det, til tross for at jeg ikke spiste spesielt mye fett på lavkarbo. Deler av problemet er at det er nødvendig med fiber i kosten, for å holde kolesterolet nede, og jeg hadde problemer med å få i meg nok fiber uten kornprodukter. I tillegg er det slik at havre er kolesterolsenkende, så det var heller ikke bar å kutte fra kostholdet. 

1. "Høyt kolesterol" sier oss ca ingenting om risiko for hjertesykdom. Eksperter har gått bort fra dette. Hvis legen din messet om det, så burde du bytte til en lege som er mer oppdatert. De som er litt mer oppdatert tror at HDL er bra kolesterol og LDL er dårlig kolesterol. Men dette er heller ikke riktig. HDL er bra, og noe LDL er bra og noe LDL er dårlig. Nå ser de heller på forholdet mellom HDL og triglyserider. Det er en mye bedre risikofaktor. Du vil ha høyt HDL og lavt triglyserider.

Du kan jo se hva denne oppdaterte doktoren sier:

2. Det er absolutt ikke nødvendig med fiber i kosten, Det er bare tull. 

3. Havre (og de fleste andre korntyper) er usunt. Det inneholder masse antinæring som hemmer opptak av næringsstoffer. Det kan til og med stjele næringstoffer fra andre matvarer du spiser det med. De inneholder også stoffer som skader tarmveggen og gir oss lekk tarm slik at skadelige stoffer kommer seg inn i kroppen og gir oss autoimmune sykdommer fordi kroppen begynner å angripe sine egne celler i forsøk på å fjerne inntrengerne.

d5c96b.jpg

1742b.jpg?cb=20211231042014

Her ser du hva det gjør med sinkopptaket når man tilsetter svarte bønner eller maistortilla:

3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg

Man får i seg mer sink hvis man spiser østers alene enn hvis man spiser det med svarte bønner eller maistortilla. Mange andre planter (særlig korn og belgfrukter) hemmer også opptaket av sink, 

Anonymkode: d6e07...b34

• Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

1. "Høyt kolesterol" sier oss ca ingenting om risiko for hjertesykdom. Eksperter har gått bort fra dette. Hvis legen din messet om det, så burde du bytte til en lege som er mer oppdatert. De som er litt mer oppdatert tror at HDL er bra kolesterol og LDL er dårlig kolesterol. Men dette er heller ikke riktig. HDL er bra, og noe LDL er bra og noe LDL er dårlig. Nå ser de heller på forholdet mellom HDL og triglyserider. Det er en mye bedre risikofaktor. Du vil ha høyt HDL og lavt triglyserider.

3. Havre (og de fleste andre korntyper) er usunt. Det inneholder masse antinæring som hemmer opptak av næringsstoffer. Det kan til og med stjele næringstoffer fra andre matvarer du spiser det med. De inneholder også stoffer som skader tarmveggen og gir oss lekk tarm slik at skadelige stoffer kommer seg inn i kroppen og gir oss autoimmune sykdommer fordi kroppen begynner å angripe sine egne celler i forsøk på å fjerne inntrengerne.

d5c96b.jpg

Her ser du hva det gjør med sinkopptaket når man tilsetter svarte bønner eller maistortilla:

Man får i seg mer sink hvis man spiser østers alene enn hvis man spiser det med svarte bønner eller maistortilla. Mange andre planter (særlig korn og belgfrukter) hemmer også opptaket av sink, 

Jeg skal høre på en navnløs, uidentifisert youtubedoktor anbefalt av en navnløs, anonym random person på KG, istedet for fastlegen min og personer med helsekompetanse?

Tror ikke det, nei!!!!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal høre på en navnløs, uidentifisert youtubedoktor anbefalt av en navnløs, anonym random person på KG, istedet for fastlegen min og personer med helsekompetanse?

Tror ikke det, nei!!!!

Han er ikke navnløs, han er en erfaren lege som heter Paul Saladino. Av andre leger som har satt seg godt inn i kosthold kan nevnes Georgia Ede (psykiater, spiser bare kjøtt), Thomas Hemingway (allmennlege, spiser kjøtt, frukt og litt ris etc), Lisa Wiedeman (øyelege, har spist kun kjøtt siden 2009), Ken D. Berry (allmennlege, spiser hovedsaklig kjøtt), Anthony Chaffee (kirurg, har spist kun kjøtt i 15 år), Pran Yoganathan (gastrokirurg, spiser kun hel/"ren" mat), Robert Cywes (gastrokirurg, spiser kjøtt og drikker kaffe) og mange flere. I tillegg en drøss av ernæringsfysiologer og forskere som har satt seg ordentlig inn i bl.a dette med kolesterol, og alle sier at vi har hatt en altfor enkel og feilaktig oppfatning av det (og samtlige frikjenner i samme slengen mettet fett og egg som skadelige matvarer).

En vanlig lege har dessverre forbausende lite utdanning innen ernæring. Min egen lege ba meg slutte å spise egg fordi de inneholder mye kolesterol, selv om det er mange år siden det ble kjent at kolesterol i maten har minimal innvirkning på kolesterol i blodet.

Ernæringsvitenskap utvikler seg hele tiden og det er ikke alltid det som var sant i fjor er sant i dag. Det som derimot alltid er sant, er at vi fortsatt er biologisk tilpasset et steinalderkosthold. Så du kan være ganske trygg på at naturlig fett er en sunnere energikilde for deg enn prosesserte karbohydrater. Egentlig trenger du bare å spørre deg selv "bør jeg pusse tennene for å unngå hull etter å ha spist dette?" Hvis svaret er ja, er det selvsagt ikke sunt å spise det.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

d5c96b.jpg

Tror ikke det, nei!!!!

Det som sies er faktisk riktig, nå snakker jeg da hovedsakelig om antinæringsstoffene i mat. Jeg var veganer i mange mange år, og lærte dette på den harde måten. Sink fra kjøtt vs sink fra frø, eller plantejern vs hemjern, enorm forskjell for kroppens evne til å bruke næringsstoffene.

Leger har nada kunnskap om dette. 

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som sies er faktisk riktig, nå snakker jeg da hovedsakelig om antinæringsstoffene i mat. Jeg var veganer i mange mange år, og lærte dette på den harde måten. Sink fra kjøtt vs sink fra frø, eller plantejern vs hemjern, enorm forskjell for kroppens evne til å bruke næringsstoffene.

men det mener du en psykiater har? 

Jeg er enig i at fastleger ikke er spesialister, og jeg er heller ikke overbevist om at melkefett er den store synderen som helsemyndighetene vil ha det til, men det finnes bred forskning bak sammenhengen mellom kolesterol og hjertehelse, og totalt sett har jeg vesentlig større tillit den etablerte kunnskapen enn youtubesnutter fra en anonym person på KG som messer om carnivoretanker.

De folka der fremstår som en religiøs kult med seriøsiteten til flat earthers og vaksinemostandere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men det mener du en psykiater har? 

Jeg er enig i at fastleger ikke er spesialister, og jeg er heller ikke overbevist om at melkefett er den store synderen som helsemyndighetene vil ha det til, men det finnes bred forskning bak sammenhengen mellom kolesterol og hjertehelse, og totalt sett har jeg vesentlig større tillit den etablerte kunnskapen enn youtubesnutter fra en anonym person på KG som messer om carnivoretanker.

De folka der fremstår som en religiøs kult med seriøsiteten til flat earthers og vaksinemostandere.

En psykiater har 6 års medisinutdanning, og muligens har akkurat denne psykiateren tilleggskunnskap rundt ernæring. Tarmhelse og psykisk helse henger sammen, så ikke rart at en psykiater har fordypet seg i ernæring i såfall. Og hurra for leger som det, selv om jeg ikke er med på carnivore-toget selv .

Fastleger er etter min erfaring temmelig kunnskapsløse rundt ernæring, og har ihvertfall ingen kunnskap om antinæringsstoffer og det jeg forklarte i mitt forrige svar. Jeg kan ærlig talt ikke altfor mye om carnivore, utover det jeg har lest. Mye kjøtt/mettet animalsk fett i kombinasjon med stivelsesrik mat er det som er problemet, ikke kolestrolet i seg selv. Mange går over til keto eller carnivore og blir kvitt helseproblemer (ikke for alle, ingenting er det), selv leger fremmer det.

Alt som er ekstremt skal visst sammenlignes med kult og vaksinemotstandere, det må gå an å diskutere et tema uten å ty til sånne hersketeknikker. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En psykiater har 6 års medisinutdanning, og muligens har akkurat denne psykiateren tilleggskunnskap rundt ernæring. Tarmhelse og psykisk helse henger sammen, så ikke rart at en psykiater har fordypet seg i ernæring i såfall. Og hurra for leger som det, selv om jeg ikke er med på carnivore-toget selv .

Fastleger er etter min erfaring temmelig kunnskapsløse rundt ernæring, og har ihvertfall ingen kunnskap om antinæringsstoffer og det jeg forklarte i mitt forrige svar. Jeg kan ærlig talt ikke altfor mye om carnivore, utover det jeg har lest. Mye kjøtt/mettet animalsk fett i kombinasjon med stivelsesrik mat er det som er problemet, ikke kolestrolet i seg selv. Mange går over til keto eller carnivore og blir kvitt helseproblemer (ikke for alle, ingenting er det), selv leger fremmer det.

Alt som er ekstremt skal visst sammenlignes med kult og vaksinemotstandere, det må gå an å diskutere et tema uten å ty til sånne hersketeknikker. 

jeg vil bare minne om at fastlegen min også har 6 års medisinutdanning, og et er selvfølgelig vesentlig mer sannsynlig at fastlegen min har tilleggsutdanning i ernæring og hjertehelse enn denne psykiateren din.

Argumentasjonen din henger ikke på greip.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

jeg vil bare minne om at fastlegen min også har 6 års medisinutdanning, og et er selvfølgelig vesentlig mer sannsynlig at fastlegen min har tilleggsutdanning i ernæring og hjertehelse enn denne psykiateren din.

Jeg har ikke et vekttall i medisin. Men jeg har en mastergrad fra et passe reputert studiested. Og jeg kan si med hånda på hjertet at det er mange deler av «min fagkrets» som jeg aldri har lært, eller ikke har oppdatert. Døgnet har bare så mange timer, og man spesialiserer seg gjerne noe både i studier og arbeidslivet.

En fastlege har sikkert en helt annen arbeidshverdag enn meg, men driver de ikke vel så mye med influensa og depresjon, som kostholdsråd?

Jeg er forøvrig skeptisk til hele fagfeltet ernæring. Er det evidensbasert, eller fjas?

Anonymkode: 661f3...a60

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

så du har gått fra veganisme til carnivore?

beklager, men det forteller meg ganske mye om din evne til å falle raskt for argumentene til siste taler. Lite tillitvekkende.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet da at en lege har 6 års medisinutdanning. Jeg påpekte det som et grunnleggende faktum, og at psykiateren i tillegg nok har fordypet seg i ernæring. Nå er ikke dette psykiateren "min", jeg kjenner ikke til han det snakkes om. Jeg kom bare med et innspill, og forklarte om stivelssrik mat kombinert med kjøtt, vs carnivore.

Mange har kurert alvorlig sykdom med det, og flere leger snakker høyt om fordelen med det. Du kjefte på alle dem som snakker om det og har førstehåndskunnskap om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

så du har gått fra veganisme til carnivore?

beklager, men det forteller meg ganske mye om din evne til å falle raskt for argumentene til siste taler. Lite tillitvekkende.

Nei, jeg skrev veldig tydelig at jeg ikke er på carnivore. Jeg er ikke en gang på keto, hvis det spiller noen rolle. 

Hersketeknikker igjen, forventer du virkelig konstruktiv dialog med dette?

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

d5c96b.jpg

Håper ingen som er opptatt av et fullverdig og sunt kosthold, forholder seg til slikt udokumentert svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...